Jump to content

Vinnie Rossi Brama


figge

Recommended Posts

Hificonsult har nu lagt upp den, 420.000:- för den integrerade..

 

Helt plötsligt känns Accuphase och Mark Levinson integrerade ganska rimliga :)

 

Lite intressant med dessa dyrare integrerade som dyker upp, måste finnas en marknad för enklare system i högsta klassen. . . .men trots det är de flesta system man ser ändå med MÅNGA lådor i racket.

Link to comment
Share on other sites

För en medelklass i storstäder är kvm priset väldigt högt och då prioriterar man kanske bort separata delar. Audionet, Soulution och nu Rossi har mycket dyra integrerade med en väldigt tjusig design, som passar i en innerstadsbostad. En del av hifi-nörderiet är kombinera och det avstår man i viss mån med integrerade förstärkare, som kanske också innehåller en DAC och en streamer. Soulutions och Audionets stora integrerade har en väldigt stram design medan Rossi lutar mer åt Agostino som gör en "conversation piece".

 

För en nörd som jag ser jag inte en snygg integrerad som något jätteintressant alternativ, möjligen som både och. Ett mindre system med en integrerad. Jag tror att många har stora investeringar i separata delar och om man inte tröttnar -- eller måste göra sig av med systemet -- tror jag inte att det försvinner så fort.

 

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen mot färre och mer integrerade enheter är väldigt stark just nu - även på de högre nivåerna. Inte minst i storstäderna där många har begränsat med rum och plats. Många vill förenkla, men samtidigt förbättra - vilket är fullt möjligt idag.

I prisklassen 100-200k (Ypsilon, Accuphase, Riviera, Pass, Ayre, Trilogy...) så dominerar försäljningen av integrerat hos mig idag, där allt fler även tittar på alternativ ifrån 200k inom detta segment. Audionet Humbold, Absolare Passion och herren på täppan idag - Pilium Leonidas med sina modiga 100kg är alla exempel på det.

En kund till mig har nyligen gått ifrån en tredelad Lamm anläggning till just Pilium Leonidas efter hemlån och noggrann utvärdering som ett exempel på att det idag finns integrerade förstärkare som utan vidare kan konkurrera med tyngre för- och slutsteg. Sen så har även Pilium ännu tyngre produkter med för- och slutsteg i sortimentet ska sägas, men då till högre priser givetvis.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Pilium_Leonidas-2_small.jpg

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

uj... nu blev det ännu mer symboliskt jobbigt med Ypsilon Phaethon ur fokus och i bakgrunden sådär... :weary::winking:

 

Haha... Ypsilon Phaethon gör inte bort sig oavsett konkurrens eller sammanhang. Pilium Leonidas kostar också det dubbla (nästan).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, figge said:

Lugn, den går inte in i bänken.😎


Pilium Leonidas håller sig faktiskt inom de relativt praktiska gränserna sett till bredd och djup. På höjden däremot så växer den ordentligt. Chassit är också svalt där den inte kräver någon direkt ventilation.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Perfect sense said:

Haha... Ypsilon Phaethon gör inte bort sig oavsett konkurrens eller sammanhang.

 

nej, så är det verkligen. jag sitter ju väldigt nöjd som det är, men ibland måste man drömma lite också....

 

3 minutes ago, Perfect sense said:

Pilium Leonidas håller sig faktiskt inom de relativt praktiska gränserna sett till bredd och djup. På höjden däremot så växer den ordentligt. Chassit är också svalt där den inte kräver någon direkt ventilation.

 

sååå många tecken och signaler på att den liksom VILL flytta hem till mig... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Lite lustigt när man sitter och "Googlar" på förstärkarna som nämns i tråden så är det nästan bara rätt komplexa system som kommer upp. . .väldigt få bilder som är en integrerad förstärkare och en box för källa. . 

