Jump to content

Från kablar till musikalitet


Anders65

Recommended Posts

12 hours ago, conan said:

Jag tänker mig en normal audiosignal som man hör relativt tydligt 10kHz med övertoner. Fyrkant blir bra, och sen begränsad till ca 100kHz. Tror inte att så många förstärkare kör med högre bandbredd.

Samplen kan man t ex kolla skillnadsignal med och utan reflektioner i kabeln. Vilken blir den maximala skillnaden i dB ?

Tackar . Då vet jag. Återkommer :-)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Bättre än Supra tycker du? Provade Kimber 12 men det blev för mycket av det goda i min setup. Kan bero på avsaknaden av global återkoppling i mitt slutsteg.

Ska lyssna mera närmaste dagarna och jämföra med både Supra och Zavfino. Jag förstår redan nu hur du menar med för mycket av det goda. Dom är transparenta men jag börjar tycka att mina 8VS saknar lite kropp och botten jämför med mina Zavfino trots att dom har samma tvärsnittsarea. Även min förstärkare saknar global återkoppling.

Link to comment
Share on other sites

Efter ganska noggranna lyssningar med många kabelskiften har jag kommit fram till detta;

 

Supra Sword Excalibur

- Mycket öppet ljud.
- Diskanten/transienter känns "vässade". Det blir lite för mycket och inte naturligt. Resulterar i lite för hårt ljud. Ökar risken för att bli lyssningstrött. Även mina mätningar pekar i den riktnigen.
- Levererar snabbt och dynamiskt ljud med hög upplösning över hela registret.
 
Kimber 8VS
- Mer balanserad än Excalibur (kabeln krävde dock en del inspelning med hög volym innan jag kunde säga balanserad)
- Riktigt öppet och balanserat ljud. Naturligare balans än Excalibur.
- Snabbare och mer dynamiskt ljud jämfört med Zavfino som är klart mjukare.
- Mycket bra upplösning i hela registret. Bra kvalitet på basen avseende luft och upplösning. Tappar kanske något i nivå i botten. Kanske 12VS/12TC gör någon skillnad?
 
Zavfino Prima OCC MkII
- Mycket välbalanserat och behagligt ljud. Minsta risken för att bli lyssningstrött.
- Mjukare ljud än både Kimber och Excalibur.
- Inte riktigt samma upplösning och öppenhet som Kimber.
 
Kimber berikar lyssningen dynamiskt med hög upplösning och exakthet i detaljer och transienter. Den gör detta med ett betydligt mer neutralt ljud än Excalibur. Kimber har en högre transparens än Zavfino som är varmare och lite vilsammare. Sångare kan i vissa inspelningar upplevas vara mer på plats i rummet med Zavfino än Kimber. Jag tycker den mjukare klangen i röster ibland ger en tydligare känsla av att sångaren befinner sig i mitt rum. Kanske finns det ett samband med efterklangen i mitt rum? Om jag haft lite hårdare ljud i rummet så kanske Kimber tagit över den rollen?
Men Kimber är tveklöst mer transparent och dynamisk medan Zavfino valt ett lite mjukare men ändå välbalanserat ljud. Vilken är bäst? Kimber, men ibland vill jag ha lite mjukare ljud. Vore det bara för sången så vinner Zavfino. Vill man ha transparent ljud så är valet enkelt - Kimber. Tittar jag på mig själv så har det blivit så att Kimber sitter i anläggningen oftare än Zavfino. Blir roligare att lyssna. Jag har provat att koppla in Excalibur när jag lyssnat ett tag på Kimber eller Zavfino men återvänder alltid ganska snabbt till de andra. Excalibur och Zavfino är motsatser till varandra bland de tre jag fokuserat på här. 
 
Jag noterar att Kimber är den billgaste och känns klart minst high-end av dessa. Men den är klart bäst om man vill ha en transparent, dynamisk och neutral kabel. Vill man ha lite mjukvare ljud med mer värme är Zavfino bäst. Excalibur ger ett mycket öppet ljud, men på bekostnad av neutralitet. Ser ut som jag kommer få tillfälle att testa Kimber 12TC framöver. Ska bli intressant.
Link to comment
Share on other sites

Jag förstod först nu ikväll hur bra Supra DAC XLR egentligen är. Visst, det kanske finns ännu bättre men jag skulle bli förvånad om det fanns det till det priset. Dess låga kapacitans verkar göra underverk för ljudet när jag nu har mer transparenta och neutrala högtalarkablar med riktigt låg induktans.

