Jump to content

Placering av dämpull i högtalare - skillnader inom ett par B&W 703 S2


Terminator

Recommended Posts

En kompis fick precis hem sina nya B&W 703 S2 och när han packade upp dem och inspekterade basreflexporten såg han att det såg ut som att skiljer sig mellan högtalarna hur dämpullen är placerad. Av de två bifogade bilderna så ser man tydligt på ena bilden att här inne finns det dämpull men på den andra så finns det ingen synlig runt basreflexporten. Jag vet inte, och bryr mig inte heller direkt, om en eventuell ljudpåverkan men det känns ju inte seriöst med den typen av skillnader på ett nytt par eller vad säger ni? Hifi-klubbens kundtjänst konstaterade skillnaden men tyckte att kunden ska lyssna först och hör han ingen skillnad så är det inget problem, känns sådär seriöst om du frågar mig. 

 

Från Hifi-klubben:

"Vadderingen i högtalarna ligger egentligen lite huller om buller och är inte helt exakt fixerat.
I detta fall verkar vadderingen ligga lite lägre ner på den ena högtalaren och synas tydligare, medan det ligger runtomkring basreflextuben på den andra.
Det är inga konstigheter egentligen, så länge du inte upplever någon skillnad i ljudet så är det inget fel.”

 

0028E45D-6E49-4CF7-AC68-CE7AA5DC2783.jpeg

C2EE4AA7-0D5C-4B51-9307-CF686A08CC43.jpeg

Link to comment
Share on other sites

 

Det stämmer väl som Hifiklubben säger att det i första hand är typ och mängd dämpull som spelar roll.

Dämpullen påverkar hur luften i kabinettet beter sig.

Men det är klart, om all ull skulle vara ihoppressad i ena hörnet så är det inte samma ull längre.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-10 at 23:12, Terminator said:

I detta fall verkar vadderingen ligga lite lägre ner på den ena högtalaren och synas tydligare, medan det ligger runtomkring basreflextuben på den andra.
Det är inga konstigheter egentligen, så länge du inte upplever någon skillnad i ljudet så är det inget fel.”

 

 

Om dämpullen skulle hamna väldigt när basreflexportens inlopp eller kanske nästan ligga för den det skulle säkert kunna påverka porten men sen om de är hörbart de kan man säkert diskutera eller mäta :)

 

Jag kan tycka det är lite märkligt att man inte har en byggprocess där dämpningen är någotsånär fixerad så den inte kan åka rundor inne i lådan och hamna framför porten.

Link to comment
Share on other sites

Jag förutsätter att dämpull försämrar luftflödet genom sig jämför med utan ull. Jag skulle bli förvånad om inte dämpull som interfererar med portens geometri påverkar ljudet negativt. Högtalartillverkare gör ju en grej av just hur porten är utformad för att den skall optimera återgivningen. Ull i vägen för porten kommer påverka luftflödet vilket påverkar både själva ljudet från porten och hur membranens motstånd och rörelse blir. Borde det inte vara så?

 

Link to comment
Share on other sites

Jo det borde vara så. En känd tweakning är ju att stoppa en strumpa eller en plugg i porten för att få mindre bas. Viss tillverkare erbjuder t.o.m  pluggar för sina portar (Elac bl.a.)

 

Å andra sidan, om jag inte hörde någon skillnad skulle jag troligen inte bry mig. Det är inte säkert att det man ser påverkar så mycket, det behövs en ganska rejäl plugg för att dämpa basen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Dämpmaterial är ett spännande ämne. Det kan faktiskt tjäna lite olika syften, i en låda:

  • dämpa bort ljud för att minska läckaget ut genom membranet
  • dämpa stående vågor (typiskt i högsmala lådor)
  • dämpa ljud som annars läcker via port
  • akustiskt "luras" att lådan är större (dvs djupare bas ifrån "liten" låda)

Dämpmaterial kan också användas för att öka flödesresistansen i en port, vilket i sig ger ett par, tre olika praktiska realiseringar.

 

Allt detta, med reservation för "läckage genom membran", är förhållandevis lätt att objektivt mäta sig till olika resultat/påverkan och ofta är det också rätt lätt att resonera kring rätt/fel. Jag påstår till exempel att en impedansmätning på dina två högtalare skulle ge olika resultat, som följd av att dämpmaterialet är olikt placerat. Hörbart eller ej...om vi kan noja över mycket annat hokus pokus, så borde vi väl också vara mån om att ha två lika dana högtalare. :D

 

Mot bakgrund till detta så är det min rekommendation att få detta åtgärdat.

Link to comment
Share on other sites

Carlssonhögtalare använder dämpull vid porten  (och precis bakom elementen i andra) i flera av sina modeller för att justera avstämningen för basreflexporten. Finns att läsa om på carlssonkult för den som är intresserad http://www.carlssonkult.se/OA12.aspx 

 

Jag hade velat få det åtgärdat även om det kanske inte är hörbart. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...