Jump to content

Från kablar till musikalitet


Anders65

Recommended Posts

Jag väntar på Audioquest Big Sur 1m rca från Amazon.se... Spennande att se om den funkar til CD skal vara ok kobber och kontakter för priset...  

Stod mellan denna och Supra Eff-Is men den hadde Silverplatering, är inte så glad i att mixa silver och kobber på signal fruktar Skin effekten...

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Danke said:

Jag väntar på Audioquest Big Sur 1m rca från Amazon.se... Spennande att se om den funkar til CD skal vara ok kobber och kontakter för priset...  

Stod mellan denna och Supra Eff-Is men den hadde Silverplatering, är inte så glad i att mixa silver och kobber på signal fruktar Skin effekten...

En kort kommentar. Om ledardiametern är under ca 0,5 mm är uppstår inte någon nämnvärd skineffekt i audioområdet. Det är oavsett koppar, silver eller silverplätering. Så om man fruktar skineffekten så är det bara att försäkra sig om att diametern på varje enskild ledare är max 0,5 mm.

 

Det finns många åsikter kring ledarmaterial och plätering. Materialen i ledaren har absolut betydelse, men upp till ganska hög nivå är min erfarenhet att andra faktorer spelar betydligt större roll för hur bra en signalkabel är rent ljudmässigt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Anders65 said:

En kort kommentar. Om ledardiametern är under ca 0,5 mm är uppstår inte någon nämnvärd skineffekt i audioområdet. Det är oavsett koppar, silver eller silverplätering. Så om man fruktar skineffekten så är det bara att försäkra sig om att diametern på varje enskild ledare är max 0,5 mm.

 

Det finns många åsikter kring ledarmaterial och plätering. Materialen i ledaren har absolut betydelse, men upp till ganska hög nivå är min erfarenhet att andra faktorer spelar betydligt större roll för hur bra en signalkabel är rent ljudmässigt.

Tack nyttigt info. Supra vet vel hva dom gör, men myten är at silverplaterad kobber ger ökat diskant. Också mitt inntrykk på högtalarkablar, när jeg ändrade til ren kobber så blev ljudet varmare bättre bas och detaljer men inte så spisst och skarp diskant.. såklart högtalar kablar är ofta tjockare i storlek enn signalkabel, själv tunnare som jag hade. Det instämmer med din teori...

 

Oavsett Big Sur fra Audioquest passade bra, et lyft i ljudet kann man seja, men måste lyssna mer album för att försäkra mej om att placebo nissen inte är på besök...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Jag har testat två par Regal Zero signalkablar XLR :smile:

 

Min signalkedja i denna test ser ut såhär;

Sony sacd-transport - 1m Supra hdmi - Bryston BDA3 dac - 1.0m Zero xlr - A/B Källväxlare - 2.5m Zero xlr - Pass XP20 Preamp - 1m Cardas Golden Reference xlr - DIY Aktivt filter open baffle basar (passthrough) - 1m Cardas Golden Reference - Pass XA60.8 Monoblock - 1.5m Cardas Golden Reference Hgt-kablar - Verity Sarastro IIS

 

Jag har jämfört med de kablar jag haft på denna plats en längre tid, Cardas Golden Presence 2.5 + 1.5m XLR.

 

Jag tycker nog att de tonalt låter likadant som Cardas, inget i registret är mer eller mindre accentuerat, men Zero låter mindre dämpade vilket förhöjer upplevelsen av mikrodynamik. Jag har några CD med ganska markanta sibilanter i sången, och dessa blir nog ännu mer framträdande med Zero, men frågan är om man skulle föredra en kabel som dämpar sibilanter? Det kan även handla om mastring eller da-omvandling, jag är osäker på det. Vi är ju också överens om att en %-andel människor har detta inbyggt.

 

Tonerna rungar behagligt när Serge Chaloff spelar baritonsax, och jag får samma känsla av dragspelet i Ksenija Sidorovas Piazzolla Reflections.
Solopiano är alltid lämpligt vid utvärdering. Inget är väl då bättre än när Paul Lewis spelar Beethoven, så jag lyssnar på de tre sonaterna nr 16, 17 och 28 och mina synpunkter börjar så smått fixeras. Inte ett öga torrt.

