Jump to content

Från kablar till musikalitet


Anders65
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Anders65 said:

Börjar fundera på om jag skulle bygga en enkel inspelningsapparat för kablar. Vad skulle en sån innehålla?

Det går ju bra att bränna in dem genom att koppla in kablarna och spela musik, eller har du noterat någon skillnad på en kablar som redan är "inspelad"?

 

Vad gäller kontakter är det ju populärt med USB-kablar nuförtiden, kanske en USB A och en USB B:)

Annars är nätkablar lite drygare då det är fler till antalet, men där är det kanske bättre att hänga på en ordentlig last?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Nordost är väl på klara med att mono filament är den ensamma tråd av FEP som lindas runt ledaren.

 

Micro Mono-Filament technology is a proprietary method of manufacturing cables to minimize the influence of the insulation on the conductors. By winding a single, FEP filament in a precise spiral around each conductor, before extruding an outer FEP “sleeve” over the top, Nordost has created a structure combining the best available dielectric material while spacing the insulation away from the core. Thi

Finns lite att läsa kring detta och Nordost kablar på denna länk:

https://www.nordost.com/downloads/HiFi _GuideToCables_Reynolds_HR.pdf

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Det går ju bra att bränna in dem genom att koppla in kablarna och spela musik, eller har du noterat någon skillnad på en kablar som redan är "inspelad"?

 

Vad gäller kontakter är det ju populärt med USB-kablar nuförtiden, kanske en USB A och en USB B:)

Annars är nätkablar lite drygare då det är fler till antalet, men där är det kanske bättre att hänga på en ordentlig last?

Jag har tre noteringar så här långt kring olika alternativ för inspelning. Det blir helt ovetenskapligt - bara mina erfarenheter från lyssning. Inspelningstid och hur stor skillnad man upplever efter inspelning kan säkert skilja sig mycket mellan olika kablar. 

 

- Jag började testa med en fyrkantvåg på 100kHz och mycket snabba flanker. Förkortar inspelningstiden dramatiskt, men lyssningsmässigt fick jag en känsla för att kabeln måste spelas lite efter detta innan den sätter sig ljudmässigt. Jag trodde att detta skulle vara bäst inspelningssignal men jag ändrade mig efter lyssning.

- Testade sedan med bredbandigt men bandbreddsbegränsat brus. Det förkortar inspelningstiden troligen ungefär lika mycket. Körde två dygn och sen lyssning. Jag upplevde ingen märkbar förändring i ljudet efter avslutat inspelning, men tydlig förbättring mot före inspelningen. 

- Min erfarenhet är att inspelning med musik funkar precis lika bra, men det tar lång tid och förbättringen sker så långsamt att man inte vet om kabeln stabiliserat sig. Så  i slutänden tror jag musik funkar precis lika bra, men det finns poänger ändå. Sen vet jag inte vad som händer om man inte spelat med kabeln på en tid. Kanske måste den åter igen spelas ett tag för att vara som bäst?

 

Om jag skulle addera ex USB-kontakter så måste jag först se om inspelning av sådana har något egentlig betydelse. Ingen aning just nu. Jag kanske i en framtid tar en titt på ex USB-kablars signalöverföring. Ett problem för närvarande är att min mätrigg bara klarar att mäta en del av alla parametrar som är intressanta för den typen av signalöverföring. 

 

Nätkablar är ett eget kapitel med helt andra krav och annan funktion än signalkablar. Inspelning av nätkablar ser jag ingen poäng med. Finns säkert de som inte håller med :-)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Anders65 said:

Jag har tre noteringar så här långt kring olika alternativ för inspelning. Det blir helt ovetenskapligt - bara mina erfarenheter från lyssning. Inspelningstid och hur stor skillnad man upplever efter inspelning kan säkert skilja sig mycket mellan olika kablar. 

 

- Jag började testa med en fyrkantvåg på 100kHz och mycket snabba flanker. Förkortar inspelningstiden dramatiskt, men lyssningsmässigt fick jag en känsla för att kabeln måste spelas lite efter detta innan den sätter sig ljudmässigt. Jag trodde att detta skulle vara bäst inspelningssignal men jag ändrade mig efter lyssning.

