Jump to content

Elektriker - Jordning, vad kostar det?


tek

Recommended Posts

Jag har ojordat hemma (förutom kök badrum)

 

Jag håller på att fixa till mitt hemmalabb så att det blir lite mer seriöst. Ett steg är att jorda uttagen till den säkringen som labbet är på.

 

Så frågan är då, vad man kan få tänka sig att pröjsa för att få det gjort? Ska man fixa hela huset när man ändå är på gång?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, tek said:

Jag håller på att fixa till mitt hemmalabb så att det blir lite mer seriöst. Ett steg är att jorda uttagen till den säkringen som labbet är på.

 

Ska du jorda så måste du jorda allt i samma rum inte tillåtet att blanda jordar och ojordat i samma utrymme.

 

5 hours ago, tek said:

Så frågan är då, vad man kan få tänka sig att pröjsa för att få det gjort? Ska man fixa hela huset när man ändå är på gång?

 

Utan att vet i princip någonting om hur installationen ser ut så är de rätt svårt att säga vad det kostar.

 

Jag tråda om ett mindre enplans hus inkl. byte av alla strömbrytare, uttag osv. på en dag om jag inte minns helt fel men som sagt de var lätt att få ut den gamla FK och samtidigt dra i den nya FQ. Centralen hade jag bytt tidigare så där var inga frågetecken vad som var vad.

 

Förutsättningarna kan vara så olika hur fort det går och ibland åker man på knäckta rör osv. där de inte går att få i nått och då får man börja ta hål i väggar.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, tek said:

Så frågan är då, vad man kan få tänka sig att pröjsa för att få det gjort?

Jag jordade ett 1,5-plans hus på 190 m2 ca 2003. Det tog två elektriker ca en halv dag att dra ny kabel från uttag till uttag inklusive takuttag. Det är ju i huvudak tidsdebitering. Materialet är det lilla. Jag vet inte vad de kostar idag men ponera att det är 500 kr/timme per person. 5 timmar för två personer skulle då hamna på 5,000 - 30% ROT = 3,500 men plus utkörning och material. Ett netto tippar jag hamnar på ca 5,000:- baserat på min erfarenhet. 

Link to comment
Share on other sites

Har precis fått en offert på ett liknande jobb. Har ett hus byggt 1964 på 85kvm boyta plus lika mycket i källaren.

Bara ojordade uttag i bodelen. Vill dra nytt kablage och jorda. Nytt säkringsskåp med jordfelsbrytare.

Offerten jag fick var på drygt 30000kr.(innan ROT). Minst 1 veckas jobb räknar de med..

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, plind said:

Minst 1 veckas jobb räknar de med..

Hos mig började de från säkringsskåpet och letade upp första uttaget som utgick därifrån genom att en ryckte i kabeln och den andre kollade där uppe i närmsta ”logiska” uttag. Sedan drog de upp ny kabel dit och därifrån till nästa uttag osv. Det gick med en jäkla fart och inga behov av att byta elcentral. Förutsättningen är väl att alla ledningar i dragna i elrör i väggarna. Huset var byggt på 70-talet. Jag vill minnas att då, 2003, betalade ca 5,000 för allt (utan rot-avdrag) inklusive en byte av några elelement (endast montering).

 

Bäst är naturligtvis att kontakta en firma då förutsättningarna kan var väldigt olika.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-19 at 19:34, Bebop said:

Jag jordade ett 1,5-plans hus på 190 m2 ca 2003. Det tog två elektriker ca en halv dag att dra ny kabel från uttag till uttag inklusive takuttag. Det är ju i huvudak tidsdebitering. Materialet är det lilla. Jag vet inte vad de kostar idag men ponera att det är 500 kr/timme per person. 5 timmar för två personer skulle då hamna på 5,000 - 30% ROT = 3,500 men plus utkörning och material. Ett netto tippar jag hamnar på ca 5,000:- baserat på min erfarenhet. 

 

 

On 2021-12-19 at 19:49, plind said:

Har precis fått en offert på ett liknande jobb. Har ett hus byggt 1964 på 85kvm boyta plus lika mycket i källaren.

Bara ojordade uttag i bodelen. Vill dra nytt kablage och jorda. Nytt säkringsskåp med jordfelsbrytare.

Offerten jag fick var på drygt 30000kr.(innan ROT). Minst 1 veckas jobb räknar de med..

 

On 2021-12-19 at 16:46, octavia rs said:

 

Utan att vet i princip någonting om hur installationen ser ut så är de rätt svårt att säga vad det kostar.

 

Jag tråda om ett mindre enplans hus inkl. byte av alla strömbrytare, uttag osv. på en dag om jag inte minns helt fel men som sagt de var lätt att få ut den gamla FK och samtidigt dra i den nya FQ. Centralen hade jag bytt tidigare så där var inga frågetecken vad som var vad.

 

Förutsättningarna kan vara så olika hur fort det går och ibland åker man på knäckta rör osv. där de inte går att få i nått och då får man börja ta hål i väggar.

 

Tack för svar!

 

Det var stora skillnader mellan offerterna ni fått. Jag har ett hus på ca 110kvm på två plan byggt 89-90 så jag hoppas åtminstone att jag bör hamna i det lägre spannet :)

 

 

Lite udda är när jag kollar på beskrivningarna av säkringarna är att vissa rum delar uttag/lampor med kök eller badrum. Kök och badrum är jordade vilket gör att man bör ha blandat ojordat /jordat på samma säkring vilket jag trodde var inte ok. Men det kanske var andra regler då.