Men "källa" kan snabbt bli komplext, ironiskt nog är CD enklaste källan idag. . Streaming blir snabbt många lådor. . vinyl. jag skulle gärna ha en spelare men varje gång man ens tittar på det blir man överväldigad av komplexiteten.

 

Men som sagt, alla dessa väldigt dyra integrerad gör att en Accuphase E480 eller liknande känns billiga i sammanhanget. 

En förstärkare som Vinnie Rossi Brama har helt klart många konkurrenter särskilt som den inte verkar ha några möjligheter för att komplettera med DAC eller streamer internt och det verkar inte heller som man säljer en källa, så lite svårt att få till en källa som matchar dess design.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, thli72 said:

Lite lustigt när man sitter och "Googlar" på förstärkarna som nämns i tråden så är det nästan bara rätt komplexa system som kommer upp. . .väldigt få bilder som är en integrerad förstärkare och en box för källa. . 

Men "källa" kan snabbt bli komplext, ironiskt nog är CD enklaste källan idag. . Streaming blir snabbt många lådor. . vinyl. jag skulle gärna ha en spelare men varje gång man ens tittar på det blir man överväldigad av komplexiteten.

 

Men som sagt, alla dessa väldigt dyra integrerad gör att en Accuphase E480 eller liknande känns billiga i sammanhanget. 

En förstärkare som Vinnie Rossi Brama har helt klart många konkurrenter särskilt som den inte verkar ha några möjligheter för att komplettera med DAC eller streamer internt och det verkar inte heller som man säljer en källa, så lite svårt att få till en källa som matchar dess design.


Globalt på nätet så är det som sagt oftast de största systemen som visas upp ifrån mässor, events och ägare som satsar stort. Det betyder inte att det är dessa system som de flesta faktiskt köper :). Det är en del av varumärkesbyggandet och marknadsföringen helt enkelt.

Streaming behöver inte bli många lådor - om man inte aktivt väljer det spåret. Innuos och Aurender exempelvis har allting integrerat. Utöver det så kan du behöva addera en switch och ethernetkabel dock.

En Accuphase E-480 är lägre prissatt och en enklare integrerad förstärkare givetvis (relativt sett - och samtidigt god nog för många såklart).

/ Marcus, www.perfect-sense.se




 

Link to comment
Share on other sites

Skall man ha en special switch som år det "nya" och en Roon Core till sin streamer så bygger det på snabbt ;) . . Innuos är väl två lådor i de flesta av deras streamers

 

Jo det var lite det jag menade, idag är en Accuphase i den klassen en "enklare billig" integrerad . . .jag minns att när jag köpte min E530 för många år sedan så va den bland dom dyraste integrerade på marknaden med bara några tokdyra Audionote och nån mer.

Idag finns det mycket över 200K och ett gäng över 400K.

 

Sen kan jag tycka att en kund som har STOR plånbok och vill ha nått snyggt ljudsystem till sin NY lägenhet säkert skulle köpa en Vinnie Rossi Brama. . men skulle inte en sån kund vilja ha en matchande källa?

När man kommer upp i dessa belopp är väl inte alla kunder "hifi nördar" utan många är design medvetna miljonärer 

Link to comment
Share on other sites

Just now, thli72 said:

Skall man ha en special switch som år det "nya" och en Roon Core till sin streamer så bygger det på snabbt ;) . . Innuos är väl två lådor i de flesta av deras streamers

 

Jo det var lite det jag menade, idag är en Accuphase i den klassen en "enklare billig" integrerad . . .jag minns att när jag köpte min E530 för många år sedan så va den bland dom dyraste integrerade på marknaden med bara några tokdyra Audionote och nån mer.

Idag finns det mycket över 200K och ett gäng över 400K.

 

Sen kan jag tycka att en kund som har STOR plånbok och vill ha nått snyggt ljudsystem till sin NY lägenhet säkert skulle köpa en Vinnie Rossi Brama. . men skulle inte en sån kund vilja ha en matchande källa?

