Jump to content

Från kablar till musikalitet


Anders65

Recommended Posts

27 minutes ago, calle_jr said:

Det är ju bara precis övergången mellan armrör och drivverk som har betydelse för mekanisk påverkan, "loopen" alltså.

Det är inte så "bara", men alla övriga delar av tonarmskablage kan man ju utforma friare och optimera för elektriska egenskaper.

Precis så är det ju. Att jag har tre sektioner beror på olika mekaniska krav på alla tre. En konsekvens blir som @calle_jr skriver att jag får olika möjligheter för varje sektion att optimera de elektriska egenskaperna. Dessa elektriska optimeringar handlar om att minimera lastkapacitansen för pu och att få bra EMI-egenskaper. 

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att om den skall vara möjlig att montera för andra, att lagringen inte kommer ligga på samma ställe på alla armar och en del har ju kablar upp genom lagerhuset, enpunktslagrade och kullager lagrade, försänkta lagringar etc. Tror det blir jobbigt att hitta en one-size fits all kabel om den skall ha olika isoleringar på olika ställen. I vart fall om kabeln skall monteras av "andra". 

Link to comment
Share on other sites

Tonarmskabeln är ett försök att tillsammans med Kuzma se om det går att göra en riktigt bra sådan kabel med Zero-teknologi. Om detta bli lyckat så kommer jag nog se om det går att stödja fler tonarmar genom måttanpassningar. Håller med @Harryup i att one size fits all inte är så sannolikt. Men först måste herr Kuzma bli nöjd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Harryup said:

Tänk på att om den skall vara möjlig att montera för andra

Sant. Jag försökte byta i ett tonarmsrör till SME 3009 Series 3. Det visar sig tonarmskabeln gick genom en tunn fyrkantigt balsaträtunnel som tydligen är ånguppvärmd innan man för in den så att den följer S-formen. När den torkat får den en S-form. Jag fick krafsa ut den i småbitar. Dessutom hade man någon form av försegling av någon massa framtill. Det slutade med att jag köpte ett nytt tonarmsrör med nya Litzkablar i silver. Specen förtäljer inte om det är italienskt silver dock.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bebop said:

Jag fick krafsa ut den i småbitar.

Been there, done that! :rolllaughing: 

Enda fördelen med den är väl att tonarmsröret är löstagbart och man inte inte behöver ta hänsyn till vridning/böjning!

Som väl egentligen knappast kan betecknas som fördel om man ser homogenitet som önskvärt.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har också varit på detta en gång på en Linn-arm, och jag gör inte gärna om det.

Jag tänker att idag är detta något man gör hos tillverkaren. Vad jag vet är det också vad tonarmstillverkare rekommenderar.

Jag skulle inte ge mig på att byta själv i tex Kuzma 4Point.

Som @Harryup säger räcker det med ett hårstrå för att påverka skatingkraften.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Anders65 said:

Tonarmskabeln är ett försök att tillsammans med Kuzma se om det går att göra en riktigt bra sådan kabel med Zero-teknologi. Om detta bli lyckat så kommer jag nog se om det går att stödja fler tonarmar genom måttanpassningar. Håller med @Harryup i att one size fits all inte är så sannolikt. Men först måste herr Kuzma bli nöjd.

Håller du på med att fram en tonarmskabel tillsammans med Franc Kuzma? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, ishoot said:

Fantastiskt kul att höra Anders! Jag är ju partisk men enligt mig är Franc en fantastiskt begåvad konstruktör. Jag älskar min Stabi R med 4-point armen. Håller tummarna att samarbetet ger frukt. Så roliga nyheter!

Det vore riktigt trevligt om det lyckas. Det är ett av höstens/vinterns viktigaste projekt tillsammans med högtalarkablarna som jag ska ta tag i när jag fått fram en tonarmkabel för test till Franc. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Danke said:

Har Kunchurs forskningsresultater på Hifi och Kablar varit nämda?