 

Det var lite lustigt, för jag råkade spela en gammal CD med Seal i bilen och 2:a spåret lät jättekonstigt. Det är ett ganska glest spår med Seals sång, en kör och en synt som ska efterlikna en klarinett. Spåret lät totalt felmixat, som om det var tre skilda enheter och klarinetten, som ska föra kören till Seals solosång, lät kromatiskt helt missanpassad. Trevor Horn har producerat och det gör denna upplevelse märklig.
Den CDn tar vi in! (bestämde jag då)
Jag spelade den hemma och det lät hur bra som helst. Jag antar återigen att det är någon ambiens i klangen som gick heeelt förlorad i bilstereon.

 

Jag lyssnar normalt sett på album, och Hiromis Brain är ett exempel på album där det ena spåret leder till det andra och man vill höra alla - om det låter bra. Hon har, liksom Infected Mushroom på Converting Vegetarians, ett ganska komplext sound även om kompositionerna är lika väsensskilda som postbop och psytrance. Det var ingen tvekan om att båda dessa album (varav den ena en dubbel-CD) spelades från början till slut.

 

Tempot på Cardigans Gran Turismo är väsentligt nedskruvat jämfört med Hiromi och IM. Min puls går ner, och det gör nog även grannens. Ännu hellre på Laura Veirs My Echo. Trots den till förstone magra sättningen tycker jag arrangemangen både instrumentalt och i duettsången med Jim James i Vapor Trails redovisar en mycket nyanserad klangbild.

 

Efter många timmars spelning av varierad musik som jag känner väl till, så upplever jag mest påfallande ett luftigare soundstage. Zero presenterar ett renare, mer distinkt mellanregister och en glittrigare topp. En mycket angenäm klang med klara highend-kvaliteter.

 

Jag ska spela med kablarna ett par veckor till och återkommer om jag har något att tillägga eller revidera. Men, so far so good! :smile:
 

 

DSC_6461.JPG

 

DSC_6468.JPG

 

DSC_6511.JPG

 

DSC_6472.JPG

 

DSC_6500.JPG

 

DSC_6497.JPG

 

DSC_6501.JPG

 

DSC_6503.JPG

 

DSC_6506.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Min signalkedja i denna test ser ut såhär;

Sony sacd-transport - 1m Supra hdmi - Bryston BDA3 dac - 1.0m Zero xlr - A/B Källväxlare - 2.5m Zero xlr - Pass XP20 Preamp - 1m Cardas Golden Reference xlr - DIY Aktivt filter open baffle basar (passthrough) - 1m Cardas Golden Reference - Pass XA60.8 Monoblock - 1.5m Cardas Golden Reference Hgt-kablar - Verity Sarastro IIS

Intressant test:thumbsup:

Kan det även bli en test mellan XP20 Preamp och XA60.8 Monoblock?

Eller tror du att det blir samma resultat?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Efter många timmars spelning av varierad musik som jag känner väl till, så upplever jag mest påfallande ett luftigare soundstage. Zero presenterar ett renare, mer distinkt mellanregister och en glittrigare topp. En mycket angenäm klang med klara highend-kvaliteter.

Verkligen härlig läsning att kablarna även levererar så bra i en väldigt fin anläggning! Och en mycket proffsig recension som jag tycker ger en bra känsla av upplevelsen. Dessutom med vitt skilda musikstycken.

Och fantastiskt fina bilder :smile:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Danke said:

Hva för typ modell är Blu-ray spelaren från Sony? Är det Uhp-h1 som jag och Nelson Pass har?

Det är en Sony UBP-X800M2. Den har inga analoga utgångar, enbart två hdmi-utgångar (för video och audio), och en coax digital audioutgång. Jag är nöjd med den förutom att jag saknar en riktig fjärrkontroll. Tips mottages tacksamt.

Den vet inte om det än, men den står i vårdkön för kirurgi. Har inte bestämt exakt vad som ska opereras, men det finns potential.


051A59D4-E083-4213-A244-85DE756E0D2C.jpeg
 

 

8 hours ago, LPL said:

Intressant test:thumbsup:

Kan det även bli en test mellan XP20 Preamp och XA60.8 Monoblock?

Eller tror du att det blir samma resultat?

Tack. Ja, det kan det absolut bli.

Då kan jag ju spela vinyl också.

Jag har inte funderat på vad jag förväntar mig, mer än att phonokabel skulle vara mest intressant.


 

8 hours ago, Anders65 said:

proffsig recension

Tack. Kablar vill man normalt inte recensera för det är så systemberoende och individuellt.