När man kommer upp i dessa belopp är väl inte alla kunder "hifi nördar" utan många är design medvetna miljonärer 

 

En switch är en liten sak och en mindre investering vanligen som du lätt kan gömma undan. En betydligt mindre låda till med andra ord :).

 

Innuos har allt integrerat (inkl. Roon Core om du vill använda det). Du kan sedan komplettera med en extern omklockare (Phoenix USB) om du önskar det som tillval. Då blir det fler lådor - om man vill - som sagt :).

Aurender utvecklar hårdvara och mjukvara parallellt och integrerat med sin egen applikation i ett slutet system (tänk Apple). Stabilt och enkelt.


Det är som du säger helt korrekt att det har tillkommit en ny nivå av integrerade förstärkare idag som en direkt konsekvens av en ökad efterfrågan inom detta segment av tyngre och mer högpresterande förstärkare i ett chassi.

En källa till Vinnie Rossis nya serie av vackra produkter vore snyggt - absolut.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 


 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Perfect sense said:

 

En switch är en liten sak och en mindre investering vanligen som du lätt kan gömma undan. En betydligt mindre låda till med andra ord :).

 

Innuos har allt integrerat (inkl. Roon Core om du vill använda det). Du kan sedan komplettera med en extern omklockare (Phoenix USB) om du önskar det som tillval. Då blir det fler lådor - om man vill - som sagt :).

Aurender utvecklar hårdvara och mjukvara parallellt och integrerat med sin egen applikation i ett slutet system (tänk Apple). Stabilt och enkelt.


Det är som du säger helt korrekt att det har tillkommit en ny nivå av integrerade förstärkare idag som en direkt konsekvens av en ökad efterfrågan inom detta segment av tyngre och mer högpresterande förstärkare i ett chassi.

En källa till Vinnie Rossis nya serie av vackra produkter vore snyggt - absolut.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 


 

Köper man en Innuos switch för nästan 30k vill man inte gömma den ;) 

Aurender va jag nära att köpa efter mitt Sooloos system började kännas gammalt, men så kom ROON och kändes mer "öppet" i hårdvara valet

 

Men det ÄR intressant att efterfrågan på väldigt fina integrerade förstärkare ökar då man som sagt ser rätt komplexa system hos hifi folket.

Men kan se många marknader för en förstärkare som denna, ett lyxigt kontor med en Brama och ett par snygga högtalare...ett designat penthouse mm.

 

Sen kan man bli lite ledsen av dessa priser, att lägga en normal årslön på hifi kommer du inte långt med längre. . .bara hoppas inte hifi går åt samma håll som bilar där det börjar bli så dyrt att många bara står i "uppvisnings hallar" och aldrig körs.

Skulle vara synd om de flesta Brama hamnar som en design pryl hos dom överrika och bara används som bakgrundsmusik via Spotify 

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra som man vill helt enkelt ;).

 

Man kan prata länge om fördelen och nackdelen med slutna (Aurender) alternativt mer öppna (Innuos t.ex.) system. Många som väljer Aurender gör det för att "slippa" utmaningarna med separata enheter, mjukvara och applikationer som ska prata med varandra där mjukvara och hårdvara kan optimeras för att samspela optimalt med full kontroll över alla ingående delar. Andra föredrar den andra och öppnare vägen med fler alternativa vägar och mer flexibilitet.

När det gäller det högre segmentet och produkter där man har lagt mycket kraft och budget på upplevelsen av själva enheten (design, handhavande etc.) så kan man som råbarkad entusiast tycka att det är onödigt och felfokuserat, samtidigt som det är ett sätt att attrahera lite nya målgrupper utanför den innersta hobbyn vilket är en förhållandevis liten nisch. På denna högre nivå så ska man också kunna förvänta sig en helhetsupplevelse med kvalitet i alla ingående delar - inifrån och ut.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-15 at 16:40, VoicesInMyHead said:

 

nej, så är det verkligen. jag sitter ju väldigt nöjd som det är, men ibland måste man drömma lite också....

