Jump to content

Tips om uppfräschning av vinylomslag


AlfaGTV

Recommended Posts

Jag köpte en bunt beggade vinyler tillsammans med @David_33rpm. De var i utmärkt skick men föregående ägare hade kletat dit såna där klassiska etiketter:

Kalle Karlsson

Karlsgatan 123

123 45 Karlstad

Ni vet säkert hur de ser ut utan att jag behöver "vädra någons adress" med bild?

 

Men hur i hela fridens får man bort dem? Om någon sitter med husmorstips tas de gärna emot! 

 

Link to comment
Share on other sites

Försök skrapa bort så mycket som möjligt ”mekaniskt” (utan att gräva repor). Ta sedan en annan etikett och dutta och dra loss så mycket som möjligt av kvarvarande med hjälp av det nya etikettklistet. Därefter medicinsk bensin (köpes på apotek) för att tvätta bort det sista kladdet….

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men hur i hela fridens får man bort dem?

Hade det inte varit papp så funkar isopropp fint. Har etiketterna suttit länge så är det nog dömt att misslyckas då underlaget är papper med tryck. Har provat och då har i bästa fall bara delar av yttersta skiktet släppt men har man otur kan det sluta ännu värre.

Mitt tips, klistra över något när skivan är "godkänd":), går snabbare och är riskfritt.

image.png.3e2bf9f34f26632554c98faf5ce6649c.png

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, byZan said:

beprövat eller en ren chansning?

Jag har provat med olivolja men gör det inte regelmässigt.

Beror på typ av kartong och tryck, laminering, typ av klisterlapp och hur länge den har suttit.

Inte för inte som stickers så ofta sitter kvar även för dyra LP.

 

Tänkte att det vore bra om @AlfaGTV kunde göra ett regelmässigt test :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för förslag! :)

 

 Det var inga speciella plattor, faktiskt mest dubbletter, men i andra utgåvor. Det var Yes och Yello och det är väldigt olika ytskikt på kartongen.

En som jag verkligen skulle vilja få bort lappen på är en japanpressad Close To The Edge... Riktigt fin, både kartong och vinyl.

 

Jag provade med hårblås och även ren bensin, men etiketterna verka ha torkat fast. Dessutom har etiketterna så pass glatt yta att jag tror man måste få bort ytskiktet för att få antingen ren bensin eller olja att reagera med det gamla limmet. 

Jag har petat bort ytskiktet med kniv på en platta och det ser ändå bättre ut. 

CBC3D0BE-4549-4579-88CC-564E35192569.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de här lapparna har härdat så pass att ingen vätska kommer lösa limmet (iaf ingen som inte tar med sig hela omslaget!). Det verkar bärnstenshårt!

Det innebär dock att det med försiktighet går att skära/skrapa bort merparten av etiketten och erhålla en mindre påträngande vy:

D71083F6-68C4-4266-B476-9DFF27E2019F.jpeg

Lägg även märke till skillnaden i omslagets tryck, den övre med synliga innerkonvolut är alltså den japanska, den undre är en härlig kanadick! Ungefär samma skillnad som på ljudet faktiskt! ;) Närå, så illa är det inte.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, calle_jr said:

Ni köpte alltså allt han hade på bokstaven Y.

@David_33rpm började ovanifrån och fick med sig en bunt Bob Dylan, jag fick börja nerifrån och norpade allt på Y! :rolllaughing:

Jag ska prova Steven Wilson remastern sedan och försöka sätta den i perspektiv till de båda(?) andra!

 

Haha @byZan, tror du vet att en av mina käpphästar är att ALLA artistnamn är varumärken, och därmed inte sorteras under annat än förnamn, där så är tillämpligt! ;)

Floyd, Pink någon?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, AlfaGTV said:

@David_33rpm började ovanifrån och fick med sig en bunt Bob Dylan, jag fick börja nerifrån och norpade allt på Y! :rolllaughing:

Jag ska prova Steven Wilson remastern sedan och försöka sätta den i perspektiv till de båda(?) andra!

 

Haha @byZan, tror du vet att en av mina käpphästar är att ALLA artistnamn är varumärken, och därmed inte sorteras under annat än förnamn, där så är tillämpligt! ;)

Floyd, Pink någon?