 

Provade nu för första gången kombinationen Kimber + Supra DAC XLR. Jag blev helt tagen. Herre gud vilken närvaro i rösterna. Precis det jag saknade med Kimber 8VS kom nu med besked när jag bytte från Zavfino Fusion XLR till Supra. Sångerskor/sångare flyttar in i rummet. På ett så naturligt sätt jag inte hört i mitt system tidigare. Ett bra exempel är Not My Responsibility med Billie Ellish. En fantastisk inspelning av hennes röst. Ett bra annat exempel är Father Please med Freshlyground. Ren njutning. 

Link to comment
Share on other sites

Då har jag simulerat lite med 10kHz fyrkant med bandbreddsbegränsning på ca 100kHz (-3dB). Jag kör FFT på skillnaden mellan V1 (före källimpedans) och Speaker. 

image.png.fc5d3424f32eebd74c420bc3fb51c89e.png

V1 fyrkantvåg enligt nedan;

image.png.8b6754192dc9da8b6ef900c947e6c1f0.png

Först med kortsluten kabel enligt ovan (blir frekvensspektrat över R1 med fyrkantvågen och lastmodellen);

image.png.97fc39e4abe9c819bac2bf5fe4c51607.png

Nu med 3m kabel (LEN=3m, Rs=0ohm, L=1uH, C=750pF)

image.png.2175be01f204c368f5b3efe410a68ffa.png

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Anders65 said:

Jag förstod först nu ikväll hur bra Supra DAC XLR egentligen är. Visst, det kanske finns ännu bättre men jag skulle bli förvånad om det fanns det till det priset. Dess låga kapacitans verkar göra underverk för ljudet när jag nu har mer transparenta och neutrala högtalarkablar med riktigt låg induktans.

 

Provade nu för första gången kombinationen Kimber + Supra DAC XLR. Jag blev helt tagen. Herre gud vilken närvaro i rösterna. Precis det jag saknade med Kimber 8VS kom nu med besked när jag bytte från Zavfino Fusion XLR till Supra. Sångerskor/sångare flyttar in i rummet. På ett så naturligt sätt jag inte hört i mitt system tidigare. Ett bra exempel är Not My Responsibility med Billie Ellish. En fantastisk inspelning av hennes röst. Ett bra annat exempel är Father Please med Freshlyground. Ren njutning. 

Tycker själv den är mycket naturlig just på grund av hur liten dess påverkan är av fas och transientsnabbhet. Särsilt i kombination av Excalibur som är just detsamma. Det vassa/hårda är troligen resonans. En zobel i kabelns båda ändar brukar åtgärda resonansen.

 

vänligen /Stefan

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 24U said:

Det vassa/hårda är troligen resonans. En zobel i kabelns båda ändar brukar åtgärda resonansen.

Håller med att det borde vara resonans. Har zobelnät i förstärkaren men i högtalaren vet jag inte hur det ser ut. När jag mätte på excalibur körde jag från signalgenerator med 50 ohm utimpedans. Det motsvarar inte verkligheten, men gav ett intressant resultat i jämförelse med några andra kablar. Den visade ett annorlunda beteende när jag körde ett snabbt stegsvar genom den. Har inte grävt vidare i det, men lite märkligt ändå.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, conan said:

Man bör inte ha för stor bandbredd på sina signaler och förstärkarkopplingar.

Tänktvärt :thumbsup:

 

För låg bandbredd i förstärkarkopplingar skapar andra problem, men en hög bandbredd ställer större krav på en bra konstruktion och att inte generera "skräp" upp i frekvens. Finns olika vägar mot de ljudmässiga mål man satt upp som jag ser det. Olika vägar ger olika utmaningar och lite olika resultat i slutänden. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Anders65 said:

Tänktvärt :thumbsup:

 

För låg bandbredd i förstärkarkopplingar skapar andra problem, men en hög bandbredd ställer större krav på en bra konstruktion och att inte generera "skräp" upp i frekvens. Finns olika vägar mot de ljudmässiga mål man satt upp som jag ser det. Olika vägar ger olika utmaningar och lite olika resultat i slutänden. 