 

 

sååå många tecken och signaler på att den liksom VILL flytta hem till mig... :winking:


Jag tittade noga på Pilium Leonidas här idag, och det står faktiskt ditt namn på den! :p

 

Sa jag att den är diskret, sval och lätt går att "gömma undan" också?

 

257743125_4832560896767944_2166030827943509419_n.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vinnie Rossi och Pillium har ganska olika design tänt om man säger så ;)   släng in dan d'agostino största integrerade där också ock man har tre väldigt dyra integrerade med väldigt olika utseende.

Men det är väl en del av tjusningen med lite dyrare saker, man har råd att satsa på utseende och "känsla" 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Perfect sense said:

Jag tittade noga på Pilium Leonidas här idag, och det står faktiskt ditt namn på den! :p

 

Sa jag att den är diskret, sval och lätt går att "gömma undan" också?

 

mmm, jag kan tänka mig det... :weary:

 

smart att ställa en kruka/vas/urna uppepå bänken. risken är väl bara att den skulle fyllas med min aska(!) ifall jag släpade hem modell XXL av Pilium... :winking:

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, thli72 said:

Vinnie Rossi och Pillium har ganska olika design tänt om man säger så ;)   släng in dan d'agostino största integrerade där också ock man har tre väldigt dyra integrerade med väldigt olika utseende.

Men det är väl en del av tjusningen med lite dyrare saker, man har råd att satsa på utseende och "känsla" 

 

det är trevligt när det läggs lite tid och kraft även på design kan jag tycka, mycket hifi prylar ser för trista ut. sen är det väl synd om det ska krävas de här summorna för att det ska bli riktigt snyggt, men det finns nog ändå prylar som tilltalar oss alla på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, thli72 said:

Vinnie Rossi och Pillium har ganska olika design tänt om man säger så ;)   släng in dan d'agostino största integrerade där också ock man har tre väldigt dyra integrerade med väldigt olika utseende.

Men det är väl en del av tjusningen med lite dyrare saker, man har råd att satsa på utseende och "känsla" 

 

Som jag ser det så är Pilium i en egen division där Audionet Humboldt och Vitus största integrerade ligger närmare i nivå och bygge. Pilium har en ren och diskret design som jag tror tilltalar många, men här handlar det om funktion framför dekoration där avkylning och resonanshantering är i fokus när man väljer rejäla kylflänsar (diskret dolda) och tunga paneler.

 

Pilium_1920x1280px_06-1024x683.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det finns en efterfrågan för bra integrerade.  Men hos oss börjar pendeln slå över mot för- och slutsteg igen.  Det finns helt enkelt fortfarande tekniska och ljudmässiga fördelar med att ha funktionerna i olika lådor. Även om man kommer oerhört långt med en integrerad. Frågan är hur mycket mindre plats de tar i realiteten? 

 

Gryphon Diablo 300 är en stark kandidat som är rimligt prissatt, med ett starkt etablerat varumärke som håller över tid. Hifi&Musik valde Diablo 300 som sin referensförstärkare nyligen. Och valde också dac-modulen, som inte bara är modulär och kan bytas över tid, utan också coolt byggd som en låda i lådan. 

 

Med en Diablo lever man lycklig i alla sina dagar, om inte rummet och högtalarna kräver ännu mer. Eller om man helt enkelt inte vill kompromissa med det allra sista i ljudåtergivning. Sen kan man ju gilla hifi-prylar också, men det är mer ovanligt har jag hört.  :smile:

 

 

 

970x510_diablo300_front1.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Det finns helt enkelt fortfarande tekniska och ljudmässiga fördelar med att ha funktionerna i olika lådor. Även om man kommer oerhört långt med en integrerad. Frågan är hur mycket mindre plats de tar i realiteten? 

