Jump to content

Hemma hos Perfect Sense


Apexorca

Recommended Posts

En Stockholms resa för musik och hifi fick denna gång även innehålla ett besök hos @Perfect sense.  Jag har varit där tidigare.

 

_49U8971.jpg.e90fb4055cd65975e5d444ad02a94e17.jpg

 

Det finns jättemycket intressant hos Perfect Sense.

 

_49U8974.jpg.38f4f71fa4ec195eef8bf4ba823af7bb.jpg

 

_49U8975.jpg.2645a888a954d59dfab44dc73a9b1715.jpg

 

_49U8977.jpg.0485b5ac6fe69999e55c7088df9b8eb2.jpg

 

_49U8976.jpg.f79df77f64ff0d4d2cfb09807d1aed0e.jpg

 

 

 

Ansuz fötter med en mkt hög prislapp...

 

_49U8987.jpg.531a39295ea196f283c845f7a4cda0a3.jpg

 

_49U8988.jpg.38678e83483eb7627c68de90b299d16a.jpg

 

_49U8989-2.jpg.2f9d3258a6d542b108516b097263d58a.jpg

 

 

 

Jag fick för ca ett år sedan höra på en Stenheim Alumine Five med Krell FPB och Krell KCT  och det var ett system som bet sig fast i mig mer än vanligt. Därför var det kul att få höra på på en Stenheim Alumine Three hos Perfect Sense nu. Det var längesedan jag fick en sådan ögonöppnare med en ny högtalare. Fink Team WM-4 var senast jag blev starkt tagen av en högtalare som är ny för mig.

 

Stenheim Alumine Three gav mig en återgivning som jag inte kommer glömma. Det var precis i min smak. De rullade av neråt vid 32Hz och i detta stora rum blev det mkt tomt under dessa frekvenser, men annars var det faktisk grymt bra. Det gick rätt in i mitt musikhjärta. Rätt typ av varm, klar, luftig återgivning som berör mig. Kraft och dynamik, ordning och reda i stökiga partier. Vad jag än lät de tampas med var det en härlig återgivning. Man kunde trycka på när det behövdes och spela smått, skirt och mjuk nät det var gles och snäll musik. Jag var kort sagt mycket imponerad. Detta märke kommer jag följa upp. 

 

_49U8978-2.jpg.4c274d2615196fcd4898f41478085c9e.jpg

 

Högtalarlådan är i Aluminium.

 

_49U8979.jpg.c8b341114a9b8cb2f022b874977933d6.jpg

 

 

 

_49U8981.jpg.8097a5c5ffac0c2c831febc1cedc17d1.jpg

 

 

_49U8998.jpg.a6853c8f0c77b81ddbd42f58f3bf4f4c.jpg

 

Basreflex framåt längs golvet som på mina egna högtalare.

 

_49U9003.jpg.60f5a0ea8399b2505c3caac652a9d9d6.jpg

 

Så klart är det mer än en högtalare i ett system. Allt ingår i upplevelsen, Ström, rum, kablar, fötter förstärkeri och signalkälla.

 

Förstärkeriet är en liten nätt integrerad förstärkare från Grekiska Pilium.  De värdesätter mycket ström. Dubbla strömkablar och 2 strömbrytare.

Pilium går inte av för hackor heller. Total kontroll på högtalaren i stökig musik på stark volym. Mycket bra gjort. Kombinationen med Stenheim måste varit mycket bra faktiskt. 

 

 

_49U8984.jpg.198d00a02727da9e20de9c1ac86efcbd.jpg

 

 

_49U8985.jpg.44185c46636f653b4ba0cf62267715c9.jpg

 

_49U8986.jpg.3c56328629a1ba3b9da990e3c2e1dae1.jpg

 

_49U9002.jpg.d7975cd45933381d83828215263e909d.jpg

 

Signalkälla var streaming via DAC från APL. Det är visst @Perfect sense's favorit. Fattar.

 

_49U8991-3.jpg.b6520ad2d577f1bf7eea161f7ef4b9ba.jpg

 

_49U9000.jpg.c476361e66c7a3e4b1c4f9814d975292.jpg

 

Sedan bar vi/ @Perfect sense  fram Rockport Atria. De hade en lite kallare presentation i hela registret och i jämförelse med Stenheim en mer betonad diskant. Perspektivet var mycket bra. 

 

 

_49U9010.jpg.dff981724f46d9280fb1adf832545050.jpg

 

_49U9011.jpg.d90c61b9b4d88db2156a100ab8b00eb9.jpg

_49U9015.jpg.54c82f33d96ac9d738fb1f49475ffcac.jpg

 

_49U9016.jpg.4a40cad4c5751733f4fd444c45441843.jpg

 

Några timmar var vi där och det var en mycket trevlig och välljudande stund. 

