Jump to content

Från 24 rör till 0…..

Adagio
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, LPL said:

Ett intressant område.

Ja, ni vet vid detta laget att det får igång mig :smile:

Precis som med allt annat inom audio (vibrationer) så behöver man en referens.

Det är omöjligt för någon att uttala sig om vad det innebär om man mäter tex 1mg acceleration som ett maxvärde.

Det man oftast studerar i "vår värld" är hastighet eller responsfaktor, och det är också det som vi avläser (tex med en skivspelare).

Responsfaktor är bara en referens där 1 innebär vad en normal barfota koncentrerad människa kan uppfatta när ett bjälklag vibrerar, och motsvarar en hastighet om 100µm/s.

En skivspelare är betydligt mer känslig än en människa, och jag har tidigare föreslagit att vi ska sätta ett gränsvärde responsfaktor 0.25 eller 0.125 (motsvarar 25 eller 12.5µm/s). Dock kan man tillåta en högre faktor under 8Hz.

Om man vill jämföra accelerationer i stället för hastighet så kan man räkna om 12.5µm/s till accelerationsnivåer 78, 785 och 7850 µm/s2 vid 1, 10 och 100 Hz.

4 hours ago, Adagio said:

Vad kan man se?

I praktiken är störningar väldigt sällan rena fina frekvenser utan en salig röra. Därför studerar man ibland PSD (power spectral density, dvs energinivåer i frekvensband) i stället.

För att jämföra med ett vibrationskrav behöver man då beräkna arean under kurvan.

Jag fattar om många tycker det är enklare att spela ett tomt spår och lyssna om man har hög återkoppling. Det gör jag också.

18 minutes ago, calle_jr said:

Ja, ni vet vid detta laget att det får igång mig :smile:

Precis som med allt annat inom audio (vibrationer) så behöver man en referens.

Det är omöjligt för någon att uttala sig om vad det innebär om man mäter tex 1mg acceleration som ett maxvärde.

Det man oftast studerar i "vår värld" är hastighet eller responsfaktor, och det är också det som vi avläser (tex med en skivspelare).

Responsfaktor är bara en referens där 1 innebär vad en normal barfota koncentrerad människa kan uppfatta när ett bjälklag vibrerar, och motsvarar en hastighet om 100µm/s.

En skivspelare är betydligt mer känslig än en människa, och jag har tidigare föreslagit att vi ska sätta ett gränsvärde responsfaktor 0.25 eller 0.125 (motsvarar 25 eller 12.5µm/s). Dock kan man tillåta en högre faktor under 8Hz.

Om man vill jämföra accelerationer i stället för hastighet så kan man räkna om 12.5µm/s till accelerationsnivåer 78, 785 och 7850 µm/s2 vid 1, 10 och 100 Hz.

I praktiken är störningar väldigt sällan rena fina frekvenser utan en salig röra. Därför studerar man ibland PSD (power spectral density, dvs energinivåer i frekvensband) i stället.

För att jämföra med ett vibrationskrav behöver man då beräkna arean under kurvan.

Jag fattar om många tycker det är enklare att spela ett tomt spår och lyssna om man har hög återkoppling. Det gör jag också.

Det är ju en sak hur det mäter och en annan sak hur det låter. Om man mäter rätt sak eller ett relevant tillvägagångssätt. 

Vad jag iaf kan se med detta är att vibrationerna beter sig olika. Med musik blir det annorlunda än att bara mäta en mekanisk impuls. 

Jag kom på ett sätt att snabbt kunna skifta mellanhård koppling och mjuk. Jag råkar ha ett par svarvade aluminiumkoner som är några mm högre än Kuzmas fötter. Det går väldigt snabbt att lyfta lite försiktigt och skjuta in dessa för en hård koppling och tvärtom. 

Det ljudmässiga resultatet är som förväntat. Med hård kon blir det mer maffig dynamik, lite hårdare, mer drama. Med Kuzmas fötter blir ljudet liksom mer förfinat,, känslomässigt. Törs jag antyda mer detaljerat på ett sätt som inte alls kastar fram detaljerna som fyrverkerier snarare blir jag förvånad över hur detaljer framträder i bakgrunden eller i lite grötiga partier som tidigare varit i det fördolda. Ingen super skillnad som jag nog hade tyckt om proceduren tagit längre tid som tidigare. 