Inte här vad jag känner till, men jag pratade om tidsupplösningen hos vår hörselapparat och rätt mycket kring vår hörsel i tråden nedan. Riktigt bra att han på ett vetenskapligt sätt visar att kablar faktiskt har betydelse, även om jag inte ser så mycket svar till varför.

 

Även om jag nu fokuserat en tid på kablar och tror att jag kommit lite närmare svaren så återstår givetvis en hel del. En del som jag tittar lite på är orsaker till varför ex koppar och silver ger olika ljudmässig karaktär. Undra vad det finns för kunskaper kring detta?

Koppar ger ju lite mjukare och varmare ljud medan silver är mer precist och har lite väl hög energi i transienter innan de blir inspelade. Det tar även längre till att spela in silver-kablar jämfört med koppar. Skulle nog säga en faktor 5 så som jag upplever det.

 

Stort tack för länken! Youtubeklippet förklarar vikten av tidsaspekten i ljudåtergivning på ett riktigt bra sätt.

"High End Audio and the Domain of Time", M. N. Kunchur, https://www.youtube.com/watch?v=0e4WrTORqjM

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Anders65 said:

Inte här vad jag känner till, men jag pratade om tidsupplösningen hos vår hörselapparat och rätt mycket kring vår hörsel i tråden nedan. Riktigt bra att han på ett vetenskapligt sätt visar att kablar faktiskt har betydelse, även om jag inte ser så mycket svar till varför.

 

Även om jag nu fokuserat en tid på kablar och tror att jag kommit lite närmare svaren så återstår givetvis en hel del. En del som jag tittar lite på är orsaker till varför ex koppar och silver ger olika ljudmässig karaktär. Undra vad det finns för kunskaper kring detta?

Koppar ger ju lite mjukare och varmare ljud medan silver är mer precist och har lite väl hög energi i transienter innan de blir inspelade. Det tar även längre till att spela in silver-kablar jämfört med koppar. Skulle nog säga en faktor 5 så som jag upplever det.

 

Stort tack för länken! Youtubeklippet förklarar vikten av tidsaspekten i ljudåtergivning på ett riktigt bra sätt.

"High End Audio and the Domain of Time", M. N. Kunchur, https://www.youtube.com/watch?v=0e4WrTORqjM

Jag bara gissar, men jag har lite åsikter om metaller utifrån ärfarenheter och hvad jag har skumläst....

Jag "tror" silver rör sej om ökad skineffekt, som leder diskant bättre..

 

Men det är stora skillnader, jag har mest hatt "rimligare" dublerade med silver "kobber" och utan att veta så är skin-effekt även större där.

Jag föredrar ren kobber på analoge och högtalare (pga budget, får bättre kvalite för ren kobber på budget), på digitala så är det ok med Silver(duble), men jag förlitar mej då på dom som pushar detta uten helt att veta varför.

 

Men på Signal och Högtalare så ärfarer jag att Silver är mer detaljerade och har mera diskant...

Jag använder inte sämre kobber, det är självklart och ärfarat att det ljuder boomig och övervarmt på det mesta... Dom kablarna bytar jag ut om jag har så otur och köpt en sådan på budget.... utan att vara Scientist, så är nog det motsatsen av Skineffekt.. Kablerna leder rett ut signalet dårlig överlag, men du får mer och boomig bas, för somma kan det vara ok, inte her iallafall.

 

Längre sedan jag köpta tramskablar, var en Subkabel som var elendig, och Argon Basic eller Röd som den då het? Helt förjävlig kvalite, för bare 50-60kr extra får du Evergreen från Audioquest som är ganska god för priset. Qed sin Performance eller hva de heter är rätt ok men inget mer.

Är du på budget så är det Supra äller Audioquest som gäller.

 

Bara lite små ärfarenheter på budget-livet....