Dessa Stenheims musikpresentation kommer tillhöra en av mina stora viktiga musikminnen från Hifi.

Jag kan nog knö in dem bland mina 5 i topp märken på högtalare. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Behöver bara tillägga lite om både Stenheim och Rockport som jag beskriver ovan att båda saknade de lägsta frekvenserna på några spår vi spelade. Jag misstänker att det stora rummet var orsaken och att de i mer normalstora rum kommer få lite akustiskt stöd från rummet som gör att de gräver lite djupare. Med det är faktiskt så att få till en högtalare som gräver ner mot 20 Hz och har High-End kvaliteter i allmänhet kostar en bra bit över 500.000kr. I runda slänga börjar det där. Dessa båda högtalare är billigare. 

När man börjar komma över typ 800.000-1 milj kr får man i allmänhet riktigt bra ljud med både fullregister och riktig High-End i övrigt. Basen är dyr. Det är den bistra sanningen...

Nu kanske ni tycker jag är ute och cyklar, men detta är min erfarenhet. Kommentera gärna detta om det behövs.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Apexorca said:

Kommentera gärna detta om det behövs.

 

Tycker det räcker med att kommentera med ett stort tack för all energi du lägger ner på att underhålla oss andra med bild och textrapportering från allehanda besök.

 

Återrapporterat på ett par tre timmar... strongt gjort :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Apexorca said:

Behöver bara tillägga lite om både Stenheim och Rockport som jag beskriver ovan att båda saknade de lägsta frekvenserna på några spår vi spelade. Jag misstänker att det stora rummet var orsaken och att de i mer normalstora rum kommer få lite akustiskt stöd från rummet som gör att de gräver lite djupare. Med det är faktiskt så att få till en högtalare som gräver ner mot 20 Hz och har HiG-End kvaliteter i allmänhet kostar en bra bit över 500.000kr. I runda slänga börjar det där. Dessa båda högtalare är billigare. 

När man börjar komma över typ 800.000-1 milj kr får man i allmänhet riktigt bra ljud med både fullregister och riktig High-End i övrigt. Basen är dyr. Det är den bistra sanningen...

Nu kanske ni tycker jag är ute och cyklar, men detta är min erfarenhet. Kommentera gärna detta om det behövs.

Jag håller med även om jag inte lyssnat på så många högtalare för mer än 500.000. Bas är svårt. När jag provlyssnade på Kaiser Kawero (en favorit sedan jag hörde dem på HEM för flera år sedan) hos Marcus så var det tydligt att rummet äter bas-var säkert delvis beroende på alla element som spelar med. Riktigt bra bas kräver stort rum och stora (dyra) högtalare. Är ej helt klar med den digitala manipulering i mitt Linnsystem men har gott hopp att komma nära målet…

Link to comment
Share on other sites

Stenheim ser väldigt trevliga ut, gillar den strama "enkla" designen....

 

Känns som många har lämnat Goldmund och startat framgångsrika nya firmor.

 

bas är svårt, jag vet ärligt talat inte om jag någonsin hört en högtalare oavsett pris göra det riktigt bra, de gånger jag hört bra bas ner under 25Hz har varit med +3st bra subbar med aktiva filter och DSP.

 

Den lilla Stenheim stativaren med en bra sub skulle jag inte säga nej till :)

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, thli72 said:

 

 

Den lilla Stenheim stativaren med en bra sub skulle jag inte säga nej till :)

 

Kul att du skriver om det. I det system jag hörde på västkusten för ett drygt år sedan fick jag höra med Stenheim Alumine Five för sig själv, vilket lät bra och med en jättestor REL-sub. Den var satt mycket sparsamt i volym. Den löste inte mellanbassmällen i trummor tex elbas men den skapade och rymd och atmosfär. Det var riktigt bra. 

Jag skulle dock tippa att Stenheim Alumine Three kommer spela bra i rum runt 20-40kvm även utan sub. Men visst, lyckas man med sub så kan det säkert bli ett bra tillskott för många högtalare.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, thli72 said:

Gissar att Stenheim i den vanligare silver/svart varianten hade sett väldigt snyggt ut med pillium , väldigt lika designspråk. . . vet inte om jag gillar "koppartratten" runt diskanten mot det svarta

 

"Koppartratten" är en mässingstratt och den sitter bara i denna speciella design som finns på ett limiterat antal högtalare. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

är det olika strömkablar inkopplade?! så kan man ju inte ha det.... det blir ju helt obalans i det balanserade! :weary:

 

Vi gick inte in på detta, men @Perfect sense vet säkert hur de skiljer sig åt.  

