Jump to content

Från 24 rör till 0…..


Adagio

Recommended Posts

Resan genom hifi-livet går såklart igenom faser och såväl toppar som dalar. En lite summering av vad som hänt hos mig är väl i korthet från att ha varit en brinnande rör-nörd ha kommit att bli en torr kisel-kille. 
Tänkte presentera hur landet ligger nu, det var ett tag sedan om jag minns rätt.

0977B30F-B187-492A-89FD-685F38462E3C.thumb.jpeg.0135d6b04e5c823665683a2d69837a9f.jpeg

så här ser riggen nu ut i sin helhet. 
Efter att ha haft Magnepan 3.7 med två REL T7i  i många var steget till Avsntgarde Acoustic Uno Fino på ett sätt naturligt. 
jag kände att jag nått vägs ende med magnetostater, visst skulle 20.7 kunnat erbjuda lite mer. Men för motsv pengar ville jag ha en större förändring av min upplevelse. 
Valet föll då på Avantgarde Acoustic, den lilla nykomlingen Uno Fino passade plånboken. 
Detta ledde dock till att mitt monster Cary Audio V-12r med sina 12 slutrör skulle visa sig vara för brummigt, surrigt och inte alls passande för de 107db-känsliga hornen. Ett inhop med ett par SET monoblock från JJ huserade ca ett halvår här hemma. Som ett reservsteg testade jag ett Pass DIY Return of Zen på ca 10W. 
detta visade sig vara så trevligt att monoblocken allt oftare fick stå oanvända. 
Så på inrådan av Stefan på Akkelis audio testade jag F7 First watt. Detta tog mig inte med storm, men smög sig liksom in under skinnet. För varje lyssning insåg jag att detta var mitt ljud. 

Link to comment
Share on other sites

6E7AECFC-5524-4F20-BBBD-631432A25EC5.thumb.jpeg.c1e793647857d8a976c5372858b6b3fa.jpeg

Nelson Pass lilla företag First Watt, där Nelson testar olika idéer och koncept. Det är absolut inga effekt monster som lämnar detta bolag. Istället handlar det om Nelson idéer om minimalism och Väljud. Passar mina lättdrivna Uno Fino edition perfekt och mitt ljudideal.  Ingenting kastas i ansiktet på en, inget glitter eller smink. Det man får med F7 är ett lättflytande men samtidigt auktoritärt ljud. En djup ljudbild med oändlig svärta ljudet expanderar bort från dig snarare mot dig, lite tvärtom mot Avantgarde ljudet faktiskt. Detta ger ett välavvägt trevligt sätt att presentera musiken som aldrig blir för på. 

Link to comment
Share on other sites

B0AC925B-A0AF-40FC-A498-8392943B45C5.thumb.jpeg.9196c52ddb4256a53d47f341d4e10575.jpeg

Vad ska man då ha som försteg?  Ursprungligen hade jag ju JJ-försteg med rör-linje steg och rör RIAA. Jag ville ogärna splittra de tre musketörerna, JJ försteg och monoblock med sina intensiva vilorum-röda träfrontar/sidor och guldpläterade blanka toppplåtar. Så nytt försteg blev det att fundera över. Jag byggde ett Pass DIY B-1 som jag var riktigt nöjd med. Detta ledde till en lyxigare variant med Jupiter condenser och Mundorf Silver Gold oil samt AMGR motstånd och Charcroft Z-foil motstånd i signalvägen. Valet av volymkontroll gjorde att jag istället för att köpa bara kontrollen köpte ett passivt försteg från Khozmo. Jag hade redan monterat ett sådant i JJ-försteget och var väldigt nöjd med det. Nu kunde jag välja ett med fast impedans oavsett nivå. Detta lilla försteg visad snabbt på hur mycket B-1 färgade ljudet och ett tag blev det passivt för hela slanten. 
Men som det alltid är slutande inte historien där. Khozmo har ett sk High end projekt vid sidan Hattor Audio. Jag köpte ett buffrat försteg från dom. Detta var skräddarsytt efter mina önskemål. Försett med New class D diskreta op-amp moduler samt AMGR motstånd. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Adagio said:

Det man får med F7 är ett lättflytande men samtidigt auktoritärt ljud. En djup ljudbild med oändlig svärta ljudet expanderar bort från dig snarare mot dig, lite tvärtom mot Avantgarde ljudet faktiskt. Detta ger ett välavvägt trevligt sätt att presentera musiken som aldrig blir för på. 