- Testade sedan med bredbandigt men bandbreddsbegränsat brus. Det förkortar inspelningstiden troligen ungefär lika mycket. Körde två dygn och sen lyssning. Jag upplevde ingen märkbar förändring i ljudet efter avslutat inspelning, men tydlig förbättring mot före inspelningen. 

- Min erfarenhet är att inspelning med musik funkar precis lika bra, men det tar lång tid och förbättringen sker så långsamt att man inte vet om kabeln stabiliserat sig. Så  i slutänden tror jag musik funkar precis lika bra, men det finns poänger ändå. Sen vet jag inte vad som händer om man inte spelat med kabeln på en tid. Kanske måste den åter igen spelas ett tag för att vara som bäst?

 

Om jag skulle addera ex USB-kontakter så måste jag först se om inspelning av sådana har något egentlig betydelse. Ingen aning just nu. Jag kanske i en framtid tar en titt på ex USB-kablars signalöverföring. Ett problem för närvarande är att min mätrigg bara klarar att mäta en del av alla parametrar som är intressanta för den typen av signalöverföring. 

 

Nätkablar är ett eget kapitel med helt andra krav och annan funktion än signalkablar. Inspelning av nätkablar ser jag ingen poäng med. Finns säkert de som inte håller med :-)

Intressant tråd! Du vet säkert att det finns olika kommersiella ”cable cookers”. Den mest kända är nog Audiodharmas: https://www.thecablecooker.com/how-does-the-cable-cooker-work/.

 

Audience bränner in sina kablar som del av tillverkningen. (Vilket säkert fler tillverkare gör): ”After manufacture, Audience burns in wires two ways, the first fairly standard, the second extreme. First, every wire is hooked up to a Dharma Cable Cooker and burned in for a minimum of 60 hours over three or four days. Then, in its Extreme High Voltage Process (EHVP), Audience uses a powerful Tesla Coil -- a device that can generate upward of a million volts -- to apply high voltages at specific pulse modulations, frequencies, and amplitudes, and all in differing ratios to individual and combined signal conductors in order to create what they claim are “predictable paths” through the metals’ structure of crystalline grain, including connection points and connectors.” (Från Soundstage Ultra)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Josaa said:

Intressant tråd! Du vet säkert att det finns olika kommersiella ”cable cookers”

Tack! Kul att du finner tråden intressant.

Jo, jag har kollat lite vad som finns på marknaden. Tackar för länken. En annan är Nordost Vidar.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, octavia rs said:

 

Nja de har inte nått med kardeler i ledaren att göra. Mono Filament i Nordostkablar är den tunna FEP tråd som lindas runt ledaren innan man extruderar det yttre FEP höljet över varje ledare. Tråden är den som separerar ledaren ifrån höljet så de inte rör vid varandra.

 

nordostmonofilament.jpg.b5f8b09d03f3bcae45f1ef59d1fcdf6f.jpg

 

 

Tack! 👍🏼

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Anders65 said:

Om jag skulle addera ex USB-kontakter så måste jag först se om inspelning av sådana har något egentlig betydelse. Ingen aning just nu.

Det är klart att det är skillnad på olika kabeltyper, men du undrade vad som skulle vara intressant med en ny inbrännare:)

 

9 hours ago, Anders65 said:

Inspelning av nätkablar ser jag ingen poäng med. Finns säkert de som inte håller med

Har du provat? Kan inte säga att jag själv har noterat någon direkt skillnad vad gäller inspelning av nätkablar, men trots att det inte är "signalkablar" så menar många att det är stor skillnad och inbränning krävs av både nätkablar och inte minst kontakter.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Anders65 said:

- Testade sedan med bredbandigt men bandbreddsbegränsat brus. Det förkortar inspelningstiden troligen ungefär lika mycket. Körde två dygn och sen lyssning. Jag upplevde ingen märkbar förändring i ljudet efter avslutat inspelning, men tydlig förbättring mot före inspelningen.

