Jump to content

Ny våt dröm för Linnfantaster?

Bebop

Recommended Posts

Linn LP12 kommer ut i ny uppdaterad version av sin värsting Klimax med nytt lager, ny nätdel, ny motor och motorstyrning. Dessutom en ny MC-pickup som de kallar Ekstatik. Priset är också nytt och och uppenbarligen spetsar man in sig på de köpstarka entusiaster. Det börjar bli trångt däruppe. 413,000 kronor går den lös på varav 68,200 kronor går till den EMT-tillverkade pickupen.

7CB462B7-C05B-4EB7-A013-1ADDCFC9E4EC.png

28891352-CD83-4F0F-9E67-81B2FE67DCD3.png

Jag är ju inte alls i vinylvärlden men av det lilla jag läst så hade jag fått bilden att spelarna vanligen växer i storlek (stora och tunga konstruktioner) i takt med prislappen och då även för att motivera den sistnämnda. För en lekman så ser ju detta "bara" ut som en vanlig skivspelare. Fast det kanske en hängiven LINN-entusiast inte bryr sig om utan för dem är varumärket tillräckligt starkt för att väcka intresset? 

Jag inbillar mig att Linn-spelarna har en ganska specifik (och lojal) grupp med intressenter, där många också är köpstarka. Det blir lite "kännar-märke" över det också i och med att de faktiskt ser ut som "fruktlådan" gjorde för iaf 40-50 år sedan. Jag gillar ju absolut det Sondek gör, men skulle JAG köpa en ny skivspelare i det prissegmentet är det troligen inte åt Linn-hållet jag skulle vända blicken.

Vill man att det skall se dyrt ut är detta inte vägen att gå, jag brukar ha skaplig koll på prislägen men i detta fall skulle jag gissat sanslöst fel, på den tiden jag gick i "linn affären" i Gbg så minns jag att spelaren va lite dyr men den va definitivt "köpbar" på den lönen jag hade då. . .och vad jag minns såg den nästan likadan ut som bilden ovan.

30 minutes ago, thli72 said:

och vad jag minns såg den nästan likadan ut som bilden ovan.

Det är faran med att handla hifi med ögonen. Det mesta är nytt i denna uppgradering. Personligen tycker jag den är lika snygg och stilren som för 40 år sedan då de senast uppgraderade lagren till Circus. Den finns ju billigare utföranden av spelaren. Skall kanske lägga till att det går att uppgradera sin gamla ”värsting” om man har en sådan. Det kostar enligt uppgift ca 21,500:- (utan pickup).

Mycket fin låda. Har själv en Sondek med räfflad plint. Men min lilla SME kör om den ganska enkelt. En ny Aston Martin kör ju om en DB5 också. Men DB5 är najs. Och en Sondek är också härlig. Och låter nästan alltid kul och musikaliskt. Men jag gillade aldrig Cirkus. Karusellen är mycket bättre. 

Jag älskar att de ändå lyckas uppgradera det gamla konceptet hela tiden och oftast är uppgraderingarna till det bättre. 

Jag är ju Linn-frälst och har gjort i princip alla uppgraderingar. Min nya Radikal 2 strömförsörjning kommer nästa vecka men jag vill lyssna på Ekstatik innan jag bestämmer mig. Alla nya Linn pu har inte alltid varit bättre. Det är ju EMT sourced snarare än Lyra (jag gillar iofs både Lyra och EMT) så det kanske blir en stor skillnad.

Jag tycker ljudet blivit mer neutralt, upplöst, och tydligt efter varje uppgradering men flytet och svänget finns kvar. Har 2 LP:or men ingen med originalplint- en Woodsong i ebenholts och Tangerine Audio i aluminium. 

Är det likadant med LP12:an som med Aston Martin att när man har fått upp farten så undrar man hur i helsike bromsarna i över huvudet taget ska få stop på ekipaget ?

Fick i alla fall den känslan när jag provkörde en DB9:a för ett antal år sedan :tongue:

Men oavsett, träarbetet och övrig design på snurran är ju riktigt snyggt och tidlöst :thumbsup:

14 minutes ago, Josaa said:

Jag är ju Linn-frälst och har gjort i princip alla uppgraderingar. Min nya Radikal 2 strömförsörjning kommer nästa vecka men jag vill lyssna på Ekstatik innan jag bestämmer mig. Alla nya Linn pu har inte alltid varit bättre. Det är ju EMT sourced snarare än Lyra (jag gillar iofs både Lyra och EMT) så det kanske blir en stor skillnad.

Jag tycker ljudet blivit mer neutralt, upplöst, och tydligt efter varje uppgradering men flytet och svänget finns kvar. Har 2 LP:or men ingen med originalplint- en Woodsong i ebenholts och Tangerine Audio i aluminium. 

Jag har hört att de svåraste Linn-frälsta blir behandlade på The Betty Ford Clinic. Det brukar hjälpa. 😜