Kan bara instämma, ett mycket trevligt slutsteg. Du har inte lyssnat på övriga First Watt, typ J2 eller F8?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, LPL said:

Kan bara instämma, ett mycket trevligt slutsteg. Du har inte lyssnat på övriga First Watt, typ J2 eller F8?

F8 har jag hör hos Akkelis, mer ”snappy” jag upplever den som rappare, mer på men inte på ett obehagligt sätt. Basen i F7 låte lite större och djupare på något sätt. J2 har jag inte hört men SIT3 här hemma. SIT3 låter väldigt mycket som SET monoblocken men med bättre baskontroll. Där fanns den där typiska extra energin i toppen, glittret som jag ofta hör med SET från 300B familjen. Ev hade SIT3 Lite mer textur och livligare ljud än F7. Lite mer fyrverkeri. Men lugnet från F7 förförde mig.

Link to comment
Share on other sites

7C8C7033-0721-4CFE-80EB-210365ABA8E7.thumb.jpeg.a252d50cbcf01d1dbd3e212d6ab9bf6c.jpeg
Hattor har även ett buffertsteg om nu längtan efter rör skulle bli för stor i framtiden. Hade nyligen en kompis i färd med att köpa försteg på besök han hade då med sig ett ypperligt rörförsteg från luxman som han hade på hemlån. Jag blev extremt förvånad över hur lika klang Hattor och detta Luxman hade. Visst fanns en extra rör dimension på Luxman, dvs en liten extra känsla av följsamhet och textur. Hattor lät aningen snabbare, mer precist men samtidigt och lite mer mekaniskt i samma utsträckning. Blev ändå förvånad övar att klangen var så lika.

Link to comment
Share on other sites

F050C517-14A9-4FA0-A34C-D92B61B9ABCC.jpeg.8183a724260c3ecf535a40b5b09696a9.jpeg

Pass DIY B1 deluxe. Bygde detta hardwirade försteg. Som synes med en blå Alps. Men som jag skrev ovan föll den ur lite när jag köpte ett mer transparent passivt försteg. Ändå har det en härlig klang, J-fetar om jag inte missminner mig. Kanske plockar jag fram det någon gång igen. 

Link to comment
Share on other sites

4AC6A690-5074-4A59-96C5-A6B0A95D2914.thumb.jpeg.bb8a9447ea24414e67341fce7ad8d3df.jpeg

jakten på RIAA var också nödvändig eftersom JJ fick ny ägare. Jag testade den lilla Huei från Chord. Jag var ganska skeptisk men huj! Den gjorde ju alla rätt för en väldigt rimlig peng. Att den sedan var så extremt flexibel gjorde inte valet sämre. Jag är fortfarande väldigt nöjd med den. 

Link to comment
Share on other sites

B86566B9-823E-4220-9BF0-98C2439D65C0.thumb.jpeg.3745f4f3cc65abac95943f30a1b6b3fa.jpeg

källa till musik är alltjämt min Kuzma StabiS som i veckan fick nya fossingar. Det är Kuzmas Damper feet som ligger mellan två lager av de tre lagren dämpat rostfritt syrafast rostfritt stål. 
Jag tänkte att det var en breeze att bara köpa Kuzmas fötter och slänga in dom någonstans i tårtan men nej så enkelt var det inte!! 
Jag provade alla möjliga ordningar med lager som jag har till förfogande. Som alle med skivspelare vet är underlaget inte oviktigt, massan, hur materialet resonerar mm påverkar stort. 