Men i detta fallet kommer det till en ganska enkelt. Man behöver bara lyssna.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Det är en Sony UBP-X800M2. Den har inga analoga utgångar, enbart två hdmi-utgångar (för video och audio), och en coax digital audioutgång. Jag är nöjd med den förutom att jag saknar en riktig fjärrkontroll. Tips mottages tacksamt.

Den vet inte om det än, men den står i vårdkön för kirurgi. Har inte bestämt exakt vad som ska opereras, men det finns potential.


051A59D4-E083-4213-A244-85DE756E0D2C.jpeg
 

 

Tack. Ja, det kan det absolut bli.

Då kan jag ju spela vinyl också.

Jag har inte funderat på vad jag förväntar mig, mer än att phonokabel skulle vara mest intressant.


 

Tack. Kablar vill man normalt inte recensera för det är så systemberoende och individuellt.

Men i detta fallet kommer det till en ganska enkelt. Man behöver bara lyssna.

 

 

Jag tror Hifiklubben kan fixa remote.. förutom det så kommer det opp massa rimliga från svenska nät-butikar omm du söker på Google. Dom är inte särskilt dyra häller.

 

Den X800M2 är grym, önskar mej den själv men har inte plats i "tv-bänken"

 

Min Uhp-h1 Har analoga och digitala kontakter spelar SACD, Dvd audio, cd, dvd, och bd men spelar inte 4k diskar, men är jättenöjd med den förutom jag fikk ny på garanti för den första fuskade lite, hade bugs.

 

Men jag skal köpa X700 sedan den ochså passar i hyllan och ha den och Uhp-h1.

 

X700 blir nog bara använt till 4k.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Harryup said:

Känns det som att den kabel som mäter "bäst" kommer göra att vilken förstärkare som helst låter "bättre"?

Eller kan det kännas som att man avslöjar förstärkarna i större utsträckning vilket kan kasta om ordningen?

En bra fråga som jag tror flera funderar på. Kan ge min bild som baseras på hur jag jobbbar och vad jag vill uppnå med signalbärande kablar i ett ljudsystem.

 

Jag optimerar olika parametrar för olika typer av kablar, men för att uppnå samma syfte. Att kabeln ska vara så transparent som det bara går. Det är så jag jobbar. Eftersom jag optimerar mot transparens så blir det inte samma fråga om matchning mellan apparater och kablar. Ett bevis på det tycker jag är att alla som provat zero-kablar beskriver sina upplevelser väldigt lika. Trots helt olika anläggningar, musiksmak och erfarenhet.

 

Men det är klart att finns det problem i exempelvis en förstärkare som maskeras av andra kablar så kan dessa framträda tydligare med en mer transparent kabel. Men det är undanstagsfall som jag inte hört någon berätta om - än. En annan aspekt är att en man kanske inte märker så stor skillnad mellan olika kablar om ljudsystemet i övrigt inte kan leverera hög upplösning eller som det finns andra problem i anläggningen som maskerar effekten av transparens. En kabel kan inte "laga" ett problem (eller jag tycker inte kablar ska användas för att filtrera bort information i en ljudanläggning). Men det är bara hur jag resonerar.

 

Med traditionella mätningar på kablar som resistans, kapacitans och induktans är min åsikt att detta ger en mycket begränsad bild av hur en kabel kommer att fungera ljudmässigt i en system. När jag mäter upp kablar så brukar min tolkning av mer djupgående mätresultat och insikt i själva konstruktionen stämma väl överens med det jag och andra upplever kring ljudmässiga egenskaper hos kabeln. Så idag har jag en bra matchning mellan mätningar och upplevelsen och att det går att uppnå detta beror nog på att jag jobbar fokuserat med transparens.

 

Gav det svar på det du undrade?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Javisst.

Personligen är jag inte för att man använder kablar som tonkontroller då det ju gör att om man byter något så "måste" man byta kablar igen. I synnerhet om man använder kablarna som hyfsat grova tonbalanskontroller. Hade ju varit trevligt om enda problemet med kablar hade varit att dom måste vara tillräckligt långa, men det är ju lite mer än så. Min syn är att bästa kabeln inte "hörs" och andra har någon form av påverkan. Om man jämför 2 olika kablar och den ena låter öppnare så skulle jag snarare säga att i min värld så låter den andra egentligen dovare så strävan mot transparens känns som rätta vägen. 