Jag gillade ljudet från högra kanalen lite bättre :winking:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Jag fick för ca ett år sedan höra på en Stenheim Alumine Five med Krell FPB och Krell KCT  och det var ett system som bet sig fast i mig mer än vanligt. Därför var det kul att få höra på på en Stenheim Alumine Three hos Perfect Sense nu. Det var längesedan jag fick en sådan ögonöppnare med en ny högtalare. Fink Team WM-4 var senast jag blev starkt tagen av en högtalare som är ny för mig.

 

Stenheim har alltid låtit bra de gånger jag lyssnat på dem - oftast på mässor:77:

Dock minns jag tydligt reaktionerna i München för ett par år sen när vi nästan samtidigt tipsade varandra att gå till rummet som demade nya Classé och Marantz med en Studer A807 som analog källa...

De zebrarandiga högtalare från Finkteam är fortfarande den högtalare jag skulle kunna tänka mig ersätta de ordinarie här hemma:tongue:

Skulle nog behöva ett större rum då:sunglasses:

 

De lät magiskt även några år tidigare tillsammans med rörförstärkare från Octave.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, lindome said:

Dock minns jag tydligt reaktionerna i München för ett par år sen när vi nästan samtidigt tipsade varandra att gå till rummet som demade nya Classé och Marantz med en Studer A807 som analog källa...

 

 

 

 

Ja, det var något år efter att jag hörde Fink Team WM-4 första gången men det var imponerande vad den presterade med en "enkel" Marantz". Men det berodde säkert på att det var en kopia på en mastertape på Studern.:grin: 

 

31 minutes ago, lindome said:

De zebrarandiga högtalare från Finkteam är fortfarande den högtalare jag skulle kunna tänka mig ersätta de ordinarie här hemma:tongue:

Skulle nog behöva ett större rum då:sunglasses:

 

Jag tror faktiskt inte, eller rättare sagt , jag är rätt säker på att de inte skulle vara för stora i ditt rum. Du har ju redan en högtalare som är mycket potent, bla i basområdet och det funkar ju. 

Stora duktiga högtalare kan ibland rätta till sådant som varit problematiskt innan pga bättre ordning och reda och kontroll i ljudet. Så var det hos mig. Många rätt duktiga snubbar i vår hobby trodde jag skulle behöva åtgärda en del basproblem när jag bytte högtalare med betydligt mer bas men det blev tvärt om. Basen blev klart bättre i rummet. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Josaa said:

Jag håller med även om jag inte lyssnat på så många högtalare för mer än 500.000. Bas är svårt. När jag provlyssnade på Kaiser Kawero (en favorit sedan jag hörde dem på HEM för flera år sedan) hos Marcus så var det tydligt att rummet äter bas-var säkert delvis beroende på alla element som spelar med. Riktigt bra bas kräver stort rum och stora (dyra) högtalare. Är ej helt klar med den digitala manipulering i mitt Linnsystem men har gott hopp att komma nära målet…

 

Rummet här är 65 kvm stort med >4m i takhöjd och akustikreglerat. Så ja, det äter en hel del bas :).

Den enda högtalare som på allvar har lyckats med att trycksätta det stora rummet här och dessutom spelar fysisk bas på djupet är Stenheim Alumine 5 (storebror till Alumine 3) som nämns här i tråden. Inom någon vecka så nås jag även av Rockport Avior II. Den bör kunna åstadkomma något liknande hoppas jag :)

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, thli72 said:

Gissar att Stenheim i den vanligare silver/svart varianten hade sett väldigt snyggt ut med pillium , väldigt lika designspråk. . . vet inte om jag gillar "koppartratten" runt diskanten mot det svarta

 

Ja, Stenheim och Pilium använder snarlika aluminiumpaneler med likvärdig ytstruktur. Dessa kan man få att matcha mer eller mindre sömlöst rent estetiskt om man vill.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, lindome said:

 

Stenheim har alltid låtit bra de gånger jag lyssnat på dem - oftast på mässor:77:

Dock minns jag tydligt reaktionerna i München för ett par år sen när vi nästan samtidigt tipsade varandra att gå till rummet som demade nya Classé och Marantz med en Studer A807 som analog källa...

De zebrarandiga högtalare från Finkteam är fortfarande den högtalare jag skulle kunna tänka mig ersätta de ordinarie här hemma:tongue:

Skulle nog behöva ett större rum då:sunglasses:

 

De lät magiskt även några år tidigare tillsammans med rörförstärkare från Octave.

 

FinkTeam är speciella ifrån en väldigt erfaren och kompetent konstruktör. Min favorit är stora lilla KIM. Den räcker långt i många normalstora rum, och kan självklart även kombineras med en subwoofer om man så vill.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...