Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu är det så att jag har ett fåtal skivor som behöver tvättas. Jag har gjort mig av med LP som jag inte älskar, förutom några smått värdefulla skivor som jag vill ha lite bättre betalt för än jag fick hos skivhandlaren. Mina LP räknas max i min egen längd, så det är ingen stor samling. 

Dock är det retfullt när det knastrar, så jag tänkte att jag skulle ge mig på att få ihop någon sorts skivtvätt, och då kanske forumet har glada tillrop och goda råd! Glada tillrop behövs särskilt eftersom jag alltid har svårt att få tummen ur när jag ska börja på projekt. Kanske denna tråd kan få fart på mig!

Biltema har varit leverantör. 1.jpg.c9207c6a5b08791dd53b3efd02755163.jpg

Posted

Spännande att höra vad du får för resultat. 

Själv har jag just beställt hem 10 liter "äkta destillerat vatten" från CDON att användas i min AudioDesk Pro.

Priset ligger på 50 kr per liter. 

Nu återstår att se om öronen upplever någon skillnad jämfört med det som tidigare åstadkommits med Mekonomens batterivatten. 

Posted
3 hours ago, lindvall said:

En blomkruka från blomsterhandeln

Den ser ju ut som gjord för skivtvätt.

Blir det någon form av mekanisk rengöring?

Såg lustigt ut med vätskan från Apoteket. Vad är isoproylalkohol :think:

Posted
9 hours ago, conan said:

Vad är det för fel på kranvatten, Yes, en mjuk pensel och en bomullshandduk? Det är ju bara vanlig plast. 😂

Till viss del kan det nog räcka för riktigt smutsiga loppisskivor på partyspelaren med 500-kronorspick-upen! 

Vad gäller mjuk pensel är det just det  som saknas. Tror forumet att det går fint med vilken syntetpensel som helst, eller är det gethårspensel som bör införskaffas? Det är tydligen valet för Knosti som gör manuella skivtvättar. 

Posted

Jag tror det beror mest på hur du tänkt använda penseln/borsten, vad som funkar bäst? Jag har både Okkis original-borste och så köpte jag en annan i vit nylon+borst. Men jag tror en högkvalitativ målarpensel med relativt korta strån fungerar hur bra som helst.

Posted
On 2021-11-17 at 21:46, conan said:

Det är ju bara vanlig plast.

Jag tänker att om man bara ska tvätta ytan så finns det säkert en rad recept som fungerar. Största problemet är att inte lämna rester, dvs att man löser smuts som hamnar i spåren.

Om man ska kunna tvätta spåren mekaniskt behöver man komma åt på nivån 10um.

Det är väl där ultraljud kommer in i bilden.

Jag tyckte det var allvarligt att ett läkemedelsföretag stavar fel på etiketten :unsure:

Posted

Apropå det där med plast så är det ju vissa som motsätter sig att ha alkohol i tvättvätskan för att man är orolig att det ska förstöra vinylen. Det får nog bli en droppe diskmedel till en början i alla fall. Isopropanolen / -propylalkoholen får man kanske vara försiktig med. 

Jag tyckte det var allvarligt att ett läkemedelsföretag stavar fel på etiketten :unsure:

@calle_jr Vad är det för felstavning du upptäckt? Och apropå ultraljud så har tanken slagit mig om det skulle gå att använda en ölskummare till något vettigt genom att ställa själva blomkrukan7tvättråget på en ölskumsalstrare!

Man måste ändå dra på munnen åt de automatiska översättningarna som Amazon ger oss! 

• Funktion: ölskum kan göra ölen i glasskummet, vilket gör festen mer atmosfär.
  • Ultraljud ölskummer: Genom ultraljudsvibrationen ger ölen perfekt skummande, vilket gör ölens smak bättre och aromatiska rester.
  • Silikondyna: chassit har en silikondyna för att fixera bubblaren och inte spilla öl.
  • Ultraljud ölskummer: Genom ultraljudsvibrationen ger ölen perfekt skummande, vilket gör ölens smak bättre och aromatiska rester. Batteri: inbyggt 1800 mAh litiumbatteri, lätt att bära.
  • Användning: Lämplig för familjesammankomster, affärsmöten, barer och andra nöjesplatser.

Det står dock inget om den är kraftfull nog att vibrera bort smuts från vinylskivor. Under tvåhundringen kommer man undan. 

628784604_l.jpg.3014c3facdcf647bcb0789dcfd759b9d.jpg

Posted
7 hours ago, lindvall said:

Vad är det för felstavning du upptäckt?

Det är absolut inte för att märka ord, och kemi är min nästsämsta gren.

Jag vet bara att om man ändrar en bokstav i en kemisk sammansättning så kan det bli alltifrån självantändande till nervgas.