 

Jag köpte Dylan, Vreeswijk, CSN, Crosby, Mountain, Jennifer Warnes, Cohen, Blind Faith, Rolling Stones, Fleetwood Mac, Patti Smith och Free!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

En helt ovetenskaplig summering av etikett-traumat!

8FC3DEBA-1C00-4567-BFBD-78351BD864C9.jpeg

Eftersom jag har ganska dåligt tålamod, ville jag bli av med etiketterna hyfsat snabbt.

Ren bensin eller olivolja togs inte upp av etiketterna, bensinen dunstade och oljan fastnade på deras glatta och ganska hårda yta. Jag tog resolut till en liten skalkniv med radie på eggen. Med den kunde jag, i rätt vinkel, skära/raka bort ytskiktet på etiketterna. 

Under etiketterna glatta, hårda yta blottades antingen en lite luddig pappersyta eller det härdade limmet. Genom att skrapa bort luddet och sedan applicera olja blev resultatet som den mörka plattan, tredje underifrån. Det är Yes - Drama btw!

På vissa omslag lämnar etikettlimmet en missfärgad yta efter sig, som de båda understa. Där har limmet även härdat på ett annat sätt.

De tre översta albumen har jag dock lyckats avlägsna etiketten nästan utan synliga artefakter. Av okänd anledning verkar inte etikettklistret ha "härdat" på samma sätt. Genom att först avlägsna etikettens ytskikt, sedan skrapa bort merparten av cellulosan, blottlades klistret som i dessa fall fortfarande var kladdigt. Därefter användes en tops för att tillföra ren bensin och med en annan tops rengöra så lyckades jag faktiskt få bort etiketten så gott som utan åverkan på omslaget.

Ett jäkla pill, Och det borde fortfarande vara strupstock som bestraffning för att applicera klisterlappar på omslag! Vem skulle sätta en klisterlapp på ett foto eller målning? Oavsett om det handlar om många maskinellt tillverkade exemplar så är det oförsvarligt!

 

Är jag otålig eller var det lågt intresse för att provlyssna mina needledrops i posten tidigare? :shush:

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

Är jag otålig eller var det lågt intresse för att provlyssna mina needledrops i posten tidigare

Har inte lyssnat annat än genom paddans egna högtalare ännu, därav inget svar från mig än.

Genom paddan föredras spår 1, uppfattar en större rymd som tilltalar. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calle_jr said:

tre översta är laminerade?

De båda Yello är absolut laminerade, Nr 2 & 3 ovanifrån. Men överst (Fragile, 🇨🇦) och den understa (Tormato, 🇺🇸) har liknande yta, en halvblank med en lite "struktur" på väldigt grov kartong som de brukade göra i Amerikat... Kan tänka mig att dessa båda är av ungefär samma ålder faktiskt, för jag är rätt säker på att Fragile är en återutgåva reissue.

Nr 4 & 5 (Drama, 🇺🇸, och 90125, 🇩🇪) har båda den sidenmatta ytan som limmet verkar ha härdat med...

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-07 at 20:49, AlfaGTV said:

 

Nu kan ni få provsmaka själva, bara att ladda ned och lyssna.

...

Vilken gillar DU bäst?

 

De som provat har säkerligen inte haft några större problem att hitta skillnader mellan dessa "drops". 

Det var ju alltså ett klipp på några minuter ur "And You and I" från "Close ToThe Edge" med Yes där:

A. - Steven Wilson Remix från boxen 2018 eller nåt.(DR: 15.5LU

B. - Den japanska pressen, troligen en reissue från 1976. (DR: 18.0LU)

C. - Kanadapressen (DR: 15.8LU)

Albumen spelades in med samma Gain och det förvånade mig att den japanska ligger markant högre nivå, på bekostnad av lite basutstyrning(?). Lägst nivå hade den ganska trista kanadensaren.

Efter inspelningen så användes Audacitys normaliseringsfunktion, där peak sattes till -0,1dB. Trots detta så upplevs ju volymen ganska olik mellan dem, iaf för mig.

För övrigt är det Ortofon SPU Gold som plockar upp ljudet och spelaren är Clearaudio Master Solution utan motorstyrning, vilket eventuellt kanske stör någon? Mig stör det lite grann, men inte så att det tar uppmärksamhet från musiken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...