Jag har även Kuzmas egna lönnplatta men den lösning ni ser på bilden fungerar allra bäst. Bäst tonal balans och absolut minst återkoppling. 
Intressant var att med olika kombinationer lyckas jag isolera extremt bra men just fotsteg tar sig igenom upp till pickuppen, dock inte som den är på bilden. 
vad händer med Kuzmas Damper feet då? Tekniken kommer ursprungligen från Kuzmas M spelare. Materialet är någon speciell silikonblandning som visat sig passa för ändamålet. Konstruktionen såg först dagens ljus i Kuzma Platis. Jag siktade länge efter en Platis men kunde inte riktigt förmå mig att köpa en hylla för ca 17K. Franc berättade då att han skulle släppa lösa fötter med samma konstruktionsprincip till ett mycket förmånligare pris och att dessa skulle passa StabiS rent viktmässigt. 
Man får lasta dessa fötter med Max 20kg/fot. Detta klarar jag fint i denna kombo, hamnar en bra bit under 60kg…. 
Ljudmässigt då? 
det första jag lägger märke till är att ljudbilden blir stabilare, ljudet får även ett förrädiskt lugn, inte alls som andra mjuka fötter jag provat till denna spelare då ljudet blivit luddigt och mjukt och sunkigt. Nu finns spänst, snabbhet och precision, det som försvinner är några grader aggressivitet, och tenderns att vissa basfrekvenser förstärks. På så sätt blir ljudet mer homogent, tightare. Spännande på många sätt men kanske lite mindre charmigt. Lite mer intellektuellt sound än det lite mer pang på som var innan. 
Det är numera väldigt överskådligt och det är t.o.m. lätt att hitta nya detaljer jag tidigare inte hört. 
 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ampalang said:

Ny puppa ser det ut som också 🧐

Skarpa ögon! Nja, det är en lånad puppa. En kompis lånade ut sin MC Scheu L som är en något modifierad Benz Glider. Ramen är annorlunda utformad och jag misstänker en annan legering. Så är den ju röd.🤣 

Min egen CAR-30 är på total renovering i Tyskland. Så hyggligt nog får jag låna denna till min återvänder. 
DEBE76D2-9C34-426A-88DE-E57D5419D509.png.8ad27429ba316eb1871c7569c0c44167.png

Link to comment
Share on other sites

 

Kul att se och intressant läsning @Adagio

Tack för det!

 

Väldigt fina komponentval du har gjort till Pass B1, och det är en mycket snygg impedansanpassning + volym om man inte behöver gain. Det är ju 18V matning till det. Vad använde du där?

 

Vad jag förstår har du nu blockat Solditech-racket?

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, calle_jr said:

 

Kul att se och intressant läsning @Adagio

Tack för det!

 

Väldigt fina komponentval du har gjort till Pass B1, och det är en mycket snygg impedansanpassning + volym om man inte behöver gain. Det är ju 18V matning till det. Vad använde du där?

 

Vad jag förstår har du nu blockat Solditech-racket?

 

He he! ” Blockat Solid Tech” den var bra. Ja den har några lager Björk Plywood som kan sägas var ett block. Egentligen räcker det med ett lager, så länge det ligger ett lager stål på Plywooden som är den död. Kuzmas fötter filtrerar ut så att jag kan iaf inte detektera någon skillnad mellan 3 och 1. Men skivspelaren kommer upp i en väldigt bekväm höjd..... ska inte underskattas. 

 

B1 med enkla komponenter låter ju fint och jag tänkte testa vad som händer när man går all in. Den matning jag hade nitialt var batteri, sen en enkel 18 switchad laddare till en gammal laptop. Sen en lite dyrare sk ” ultratyst” switchad nätdel med valbara spänningar. B1 ska ha 18V men allt mellan 16V till 20V går. Sist hade jag en S-booster. Det lät väldigt fint. 