 

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Harryup said:

Personligen är jag inte för att man använder kablar som tonkontroller då det ju gör att om man byter något så "måste" man byta kablar igen. I synnerhet om man använder kablarna som hyfsat grova tonbalanskontroller. Hade ju varit trevligt om enda problemet med kablar hade varit att dom måste vara tillräckligt långa, men det är ju lite mer än så. Min syn är att bästa kabeln inte "hörs" och andra har någon form av påverkan. Om man jämför 2 olika kablar och den ena låter öppnare så skulle jag snarare säga att i min värld så låter den andra egentligen dovare så strävan mot transparens känns som rätta vägen. 

Instämmer till 100% i det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calle_jr said:

Men lägg till tidsaspekter och mikrodynamik i kravställningen så blir det inte längre så enkelt.

Transparens är lite slarvigt uttryckt av mig. Men jag inkluderar absolut tidsaspekter, mikrodynamik men även signalförluster i begreppet. Och opåverkad frekvensgång förstås. Sen finns det givetvis även andra aspekter som är viktiga. Känslighet för ledningsbundna jordströmmar eller påstrålade elektromagnetiska fält som exempel.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Med den definitionen blir det helt begripligt för mig, förutom störningskänslighet som kanske är en annan egenskap?

Intuitivt är en transparent signalbärare helt mottaglig för störningar också.

I kabeln kan jag inte se en direkt påverkan av störningar på kabelns transparens, men får man in störningar i apparaten så kan dessa adderas direkt eller indirekt till signalen. Indirekt via intermodulation. Sen kan det vara trickigt att att göra en "transparent" kabel som samtidigt har bra tålighet mot störningar.  

Link to comment
Share on other sites

On 2022-09-15 at 08:41, Harryup said:

Javisst.

Personligen är jag inte för att man använder kablar som tonkontroller då det ju gör att om man byter något så "måste" man byta kablar igen. I synnerhet om man använder kablarna som hyfsat grova tonbalanskontroller. Hade ju varit trevligt om enda problemet med kablar hade varit att dom måste vara tillräckligt långa, men det är ju lite mer än så. Min syn är att bästa kabeln inte "hörs" och andra har någon form av påverkan. Om man jämför 2 olika kablar och den ena låter öppnare så skulle jag snarare säga att i min värld så låter den andra egentligen dovare så strävan mot transparens känns som rätta vägen. 

 

mvh/Harry

Många missuppfattar detta med Kablar och tonkontroller, visst det finns kablar som ger mer eller mindre bas eller diskant, siblanter eller för varmt och ulligt...

 

Sämre kobber eller Aluminium ger ulligt varm ljud, men det är ju bara förr att det är sämre typ metaller.

 

Klart kommer du från Clas eller Biltema så får du ulligt övervarmt ljud. Men dom flesta vet detta. Möjligen så finns det gear som vinner på detta.

 

Jag jaktar iallafall högre upplösning och mindre stöy, och at det matchar.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Anders65 said:

I kabeln kan jag inte se en direkt påverkan av störningar på kabelns transparens, men får man in störningar i apparaten så kan dessa adderas direkt eller indirekt till signalen. Indirekt via intermodulation. Sen kan det vara trickigt att att göra en "transparent" kabel som samtidigt har bra tålighet mot störningar.  

Ja, för mig är det så att en kabel som är transparent inte kommer övertrumfas av någon annan kabel som är bättre på en del annat om nu bättre inte är subjektivt. Sen får man inte blanda inte blanda in vad man subjektivt gillar och man får inte heller blanda ihop att i vissa anläggningar så är något annat bättre. För i det senare fallet så kan det ju vara så att kabeln avslöjar något annat och det låter sämre. SÅ för min del så låter en transparent kabel transparent jämt men det är inte säkert att det är den man gillar för det. Sen får man också tänka på att det kanske inte ens har varit målet med kabeln att den skall vara opåverkande. Kanske har leverantören medveten lagt till någon viss voiceing så att man får "sitt ljud". Men jag gillar när man har en medveten ambition att kabeln skall påverka så lite som möjligt och helst inte alls.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2022-09-16 at 14:00, Harryup said:

Ja, för mig är det så att en kabel som är transparent inte kommer övertrumfas av någon annan kabel som är bättre på en del annat om nu bättre inte är subjektivt. Sen får man inte blanda inte blanda in vad man subjektivt gillar och man får inte heller blanda ihop att i vissa anläggningar så är något annat bättre. För i det senare fallet så kan det ju vara så att kabeln avslöjar något annat och det låter sämre. SÅ för min del så låter en transparent kabel transparent jämt men det är inte säkert att det är den man gillar för det. Sen får man också tänka på att det kanske inte ens har varit målet med kabeln att den skall vara opåverkande. Kanske har leverantören medveten lagt till någon viss voiceing så att man får "sitt ljud". Men jag gillar när man har en medveten ambition att kabeln skall påverka så lite som möjligt och helst inte alls.

Jag tycker (=subjektivt) att det blir knepigt när man börjar tänka för mycket :smile:

När jag tänker och analyserar samtidigt som jag provlyssnar, jämför A mot B osv, så försätter jag hörselcentra och hjärna i en annan mode än vad den är vid avslappnad, befriad och förutsättningslös lyssning.

Man kan (och bör) visst göra analytiska utvärderingar om klangegenskaper som man hänför direkt till en specifik kabel. Men för att utvärdera om man verkligen gillar det man hör måste man försöka koppla bort allt vad jämförelse, bättre/sämre, prisvärdhet, fåfänga, recensioner och vad det må vara som tränger sig på.

 

Med det sagt har jag lite mer att berätta om Regal Zero signalkablar XLR, eftersom jag nu har testat dem mellan riaa och försteg samt mellan för- och slutsteg.

De fungerar mycket bra där också. Jag tycker inte att jag upplevde så stora skillnader här, och jag har ju i många år gillat Cardas Golden Reference som jag har på dessa platser idag. Jag upplevde avsevärt mycket större skillnader jämfört med Cardas Golden Presence mellan dac och försteg.

Här handlar det mer om subjektiva nyanser, och det är väl ett gott betyg när jag säger att jag lätt skulle kunna leva med Zero även här.

 

Jag ser fram emot att prova phonokabeln, om det konstruktionsarbetet faller väl ut.

 

 

Zero mellan riaa och försteg, samt mellan för- och slutsteg. Jag har dock kvar Cardas Golden Reference mellan filtret till dipolbasar och monoblocken:

 

DSC_6539.JPG

 

DSC_6536.JPG

 

DSC_6549.JPG

 

DSC_6537.JPG

 

DSC_6541-panorama.JPG

 

 

Primary Primary  Primary Primary  Primary

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Med det sagt har jag lite mer att berätta om Regal Zero signalkablar XLR, eftersom jag nu har testat dem mellan riaa och försteg samt mellan för- och slutsteg.

De fungerar mycket bra där också. Jag tycker inte att jag upplevde så stora skillnader här, och jag har ju i många år gillat Cardas Golden Reference som jag har på dessa platser idag. Jag upplevde avsevärt mycket större skillnader jämfört med Cardas Golden Presence mellan dac och försteg.

Här handlar det mer om subjektiva nyanser, och det är väl ett gott betyg när jag säger att jag lätt skulle kunna leva med Zero även här.

Jag tror det är naturligt att skillnaderna minskar ju "bättre" kablar man jämför Zero XLR med. Men jag har nyligen även tagit fram Zero XLR Reference som jag tycker lyssningsmässigt tar ett tydligt steg till. Samma öppenhet i ljudet som Zero XLR Momentum som Calle testat, men Reference har en ännu finare och renare klang som fick mig att tycka om min DAC ännu mera. Trodde inte min DAC kunde nå denna nivå tidigare. Jag har svårt för att beskriva skillnaden i ljudupplevelser med rätt ord, men det finns en makalös renhet i tonerna som gör att jag får en än större upplevelse än jag trodde var möjligt med min anläggning. Ser fram emot att få andras lyssningsintryck av dessa så småningom.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Jag ser fram emot att prova phonokabeln, om det konstruktionsarbetet faller väl ut.