Om jag skulle gissa vilket är det enda jag kan göra så tror jag på användning av brus som eventuellt är bandbreddbegränsat uppåt vid 50kHz eller så. Utöver det tror jag man ska utnyttja inbränningsapparaturen för att köra mer ström än man kan göra vid vanligt bruk, dvs lägre impedanser. Inget problem med signalkablar men kanske inte så lätt med högtalarkablar? Bortsett från det borde väl högtalarkablar ha betydligt mindre problem med uppladdning?

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, MatsT said:

nordostmonofilament.jpg

Nordost har en vettig lösning med tanke på det som kommit fram i den här tråden hittills. Många DIY'are förespråkar bomullsisolering och det blir väl en fattigmansvariant av detta ungefär?

 

 

Idén kommer ursprungligen från LM Ericsson, från tiden då man utvecklade telefonledningar. De fick betydligt bättre hörbarhet över långa längder med "luft" isolering. De använde sig av just bomull på den tiden. Men problem med bla oxidering och hållbarhet var besvärligt. Nordost har löst det med moderna material och tekniker. Det är väldigt komplicerade maskiner som gör dessa kablar. Särskilt de riktigt breda högtalarkablarna. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:
11 hours ago, Anders65 said:

Inspelning av nätkablar ser jag ingen poäng med. Finns säkert de som inte håller med

Har du provat? Kan inte säga att jag själv har noterat någon direkt skillnad vad gäller inspelning av nätkablar, men trots att det inte är "signalkablar" så menar många att det är stor skillnad och inbränning krävs av både nätkablar och inte minst kontakter.

Min kommentar var på det teoretiska planet. Jag har gjort mätningar på störningar och distortion i nätuttag samt simuleringar mm för lite mer avancerade nätfilter. Men inget alls relaterat till inbränning av nätkablar. Men det vore intressant att höra vilka argumenten kan vara för inbränning av nätkablar :smile:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Om jag skulle gissa vilket är det enda jag kan göra så tror jag på användning av brus som eventuellt är bandbreddbegränsat uppåt vid 50kHz eller så. Utöver det tror jag man ska utnyttja inbränningsapparaturen för att köra mer ström än man kan göra vid vanligt bruk, dvs lägre impedanser. Inget problem med signalkablar men kanske inte så lätt med högtalarkablar? Bortsett från det borde väl högtalarkablar ha betydligt mindre problem med uppladdning?

Skulle vara intressant med ett resonemang kring ström och inbränning av kablar :-)

 

Så här långt har jag bara tänkt inbränning relaterat till isoleringen och det som händer med olika polarisationer när man gör detta. Då handlar det bara om växlande fält orsakat av spänningen. Den biten är relevant för både signalkablar och högtalarkablar.

Link to comment
Share on other sites

Har ängnat lite lästid åt att se om det finns flera aspekter kring inbränning än de som relaterar till isoleringen. Ett område jag sökte av speciellt noga var det jag tittat på tidigare, men då ur andra aspekter närmligen de s.k. grain boundaries som finns i till exempel OFC. Det jag kom fram till tidigare - på ett rent teoretiskt plan var att de sannolikt uppstår ett slags brus (eller kanske snarare ett analogt jitter) på grund av att transporten av laddning genom kabeln på molekylnivå inte går rakt. Beroende på infallsvinklar mot kristallgränserna blir det lite av en sick-sack bana för den elektriska laddnnigstransporten genom materialet. Genom att använda OCC så minimeras denna effekt därmed det analoga jittret hos strömmen. Detta är dock inget jag kunnat mäta eller lyssna mig till för att verifiera. Detta finns men jag vet inte om det är möjligt att höra detta.

 

Det finns någon mindre kabeltillverkare som hävdar att det skapas bryggor och tunnlar förbi dessa kristallgränser vid inbränning. Mer det finns inga teoretiska belägg för detta. Så till detta förklaras genom forskning så blir min åsikt om detta att det är ormolja. 