Jag är tveksam att de tekniska fördelarna med separata lådor kommer att försvinna om inget omvälvande skulle hända på elektronikområdet:) Bygger man separata lådor i lådorna så blir den integrerade förstärkaren mer ett större skal och frågan är då, som sagt, hur mycket utrymme har man egentligen sparat?

Link to comment
Share on other sites

Dock skulle det vara kul att veta hur mycket av budgeten är just "lådan" . . känns spontant som ganska mycket

 

Går man tillbaka till trådens Brama skulle jag gissa att det skulle bli enormt mycket billigare att sätta in en DAC som ett kort (som man gör i Diablo ovan) än det blir att bygga en separat DAC i en låda liknande Brama.

 

Men det är lite samma som Stereoblock vs Monoblock...är Mono värt dubbla priset?

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, thli72 said:

Dock skulle det vara kul att veta hur mycket av budgeten är just "lådan" . . känns spontant som ganska mycket

 

Går man tillbaka till trådens Brama skulle jag gissa att det skulle bli enormt mycket billigare att sätta in en DAC som ett kort (som man gör i Diablo ovan) än det blir att bygga en separat DAC i en låda liknande Brama.

 

Men det är lite samma som Stereoblock vs Monoblock...är Mono värt dubbla priset?

 

Ja på frågan. Kanske inte det dubbla men helt klart ett mervärde. 92000:- vs 136000:-

Link to comment
Share on other sites

Hej gänget!

Kul tråd! I alla fall inledningen :-) 

 

Vi har legat lågt med nyheten att vara distributör av Vinnie Rossi för Sverige då de dels har avslutat den förra högt värderade serien av förstärkare och dels inte kommit med de nya ännu.

 

Det jag kan säga är att den Vinnie Rossi av äldre modell - L2i - med effektrör i försteget hade sådan kvalitet att det inte gick att värja sig. Tillsammans med QLN Prestige Three blev det någon form av "trolldom" som en kund från Nora uttryckte det på ett träffande sätt. Prislappen på 195 000kr plus inbyggd DAC för en dryg 50-lapp kändes i och för sig ganska tung men har man hört den så lättar intrycket betydligt :-)  Den serien försvann och när vi fick se bilder på nya Vinnie Rossi Brama stod det klart att här satsas det på något helt nytt. Prislistan är tung men rapporter från synnerligen pålitliga källor i US (vi har ju en hel drös känningar där från både östkust och västkust) sa att detta är exceptionellt.

 

Undertecknad är gammalmodig och gillar att ha långa relationer med det vi marknadsför och frågan man hela tiden måste ställa sig är inte "går detta att sälja?". Frågan är "gillar jag detta i själ och hjärta?". Om svaret är ja så fungerar det för mig.

 

Vinnie Rossi Bramas samtliga produkter kommer finnas på Hificonsult i Örebro och de kommer säljas efter audition i butiken och/eller hembesök. Hemlån är självklart möjligt och då enbart via ett hembesök. Varje såld produkt kommer levereras och installeras av mig personligen oavsett var i landet kunden bor.

 

Vi återkommer med mer information och bilder samt inbjudningar när maskinerna kommit och är inspelade!

 

mvh

 

Sladd

 

Vinnie Rossi Brama

 

 

vinnie-rossi-brama-meters.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen tvekan om att integrerade förstärkare som de ovan och liknande kan spela High-End. När jag köpte Krell kav300i för 25 år sedan var den extrem. Tror det var 30-35000kr då. Det fanns inte många integrerade i den klassen då. Min kompis äger den nu och den spelar på Magnepan utan problem och den har inte behövt servas . Den står sig fortfarande bra om man tar med priset i ekvationen.  Nu kan man handla integrerade för många hundratusen som är i en helt annan klass. Några exempel som de ovan tex Gryphon Diablo har jag hört i många system och den har alltid låtit mycket bra till och med på högtalare som jag inte gillar. Pilium Leonidas hörde jag hos Pervect Sense på Rockport och Stenheim och det var jättebra.