Får se om jag kopplar in den någon gång framöver. Jag har ju som jag skrev testat lite olika diskreta OP-appar och de påverkar ljudet olika, så klart. Burson lät inte alls olikt B1 men det är ju samma typ av transistorer, i Newclass D sitter bipolära Nobel transistorer som är friskare, snabbare och mer transparenta. Slewrate är nästan dubbelt så snabb mot Burson och distorsionen på ultralåga  0,0003%. Det som händer med Burson är att man först tänker ” men det är ju mer musikaliskt” sen sitter man en stund och tycker allt är riktigt behagligt, sen inser man att basen inte längre är lika väldefinierad..... men det låter ändå bra. När man går åt andra hållet är det mer som ” Djäklar!? ”Öppet fönster, kristallklart, smooth utan färgning, basen är väldefinierad och nyanserad men ändå mer kraftfull och djupare. Det finns även mer textur med Burson, lite som med rör eller B1. Lite olika smaker precis som med olika rör. 

 

Link to comment
Share on other sites

B4D4BCE8-029E-4DF2-A886-E6810BF99C5F.thumb.jpeg.c959a542c26aaa377d0727056727ade8.jpeg

rejäla dimensioner på lock o låda. 39F55410-8EB6-4BA9-9925-0E3FEF92F00A.thumb.jpeg.deea989c7832cb1eeb1de63a11430ac3.jpeg
och exemplarisk ordning. Nätdelen huserar i egen låda som är nästan lika stor som denna. 
Det är i princip ett passivt försteg med buffert, man kan köra den i passivt så klart, men också med gain i 3 steg. Allt manövrerat från fjärren. 
3db, 6db samt 9db gain. Impedansen är som sagt densamma på volymen eftersom det är ett processorstyrt nätverk så behövs det bara. 42st motstånd, 21/ kanal, för att få 64 steg på volymen och som sagt fast impedans som man själv väljer. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag valde!? 
”edit 50K som jag trodde”
 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Adagio said:

He he! ” Blockat Solid Tech” den var bra. Ja den har några lager Björk Plywood som kan sägas var ett block. Egentligen räcker det med ett lager, så länge det ligger ett lager stål på Plywooden som är den död. Kuzmas fötter filtrerar ut så att jag kan iaf inte detektera någon skillnad mellan 3 och 1. Men skivspelaren kommer upp i en väldigt bekväm höjd..... ska inte underskattas. 

Ha, inser det roliga! Det var inte min avsikt att vara lustig men så kan det bli :blush:

Jag antar att det fungerar bättre utan fjädring för kombinationen 3xply+Kuzma feet+slab+Stabi S.

Intressant att veta för det är så fundamentalt olika lösningar med eller utan fjädring på det stället för den uppbyggnaden. Rent genetiskt är det större skillnad än om du tex byter Stabin mot en cd-spelare.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

Ha, inser det roliga! Det var inte min avsikt att vara lustig men så kan det bli :blush:

Jag antar att det fungerar bättre utan fjädring för kombinationen 3xply+Kuzma feet+slab+Stabi S.

Intressant att veta för det är så fundamentalt olika lösningar med eller utan fjädring på det stället för den uppbyggnaden. Rent genetiskt är det större skillnad än om du tex byter Stabin mot en cd-spelare.

 

Så du tänker att det bästa ev vore Solid Tech+Damper+slab eller någon annan hylla+ stabiS ? 
Det där med olika underlag till skivspelare är riktigt klurigt. 
när jag endast adderade Kuzma Damper Feet fick jag som sagt återkoppling vid just fotsteg. Jag mailade Franc och frågade, han svarade som vanligt snabbt och han föreslog att ta bort allt och undan för undan plocka dit olika material. 
Det tog flera dagar att komma fram till den kombon som står där nu.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, AlfaGTV said:

Men visst hade du Kuzma på en vägghylla länge och väl? Var det placering av hela riggen som gjorde att du lämnade det?