 

14 hours ago, conan said:

Jo, lite intressant och kanske väntat. Man bör inte ha för stor bandbredd på sina signaler och förstärkarkopplingar.

 

Det är lite saker som man kan kika på och vad som kan komma att trenda. Jag har av mina mentorer fått det rakt motsatta beskedet, att man ska sträva efter istället väldigt höga bandbredder hos försärkarkretsar, men mycket noggrannt koppla av det som inte är ljud. En OP eller trissa som inte hänger med i frekvens med bruset, börjar ge skräp också i det hörbara området. Därefter är det lögn att få väck det. Så elektroniktillverkare måsta i dagens hemmiljö med massvis av radiokäller vara mycket noga att koppla av skräpet, två ha buffert och försärkarsteg som har sådan bandbredd att det kan modulera de förhoppningsvis mindre mängder som är kvar, utan undertoner i hörbara området. Kikar man på en modern förstärkare av idag under huven, kan det vara en brutal prislapp, trots att i mina ögon elementära störkällor har lågohmig direktlänk rakt in på digitala resp analoga kretskorts jordplan istället för till soptunnan för skräp; chassit.

 

I alla egna provlyssningar, har konsekvent en konjugatlänk på förstärkarens utgång och en dito på högtalarens ingång, gjort väsentlig skillnad för SQ. Det som lustigt är, den Benchmark ABH2 jag kör idag ihop med Marten Parker Trio, har inte dessa några hyss för sig.

 

Jag har validerat att Marten har konjugat på ingång och hur det är med ABH2, kanske du vet, Anders? Med den relativt låga impedans vissa kablar har, också lågt R, är dessa kablar inte mycket broms för resonanser. Man märker detta tydligt, särskilt där inte skärm finns. Fördelen med skärmen är att inte injicera ytterligare brus i den antenn kabeln utgör. Sköter man sedan sin design av förstärkare och högtalare med avkoppling av HF och dödar resonanser, är *MHO* den att man kan bibehålla en hög topp utan avrullande reaktanser.

 

Oljud i toppen kommer ju från två huvudfamiljer av källor. Antingen är källan och riggen så illa utformad att ultraljud inte försvinner ur signalen. Av någon anledning tycks det vara penismätning med hur hög bandbredd man kan återge. Eller så är det inträngande HF från någon av alla in/utgångar. Man kan välja vilken som, de är som regel lika illa utförda. Min fasta övertygelse är den att Nyquist inte alls var ute och cyklade. Ett stoppband på 22.000 Hz är fortfarande fullt tillräckligt. Jag har noterat hos audiofiler, samt hos många journalister/testare att man upplever SQ som luftig hos en del produkter. Skulle jag gissa, är det inte annat än en illa utförd avkoppling och resonanssdämpning parat med resultatet av penismätningen, en rigg som också kan spela skiten. Mätning här skulle vara utroligt intressant för att få antingen min villfarelse tillbaka i plytet, eller få den validerad.

 

Jag har under något år använt en fantastisk mjukvara från Signalyst. Den heter HQPlayer och finns som desktop för Windows, IOS, samt Linux, till sist även som Embedded med ultratunn Linux OS att tanke ner och "bränna" på USB eller SD och låta datorn boota på den. Det sista året har Jussi Laako som skriver koden, lyckats med att tillföra ytterligare ljudförbättring. Detta är en i grunden professionell mjukvara som kostar skjortan i sitt utförande för studios, den är inte billig heller för konsumentnivån. För att komma till pudelns kärna kan denna räkna om, upp, ner och filtrera digital musiksignal på ett för hemmabruk totalt nyskapande sätt. Jag har inget egenintresse i denna mjukvara, jag får betala som alla andra ... :rollingeyes: ... Med denna finns det algoritmer som förmår stänga ner innehåll i bitströmmen från stoppbandet med närmast fyrkantsvågs falltid och undertrycka störbruset med 300 dB. När man upplevt detta, att sampla om exv CD-kvalitet till DSD256 (i mitt fall, för andra t o m högre) står det klart att anläggningen självt inte klarar tysta ner resulterande brus ens från sin egna standard digitalomvandling.

