Jump to content

Vilket skulle vara den ideala måttet för ett bra HIFI rum?


Sammy

Recommended Posts

Som rubriken antyder så har jag många gånger funderat på vad skulle de ideala måtten vara på ett riktigt bra HIFI rum, utan att man måste tillföra en massa akustiska åtgärder!

Tänkte det finns ju en del väldigt kunniga här på forumet som kanske skulle våga sig på att belysa denna fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • Sammy changed the title to Vilket skulle vara den ideala måttet för ett bra HIFI rum?

För min del så skulle jag satsa på ett oregelbundet rum för att undvika parallella väggar, typ en pentagon, heptagon eller nonagon, och ett oregelbundet tak typ "trappstegsformat". Golvet vill man nog ha plant av praktiska själ. Måttmässigt överlåter jag till andra men jag hade satsat på ett tillräckligt stort rum för att möjliggöra placering av högtalare och lyssningsplats utan närhet till väggar. Kanske 8 meter långt, 5-6 meter brett och med minst 2,5, gärna 3 meter till närmsta tak.

Kanske försöka "klämma in" i ett interaktionsdesignat Attefallshus...visserligen bara 30 kvm men med möjlighet till en yttre takhöjd på 4 meter.

Men det är jag, det!;)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Amatören said:

 Kanske 8 meter långt, 5-6 meter brett och med minst 2,5, gärna 3 meter till närmsta tak.

 

 

 

Det var mycket likt mitt rum  som är 8 x 7 meter och 2.4 i takhöjd. Det fungerar mycket bra.  Så måtten håller jag med om. 

Öppen planlösning ut i andra utrymmen är också bra. Det blev mycket bättre i mitt rum när vi öppnade upp till andra större utrymmen.  Det lättar på trycket. 

I det stora hela tycker jag större rum kan låte bättre än små. 

 

Jag har en fundering kring icke parallella väggar. Det gör förutsättningarna svåra. Det kan ställa till det också. Vanliga rum som inte är i bra storlek blir det lättare att förutspå och behandla utan sneda ytor. 

Jag har varit i några rum med snett tak och väggar. Det har inte underlättat och inte låtit bättre än andra rum. 

På vår övervåningen har vi ett högt runt tak typ 4 meter högt . Jättesvår akustik. Försökte hitta en sweet spot och testade att mäta med mikrofon och justera. Jag lade faktiskt ner att spela musik där pga att det inte gick att få till så bra. 

Jag är osäker på om man skall bygga sneda vinklar och tro att det automatiskt blir bättre.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Jag är osäker på om man skall bygga sneda vinklar och tro att det automatiskt blir bättre.

Tanken är att undvika studsande stående vågor i så stor utsträckning som möjligt. Akustikbekämpning kommer man inte undan med oavsett hur rummet är utfört. Det man kan göra är att bygga ett rum som kan klara sig med så lite akustikmaterial som möjligt.

Det man också ska tänka på är att använda byggmaterial med "dämpande" egenskaper, såsom trägolv med en tjock heltäckningsmatta, väggar klädda med Tretex eller annat "ljuddött" material o.s.v. Undvika fönster där 1-2 reflexen kan tänkas inträffa...hmmm, intressant detta!

Link to comment
Share on other sites

Dennis (mannen från Acoustic Fields ovan) brukar säga att regelbunda/symetriska rum är att föredra då dom är mer förutsägbara. Framförallt höger/vänster väggarna bör vara symetriska för en jämn stereobild.

 

Konsertsalar och studios som man kan se som är oregelbundna har i princip alltid större dimensioner är vad man har i ett bostadshus. Så det går inte att översätta riktigt skulle jag tro.

 

Att bygga ett oregelbundet rum kräver ju att man kan beräkna exakt hur reflektionerna blir inklusive med tanke på ytmaterial. Och blir det fel =svårt att hitta en sweetspot med rimlig möblering. Då är det bara riva och bygga om.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Amatören said:

Tanken är att undvika studsande stående vågor i så stor utsträckning som möjligt. Akustikbekämpning kommer man inte undan med oavsett hur rummet är utfört. Det man kan göra är att bygga ett rum som kan klara sig med så lite akustikmaterial som möjligt.