 

När jag lyssningstestade olika högtalarkablar som ex Belden Pure AV som har OCC så föll den långt ner på listan jämfört med ex Kimber. Detta visade sig bero på isoleringsmaterialet. Så min erfarenhet är att isoleringen även för högtalarkablar har mycket större betydelse än ex OCC vs OFC. Om man läser det Nordost, Cardas och Audioquest skriver så handlar inbränning om de typer av effekter som är beskrivna i denna tråd. Nu är det ju inte alls säkert att det är hela sanningen för den skull. Grävandet fortsätter...

Link to comment
Share on other sites

Drar mig till minnes att NordOst hade en maskin för inbränning som kunde köpas.

Tydligen kvarstår i vart fall servicen med inbränning.

https://www.analogueseduction.net/burn-in-devices/nordost-vidar-cable-burn-in-service.html

 

och även Svalander https://svalander.se/shoppen/montering-av-kablar/inbraenning-av-kablar-1

 

Uppenbarligen något för den som vill korta av tiden och inte har tålamodet att vänta.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, conan said:

Kan inbränning orsaka effekter som divergerar från ett bra ljud till ett sämre ljud?

 

Bra fråga! Men ett problem i frågeställningen är vad som är bra ljud? Det är olika för oss. Jag måste därför begränsa svaret till inbränningens påverkan på kabeln. 

 

Om man vill ha kablar som påverkar ljudet så lite som möjligt har inbränning endast en positiv effekt. Hur mycket en kabel påverkas av inbränning är olika, men påverkan på ljudet minskar efter inbränning. Men det finns många parametrar som påverkar hur bra en kabel är för ljud. Inbränning påverkar bara det som har med isoleringen att göra.

 

Det finns ur kabelns perspektiv ingen negativ effekt av inbränning :smile:

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, calle_jr said:

 

Jag tror jag missar något eftersom jag inte fattar varför inbränning är intressant.

Om det inte är cykliska (hysteres eller elektroelastiska) effekter så kan vi väl bara konstatera att de finns?

Som med mycket annat vill vi ofta förstå hur saker som vi hör eller ser fungerar. När ljudet med en kabel ändrar sig. Vad beror detta på?

 

Men om man förstår att inbränning är något som behövs i många fall så kan man ju lämna det där. Såvida det inte behovet kommer tillbaka om kabeln inte använts en tid. Mätmässigt har jag inte kommit så långt än att ta tag i den frågan.

 

Men för mig är frågan varför inbränning är intressant enkel att svara på. Jag vill förstå  bakomvarande mekanismer 😊 

 

Ibland när jag gått ner på djupet i ett problem får jag ideer om hur gamla problem skulle kunna lösas på nya sätt. Både kablarna och förstärkar-projektet bygger en hel del på detta sätt att lösa gamla problem på nya sätt genom att ta till mig kunskaper från andra håll hit till vårt intresseområde. För att applicera kunskap från  forskning i andra områden behöver jag förstå vad som ex orsakar problemen vi hör.

Edited by Anders65
Komplettering
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Anders65 said:

Jag vill förstå  bakomvarande mekanismer

Ja, det har jag förståelse för.

Men i proportion till hur signalkablar fungerar i normal drift?

Jag har svårt med logiken att kartlägga inbränning innan man har kartlagt steady state.

Jag är rädd att man hamnar på villospår.

Men det kan som sagt mycket väl vara att jag missar något. Det händer minst en gång i veckan.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

Men i proportion till hur signalkablar fungerar i normal drift?

Jag har svårt med logiken att kartlägga inbränning innan man har kartlagt steady state.

Jag är rädd att man hamnar på villospår.

Men det kan som sagt mycket väl vara att jag missar något. Det händer minst en gång i veckan.

Tack, då förstår jag bättre 😊

 

Håller med om att man först bör förstå normalläget och sen det som kan hända utanför det, som ex inbränning. Inbränning tog över lite kanske...

 

Det jag skrev om innan inbränning handlade om isoleringens påverkan på ljudet. Den delen av normalläget tycker jag är hyffsat utredd. Men det finns andra delar som jag inte berört. Skineffektens betydelse och skärmning/jordning är ett par exempel som kanske borde få mer utrymme. Andra förslag?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Anders65 said:

Men det finns andra delar som jag inte berört. Skineffektens betydelse och skärmning/jordning är ett par exempel som kanske borde få mer utrymme. Andra förslag?