 

Kablar blir med andra ord en aktiv komponent i hela riggens beteende, på samma sätt som konstruktörens skicklighet att designa ledarbanor på kretskorten och dess beteende måste valideras med riggens ofullkomligheter på systemnivå. Detta är en mätmässig utmaning, för ska man få ut hur en kabel beter sig, får man helt enkelt konstruera ett korrekt delningsfilter till last som gör impedanskurva och faskurva i princip rak och resistiv. Det är en sådan last som förstärkatillverkare anger sin effekt och distortion mot. Något om i praktiken inte finns. Istället finns rfi/emi läckage, resonanskretsar, tillkortakommande i hur anslutningar av kablar går till, nätströmmens smutsighet, med mera. Att inte varje hifi-enhet har en DC-fälla och en seriöst byggd nätdel skärmad från elektroniken, är för mig ett mysterium. Förekomsten av DC (en varierande förskjutning av AC-vägens mittpunkt, tillföljd av en mängd övertoner) är i princip 100% i en bostads elnät.

 

:winking:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 24U said:

Jag har validerat att Marten har konjugat på ingång och hur det är med ABH2, kanske du vet, Anders?

Tyvärr inte. Jag hade en ABH2 på lån ett tag för att lyssna på den och mäta upp den ordentligt. Den mäter mycket bra på de flesta punkter. Speciellt de som man vanligen mäter på en förstärkare. Utimpedansen är dock mycket frekvensberoende inom 20-20kHz, vilket är ganska vanligt, men som jag inte riktigt gillar.  Har tyvärr ingen koll på konstruktionen mer än några övergripande designprinciper som finns att läsa om på nätet.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter det ett par Kimber 12TC i riggen. Ska ge dem tid innan jag gör en lyssningsjämförelse mot Kimber 8VS. Men riktigt nice att båda i stort sett till och med mäter bättre än tillverkaren anger :smile:

 

Lite mätdata, uppgifter från tillverkaren inom parentes:

Kimber 8VS:

Induktans 0,088uH/m (0,12uH/m)

Kapacitans 311pF/m (291pF/m)

Kimber 12TC:

Induktans 0,079uH/m (0,09uH/m)

Kapacitans 466pF/m (494pF/m)

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, 24U said:

Förekomsten av DC (en varierande förskjutning av AC-vägens mittpunkt, tillföljd av en mängd övertoner) är i princip 100% i en bostads elnät.

 

Inte för att vi ska dra iväg för långt ifrån trådskaparens egentliga ämne men skulle du kunna utveckla i princip 100% i en bostads elnät.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, sprudel said:

Alla har det, i någon form.

 

Jo det är jag väl medveten om då jag själv mätt det i mitt system.

 

Men hur kommer en större mängd överlagrad DC påverka ett system förutom att det kan få större transformatorer att "brumma" var nog det jag tänkte på i första hand?

Link to comment
Share on other sites

 

17 hours ago, j_bloom said:

Intressant läsning @Anders65 tack för det!

 

@24U Har du presenterat din anläggningen här på forumet? Skulle vara intressant att få ta del av.

Japp,

Riggen är strikt digital, jag saknar numera all media såsom vinyl och CD, eller för den delen band.

 

Jag spelar på en Intel NUC, gammal 4-kärnig Celeron som kostade 1.400:-, tror jag :grinsmilingeyes:. Den har numera endast ansvar för biblioteket, samt sammankopplar de betalda strömningstjänster jag innehar, och spelar upp detta i programmet Roon. Använder en resurssnål linuxversion för detta; Roon R.O.C.K. Det sker ingen signalmanipulation där, efter råd från Jussi Laako på Signalyst. Den packar dock upp med sina algoritmer, de format som spelas när det är FLAC och enstaka MQA, som jag numera försöker undvika. Ingen MQA hårdvaruuppackning tillgänglig, ska tilläggas. Jag har innan HQPlayer, samplat upp i Roon, det gav en förbättring, Roon jobbar också i 64-bitars djup och med visst mått av klass, men den är fintad upp på läktaren jämfört med hur HQP beräknar ...