Delvis. Det konstiga med den var dels att en utstående hylla ger en mätbar trampolin-effekt. 
Dels att den tjocka tegelväggen går hela vägen ner till grunden, vi har både trafik och spårvagnar utanför och faktum är att dessa vibrationer nådde vägghyllan effektivare än via golvet. 
det finns för och nackdelar med allt. Fördelen med denna placeringen, är framförallt rent logistiskt i förhållande till alla andra delar men jag har en känsla av att det är bättre att ev rörelser är homogent vertikala än vippande eller i horisontled. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Så du tänker att det bästa ev vore Solid Tech+Damper+slab eller någon annan hylla+ stabiS ? 
Det där med olika underlag till skivspelare är riktigt klurigt. 
när jag endast adderade Kuzma Damper Feet fick jag som sagt återkoppling vid just fotsteg. Jag mailade Franc och frågade, han svarade som vanligt snabbt och han föreslog att ta bort allt och undan för undan plocka dit olika material. 
Det tog flera dagar att komma fram till den kombon som står där nu.

(Märkligt att du får feedback överhuvud taget om fjäderupphängningen är kvar)

Men jag har samma strategi när det gäller feedback som Franc beskriver. Börja med en så kraftig fix mekanisk koppling som möjligt, och sedan prova sig fram med material uppåt tills feedback är på en acceptabel nivå.

Det beror såklart på bjälklaget hur långt man behöver gå.

 

Så, jag skulle börja med att blocka Solidtech med den överbyggnaden.

Exemplet du visar kan du låta tillverka själv med anpassning för din rigg, och omagnetiskt.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

(Märkligt att du får feedback överhuvud taget om fjäderupphängningen är kvar)

Men jag har samma strategi när det gäller feedback som Franc beskriver. Börja med en så kraftig fix mekanisk koppling som möjligt, och sedan prova sig fram med material uppåt tills feedback är på en acceptabel nivå.

Det beror såklart på bjälklaget hur långt man behöver gå.

 

Så, jag skulle börja med att blocka Solidtech med den överbyggnaden.

Exemplet du visar kan du låta tillverka själv med anpassning för din rigg, och omagnetiskt.

 

Jag har aldrig haft fjädrar till min Solid Tech. Så om du med blockad menar stum, så har den alltid varit så. Jag provade Solid Techs fjäderfötter/discar men det blev skumt med StabiS precis som SD-fötter. Ostabilt ljudbild och diffust o mjukt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Det beror såklart på bjälklaget hur långt man behöver gå.

Ett intressant område.

Jag antar att andra yttre faktorer påverkar förutom bjälklaget som i @Adagio's fall med trafik och spårvagnar. Just fotsteg spelar kanske mindre roll om man sitter still när man lyssnar på en skiva och inte hela familjen samtidigt springer runt i rummet.

 

Vibrationer och trycksättning av rummet från högtalarna påverkar väl minst lika mycket? Borde variera ganska mycket beroende på högtalarnas egenskaper, placering och koppling till golvet på samma sätt som utrustningens placering.

Link to comment
Share on other sites

Min när app för vibrationer hade gått ut så det blev att testa ett gäng innan jag hittade en som var bra. Den heter kort o gott Vibration och har en grönaktig graf som logga. Kostar 55kr men är klart bättre än de övriga 7 jag provade. EF9128F7-3B07-41EE-9700-552C82DB4917.thumb.png.286d429d36d229fd9ecbc6f7f68c32e0.png

här mäter jag på solid tech släpper en tung kudde från 1,5m ner på parketten. FADB9594-A4C7-4400-ABB1-EBE699F23CA0.thumb.png.984e699a602d17960d7f6667198a7da1.png
samma sak på hyllan med dämpfötter. 
Vad kan man se? Förutom den tydliga tendensen att vågorna ser snällare och mjukare ut med dämpfötter så verkar hyllan vara mindre benägen till tillit. Däremot förvånande nog ger den mer utslag i z led dvs uppåt och neråt. Energin verkar omvandlas från horisontled och  lutning till en vertical rörelse som är relativt större men mycket långsammare. 
intressant! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...