Och om man som läkemedelstillverkare inte har ett filter som förhindrar att produkter benämns felaktigt så tycker jag man är farligt ute.

5 hours ago, conan said:

Vad är själva grejen

Hehe, det är en evig smakfråga om skum och bubblor.

En del vill ha skum, inga bubblor eller tvärtom och andra vill ha både och eller inget av det.

Jag tycker för det mesta om både skum och bubblor.

Vill på tal om det tipsa om att det finns en engelsk trappist för Quad-lyssnare etc, någon som gillar den?

Produktbild för Tynt Meadow English Trappist Ale

• 3 years later...
Posted

Jag gav upp projektet ovan. Men fick lite ny inspiration av Bebobs kommentar i tråden Musikrumsbygge av Richard. 

On 2025-01-02 at 20:09, Bebop said:

Jag använde en annan tvättmetod idag på ett album som gått igenom min Okki-Nokki-tvätt 2 gånger men lik förbannat hade massor av knäppar och knaster. Så här gjorde jag:

1. En styck vanlig disborste
  2. Ett whiskeyglas med 1,5 dl ljummet vatten plus en droppe diskmedel
  3. En plastbunke med 1,5 lite ljummet kranvatten plus en droppe spolglans (för att undvika vattenfläckar)
  4. En ren mikrofiberduk.

IMG_2613.jpeg

• Håll skivan lutande ca 45 grader.
  • Doppa diskborsten i whiskeyglaset med vattnet/diskmedlet och tvätta skivytorna men lämna etiketten så torr du kan
  • När du tvättat båda sidor så skölj av sidorna lite försiktigt med spolglansvattnet med fortsatt 45 graders lutning
  • Torka av med mikrofiberduken ordentligt och låt skivan sedan torka ett tag alternativt att du lägger den på spelaren och torka av en gång till med filtborste eller mikrofiberduk.

Okki-Nokki är bra men den klarar inte allt. Resultatet här blev en helt ren skiva både för ögat och framför allt örat. Inte ett knaster kunde uppdagas. Rengöringen tog ca 3 minuter.

Ibland funkar vanligt ”bonnaförnuft”.

Kollade igenom lite gamla vinylrengöringstrådar och fann lite olika tips och tricks.

Vinyl rengöring av skivor av hififrasse 

Rengöring av vinyl av Rydberg

Rengöring av vinyl med trälim av Bebop

Så har vi ju Peo's prylar-tråden där detta inlägg börjar en fantastisk genomgång av destillerat vatten och skivtvättning!

Det är några trådar om kan vara av intresse. Sen finns det ju många olika trådar om mer eller mindre automatiska skivtvättar också!

Dock har jag åter varit på Biltema. Fortsättning följer...

Posted

Något jag är spänd på är om glasögontvätten kan vara en helig graal för vinylrengöringen! 

Vad tror ni som är något mer bevandrade inom kemi än jag är? Tänk om Freiblick är lösningen på att man inte bara ska se bra, utan även kunna dubblera som hjälpmedel för att lyssna utan störningar! Det kanske blir som att putsa ett fönster in mot ljudbilden!

image.png.94e0a4eaa2a62ecc2e82fb38ad75f7f5.png

Posted
30 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag blev nyfiken på vacuumlyftarna? Menar du att applicera en från var håll för att skydda etiketten?

Exakt så är det tänkt! 

Posted

Jag bad ChatGPT berätta om vad glasögonrengöringen innehåller, och det verkar vara mest konserveringsmedel. Förutom tensiderna, "anioniska tensider"1 och "icke-joniska tensider"2 så är Methylisothiazolinone, Bronopol och Methylchloroisothiazolinone konserveringsmedel.

Tensider är ämnen som används i rengöringsprodukter för att sänka ytspänningen hos vatten och lösa upp smuts och fett. De består av en vattenälskande (hydrofil) och en fettälskande (hydrofob) del, vilket gör dem effektiva för att avlägsna orenheter. De kategoriseras efter laddningen på deras hydrofila del. 

1

Anioniska tensider (Anionische Tenside)

• Funktion: Dessa är de mest effektiva för att lösa fett och skapa skum, vilket gör dem vanliga i tvättmedel, diskmedel och schampon.
  • Egenskaper:
    • Har en negativt laddad hydrofil del.
    • Effektiva vid att bryta ned fett och olja.
    • Ger mycket skum, vilket konsumenter ofta förknippar med rengöringsförmåga.
  • Exempel:
    • Sodium Lauryl Sulfate (SLS)
    • Sodium Laureth Sulfate (SLES)
  • Användning: Passar för rengöring av hårt smutsade ytor men kan vara irriterande för känslig hud.