 

Sedan skickas strömmen via ett skärmat och noggrant jordat nätverk vidare till dator nummer två, en PC som ha dubbelknäck. Man kan boota den med windows för allt mellan Netflix och Spotify. Jag bootar den som en HQPlayer Embedded för uppsampling, och applicering av effektivare filter än industristandarden. De är hämtade från studiovärlden, så exakt i detalj vad vart och ett filter gör, kan jag inte svara på. Den kursen återstår att gå. Den tar emot bitströmmen och i en ganska påkostad hårdvara för att alls orka detta i realtid, bryts den upp i en 64-bitars signal, analyseras i realtid och filter som korrigerar artefakter appliceras. Den packar sedan om strömmen till en DSD256 over PCM fvb till DACen via USB. Det är en RME ADI-2 DAC fs som också är försteg. Den är sagd att ta DSD256 Native, men av Jussi har jag fått höra att de drivrutiner som måste till RME'n för brukande i exv Windows gör en DoP av bitströmmen, så påståendet kring native DSD256 har av de riktigt kunniga sagts vara en sanning med modifikation.

 

RME'n omvandlar till begriplig musik och via balanserade utgångar matar mitt ABH2 Benchmark slutsteg. I sin tur knuffar de på ett par Marten Parker Trio.

 

Min profession är elingenjör. Som sådan har jag med tekniskt fysikalisk intuition och diverse tester, en del mätningar, funnit att hemmet är en ogästvänlig plats för elektronik som ska spela källkod via analogdomänen. Jag har lagt ner omfattande tid och tänk på att rensa så mycket jag kan från nätspänningen, både de låga frekvenserna (DC-shift) och HF-brus. Det gör mycket mer än man tror för SQ. Vidare är nätverk svåra, svårare än vad jag upplevt att skolade IT-tekniker låter mig veta. Jag har valt att skärma mitt nätverk. Det båstår av i huvudsak två viktiga "kluster", ena i köket där allt vad gateway, NAS och Switch står. Alla dessa produkter som finns i hemmen, är byggda för spänningsförsörjning med SMPSU och saknar jordkänning. Jag har i här sammankopplat allt med skärmad kabel till en punkt som är matad med 230 VAC och lågohmigt skyddsjordad. Fördelen är att man erbjuder varje annan enhets jordplan en lågohmig väg till skyddsjord. I kluster två, mediariggen, finns en likadan, som sammanknyter alla andra nätverkskopplade enheter till en jordpunkt. Varje switch har också funktionen QoS, som via re-clocking med en kvalitetsklocka gör tydligt hörbar skillnad.

 

Saker att fortsätta med är en inte tillfredsställande matning av DACen. Dels är USB via skärmen smutsig av brus och landas ogenerat på digitalkortets jordplan. Den har inte heller jordkänning då den matas med SMPSU. Jag vill skapa en god chassijord där och åtgärda den galvaniska kontakten USB-kabeln har med DACens jordplan anting genom helt avbrott alt med någon terminering. Vidare kanske ingrepp i maskinerna behövs för att isolera jordslingor som laddar upp brus. Det är en av de oändliga hobbies man kan ha :grinquint:

 

Det blev en novell, sorry ...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Jo det är jag väl medveten om då jag själv mätt det i mitt system.

 

Men hur kommer en större mängd överlagrad DC påverka ett system förutom att det kan få större transformatorer att "brumma" var nog det jag tänkte på i första hand?

Du får i linjöra nätdelar övertonsalstring av mättnaden i trafon. Särskilt de ganska mediokra toroiderna som de flesta hifi-märkena marknadsför som audiofila. I själva verket är de så bantade i järnet att de generellt går lättare i mättnad, samt utan den elektrostatiska skärm mellan primär och sekundär som borde vara obligatorisk, men saknas i 99,9% så läcker de nätets HF-brus rakt genom trafon pga strökapacitans. Det är dessutom mycket ovanligt att man sätter de betydligt mer effektiva första glättningslytarna på 105-graders, utan envisas med någon audiophile grade 85-graders. Med rätt inledning av nätdelen, skulle det vara mycket tystare nedströms.