Dan d'Agostino Momentum Integrerad för för strax under 700000kr har jag hört i några system och den är sjukt bra. Den är dessutom rätt liten. 

 

Det finns nästan inget tak för integrerade förstärkares förmåga. Jag har hört så många som låter bra. Skall man ha en integrerad handlar det om vilket system man vill bygga upp och om platsen det tar spelar roll. Det är dock fortfarande en kompromiss som kan bli bra, men inte lika bra som lösa delar. 

 

Jag har testat detta flera gånger både i mitt system och andras system. Med mycket få undantag blir det bättre med tex med stereoblock och försteg jämfört med integrerad, Bättre med monoblock jämfört med stereoblock, bättre biampat än ett monoblock per kanal. Ofta bättre med extern nätdel ffa på signalkällor och försteg. Det tar plats, kräver fler kablar och andra tillbehör. Dock ökar flexibiliteten att utveckla och förfina systemet. Min bestämda uppfattning är att man får bättre musikåtergivning med väl matchade lösa delar än integrerat.

Vad är det då som händer med lösa delar? Jo, kortfattat kan man säga att musiken flödar mer självklart och otvunget med mindre känsla av att det kommer från en stereoanläggning. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Det är ingen tvekan om att integrerade förstärkare som de ovan och liknande kan spela High-End. När jag köpte Krell kav300i för 25 år sedan var den extrem. Tror det var 30-35000kr då. Det fanns inte många integrerade i den klassen då. Min kompis äger den nu och den spelar på Magnepan utan problem och den har inte behövt servas . Den står sig fortfarande bra om man tar med priset i ekvationen.  Nu kan man handla integrerade för många hundratusen som är i en helt annan klass. Några exempel som de ovan tex Gryphon Diablo har jag hört i många system och den har alltid låtit mycket bra till och med på högtalare som jag inte gillar. Pilium Leonidas hörde jag hos Pervect Sense på Rockport och Stenheim och det var jättebra.

Dan d'Agostino Momentum Integrerad för för strax under 700000kr har jag hört i några system och den är sjukt bra. Den är dessutom rätt liten. 

 

Det finns nästan inget tak för integrerade förstärkares förmåga. Jag har hört så många som låter bra. Skall man ha en integrerad handlar det om vilket system man vill bygga upp och om platsen det tar spelar roll. Det är dock fortfarande en kompromiss som kan bli bra, men inte lika bra som lösa delar. 

 

Jag har testat detta flera gånger både i mitt system och andras system. Med mycket få undantag blir det bättre med tex med stereoblock och försteg jämfört med integrerad, Bättre med monoblock jämfört med stereoblock, bättre biampat än ett monoblock per kanal. Ofta bättre med extern nätdel ffa på signalkällor och försteg. Det tar plats, kräver fler kablar och andra tillbehör. Dock ökar flexibiliteten att utveckla och förfina systemet. Min bestämda uppfattning är att man får bättre musikåtergivning med väl matchade lösa delar än integrerat.

Vad är det då som händer med lösa delar? Jo, kortfattat kan man säga att musiken flödar mer självklart och otvunget med mindre känsla av att det kommer från en stereoanläggning. 


Visst är det så. Det är ingen slump att de allra flesta tillverkare erbjuder för- och slutsteg på den högre nivån. Vanligen till ett högre pris av förklarliga skäl. 

Det flera av de nämnda tillverkarna utmanar nu är däremot frågan om hur långt man kommer innan det blir försvarbart att ta steget till för- och slutsteg helt enkelt. 

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att jag hänger med till nivån vi pratar om här. Integrerad för 700.000. Men det är intressant att se utvecklingen av hifi. De riktigt tunga tillverkarna tycks satsa mer på "life style" produkter för en övre medelklass, på extrem kvalitet och på lång hållbarhet. Däremot inte på innovation. Flera av de större (och bästa) är i mitt tycke utpräglade traditionalister, dom gör förstärkare enligt befintliga recept, men gör det extremt väl. Gryphon räknar jag dit. Och troligen Pilium även om dom är väldigt sparsamma med teknisk information.