 

Skulle gärna köpt något Clas eller Biltema, Clas har jag haft i kort tid Exibel är jävlig rett ut, men menar dom har haft Profigold ochså dålig den med, skulle gärna ha provat Biltema, bara för (hobby) vetenskapens skuld, möjligt dom grusar Hifiklubbens Basic? Inte så svårt... Dom kallde den Röd för, är nästen som ett varningsljus äller mänsen.

 

Argon hadde en grymt god kabel, namligen Black in1 den har rhodonium och är bra, har den på slutsteget från rehifi. Min Audioquest Red river fick jag också från Rehifi, nöjd med den, men passar mest på värmre spälare då den är lite ljus.

 

Golden Gate är en allrouder, som inte är lika ljus i toppen.. Big Sur med, lite mer detaljer, men inte för mycket i toppen. Båda är bra kvalite..

 

Bara ärfarenheter, men mycket testad och provat med olik musik i hemet.....

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Danke said:

Men det är stora skillnader, jag har mest hatt "rimligare" dublerade med silver "kobber" och utan att veta så är skin-effekt även större där.

Jag föredrar ren kobber på analoge och högtalare (pga budget, får bättre kvalite för ren kobber på budget), på digitala så är det ok med Silver(duble), men jag förlitar mej då på dom som pushar detta uten helt att veta varför.

 

Men på Signal och Högtalare så ärfarer jag att Silver är mer detaljerade och har mera diskant...

Jag använder inte sämre kobber, det är självklart och ärfarat att det ljuder boomig och övervarmt på det mesta... Dom kablarna bytar jag ut om jag har så otur och köpt en sådan på budget....

Det ligger en del i att få bättre kvalité med koppar en silver antaget en viss budget. En orsak är att det är mycket mera än bara kvalitén på koppar/silver som spelar roll. Nu pratar jag i egen sak, men många andra kan nog intyga det genom det zero-teknologin ger i förhållande till traditionella kablar. Det är ett bevis för att det är så mycket mera som har betydelse för ljudet. 

 

När jag läser om hur många upplever silver så stämmer det bra med det du beskriver. Även jag kör med silver som alternativ och inspelning av kablar med silvertråd blir verkligen centralt. Laddade upp en wav-fil med brus som har en crest-faktor liknande musik på hemsidan för nedladdning. Den är ett bra alternativ till musik för inspelning av ex. kablar. https://regalaudio.se/downloads/ . Poängen med brus-filen är att det bör går lite fortare att spela in kablarna med den jämfört med musik. 

 

Även om jag upplever ett behov av inspelning av kopparkablar så tycker jag det ett måste för silver-kablar. Men när ljudet faller på plats finns kvalitéer är svåra att matcha. Pratar nu om signalkablar. Men det är även en smaksak, vilket gör att jag funderar på att ha OCC och rent silver som alternativ på den nivån. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Anders65 said:

OCC och rent silver som alternativ på den nivån. 

Har idéer att i framtiden försöka mig på nya varianter avseende ledarmaterial som jag inte sett tidigare för att se om jag kan kombinera silver och koppar på ett sätt som gör att jag "får det bästa av två världar". Inte silverplätering på koppar då jag har mina skäl att jag inte tycker det är rätt väg att gå för analog audio. Men det är ett projekt rätt långt fram i tiden. Kanske 2023 eller snarare 202X

Link to comment
Share on other sites


 

11 hours ago, Anders65 said:

även om jag inte ser så mycket svar till varför.

As usual…:smile:


Att vi är överens om att det är tidsaspekter och icke-stationära signaler som spelar en avgörande roll för audiokablars beteende säger väl oss att man ska studera detta med hjälp av teorier för elektrodynamik?

Det är inte vilken "mätarliga" som helst som kan ge sig i kast med det.

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, calle_jr said:

Att vi är överens om att det är tidsaspekter och icke-stationära signaler som spelar en avgörande roll för audiokablars beteende säger väl oss att man ska studera detta med hjälp av teorier för elektrodynamik?

Det är inte vilken "mätarliga" som helst som kan ge sig i kast med det.