Slänger bara in lite lösa tankar. Du var väl inne på renheten i kopparen vilket varit, är ett stort försäljningsargument för hifi-kablar. Desto renare koppar och ju längre kristaller desto bättre, OCC, POCC ”Gold plated high purity single-crystal copper”:)

 

image.png.d94bab5977717b32d316e861eafab6e7.png

 

Kanske skulle vara bra med någon sammanställning?

+ Kapacitans, induktans, impedans

+ Isolering

+ Inbränning

+ Renhet i kopparen

+ Legering och pläterring Ag, Au, Sn jämfört med ren koppar.

+ Solida ledare jämfört med fler och mångtrådiga ledare, tangerar väl skinneffekten

+ Uppbyggnad, platta, runda, tvinnade, flätade, litz, koax o.s.v.

+ Skärm, jordning

+ Propagation velocity, kanske vi kan stryka?

+ Eddy Current

+ etc

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Anders65 said:

Skineffektens betydelse och skärmning/jordning är ett par exempel som kanske borde få mer utrymme. Andra förslag?

Precis.

- Ledarnas material och geometri, koppar/silver/hybrider, solid core / flerkarderligt, makrogeometri (dim, längd)...

- Geometri och material i dielektrikum.

- Typ av skärmning och jordning och utformning av den.

- Kontakter.

 

Och eftersom ovanstående högst sannolikt är kopplat till varandra behöver man en modell för hur det samverkar.

Det som berörts hittills om vad som ska finnas i en sådan modell är impedans per meter och förlustfaktor per meter. Men inte hur de hänger ihop och inte på vilket sätt de påverkar.

Även typ av signal spelar en stor roll liksom typ av källa och last.

 

Så, även om många saker är klarlagda så finns det ganska mycket avgörande frågor kvar.

Inbränning kommer liksom långt ner på listan.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, LPL said:

Kanske skulle vara bra med någon sammanställning?

En riktigt bra lista och tanke att gör en lite mer kortfattad sammanställning så småningom. Tackar!

 

Det finns ett antal områden du listar som inte berörts än:

- Skineffekt och virvelströmmar (Eddy currents) och till det kan man koppla solida ledare vs flerledare vs litztråd samt olika typer av ledartråd. Är lite sugen på detta som nästa område här. Tror inte är så stora konstigheter att skriva om detta, möjligen förutom olika typer av ledartråd där det kan behövas lite djupare resonemang.

- Skärmning och jordning. Detta är ett stort område för en anläggning, men även speciellt viktigt för signalkablar. Borde diskuteras mera här.

- Propagation of velocity. Har lagt fram min förklaring och motiv till varför jag inte ser att detta är relevant för signalkablar och högtalarkablar.

- Man skulle kunna ta upp olika sätt att bygga högtalarkablar. För och nackdelar. Induktans, kapacitans och impedans lär komma upp där. Skulle vilja vänta lite med högtalarkablar då mina tankar för närvarande ligger hos signalkablar. Koax, triax och aspekter kring dessa är intressant och det ligger närmare det jag jobbar med just nu.

- Renhet i koppar och effekten av kristallisering har varit uppe till viss del, men inte pläteringar. Inte heller andra ledarmaterial eller övergångar mellan olika material samt kontakteringsmaterial.

 

Finns mycket kvar... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket att göra kring skärmning och jordning som kan ha stor påverkan, men den här biten handlar om helheten inklusive apparaterna ... och det är här den heliga gralen ligger gömd. Man kan diskutera optimeringar av kristallstruktur, renhet, dielektrikum och mycket annat men vill man verkligen komma åt bättre ljud är det det totala systemets uppbyggnad med jordning, skärmning, filtrering och annat som behövs.

Allt annat är suboptimeringar som är OK det också, men löser inte grundfrågan.