Gissar att du tänker på tonarmskabeln jag jobbar på? Detta är den klart största utmaningen hittills eftersom jag måste gå ner till extremt små dimensioner för att minimera den mekaniska påverkan en tonarmskabel kan ha på tonarmens rörelse och samtidigt ha Zero-teknologi ändå från pickupen genom tonarmen och vidare till RCA-kontakterna. Tanken är att ha två par Zero-trådar utan skarv men med tre olika sektioner för att lösa alla krav på kabeln. Jag kommer att behöva använda material som normalt används för medicinska instrument som används att föra in sonder i kroppen eller endoskopi. Försöket att göra detta innebär att jag måste göra vissa delar av kabeln under mikroskop. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Jag tycker inte att jag upplevde så stora skillnader här, och jag har ju i många år gillat Cardas Golden Reference som jag har på dessa platser idag. Jag upplevde avsevärt mycket större skillnader jämfört med Cardas Golden Presence mellan dac och försteg.

Bedömer du att Zero XLR ligger närmare Cardas Golden Reference än Golden Presence eller att det är känsligare med val av signalkabler mellan DAC och försteg i din setup?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LPL said:

Bedömer du att Zero XLR ligger närmare Cardas Golden Reference än Golden Presence eller att det är känsligare med val av signalkabler mellan DAC och försteg i din setup?

Jag skulle gärna vilja vara säkrare på det, men sannolikt är det en kombination.

Dessutom är Golden Ref 0.5 resp 1.0m, medan Zero är 1.5 resp 2.5m längder.

Din fråga knyter också an till @Anders65s fråga…

 

9 hours ago, Anders65 said:

Gissar att du tänker på tonarmskabeln jag jobbar på?

Jag tänker på kablage mellan pu och riaa :smile:

I min värld borde det vara optimalt att hålla sig till samma ledartyp mellan pu och riaa eftersom det är samma signal och samma elektriska förhållanden. Det gäller väl även dielektrikum, men här måste man ta hänsyn till mekaniska och geometriska krav i tonarmsdelen. Dielektrikum behöver nog inte så gärna vara ett kontinuum på samma sätt. Penta-strukturen där de fyra ledarna ligger platt centrerade som en diagonal i dielektrikum kanske är intressant, ála Kenwood.

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Penta-strukturen där de fyra ledarna ligger platt centrerade som en diagonal i dielektrikum kanske är intressant, ála Kenwood.

Hittade ett dokument från Kenwood kanske kan vara det du beskriver. Tyvärr dålig upplösning på bilden.

image.png.38dcd67e5534152c1e7f989648f14f13.png

 

Silke har en ganska låg dielektricitetskonstant även om exempelvis PTFE, polyeten och polypropylen är klart bättre. Polyuretan har dock en hög dielektricitetskonstant.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det var inte den jag menade. Jag menade denna (också dålig upplösning):

Intressant! Har aldrig sett denna typ av lösning förut :smile: 

 

Jag tror att tonarmssektionen går att göra mycket bättre med partvinning kring PTFE-rör. Mer komplicerat att tillverka förstås. Men bättre EMI-egenskaper och samtidigt låg kapacitans. Men vi får se vad som går att göra. Hoppas kunna testa lite olika varianter i helgen inför en prototypkabel.

Link to comment
Share on other sites

Känns som att det blir en vridstyv kabel om man drar den internt i armröret. Så drar man den kabeln så tror jag att man bör bara göra det i mycket tunga armar. Är inte så lätt att dra nya kablar och armen inte någonstans över skivytan får ökat motstånd. En test vi gjorde med armar var att balansera ut dom till jämnvikt och sedan ta ett hårstrå och föra armen fram och tillbaka med. Och det kan vara en nyttig övning vara sig man köper nya eller begagnade armar redan innan kabelbyten. 

Minns att AudioNotes silverkabel för tonarmar var doppade och hade någon typ av silikonbeläggning på kardelerna. Hyfsat svårt att avisolera utan att smälta hela ledaren. Men funkade bra. Och materialet var förstås italienskt silver.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Harryup said:

Känns som att det blir en vridstyv kabel om man drar den internt i armröret.

Vi får förstås se exakt hur kabeln kommer göras, men designen bygger som sagt på att den har tre olika sektioner. Mitt-sektionen har inget PTFE-rör utan en tvinning/flätning för maximal flexibilitet. Den sektionen utgör "loopen" och är en kritisk del då påverkan på tonarmens rörelse skall minimeras. Zero-trådarna är endast 0.5mm i ytterdiameter och väldigt flexibla. En kanske bättre benämning på PTFE-röret är nog slang. Det är en mycket tunn slang, men den har en viktig funktion för sektion 1 och 3. Möjligen blir det lite olika geometrier för dessa två sektioner, men det beror på senare mätningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...