Jump to content

Vinnie Rossi Brama

figge
 Share

Recommended Posts

Undrar hur mycket av en "kompromiss" en integrerad i denna prisklass egentligen är?

Ofta köper man ju integrerad för att "spara" både pengar och antal lådor, men när det börjar kosta hundratals tusen så sparar man inga pengar då man kan få många bra för/slutsteg kombos för dessa pengar.

Sen kan man väl säga att det måste vara bra för tillverkarna att bygga integrerade i denna klass, man behöver bara bygga EN fin låda, frakta o lagra EN låda.

Finns MÅNGA fina integrerade i 50-200k klassen så man blir ändå intresserad vad dessa +350k har som gör dom så dyra. . .

3 hours ago, thli72 said:

Undrar hur mycket av en "kompromiss" en integrerad i denna prisklass egentligen är?

Ofta köper man ju integrerad för att "spara" både pengar och antal lådor, men när det börjar kosta hundratals tusen så sparar man inga pengar då man kan få många bra för/slutsteg kombos för dessa pengar.

Sen kan man väl säga att det måste vara bra för tillverkarna att bygga integrerade i denna klass, man behöver bara bygga EN fin låda, frakta o lagra EN låda.

Finns MÅNGA fina integrerade i 50-200k klassen så man blir ändå intresserad vad dessa +350k har som gör dom så dyra. . .

Det är nog mycket som kostar. Jag vet att han varit mer eller mindre osynlig i 2-3 år då han jobbat med nya serien. Så utvecklingskostnad, sedan har han säkert gått igenom precis hela den förra serien L2 för att hitta små eller större saker att förbättra. Lådan är säkert mycket dyrare att ta fram än den gamla. Påminner lite om Linn klimax urfrästa lådor i tjock alumium. 

Vinnie skriv så här till mig för ett tag sedan när jag undrade lite om den nya serien.

"

People often speak of "the law of diminishing returns" in audio.  For example, when you spend 2x more money, you don't typically
get a product that is 2x better.  With Brama, I am very confident that it is more than 2x better in every regard:

- Sound quality (Always a Number 1 for me!)
- Output power (To drive nearly any loudspeaker with ease)
- Build quality (The finest enclosures, parts quality, multiple levels of built-in protection, etc.)
- Features (This should now be made clear - Brama has it all, and gives you all the control in your hand with the Remote)
- Aesthetics (This is the new look of Vinnie Rossi - and will be for a long time).

The Brama Collection will remain for a long term (like Nagra). I have finally achieved what I have worked
so hard for many years - it feels so good! I have been working day and night on this for more than 2 years, non-stop! ;-)

Udda lösning, tror aldrig jag sett liggande rör.

undrar om kunderna väljer 50/50 Mellan rör transistor eller om de flesta väljer det ena o sen håller fast vid det.

’vet inte om jag skulle gilla att ha valet, blir lätt att man sitter mer o testar fram o tillbaka än att lyssna på musiken….har haft det ”problemet” med alla filter val på min dCS

5 hours ago, thli72 said:

Som jag ser det med en fyrdelad förstärkare så har du lågnivå med signalbehandling i en separat låda utan transformatorer. Du kan lättare anpassa en separat nätdel med separata trafos per kanal optimerade för ändamålet och har utrymmet för mer glättning och reglering. Med monoblock har du sedan trafos anpassade för högre effekt helt separerade per kanal och från försteget.

Det går givetvis att bygga integrerade förstärkare som låter bättre än separata kombos, speciellt om man jämför produktionskostnaden, men tekniskt sätt anser jag att det är en kompromiss att tycka in dessa delar i samma låda. Det blir m.a.o. en större utmaning att få till det riktigt bra, det måste kompromissas med utrymmet i lådan för separation, avskärmning och uppdelning av nätdelar och förstärkarsteg . Fördelarna med integrerade är de uppenbara att man slipper ett par signalkablar och en umbilical cable om det är separat PSU till försteget, dock brukar det många gånger sitta interna ”signalkablar” mellan korten i integrerade förstärkare för att få plats med allting och få en viss separation.

Med det sagt är det bara att lyssna och jämföra vad man gillar bäst och vad man får för pengarna:)