Jump to content

Keep it simple!

string
 Share

Recommended Posts

Styling

Det verkar som trenden, att hårt styla sina prodkter för att sticka ut i mängden, även har nått hifi-branchen. När jag tittade i Hifinews för ett tag sedan hittade jag bl.a. detta monster:

Mission-776-777-combo.jpg

Mission 776&777 combo

Nu vet jag att smacken är väldigt individuell. Men jag går i alla fall inte igång på det här utseendet. Otaliga andra exempel, med kurviga och utfrästa chassin finns, men jag fastnade för denna, som exempel på när alla hämningar släpper. :clownface:

Jag gillar hellre när funktionaliteten får styra över utseendet. Dessutom, hur mycket har inte chassit kostat denna pryl, till ingen nytta för ljudet. Då hade det säkert varit bättre att satsa på lite bättre komponenter och lite slätare låda.

Ett fyraårigt experiment är över

På tal om släta och minimalistiska lådor, mitt passiva försteg från MFA kunde ju verkligen leva upp till detta: omkopplare och volymratt - det räckte. Nu har den i alla fall hittat ett nytt hem uppe i Kiruna. Hajpen runt passiva försteg har varit ganska stor, kanske inte hos oss, men däremot runt om i Europa. Kändes att det var läge att avyttra den medan hajpen höll i sig.

MFA2.jpg

Music First Audio - Baby Reference V2 Pre Amplifier

De här 4 åren, med min MFA, har varit roliga och lärorika. Jag har läst allt vad jag kunnat komma över om TVC-tekniken och det har även blivit en del egna artiklar, här och i andra forum. Att mäta upp en TVC i en testbänk fungerar väldigt bra, speciellt som man kan anpassa ingångssignalen så att mätresultaten blir så snygga och jämna som möjligt. Verkligheten ser däremot annorlunda ut och det slutgiltiga (väl)-ljudet är helt avhängigt drivstegen på de inkopplade källornas utgångar. Eureka!

Tillbaka in i fållan...

Med ett aktivt försteg slipper man de problem som uppstår hos ett nedlastat drivsteg. Dessutom, de inbyggda transformatorerna i en TVC, hur tidsbeständiga är de, t.ex. vad gäller kärnans mättnad över tid. 

Så till en bråkdel av priset för en MFA blir det nu istället en HA:

ha-pt-1.jpg

Samma minimalistiska trend som MFA. Och "nästan" strömlös, räcker med 15V in. Kommer samtidigt att byta allt kablage i riggen, till deras ULC-kablar. Lite mer presentation av "PRE TWO" kommer senare, när jag fått den och efter lite provlyssning.

Fortsättning följer.....

53 minutes ago, AlfaGTV said:

transformators egenskaper förändrades över tid

För en transformator i en TVC-applikation är det högst osannolikt att kärnans mättnad ställer till problem. Detta problem är däremot reelt för högspänningstransformatorer. Inte desto mindre har MFAs grundare och utvecklaren, Jonathan Billington, experimenterat med olika typer av materialsammansättning för kärnan, för att just minimera mättnaden över tid.  Den modellen av MFA som jag hade var utrustad med den senaste typen av transformator, där man just hade framställt kärnan med olika legeringar för att minimera mättnaden. Så tydligen ansåg Jonathan att detta kunde vara ett problem, värt att försöka eleminera.

• 2 weeks later...

Här kommer en uppdaterad info samt lite ögongodis från min nyinköpta PRE TWO.

Jag brukar ha för vana (kanske av nyfikenhet)  att ta "hatten" av, för att få en inblick i hur bygget är utformat och vilka komponenter som använts:

IMG-20211109-080152.jpg

Kretskortet är bestyckat med ett slott för instickskort, antingen PEQ eller infrabasmodul. Sistnämnda kan jag nog vara utan, då skaffar jag hellre ett par externa basstöd. PEQ däremot kan vara intressant i framtiden. Till vänster på fotot skymtar också en ställbar gain (med switch) 0/+6/+12dB).

ha-pt-5.jpg

Här ser vi input-kortet med 6 st ingångar.

Bestyckat med:
- Lysdiod som visar vald ingång
- Omkopplare för lysdiod av/på (via trycknapp på undersidan av chassiet)

ha-pt-2.jpg

Volymkort PRE TWO
- 4-polig potentiometer som parallellkopplas till stereo för minimal kanalobalans.
- Potentiometer med plastbana (för förhindra framtida "skrapljud")
- Inbyggd On/Off-switch i volympotten 
ha-pt-4.jpg

Baksidan bjuder inte på några större överraskningar, en trigger-utgång samt en valbar hembio pass through på ingång nummer 6 (med switch).

REC-out är alltid trevligt, saknade det på mitt gamla försteg.

ha-pt-3.jpg 

Omdömmet då?

Tja - svårt att säga, eftersom jag samtidigt bytte ut allt kablage i anläggningen till deras ULC-kabel. Men jag upplevde djupare bas och renare diskant. Basen kan nog tillskrivas försteget, mitt gamla passiva MFA hade lite problem där. Diskanten är nog kablarnas förtjänst, tack vara den ultralåga kapacitansen.

Nackdelar då?

Hade kanske önskat att volympotten hade haft lite mer distinkta lägen. Det är lätt att nudda ratten och dra upp ljudet oavsiktligt. Vissa klagar på att det inte finns någon remote - för min del är det inget större problem, jag är van att "springa". Mitt gamla passiva försteg hade ju ingen heller.

2 hours ago, calle_jr said:

Ren och snygg layout. Ser ut att vara NE5532.

Tycker du att det är skillnad mellan 0, 6 och 12dB gain?

Är det verkligen 0dB gain vid "0"? Det ser ut att vara tre förstärkningssteg per kanal.

Vad använder du för nätdel?

Har inte testat annat än 0dB. Räcker och blir över! Jag ska dubbelchecka med Lasse K om det verkligen är så att 0dB verkligen inte är någon förstärkning. I så fall skulle den uppföra sig som min gamla passiva MFA.

AC/DC-klumpen jobbar liniärt. Den kommer i och för sig från Kina, vilket inte behöver betyda något, rent kvalitetsmässigt (min högpresterande DAC, Gustard X-16, är också kines). Det är arbetsförhållande och diktatur som får det att vända sig i magen. Och jag som köpare bidrar ju i högsta grad med köp därifrån....

Skickar med några blad från provkörningen på mitt ex (något som HA alltid gör på alla burkar, trevligt!):

IMG-20211118-081220.jpg

IMG-20211118-081300.jpg