Det man också ska tänka på är att använda byggmaterial med "dämpande" egenskaper, såsom trägolv med en tjock heltäckningsmatta, väggar klädda med Tretex eller annat "ljuddött" material o.s.v. Undvika fönster där 1-2 reflexen kan tänkas inträffa...hmmm, intressant detta!

 

Jo precis. Det är intressant. Jag fattar det där med mindre risk för stående vågor mm. Men reflektioner, riktningar och tajming i akustiken blir mkt svår att reda ur. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Steelberry said:

Dennis (mannen från Acoustic Fields ovan) brukar säga att regelbunda/symetriska rum är att föredra då dom är mer förutsägbara. Framförallt höger/vänster väggarna bör vara symetriska för en jämn stereobild.

 

Vi svarade samtidigt. Håller med om det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Ja men 6 x 8 meter och gärna 3 meter i tak (eller mer) skulle ju vara önskvärt :-)

Större är (nästan) alltid bättre, framför allt när det gäller att ta hand om basen och skapa rymd. 

En annan aspekt att ta med är storleken på högtalarna som ska fylla rummet med musik.

Stativare har ofta lättare att fylla ut ett mindre rum. Men kan upplevas som lite för tunna i ett stort utrymme.

En fullregisterhögtalare däremot kräver mer kubikmeter luft för att komma till sin rätt.

Här kan dock även ett något mindre rum fungera - om det finns öppningar ut till angränsande ytor.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Shamrock said:

Kanske har du redan koll på. ”AcousticFields” och alla deras utmärkta videoklipp på youtube.com. Om inte - så håll tillgodo 😊 

Stort tack för tipset, fanns en hel del matnyttigt där för hur man kan tänka om man vill åtgärda eller designa sitt lyssningsrum. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Shamrock said:


Kanske har du redan koll på. ”AcousticFields” och alla deras utmärkta videoklipp på youtube.com. Om inte - så håll tillgodo 😊 

Jag tyckte han (Dennis) var lite svår att förstå för några år sedan, lite rörig, men han har blivit bättre pedagog på senare år. Gedigen kunskap har han dock.

Link to comment
Share on other sites

 

"Förutsägbara" betyder att man behöver omfattande åtgärder. Inte att man kan strunta i det :smile:

Oregelbundenhet tas till för att smeta ut problem tills de inte längre uppfattas som problem utan som rumsstöd.

 

Rektangulärt krävs det 14x8x5m utan åtgärder i basområdet åtminstone över 50Hz. Ganska svårt alltså.

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Sammy said:

Inget man direkt har som normala boendeytor för att avvara som dedikerad hifi rum med andra ord!

Haha, nej. Det är större än bottenplattan på vårt hus och för att få till takhöjden hade vi behöver blåsa ut övervåningen. Blir spännande att se hur vi kommer kunna få till det med de ca 23m2 byggyta som vi nu ser att få möjlighet att bygga ett lyssningsrum och bio på. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Sammy said:

Inget man direkt har som normala boendeytor för att avvara som dedikerad hifi rum med andra ord!

 

6 hours ago, Terminator said:

Det är större än bottenplattan på vårt hus och för att få till takhöjden hade vi behöver blåsa ut övervåningen. 

Precis.

Därför behöver man som regel ett visst mått av åtgärder, alternativt leva med en lite sisådär rumsakustik.

Man kan komma en bit på väg med högtalarplacering och/eller subbar, kombinerat med måttlig anpassning av rummet, kopplade rum etc. 

 

Men som frågeställningen är; "de ideala måtten för ett riktigt bra rum utan akustikåtgärder", då är det inte lätt. 

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, triomio said:

Vem har påstått att HiFi ska vara lätt?

Hehe, frågeställaren.

 

Jag tycker personligen inte att rumsresonanser inom +/-några dB är störande alls. Hellre det och ett rejält rumsstöd.

Men för mindre rum med sammanfallande multiplar av rummets längd-, bredd- och höjdmått så kan det bli hopplöst. Suckouts och elände.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...