 

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag har ”problem” med är slutresultatet, dvs hur det låter i slutändan. Jag köper ju en kombination av elektronik och högtalare som ”står” för något som jag accepterat som att låta bra. Jag har både läst och pratat med Luke Manley på VTL (även om det nu är 12-13 år sedan). Han berättade då att de ”tunar” förstärkarna och där pianot är en viktig komponent. Hans fru är/var konsertpianist och hade sista ordet. Han tipsade också om en direktgraverad LP-favorit som de använt som referens för ljudets skull. Naturligtvis införskaffad jag det albumet. De använder naturligtvis flera men han rekommenderade bl a det albumet för jazz. Annars var det mest klassiska inspelningar de använde sig av. 
 

E030CF93-93FE-4869-8910-848D8CE35F40.jpeg
 

På frågan om övrig utrustning använde de dCS för det digitala. Minns inte hur det var med skivspelare men jag tror det var en Linn LP12. De använde vidare Transparents kablar och högtalare från Avalon. På senare år har jag sett bilder från deras lyssningsrum men nu med TAD högtalare och Nordost-kablar och skivspelare från Brinkmann.

 

Det jag vill komma till är att jag är lite försiktig med att göra för stora avvikelser mot vad de har använt när de tunat sitt system. Någonstans skall ju allt spela tillsammans och det finns väl inte något naturligt att en optimering av elektriska parametrar tvunget kommer att låta bättre? Hur ser du på det @Anders65? Lite ”skit” i polityren kan ju rentav ge en behagligare klang, eller? Jämför t ex distorsion mellan en bra rörförstärkare och en transistordito. Det säger ju inte så mycket om hur det låter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, conan said:

Det finns mycket att göra kring skärmning och jordning som kan ha stor påverkan, men den här biten handlar om helheten inklusive apparaterna ... och det är här den heliga gralen ligger gömd. Man kan diskutera optimeringar av kristallstruktur, renhet, dielektrikum och mycket annat men vill man verkligen komma åt bättre ljud är det det totala systemets uppbyggnad med jordning, skärmning, filtrering och annat som behövs.

Allt annat är suboptimeringar som är OK det också, men löser inte grundfrågan.

Min erfarenhet är att problem med jordning och skärmning varierar väldigt mellan olika setuper/apparater. Jag har haft själv haft betydligt större påverkan på ljudet av "suboptimeringar" än de jord/störningsåtgärderna jag gjort. Som exempel isolerade jag DACen från störningar via USB-jorden med att koppla en DDC mellan NUCen och DACen. DDC jag använder isolerar USB så att störningar via dess jord och matning inte fortplantar sig vidare till DACen. Förbättringarna då blev nog hörbara men väldigt små i förhållande till exempelvis byta av signalkablar och högtalarkablar.

 

Apparaternas och kablarnas konstruktion och inkopplingen har stor betydelse för hur stora problem man får med EMI och ex. jordströmmar. Det är lätt att göra konstruktioner som är störningskänsliga, men lite svårare att göra dem tåliga mot sånt. Men där som men mycket annat handlar det om kunskaper i hur man gör bra konstruktioner som inte är störningskänsliga och som samtidigt levererar hög kvalitet på ljudet. Exempelvis så är skärmning i kablar med låga signalnivåer viktigt, men skärmning kan lätt påverka ljudkvalitén negativt om man inte har koll på alla prarametrar.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Anders65 said:

Min erfarenhet är att problem med jordning och skärmning varierar väldigt mellan olika setuper/apparater. Jag har haft själv haft betydligt större påverkan på ljudet av "suboptimeringar" än de jord/störningsåtgärderna jag gjort. Som exempel isolerade jag DACen från störningar via USB-jorden med att koppla en DDC mellan NUCen och DACen. DDC jag använder isolerar USB så att störningar via dess jord och matning inte fortplantar sig vidare till DACen. Förbättringarna då blev nog hörbara men väldigt små i förhållande till exempelvis byta av signalkablar och högtalarkablar.

