Jump to content

Tvätta själv!

lindvall
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att jag har ett fåtal skivor som behöver tvättas. Jag har gjort mig av med LP som jag inte älskar, förutom några smått värdefulla skivor som jag vill ha lite bättre betalt för än jag fick hos skivhandlaren. Mina LP räknas max i min egen längd, så det är ingen stor samling. 

Dock är det retfullt när det knastrar, så jag tänkte att jag skulle ge mig på att få ihop någon sorts skivtvätt, och då kanske forumet har glada tillrop och goda råd! Glada tillrop behövs särskilt eftersom jag alltid har svårt att få tummen ur när jag ska börja på projekt. Kanske denna tråd kan få fart på mig!

Biltema har varit leverantör. 1.jpg.c9207c6a5b08791dd53b3efd02755163.jpg

Spännande att höra vad du får för resultat. 

Själv har jag just beställt hem 10 liter "äkta destillerat vatten" från CDON att användas i min AudioDesk Pro.

Priset ligger på 50 kr per liter. 

Nu återstår att se om öronen upplever någon skillnad jämfört med det som tidigare åstadkommits med Mekonomens batterivatten. 

3 hours ago, lindvall said:

En blomkruka från blomsterhandeln

Den ser ju ut som gjord för skivtvätt.

Blir det någon form av mekanisk rengöring?

Såg lustigt ut med vätskan från Apoteket. Vad är isoproylalkohol :think:

9 hours ago, conan said:

Vad är det för fel på kranvatten, Yes, en mjuk pensel och en bomullshandduk? Det är ju bara vanlig plast. 😂

Till viss del kan det nog räcka för riktigt smutsiga loppisskivor på partyspelaren med 500-kronorspick-upen! 

Vad gäller mjuk pensel är det just det  som saknas. Tror forumet att det går fint med vilken syntetpensel som helst, eller är det gethårspensel som bör införskaffas? Det är tydligen valet för Knosti som gör manuella skivtvättar. 

Jag tror det beror mest på hur du tänkt använda penseln/borsten, vad som funkar bäst? Jag har både Okkis original-borste och så köpte jag en annan i vit nylon+borst. Men jag tror en högkvalitativ målarpensel med relativt korta strån fungerar hur bra som helst.

On 2021-11-17 at 21:46, conan said:

Det är ju bara vanlig plast.

Jag tänker att om man bara ska tvätta ytan så finns det säkert en rad recept som fungerar. Största problemet är att inte lämna rester, dvs att man löser smuts som hamnar i spåren.

Om man ska kunna tvätta spåren mekaniskt behöver man komma åt på nivån 10um.

Det är väl där ultraljud kommer in i bilden.

Jag tyckte det var allvarligt att ett läkemedelsföretag stavar fel på etiketten :unsure:

Apropå det där med plast så är det ju vissa som motsätter sig att ha alkohol i tvättvätskan för att man är orolig att det ska förstöra vinylen. Det får nog bli en droppe diskmedel till en början i alla fall. Isopropanolen / -propylalkoholen får man kanske vara försiktig med. 

Jag tyckte det var allvarligt att ett läkemedelsföretag stavar fel på etiketten :unsure:

@calle_jr Vad är det för felstavning du upptäckt? Och apropå ultraljud så har tanken slagit mig om det skulle gå att använda en ölskummare till något vettigt genom att ställa själva blomkrukan7tvättråget på en ölskumsalstrare!

Man måste ändå dra på munnen åt de automatiska översättningarna som Amazon ger oss! 

• Funktion: ölskum kan göra ölen i glasskummet, vilket gör festen mer atmosfär.
  • Ultraljud ölskummer: Genom ultraljudsvibrationen ger ölen perfekt skummande, vilket gör ölens smak bättre och aromatiska rester.
  • Silikondyna: chassit har en silikondyna för att fixera bubblaren och inte spilla öl.
  • Ultraljud ölskummer: Genom ultraljudsvibrationen ger ölen perfekt skummande, vilket gör ölens smak bättre och aromatiska rester. Batteri: inbyggt 1800 mAh litiumbatteri, lätt att bära.
  • Användning: Lämplig för familjesammankomster, affärsmöten, barer och andra nöjesplatser.

Det står dock inget om den är kraftfull nog att vibrera bort smuts från vinylskivor. Under tvåhundringen kommer man undan. 

628784604_l.jpg.3014c3facdcf647bcb0789dcfd759b9d.jpg

7 hours ago, lindvall said:

Vad är det för felstavning du upptäckt?

Det är absolut inte för att märka ord, och kemi är min nästsämsta gren.

Jag vet bara att om man ändrar en bokstav i en kemisk sammansättning så kan det bli alltifrån självantändande till nervgas.

Och om man som läkemedelstillverkare inte har ett filter som förhindrar att produkter benämns felaktigt så tycker jag man är farligt ute.

5 hours ago, conan said:

Vad är själva grejen

Hehe, det är en evig smakfråga om skum och bubblor.

En del vill ha skum, inga bubblor eller tvärtom och andra vill ha både och eller inget av det.

Jag tycker för det mesta om både skum och bubblor.

Vill på tal om det tipsa om att det finns en engelsk trappist för Quad-lyssnare etc, någon som gillar den?

Produktbild för Tynt Meadow English Trappist Ale