Av den anledningen tror jag de "finaste" förstärkarna i första hand är produkter, i andra hand förstärkare. För mig som hifi-snubbe skjuter det lite över målet. Eller så är det bara min egen konstruerade förklaring varför jag inte tänker satsa så mycket.

Sedan finns det "traditionalister" som jag bara kan ha respekt för, för att dom går ner i extrem detalj vad det gäller material. Jag tänker på Audio Note. Dom är också hiskeligt dyra, men ingen kan anklaga dom för att ha strömlinjeformade produkter.

Jag gillar välbyggda produkter med mycket tänk bakom, ingen tvekan om det. Jag är också fascinerad av tillverkare som för in nya element, t.ex. spectral, soulution och AGD. Det ska bli intressant att se vilken väg Rossi tar, som jag uppfattat som lite nytänkande.

Det finns också extremt seriösa tilllverkare med en långt och gott rykte som vi inte hör så mycket om. Där tror jag det finns många guldkorn att hämta.

Någonstans måste man rannsaka sig själv, vilket system vill jag ha? Liten förstärkare och hyperkänsliga högtalare? Ska jag ha aktivt delningsfilter? Panelhögtalare? Jag har själv tappat bort mig där och har fascinerats av och köpt produkter som det kanske inte finns så mycket filosofi bakom från min sida.

Link to comment
Share on other sites

det uppstår ju alltid diskussioner kring priser när nånting anses vara väldigt "dyrt" och ibland målas de värsta high-end grejerna upp som att det bara är något för de rikaste knösarna i Asien och oljemiljardärer i Texas, att de bara skulle köpa dessa prylar för att visa upp som en statusgrej. så kan det mycket väl vara, men jag tycker att man kanske ibland glömmer bort att bara för att man är snuskigt rik så behöver man ju inte vara tondöv och ointresserad av hifi, man kan ju ha ett precis lika stort och brinnande intresse som vem som helst av oss. och precis som det finns bilar för alla så finns det hifi för alla. brumm brumm! :automobile::rocket::notes:

 

sen tycker jag också man kan ha i åtanke att livet ÄR inte rättvist, vi har alla olika förutsättningar, där det finns en marknad och efterfrågan så kommer det finnas tillverkare som förser kunder med kompromisslösa produkter. Visst kan man fundera på tillverkningskostnad och ställa det mot vad de tar betalt osv, men... så är det ju med allt och kanske håller inte alla tillverkare måttet. hur som helst så lever vi ju i ett konsumentsamhälle, det är så världen snurrar (förutom i vissa länder men där vet jag inte om jag skulle vilja bo).

 

vad är bra, bättre bäst? hur "bra" kan det egentligen bli? jag tycker jag har frågat mig själv just det rätt många gånger genom åren, men blir gång på gång överbevisad och förvånad. det kan nästan alltid bli bättre, problemet är att man oftast inte inser det förrän man provat och då kan det ibland kännas omöjligt att gå tillbaka. sen kan man sitta och tycka att det man har låter fantastiskt, det finns ingen som helst anledning att uppgradera någonting, men... tja... allting är ju relativt som sagt.

 

som tur är så har vi fantastiska återförsäljare i Sverige som erbjuder grym service där vi får möjlighet att prova på hemma. man kan lyssna på stora fina anläggningar på mässor och i butiker, men inget slår att bli hänförd över hur fantastiskt det kan låta hemma i den egna anläggningen. både @sladd och @Perfect sense mfl verkar ju stå redo att ta sina allra tyngsta objekt under armen och fara land och rike runt för vår skull. däremot ska man väl passa sig för att låna hem saker som man sedan inte har råd att köpa, det kan bli vääääldigt jobbigt. :winking:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...