 

Det låter som jag hursomhelst ska tillkalla en elektriker för offert. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, tek said:

Lite udda är när jag kollar på beskrivningarna av säkringarna är att vissa rum delar uttag/lampor med kök eller badrum. Kök och badrum är jordade vilket gör att man bör ha blandat ojordat /jordat på samma säkring vilket jag trodde var inte ok. Men det kanske var andra regler då.

 

Att blanda ojordat och jordat på samma säkring har alltid varit tillåtet men att sätta upp ojordade uttag och jordade i samma rum är inte tillåtet längre. Långt tillbaka i tiden var det då kunde det tex. sitta jordade uttag i köksdelen men vid matplatsen var de ojordat.

 

När hemdatorn blev populär var det många som satte jordade uttag till den i ett övrigt ojordat rum vilket kan medföra fara så i den vevan kom regeln om att man inte får blanda.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

att sätta upp ojordade uttag och jordade i samma rum är inte tillåtet längre.

Jag skall rätta mig själv lite. Jag jordade endast övre plan, där jag hade mitt lyssningsrum. Jag fick då besked på att jag var tvungen att jorda hela planet, inte bara lyssningsrummet. Om det berodde på bestämmelser eller om det hängde ihop med att man måste gå från uttag till uttag av praktiska själ låter jag vara osagt. 
 

Näste ägare jordade sedan även nedre plan.

Link to comment
Share on other sites

Vi gjorde om hela elsystemet i vårt hus för 2 år sedan. Huset är 1,5 plan på 120kvm byggt 1963 och var ojordat. Ny elcentral, jordfelsbrytare, nya uttag och helt nya trådar med jord dragna i befintliga rör. Några extra uttag och egen fas till stereon (tyvärr bara 10A)  Betalade 28000:- efter ROT allt tog ca 1.5 dagar.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Jag fick då besked på att jag var tvungen att jorda hela planet, inte bara lyssningsrummet. Om det berodde på bestämmelser eller om det hängde ihop med att man måste gå från uttag till uttag av praktiska själ låter jag vara osagt. 
 

 

Det är inte så att man behöver jorda ett helt våningsplan men uttag inom samma utrymme måste vara antingen eller sen är det kanske så att man ändå fick öppna upp överallt på det planet att man då valde att jorda allt vilket ju helt klart var vettigast.

 

Det finns inga krav på att man ska byta ut ojordade uttag till jordade en elinstallation som var godkänd för 30år sedan är lika godkänd idag föreskrifterna är inte retroaktiva. Dock står det att vid större renoveringar så ska man uppdatera elinstallationen till dagens krav tex. jordade uttag och jordfelsbrytare.

 

Skulle det vara så att man byter ut golven i ett utrymme med ojordade uttag och golvet varit isolerande elektriskt sett alltså trä. plast osv. och man lägger klinkers som räknas som ledande golv då ska alla uttag bytas till jordade.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

 

Det är inte så att man behöver jorda ett helt våningsplan men uttag inom samma utrymme måste vara antingen eller sen är det kanske så att man ändå fick öppna upp överallt på det planet att man då valde att jorda allt vilket ju helt klart var vettigast.

 

Det finns inga krav på att man ska byta ut ojordade uttag till jordade en elinstallation som var godkänd för 30år sedan är lika godkänd idag föreskrifterna är inte retroaktiva. Dock står det att vid större renoveringar så ska man uppdatera elinstallationen till dagens krav tex. jordade uttag och jordfelsbrytare.

 

Skulle det vara så att man byter ut golven i ett utrymme med ojordade uttag och golvet varit isolerande elektriskt sett alltså trä. plast osv. och man lägger klinkers som räknas som ledande golv då ska alla uttag bytas till jordade.

 

 

 

 

Hur ställer sig det faktum att allt fler apparater är fi-märkta eller dubbellisolerade och därför vanligen försedda med europakontakter utan jorddon? Jag tänker på elvispar och mixers t.ex som används i närheten av en diskbänk i rostfritt, saknar jordstift. Skulle det innebära att man inte alls behöver jordade uttag? Sedan vet jag inte om detta gäller hifi eller datorer?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, calm said:

Jag tänker på elvispar och mixers t.ex som används i närheten av en diskbänk i rostfritt, saknar jordstift. Skulle det innebära att man inte alls behöver jordade uttag? Sedan vet jag inte om detta gäller hifi eller datorer?

 

De apparaterna har ju precis som namnet antyder "dubbel isolering" alltså är de skyddade genom sin konstruktion och får användas i både jordade och ojordade uttag.

 

Behöver man inte jordade uttag och vet med sig att man bara ska ha europapluggar så finns det uttag för det med.

 

1035011.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte en elektriker, men när det gäller en sådan här fråga tycker jag man ska köra allt på en gång om du ändå betalar för tjänsten.

 

Min erfarenhet är att om du inte är en återkommande kund så får man betala en liten "premie"/ "startkostnad" som privatperson för många hantverkstjänster idag pga de är överrösta med jobb. Man har mao möjlighet att tjäna mer pengar vilket man nyttjar.

 

Vi har fått elen omdragen vart efter vi utfört renoveringar. I varje rum vi hållit på så har rör varit av, rör varit klämda, skruvar sitter i rören etc etc. Vi har fått spåra i väggarna/ bila i golv etc för att få in nya rör och komma åt kablar etc.

Att tråda om ett hus på en dag så är det nog ett modernt hus med bra förutsättningar.

 

Utifrån de jobb vi fått hjälp med hemma samt vad elektriker debiterar som jag stöter på i jobbet skulle jag säga följande som en prisuppskattning;

1h arbete per uttag/ brytare. 500-800kr/h. 500kr/ 8h arbetade timmar för framkörningsavgift.

Sedan kostar material utifrån vilka produkter du väljer att få installerade.

 

Priser ex moms.


 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...