Jump to content

Högtalare från PS audio


bigblue

Recommended Posts

 

1347287198_Skarmavbild2021-12-09kl_15_17_13.thumb.png.8b8a68339abe328b43201dee3476eac9.png

 

Nu verkar den vara officiell - Aspen FR30. 

Vi som följt Paul på Youtube har fått lite glimtar kring processen som varit lite lätt krokig innan man kände att man hittade rätt. 

 

Aspen FR 30

 

Utseendet kanske inte ligger i linje med min personliga stil men den ser ut att innehålla många spännande element och lösningar. 

Förhoppningsvis är detta något som man kommer kunna få lyssna till under High End Mässan i München - om inte tidigare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Inte bara du Double A - det var inget utseende som tilltalar mig. 
Hur detta kunde passera undrar man😊

 

En annan högtalare som gick från ”världens snyggaste” till nåt rörmokaren skruvade ihop måste väl vara Nautilus 802D.

Ber om ursäkt till de som äger (och antagligen tycker om den) - men vad var det som hände!?

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, deerhunt said:

Inte bara du Double A - det var inget utseende som tilltalar mig. 
Hur detta kunde passera undrar man😊

 

En annan högtalare som gick från ”världens snyggaste” till nåt rörmokaren skruvade ihop måste väl vara Nautilus 802D.

Ber om ursäkt till de som äger (och antagligen tycker om den) - men vad var det som hände!?

Bw och PS har ett par likheter... Du ser dom har ägna kabinett för diskant och bas.

 

PS val har med ljud att göra. Jag tycker den nämde BW också är snygg, men pointet med Nautilus och dom ägna kabinett til elementer är inte utseende, men Ljudegenskaper.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar som det tagit extremt lång tid att verka fram denna högtalare och andra som verkar stannat på projektstadiet. Designen kan diskuteras, asymmetrin med en platt ände och en avrundad känns konstlad. Skulle nog föredra den i svart pianolack som är min favorit. Men intressant teknologi med passiva element som verkar spännande och ribbon tweeter kan säkert öka klarheten i den övre oktaven. Annars är silky dometweeter min favorit som förtar en del hårdhet i toppen. Över 100 kg anges som vikt, frågan om det galler par?  Någon som sett prisuppgift?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, bigblue said:

Utseendet kanske inte ligger i linje med min personliga stil men den ser ut att innehålla många spännande element och lösningar. 

Förhoppningsvis är detta något som man kommer kunna få lyssna till under High End Mässan i München - om inte tidigare.


Det finns lite i den här världen som engagerar lika mycket som kablar och högtalardesign...;)

Utformningen är i stora delar en konsekvens av designprinciperna som man utgår ifrån, samtidigt som man har velat utmana den konservativa högtalarvärlden med något annat än en traditionell låda, där högtalarna dessutom ska samspela estetiskt med PS Audios elektronik i någon form. 

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Ja det verkar som det tagit extremt lång tid att verka fram denna högtalare och andra som verkar stannat på projektstadiet. Designen kan diskuteras, asymmetrin med en platt ände och en avrundad känns konstlad. Skulle nog föredra den i svart pianolack som är min favorit. Men intressant teknologi med passiva element som verkar spännande och ribbon tweeter kan säkert öka klarheten i den övre oktaven. Annars är silky dometweeter min favorit som förtar en del hårdhet i toppen. Över 100 kg anges som vikt, frågan om det galler par?  Någon som sett prisuppgift?

 

Calm


Jag skulle nog säga att en utvecklingstid på ett par år är högst normalt med tanke på ambitionsnivån och att man i princip har utgått ifrån ett vitt papper. En avgörande faktor är att man till skillnad emot de flesta andra tillverkare har varit så öppna och transparenta under utvecklingsarbetet där man också har valt att visa upp flera prototyper längs vägen. Sådant vi normalt sett aldrig får se. Detta kan kanske ge upplevelsen av att man har varit ute på villovägar och att processen har varit ovanligt lång, när det i själva verket är helt normalt och naturligt under en iterativ designprocess.

Vikten är drygt 100 kg/st.

Alla priser på PS Audios produkter finns här: https://perfect-sense.se/varumarken/ps-audio

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Ouch... så pass illa alltså.

 

Sminka en gris... typ... :think:

Den analogin var det länge sedan jag såg... nu fick jag lite svårt att sluta skratta igen faktiskt... :grin:

 

Men design faller ju inte alltid på allas läppar och tur är väl det så det kan bli lite variationer på saker och ting.

