Jump to content

Ongaku på Hifistället


fredrik

Recommended Posts

Jag svängde förbi Anders en stund idag och lyssnade på Ongaku. En väldigt trevlig upplevelse som jag tror är minst sagt ovanlig här i Sverige. Den stod uppkopplad mot ett par Orangutang, som jag aldrig hört tidigare heller. Jag har dock hört en hel del annat i det rummet och detta var i topp. Kul var det och en liten tur kan rekommenderas. 

20211109_171025.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där har väl länge varit Världens dyraste integrerade förstärkare, en mängd silver denna...

 

Sen är väl rören svindyra att byta men många ägare byter till ännu dyrare och sanslöst sällsynta rör.

 

Tror det va denna förstärkare som fick mig att inse att jag aldrig kommer köpa en rörförstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte till Hifistället i fredags för att lyssna Kondo Ongaku tillsammans med Devore Orangutan 0/96.

Tyvärr hade förstärkaren lagt av och det spelades istället på den enklare Kondo Overture som lämnar 2 x 30 watt och är utrustad med EL34 rör.

 

Naturligtvis tråkigt att inte få chans att lyssna på Ongaku. Med det sagt så får jag säga att det lät fantastiskt bra även med Overture.

Det spelades CD via Nagra med den äran och sedan fanns det en skivspelare från Frankrike - JC Verdier Nouvelle utrustad med en Dynavector pickup.

Riaa från McIntosh MP1100.

 

Peter Selmer beklagade sig att de inte hade så många bra LP att spela. Jag erbjöd mig att ta med lite LP och spela på lördagen vilket han tyckte var en generös o bra idé:smile:

Sagt och gjort - jag spelade allt från Sonny Rollins, The Reddings till Pink Floyd och Yello på lördagen. 

Jag tycker att anläggningen svarade upp mycket bra på alla typer av musik vi spelade, nån tyckte visst att det spelades högt.... Sonny Rollins sax är fantastisk och det skall spelas högt tycker jag:77:

Kondo.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-15 at 18:37, thli72 said:

skulle bli rätt nervös om man har en förstärkare för +1M som "lägger av"

Den kan inte bara "lägga av", förutom om man kör över den med en truck.

Vet inte vad @lindome menade, men antar att det var ett rörbrott, vilket kan hända alla förstärkare.

 

Jag har också hört Ongaku med separat försteg (M7 om jag minns rätt), men antog att det var för att dema.

 

Link to comment
Share on other sites

Det var inte solklart om det var en säkring eller ett rör eller en kombination av desamma som orsakade avbrottet....

Med tanke på priset så var det ingen som kände sig manad att börja felsöka utan tillverkarens input:unsure:

 

Jag hoppas på en ny chans att få lyssna på Ongaku! Kanske München till våren.....

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, bfjohansson said:

Det har jag lite svårt att förstå att det skulle behövas försteg då det är en integrerad förstärkare.

Jeg kjenner flere som har/har hatt Ongaku. Det de sier er at den er mye bedre med forforsterker. Flere som nevner det på WBF også; https://www.whatsbestforum.com/threads/speakers-for-kondo-ongaku-please-help.32734/page-19#post-752462

 

Jeg sier altså ikke at den er dårlig son integrert, bare at den antakeligvis er bedre med forforsterker.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hogen said:

Jeg sier altså ikke at den er dårlig son integrert, bare at den antakeligvis er bedre med forforsterker.

 

Själv hade jag känt mig lite deppig om jag lagt nästan en miljon på en integrerad förstärkare bara för att upptäcka att jag borde skaffa ett försteg. Kanske hade varit bättre med rent slutsteg då istället?

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, bfjohansson said:

Själv hade jag känt mig lite deppig om jag lagt nästan en miljon på en integrerad förstärkare bara för att upptäcka att jag borde skaffa ett försteg.

Ja, kanske lika bra att gå direkt på kombon G1000 och Kagura? :think:

 

IMG_0362.JPG

 

 

IMG_0361.JPG

 

IMG_0360.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...