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att mäta den dynamiska karaktäristiken på en högtalarkabel är att använda stegsvar. Man kör ett snabb spänningssteg och mäter i andra änden på kabeln hur den hanterar steget. Dels kan man få en uppfattning om hur snabb kabeln är men även hur väl dämpad en eventuell resonans i kabeln är. Här använder jag signalgenerator som har 50 ohm utimpedans och en fyrkantvåg med ca 10V sving som signal. Mäter med 100MHz DSO. Den förhållandevis höga utimpedansen hos signalgeneratorn gör tyvärr att kablar med hög kapacitans ser långsamma ut. En förstärkare har ju betydligt lägre utimpedans, så ignorera stigtiderna i bilden nedan.

 

- Excalibur ser ut att ha stort behov av ett väl anpassat zobelnät vid högtalaren för att dämpa resonanser.

- Kimber blir klara vinnare i detta test.

 

Kurvor från vänster (offsetade i tid för att se bättre):

- Kimber 12TC

- Zavfino Prima OCC mk II

- Kimber 8VS

- Supra Sword Excalibur (skärm ansluten till jord vid källan)

 

Stegsvar20211230.thumb.PNG.3846f94c2d625e12ceb78f63bfdcfe45.PNG

 

Edited by Anders65
Korrektion avseende skärmens anslutning på excalibur. Det ska vara signalgeneratorns jord. Ansluter kabeln via BNC-adapter som sitter direkt på signalgeneratorn.
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Anders65 said:

- Kimber blir klara vinnare i detta test.

 

Jag är själv intresserad av vad som skulle kunna ses som en Kimber klon och finns att köpa lite varstans på nätet men just denna i länken är lite annorlunda iom. att man trär ett rep inne i flätan vilket ju påverkar geometrin i kabeln som troligtvis påverkar de elektriska värdena.

 

https://www.gr-research.com/store/p64/24_Strand_DIY_Audiophile_Speaker_Cable.html

 

Dock är jag fortfarande lite frågande till om den höga kapacitansen kommer påverka nått då mina kablar är runt 5,5-6m långa inte för att jag skulle kunna tänka mig att mitt TAD slutsteg skulle få problem med det?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, octavia rs said:

Jag är själv intresserad av vad som skulle kunna ses som en Kimber klon och finns att köpa lite varstans på nätet men just denna i länken är lite annorlunda iom. att man trär ett rep inne i flätan vilket ju påverkar geometrin i kabeln som troligtvis påverkar de elektriska värdena.

 

https://www.gr-research.com/store/p64/24_Strand_DIY_Audiophile_Speaker_Cable.html

 

Dock är jag fortfarande lite frågande till om den höga kapacitansen kommer påverka nått då mina kablar är runt 5,5-6m långa inte för att jag skulle kunna tänka mig att mitt TAD slutsteg skulle få problem med det?

Jo precis, repet lär ju ändra vinklarna lite mellan de individuella ledarna. Skulle vara intressant att mäta upp eventuella skillander, men spontant så tror jag det är tveksamt om det skulle bli så stor skillnad att det går att höra. Jag skulle gissa på att GR-Research köper samma kabel som Kimber använder.

 

När jag satte i mina oinspelade 12TC-kablar lät det inte bra till att börja med. Klart sämre än 8VS. Tänkte - vad är detta?? Men sen lät jag dem spela på rätt hög volym och lyssnade igen efter ett par timmar - redan då var de på god väg att passera 8VS. Nu skulle jag påstå att de är bättre än 8VS. Lika neutrala men i övrigt lite bättre på det mesta. Jag är speciellt imponerad av hur bra de låter även på mycket låg volym. 

 

6m 12TC blir ca 2,8nF vilket är rätt mycket. Jag kan inte TAD-slutstegets konstruktion, men skulle bli förvånad om det skulle bli stabilitetsproblem. Vet du något om utimpedansen på TAD slutsteget? 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Anders65 said:

6m 12TC blir ca 2,8nF vilket är rätt mycket. Jag kan inte TAD-slutstegets konstruktion, men skulle bli förvånad om det skulle blir stabilitetsproblem. Vet du något om utimpedansen på TAD slutsteget? 