Det stämmer bra det. Det är därför jag lägger stor vikt på simuleringar av elektrostatiska och elektromagnetiska fält. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:


 

As usual…:smile:


Att vi är överens om att det är tidsaspekter och icke-stationära signaler som spelar en avgörande roll för audiokablars beteende säger väl oss att man ska studera detta med hjälp av teorier för elektrodynamik?

Det är inte vilken "mätarliga" som helst som kan ge sig i kast med det.

 

Vel inte helt sant. Den gamla Hdmi från Argon/klubben fikk handshake problem, bild hickat lite. Men den var säkert gammal utdaterad 1080p eller high speed.

 

Inget så med nya Supra som visstnok skal klara 8k i 60Hz.

 

Men om bildet och ljudet blir mycket bättre? Det vet jag inte, men placebo nerverna blir iallefall bättre..

 

På digitala ljud kablar är det skillnad. Profigold coax jag hade förut var dålig. Den nya Argon blue är bättre. Båda ca samma pris, billiga.

 

Det jag syftar på är jag inte märker metallerna i digitalkablar tonalt som i skineffect med analoga. Men man märker ju om det är en dårlig eller bra kabel.

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Danke said:

Vel inte helt sant. Den gamla Hdmi från Argon/klubben fikk handshake problem, bild hickat lite. Men den var säkert gammal utdaterad 1080p eller high speed.

Det är två helt olika saker med kablar för analoga audiosignaler jämfört med kablar för digtala signaler och klockor. Diskussionen avsåg tidsanspekter avseende analoga audiosignaler :smile:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Anders65 said:

Det är två helt olika saker med kablar för analoga audiosignaler jämfört med kablar för digtala signaler och klockor. Diskussionen avsåg tidsanspekter avseende analoga audiosignaler :smile:

My bad, jag har glömd första posten. Jag tror det stod något där.

 

Jag bara kom in på det sidspåret, för det är lite annorlunda dvs digitala.

Link to comment
Share on other sites

Första tonarmskabeln klar -  puh. Det var det mest avancerade kabelbygget jag gjort. Blev en hel del klurande hur jag skulle få ihop den och en avsevärd tid under mikroskopet. Men allt går. Det tar bara lite olika lång tid.

- Kabeln har tre sektioner med fyra kontinuerliga zero-trådar med en ytterdiameter på 0.5mm per tråd

- Sektion 1: Två separata dubbelflätor kring PTFE med luftkärna. Cardas  guldpläterade hylsdon

- Sektion 2: Öppen högflexibel 4-fläta

- Sektion 3: Två separata dubbelflätor kring PTFE med stor luftkärna och kabelstrumpor

- Uppmätt lastkapacitans 27pF/m inkusive kontaktdon. Det är nog så lågt jag klarar med Zero-teknologi och i kombination med andra krav.

- RCA. Av samma mindre modell som jag även använder för skivspelarkabeln numera. Kontaktyta av rhodium.

 

En nackdel - Svår och väldigt tidsödande att bygga. Men jag maxar allt nu, så kanske jag kan släppa lite på några av de mer tidsödande momenten senare. Hoppas jag.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Harryup said:

Har du kunnat mäta upp någon bestående skillnad efter inspelning? Eller sitter det bara i så länge som kabeln är uppkopplad?

Jag har försökt mäta skillnader, men har haft för litet underlag för att med säkerhet kunna säga att jag kan mäta skillnaden. Jag har sett mätbara förändringar, men för att ge svaret så skulle jag behöva lägga betydligt mer tid på det. Lyssningsmässigt så är min erfarenhet att inspelningen sitter kvar även efter att kabeln varit oanvänd eller bortkopplad från systemet en tid (några veckor i alla fall). Men jag har inte provat om inspelningen går tillbaka efter en längre tid utan användning. Sen vet jag inte än om det är samma sak med silver. Det jag ser där är en betydligt längre inspelningstid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...