 

Skål och trevlig helg så länge.

Nu ska jag återvända till mitt glas Lat42 från 2014... den törs jag sätta en peng på att du hade gilliat i alla fall... :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

Skrev ett långt inlägg om denna hötalares design. Raderade detta...

Så synd. Skulle vilja se det.

Ja den är udda designmässigt, lite som en förvuxen tvåvägare på ett diminutivt stativ. Men som sagt, jag gillar det.

Däremot är det ju inte en design som går helt nya vägar, det finns andra högtalare som har en liknande instabilitet, t.ex. B&O Beolab 18.

 

Jag tror man har försökt skapa en "svävande" högtalare men har samtidigt följt elementens form i kabinettet, det förklarar nog varför det är runt nertill och platt upptill. Så det finns en viss saklighet här som B&O aldrig (eller sällan) haft. Deras senare grejer är dock mer funktion-styr-form, t.ex. Beoplay A9.

 

Sorry, jag verkar vara ensam om att gilla dessa. Ger det rabatt?

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Perfect sense said:


Jag skulle nog säga att en utvecklingstid på ett par år är högst normalt med tanke på ambitionsnivån och att man i princip har utgått ifrån ett vitt papper. En avgörande faktor är att man till skillnad emot de flesta andra tillverkare har varit så öppna och transparenta under utvecklingsarbetet där man också har valt att visa upp flera prototyper längs vägen. Sådant vi normalt sett aldrig får se. Detta kan kanske ge upplevelsen av att man har varit ute på villovägar och att processen har varit ovanligt lång, när det i själva verket är helt normalt och naturligt under en iterativ designprocess.

Vikten är drygt 100 kg/st.

Alla priser på PS Audios produkter finns här: https://perfect-sense.se/varumarken/ps-audio

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Jo, jag har all respekt för detta i synnerhet som det är ett "förstlingsverk". Men det tycks varit en resa med en del hinder på vägen och kanske Paul  har lite väl höga perfektionella krav i synnerhet då, när han väl släpper en ny produktgrupp. Han har ju en viss ställning att försvara i hifi-sammanhang. Följer honom i princip dagligen via hans videos och Copper Magasin som är en kulturgärning i sig. Födslovåndorna får mig att höja ribban ytterligare i förväntningar på en lyssning till våren. Man kan spekulera, men det bästa är att testa den i skala 1:1 och se den i verkligheten!

Skall bli kul!:thumbsup::smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

För mig som är en gammal Franco Serblin-fan så har alltid gällt att design är en konsekvens av funktion och konstruktion. Inte tvärt om. Jag tänker på lutformen på kabinettet i t.ex. i Mementon och den speklakulära tvärställda dubbla lutformen i Stradivari och Ellipsan. Det tog onekligen ett tag att vänja sig vid anblicken. Likaså de konkava sidorna i Ktêman eller de asymmetriska Accordo. När man väl vant sig och förstått tillfullo storheten i konstruktionen ljudmässigt, så kan man i stället njuta av finish och hantverk. Misstänker att det också  gäller Aspen-högtalaren och eftersom ingen på denna sida "Pölen" har sett den IRL så är det väl rimligt att avvakta tills man hört den,  för att tillfullo förstå dess förväntade storhet. Under alla omständigheter så blir den säkert jämförd på "hemmaplan" med den ultimata referensen Infinty IRS. Naturligtvis som att jämföra äpplen och päron, men ändock så saknar man inte referensmaterial när man tunar den nya konstruktionen. Sedan måste man alltid beakta kostnaden för det nya objektet, den skall ju vara möjlig att köpa för vanliga dödliga.:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Han har ju en viss ställning att försvara i hifi-sammanhang.

 

Jag följer inte Paul aktivt men kollar en del videos osv. man får kanske hoppas att de lyckats med sin design annars kan ju uttalanden som detta på PS Audio forumet ifrån Paul själv komma att bita någon där bak så att säga :monkey-see-no-evil:

 

"No worries. It sounds better than it looks. This is going to be a monster. Big sound, images like crazy, flat to 30Hz, midrange like you’ve never heard before at any price."

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, octavia rs said:

This is going to be a monster. Big sound, images like crazy, flat to 30Hz, midrange like you’ve never heard before at any price."


Med all respekt för Paul och hans fina insatser för hobbyn. 
Men, de där lät bara som marknadsförings snack tycker jag. Nu har han lagt nivån på vad vi kommer att få uppleva. 🤔

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...