Fast det är mer lättlyssnat med Kuzmas fötter oavsett om det mäter bättre eller ej.

Snyggt!

En vild idé är att testa ställa en säck sand på ömse sidor racket.

11 hours ago, Adagio said:

Det är ju en sak hur det mäter och en annan sak hur det låter.

Ja, men det är ju du som mäter, inte jag! :smile:

Min synpunkt var att om man ska göra det så behöver man veta vad man mäter. Man behöver även en referens och man behöver reda ut vad som är bra och dåligt.

Bara som exempel kan det vara skillnaden i hastighet xyz 8-80Hz mellan tallrik och rack som styr vad som ger bäst klang. Om man då mäter accelerationer i racket så mäter man ju fel sak.

12 hours ago, calle_jr said:

Snyggt!

En vild idé är att testa ställa en säck sand på ömse sidor racket.

Ja, men det är ju du som mäter, inte jag! :smile:

Min synpunkt var att om man ska göra det så behöver man veta vad man mäter. Man behöver även en referens och man behöver reda ut vad som är bra och dåligt.

Bara som exempel kan det vara skillnaden i hastighet xyz 8-80Hz mellan tallrik och rack som styr vad som ger bäst klang. Om man då mäter accelerationer i racket så mäter man ju fel sak.

Det har du rätt i. Livet är tungt, Kom hem idag och skulle lyssna på en aldrig av mig avlyssnad  platta med Frank Sinatra. Basen lyckas flera ggr accentuera hyllan och förstärkas…. En effekt som hittills inte alls varit närvarande. Att koppla hårt med konerna tar bort denna effekt….. suck. Tillbaka på ruta ett. Jag som i min enfald trodde dessa puckar skulle fungera perfekt. 

Ok, att vara hemma, sjuk och mickla med sin rigg kan vara direkt farligt. Eftersom man vänjer sig vid ett ljud och hela tiden flyttar gränserna så är det först när man kommer tillbaka efter några dagar som man hör bristerna eller vad man gjort. Jag tyckte Kuzmas lönnhyllan lät lite ihålig härom veckan när jag höll på som mest. Mitt default-läge var nog inte helt neutralt? 
Jag gick tillbaka till Franc Kuzmas råd. ”Försök ta bort så tunga material, ställ lönnplattan med fötterna under direkt på racket eller på en hylla” 

C4AF2C9D-C617-430C-8A08-41A6CC60A554.png.bfc60831625e19681cdfcaa926bbc473.png

sagt och gjort….. inte lika flashigt, eller sexigt men tusan? Det fungerar. Inga excesser. Det låter bra! Nu är det färdig-råddat för denna gång. 

Topic titeln då 24-0 rör? 
När många andra ”rör” sig i den andra riktningen så går jag mot strömmen, varför?

det var egentligen inte alls meningen. Under Corona visade det sig att ett visst rör-par som reklamerat var beräknad väntetid på, 6 månader! Då köpte jag ett reservsteg att ha under tiden, klassA ca 10W. En sak jag märkt med mitt rör-lyssnande var att jag när jag kan ändra någon parameter lätt faller in i ett tvångsbeteende att testa och jämföra. Ta bara underlagen till skivspelaren ovan som exempel. 
Med rör fanns det alltid anledning att köpa nya matchade NOS-rör, prova oändliga kombinationer i sökandet på den perfekta balansen. Bara vetskapen om att ljudet faktiskt ändras med olika rör gnagde i bakhuvudet. 
Då är ju inte återgivningen helt ofärgad, eftersom alla rör låter olika. Jag har ingen illusion om att transistorer inte låter tvärtom men de går ju inte byta ut. Man får liksom köpa läget.

Med införandet av solid state  och det successiva avvecklandet av rör i min rigg har ett lugn lagt sig i mitt medvetande, mer fokus på musik, mindre på prylar. Även om jag ibland blir lite manisk.

28 minutes ago, Adagio said:

ibland blir lite manisk

Det må väl gälla för flera av oss Euphonianer? Tycker inte du ska klandra dig själv, det finns nog värre åkommor.

Jag tycker iaf det är intressant att läsa om dina övningar med Kuzma. Och givetvis dina funderingar kring elektronikval också!

Vacker lägenhet har du/ni definitivt!