2

Icke-joniska tensider (Nichtionische Tenside)

• Funktion: Dessa är mildare och används ofta för att lösa fett utan att orsaka irritation. De är särskilt bra vid lägre temperaturer.
  • Egenskaper:
    • Saknar laddning (varken positiv eller negativ).
    • Mindre benägna att irritera huden och används därför i många milda rengöringsmedel.
    • Har god fettlösande förmåga men producerar inte mycket skum.
  • Exempel:
    • Alkylpolyglykosider (APG)
    • Polyoxyethylene (POE)-baserade ämnen
  • Användning: Finns i milda rengöringsprodukter, som babyprodukter och vissa miljövänliga tvättmedel.

Posted

Det är ju alltid bra när LP-skivor är rena på ytan.

Men det är trots allt i spåren som avläsningen sker, och för att en vätska ska rengöra där behöver den tränga ner i spår som är smalare än en hundradels millimeter.

Gör dessa vätskor det?

Vätskan behöver också då lösa smuts i spåren enbart genom påföring eftersom man inte kan tvätta mekaniskt med någon duk eller borste.

Gör den det?

Posted
25 minutes ago, calle_jr said:

Gör den det?

Vettiga frågor... 👍

Målet är att bli av med knaster på och knäppar och få renare skivspår

Funkar det?

Ja!

Funkar det med alla smutsighetsgrader?

Nej! Det är ungefär som med tvättmaskiner, diskmaskiner och biltvättar. Ibland får man följa upp med ytterligare en tvätt eller handtvätt. Framför allt kan det krävas mer när något fast korn kilat fast.

Tränger vatten utan ytspänning ner i spåren? Spåren är smala men även vattenmolekyler är små. Lägger man dessutom till det tryck som borsten utsätter vätskan för plus rörelsen av vattenströmmen så är jag övertygad om att vattnet tränger ner och lyfter upp fett och smuts. Jag kan inte lägga fram andra bevis eller indicier än lyssningsresultatet.

Om inte det ytspänningsfria vattnet når ner så kan man ju fundera på om damm och fettmolekyler når ner i spåren liksom pickupnålen i sig. Jag inbillar mig att deras storlek är gigantiska i jämförelser med en vattenmolekyl.

Posted

1 hour ago, Bebop said:

det ytspänningsfria vattnet

Jag är ingen ytspänningsexpert, men antar att det inte är "digitalt" utan att det finns en "rasvinkel", och att under den så överbryggas spåret om ytspänningen inte är tillräckligt låg.

1 hour ago, Bebop said:

fundera på om damm och fettmolekyler når ner i spåren

Kolla en närbild på en otvättad nålarm. De partiklarna finns även i spåret och ger brus, och om de ansamlas ger de knaster.

1 hour ago, Bebop said:

Jag kan inte lägga fram andra bevis eller indicier än lyssningsresultatet.

:thumbsup:

Jag köper det.

Du kan ha hittat en bra formula.

Posted
1 hour ago, calle_jr said:

Kolla en närbild på en otvättad nålarm

Absolut… men vattemolekyler är ännu mindre:

Hur stor är en vattenmolekyl?

Vatten är en otrolig liten molekyl jämfört med andra molekyler. Dens ungefärliga diameter är 2,75 ångström (det vill säga 0,000000000275 meter).

Posted

Mitt huvudfokus är att skivan åtminstone ska bli renare och låta bättre än innan tvätt, och dessutom inte bli förstörd.

Jag tänker att ska man vara seriös med tvätten så behövs nog riktiga maskiner, särskilt ultraljud kan säkert skaka loss partiklar ordentligt. Men vi hittar nog ingen sådan tvätt för under 500 kr skulle jag tro, om nu inte ölskummaren skulle vara tillräcklig!

Tyvärr har min Kärcher fönsterskrapa gått sönder. Tänkte använda den för att suga upp vatten, men jag får väl torka bäst jag kan med mikrofiberduk.

Jag har hört att Permostatvätskan som var populär förr i tiden i längden var skadlig för skivan. Jag hoppas att jag själv inte kommer utsätta skivorna för något skadligt. Det är det där med alkoholen som jag har mina dubier kring. 

I något recept menar de på att glycerin skulle kunna vara bara att ha i vätskan. Enligt AI-tjänsten Claude.ai är glycerin "Ett naturligt ämne som både har antistatiska egenskaper och är skonsamt mot vinyl. Det lämnar en mikroskopiskt tunn, osynlig film som motverkar statisk elektricitet."

Frågan är, hur bra är det? Är det glycerin som gör L'art du Son-vätskan oöverträffad, eller är det det som gör Permostat till djävulens påfund?