 

Apparaternas och kablarnas konstruktion och inkopplingen har stor betydelse för hur stora problem man får med EMI och ex. jordströmmar. Det är lätt att göra konstruktioner som är störningskänsliga, men lite svårare att göra dem tåliga mot sånt. Men där som men mycket annat handlar det om kunskaper i hur man gör bra konstruktioner som inte är störningskänsliga och som samtidigt levererar hög kvalitet på ljudet. Exempelvis så är skärmning i kablar med låga signalnivåer viktigt, men skärmning kan lätt påverka ljudkvalitén negativt om man inte har koll på alla prarametrar.

Instämmer helt med det du skriver och det stämmer även väldigt bra med mina erfarenheter.

 

Det gäller dock att man har en viss koll på helheten, har man underliggande problem så kan resultatet bli annorlunda. Kan vara så att det blir större skillnad om man pillar med skärmar och jord och på grund av detta kanske inte upplever några direkta skillnader mellan olika kablar.

 

Blir det stor ljudmässig förbättring med skärmade kablar, det uppstår brum i vissa situationer eller att det plötsligt blir bättre om man petar in någon jordkabel någonstans borde man nog fråga sig vad grundproblemet är.

 

Det är ganska tydligt hur viktigt det är med genomtänkta konstruktioner när man byggt egna apparater och att det är lätt att problem uppstår med jordplan och helheten när olika apparater kopplas ihop.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bebop said:

Det jag vill komma till är att jag är lite försiktig med att göra för stora avvikelser mot vad de har använt när de tunat sitt system. Någonstans skall ju allt spela tillsammans och det finns väl inte något naturligt att en optimering av elektriska parametrar tvunget kommer att låta bättre? Hur ser du på det @Anders65? Lite ”skit” i polityren kan ju rentav ge en behagligare klang, eller? Jämför t ex distorsion mellan en bra rörförstärkare och en transistordito. Det säger ju inte så mycket om hur det låter.

En mycket bra och relevant frågeställning för oss alla. Jag kan förstås bara ge min bild, precis som du frågar efter. Alla komponenter i kedjan från källan till högtalare och rummet påverkar hur vi upplever att det låter. Eftersom det handlar om hur vi som individer får bästa musikaliska upplevelsen och alla delar påverkar den, så blir det både individuellt vad som upplevs vara bäst och komplext.

 

När man har ett komplext system där dessutom målet handlar om upplevelser ser jag två olika vägar fram - som kan komplettera varandra. Dels är små steg en bra metod sen tänker jag själv på att reducera komplexiteten om det går. En del i det är i att förstå mig själv. Vad är det som får mig att uppskatta ljudet hemma? En annan del är att det är svårt att optimera ett komplext system. Jag tror att om jag reducerar antalet komponenter som bidrar till det ljud jag vill ha så kommer jag längre på min ljudresa. Konkret så vill jag att kablar ska påverka ljudet så lite det bara går av den anledningen att reducera komplexitet för att nå längre i slutändan. Och att i huvusak högtalare, rummet och förstärkaren ska bidra till det ljud jag vill ha.

 

Men jag har ju haft fördelen att skapa det ljud jag vill ha genom förstärkaren jag konstruerat. Den har en mycket avsiktlig distribution av harmoniska övertoner, men samtidigt är den transparent. Jag vill ha transparens för att få med så mycket av den inspelade informationen som möjligt ända ut till högtalarelementen. Det är hos förstärkaren jag sätter "karaktären" medan jag samtidigt eftersträvar transparens och neutralitet på kablar och högtalare. En sak jag lärt mig på senare tid är hur extremt viktig tidsrelaterad information i ljudet är för upplevelsen. Vi är otroligt känsliga för den delen.

 

Men det är som sagt hur jag gjort, och det finns helt andra sätt att nå dit man vill. Inget rätt eller fel. Men små steg är bra tror jag.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Anders65 said:

Jag tror att om jag reducerar antalet komponenter som bidrar till det ljud jag vill ha så kommer jag längre på min ljudresa. Konkret så vill jag att kablar ska påverka ljudet så lite det bara går av den anledningen att reducera komplexitet för att nå längre i slutändan. Och att i huvusak högtalare, rummet och förstärkaren ska bidra till det ljud jag vill ha.

 

 

Precis så där tänker jag också. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...