 

 

Tyvärr hittar jag inget om just utimpedansen på mitt TAD steg. Jag har idag 6m kabel men inte alls samma konstruktion som 12TC och ingen aning om vilka värden de kablarna har.

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta med kablar... Jag ängnade lite tid åt dielektrikum och inbränning av kablar. Bakgrunden till att jag intresserade mig för det är att mina Kimber 12TC inte lät lika bra som 8VS till att börja med. Något som definitivt ändrats ju mer jag använt kabeln.  Ju mer jag läser i området kopplat till det jag upplevde är att PTFE (Teflon) behöver "brännas in". Jag tror inte att inbränning av kablar har något att göra med ledaren (koppar/silver). Det jag misstänkter starkt är orsaken är isolatormaterialet som omger ledaren. Detta verkar även vara den allmänna uppfattningen vad jag förstår så här långt.

 

Jag har inte hunnit gräva på djupet riktigt i det, men det är nog ganska klart att det är E-fältet runt ledaren som påverkas av dielektrikat och därmed kan ge viss påverkan på ljudet. Och det verkar som om det växlande E-fältet över tid orsakar en slags anpassning i det dielektriska materialet som gradvis minskar dess påverkan på fältet. Vilken påverkan som det är frågan om har jag inte nått fram till - än.

 

Idealt är att låta ledaren har en isolator av vakum eller luft. Finns mycket skrivet om detta och en mängd mer eller mindre exotiska lösningar för att minimera mängden dielektriskt material nära ledare till förmån för luft. En del lägger en spiral av ex PE eller PTFE mot ledaren för att skapa så mycket luft som möjligt närmast. En nackdel blir risk för oxidation av ledarens ytskikt på grund av syre mot ledaren yta. Några ersätter luften med någon gas för att förhindra problemet med oxidation med denna typ av konstruktion.

 

Två idéer dök upp hos mig...

1.

Varför inte köra en 100kHz fyrkant med snabba flanker (nanosekund-nivå) utan last genom kablarna för en effektivare inbränning? Om det är växlande E-fält som behöver till för att bränna in en kabel så torde detta vara extremt mycket effektivare än musik. Jag körde 100kHz fyrkant med 20Vpp ett par timmar genom 12TC utan last. Svårt att säja helt säkert då jag redan har ca 50 timmar på dem, men jag tycker de lyfte en bit till. Rättning - de är klart öppnare i ljudet nu. Har lyssnat lite noggrannare nu. Hypotesen kring E-fält och inbränning ser lovande ut så här långt :smile:

 

2.

Jag ska nog försöka göra en egen kabelkonstruktion. Jag har ett koncept (tror inte någon gjort det så som jag tänkter) som helt eliminerar problemet med dielektrikum och inbränning. Första försöket blir antagligen en balanserad XLR-kabel, även om det går lika bra att tillämpa på en RCA-kabel eller en högtalarkabel. Ska bara se om jag kan få tag på det material jag behöver. Behöver lite speciella grejor, men inte jättedyrt hoppas jag. Ursäkta att jag inte släpper ut idén - den kan ev. vara patenterbar. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Anders65 said:

2.

Jag ska nog försöka göra en egen kabelkonstruktion. Jag har ett koncept (tror inte någon gjort det så som jag tänkter) som helt eliminerar problemet med dielektrikum och inbränning. Första försöket blir antagligen en balanserad XLR-kabel, även om det går lika bra att tillämpa på en RCA-kabel eller en högtalarkabel. Ska bara se om jag kan få tag på det material jag behöver. Behöver lite speciella grejor, men inte jättedyrt hoppas jag. Ursäkta att jag inte släpper ut idén - den kan ev. vara patenterbar. 

Att montera en naken silvertråd i en luftig bomullsstrumpa är ju en beprövad variant i hifi sammanhang för att tillverka egen kabel. Svalander säljer material i lösmeter för detta. Men du kanske har något klurigare än den lösningen :39: 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...