Jump to content

Blankt, fint och välljudande hos HembioConsult - Klarsund drar till med demo

zood

Recommended Posts

• zood changed the title to Blankt, fint och välljudande hos HembioConsult
1 hour ago, thli72 said:

Fin bild, högtalaren ser bättre ut på denna bild än i verkligheten. . .den är väldigt djup, rakt framifrån är den extremt vacker....från sidan, nja

Sen är det ju det där med +150.000:- för Diamond ed.

Djupet är helt klart något som man inte skojar bort i samband med placering i ett rum.

Men har man ytorna så blir det inget problem tänker jag.

Hade den inte varit djup så hade den kanske blivit väldigt hög istället. 

Johan_Stephan_Gfx-3894.jpg

• zood changed the title to Blankt, fint och välljudande hos HembioConsult - Klarsund drar till med demo

Jag tycker den är jättesnygg i lack- och träarbete. Den är ju lite trekantig om man ser den uppifrån. Bredare i bakändan. Så det blir stor lådvolym. Rakt framifrån ser den mindre ut än den är.

Jag har hört den också och tycker den är mycket bra.   

Ser jag en MSB DAC i förgrunden också va?

Ohhh, tycker det här är en riktigt fin och välspelande högtalare som Marten fått fram.

Det lät riktigt trevligt på Take 5 i Stockholm nu senast.

Inga andra godsaker som stod framdukat ...

https://www.marten.se/products/mingus/mingus-quintet-2/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=introducing_the_new_mingus_quintet_2&utm_term=2021-12-10

?????

:tongue: 

2 hours ago, Apexorca said:

Jag tycker den är jättesnygg i lack- och träarbete. Den är ju lite trekantig om man ser den uppifrån. Bredare i bakändan. Så det blir stor lådvolym. Rakt framifrån ser den mindre ut än den är.

Jag har hört den också och tycker den är mycket bra.   

Ser jag en MSB DAC i förgrunden också va?

Håller med, riktigt fin finish och känsla av kvalitet.
Här kan man ana lite av kilformen och den ser förhållandevis nätt ut framifrån.

Det kan absolut vara så att du ser en DAC i förgrunden ;-)

Johan_Stephan_Gfx-3864.jpg

Alla tycker olika men i mina ögon är detta den minst visuellt tilltalande högtalaren Morten gör, Trio är klart snyggare men Tenor är den vackraste i modellprogrammet…Tenor må också vara djup men är ändå klart smäckrare med sina rundade former.

’men har nog alltid föredragit högtalare som inte är så djupa, gamla infinity kappa 9 eller SF stradivari är mina favoriter rent visuellt 

13 hours ago, thli72 said:

Alla tycker olika men i mina ögon är detta den minst visuellt tilltalande högtalaren Morten gör, Trio är klart snyggare men Tenor är den vackraste i modellprogrammet…Tenor må också vara djup men är ändå klart smäckrare med sina rundade former.

’men har nog alltid föredragit högtalare som inte är så djupa, gamla infinity kappa 9 eller SF stradivari är mina favoriter rent visuellt 

Japp, den personliga smaken varierar ju (som tur är).

Jag själv är väldigt svag för större horn från Avantgarde samt mer retro likt Graham Audio. Sällan jag går igång över utseendet på nya högtalarsystem men finish och kvalitet kan jag bli imponerad av oavsett 😀

5 minutes ago, zood said:

Japp, den personliga smaken varierar ju (som tur är).

Jag själv är väldigt svag för större horn från Avantgarde samt mer retro likt Graham Audio. Sällan jag går igång över utseendet på nya högtalarsystem men finish och kvalitet kan jag bli imponerad av oavsett 😀

Avantgarde är kul just för att hur annorlunda dom är, Även stora Vivid i stark färg gillar jag skarpt. . .men även äldre Snell, JBL 

Förstår ju att smal front och större djup är akustiskt bättre men jag vet inte riktigt varför men har aldrig gillat det rent estetiskt.

Det är just när det går över ett visst djupt det bara ser konstigt ut. Morten Trio är snygg från sidan. . den är "lagom" djup för hur hög och smal den är.

Sen beror det väl mycket på hur rummet ser ut, men jag som kommer in i mitt rum från sidan skulle känna att jag hade en "vägg" framför mig med denna quintet

Men så har jag också ägt Magnepan och Mirage M5 som är så långt ifrån en djup högtalare man kan komma :)

På tal om finish.

Det fanns flera modeller från Marten i lokalen och jag tyckte alla dessa påvisade ett väldigt gott intryck gällande finish och kvalitet.

Ljudligt så kan jag bara bedöma den största modellen i rummet vilken det demades på för dagen.
Dessa intryck är på ingång..

Som man ser på nedan bilder så är slavbasar något som går igen på flera av modellerna.

Johan_Stephan_Gfx-3876.jpg

Johan_Stephan_Gfx-3858.jpg

Johan_Stephan_Gfx-3879.jpg

15 hours ago, P-pan said:

Värre med det tyvärr, men då har man ju något kommande event att se fram emot. Hoppas jag :smile: