Hans-Tommy Posted November 1, 2021 Share Posted November 1, 2021 On 2021-10-30 at 13:09, P-pan said: Boenicke med elektronikstöd från b.l.a Rockna/dac, CAD/strömrening, Trilogy/förstärkning och så lite kablar från Vertere m.f.l. Detta rum tyckte jag var bäst, gillade ljudet där (tack Michael Hollesen för demon och tack för att jag fick köpa soundkaos högtalarna av dej, har dem fortfarande kvar och är jätte nöjd med dem) gillade även ljudet i AGD-Lindström rummet, kul att konstruktören demade👍 Tommy P-pan and Perfect sense 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted November 2, 2021 Share Posted November 2, 2021 Tack för detta reportage, nästan som att ha varit där Det hade varit kul med lite ljudliga kommentarer från andra som var där, att du själv inte hann med detta är jag helt på det klara med och är så tacksam för alla fina bilder från din sida Jag vill minnas från förra gången att rummen inte var så lätta att få till? Takhöjden, fel elektronik för rummens storlek, avsaknad av akustik fix kan vara några orsaker, men trots det så tycker jag att eventet som sådant fyller sitt behov. Jag går aldrig själv på mässa för att fin-lyssna utan jag går dit för att se-lyssna-lära, träffa polare och snacka både skit och allvar, fika. Om det sedan är i en sådan härlig miljö både inne och ute som Ulvsunda Slott bjuder på och vädret sedan är på rätt humör så kan man inte begära så mycket mer. /byZan P-pan and Perfect sense 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted November 2, 2021 Share Posted November 2, 2021 Som alltid under den här typen av tillställningar så tvingas man som arrangör att göra vad man kan utifrån de givna förutsättningarna. I grunden så erbjuder slottet relativt goda rumsmiljöer med minimal medhörning, hyfsat rektangulära rum och i viss mån uppbrutna ytor och strukturer med djupa fönsternischer och naturlig diffusion (som i taket i Klarsunds rum exempelvis). Med det sagt så domineras rummen av hårda ytor med en takhöjd på uppemot 5 meter vilket lätt skapar stående vågor och en lång efterklangstid. Vi mäktade med att göra mindre åtgärder i ett par av rummen. Klarsund återigen var allra mest ambitiösa, men så krävde det också en egen lastbil till allting, två man och riggning inpå småtimmarna. I allmänhet så skulle det krävas rejält med basfällor i många fall för att få basen under kontroll, vilket är mer eller mindre praktiskt omöjligt med den tid och de resurser som står till förfogande inför en sådan här helg med totalt 8 st rum. Det var med nöd och näppe som vi fick till det överhuvud taget i år med kort varsel och begränsande reserestriktioner, där vi hade önskat betydligt fler tillverkare på plats. Det är också viktigt att poängtera att event och mässor är en dålig plats för seriös utvärdering. Detta gör man betydligt bättre hos mig i lugn och ro under helt andra förhållanden, alternativt hemma i samband med ett hemlån. Det handlar snarare om att erbjuda en överblick utav delar av vårt sortiment, att presentera nyheter och inte minst att ges en chans att träffa tillverkarna. Med detta sagt så är jag överväldigad över det stora antalet besökare och det positiva gensvaret under och efter årets Take 5 event. Jag är genuint glad att ansträngningarna uppskattas så pass mycket, vilket stärker oss inför kommande event där detta kommer att bli ett återkommande inslag under höstarna i Stockholm framöver :). Tack också till Ppan för rapporten och de fina bilderna! / Marcus, www.perfect-sense.se parsifal, MBP, byZan and 5 others 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted November 2, 2021 Share Posted November 2, 2021 36 minutes ago, Perfect sense said: event och mässor är en dålig plats för seriös utvärdering Instämmer helt! Mässor kan man besöka för att träffa likasinnade, fingra på nya produkter, skjuta frågebatterier mot tillverkare och liknande. Med det sagt tyckte jag inte att jag upplevde några bottennapp, visst, det kanske var lite si o så med baskontrollen här o var men inget jag skulle dissa en produkt för. Vad jag gillade var Stenheim/CH Precision/Crystal, där var det en trevlig återgivning som gav mersmak. Inget som stack iväg, trevlig klangbalans, men en förmodligen medvetet måttlig volym bidrog antagligen. Även Böehnicke (eller hur de nu stavar!) imponerade på mig där de spelade stort och med god kontroll, även i komplexa orkesterpartier, trots den nätta uppsynen. Verity/Riviera spelade trivsamt och varmt utan minsta åverkan på trumhinnorna, kan det bli för "vänligt"? Marten var lätt att gilla också, men där tyckte jag man överladdade rummet just när jag lyssnade, det blev lite "fett" och Martens släpp uteblev delvis. Oavsett, ett stort tack till Marcus med assistans från tillverkare och andra! En jättetrevlig tillställning som gav mersmak! P-pan and Perfect sense 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted November 2, 2021 Share Posted November 2, 2021 22 minutes ago, AlfaGTV said: Instämmer helt! Mässor kan man besöka för att träffa likasinnade, fingra på nya produkter, skjuta frågebatterier mot tillverkare och liknande. Med det sagt tyckte jag inte att jag upplevde några bottennapp, visst, det kanske var lite si o så med baskontrollen här o var men inget jag skulle dissa en produkt för. Vad jag gillade var Stenheim/CH Precision/Crystal, där var det en trevlig återgivning som gav mersmak. Inget som stack iväg, trevlig klangbalans, men en förmodligen medvetet måttlig volym bidrog antagligen. Även Böehnicke (eller hur de nu stavar!) imponerade på mig där de spelade stort och med god kontroll, även i komplexa orkesterpartier, trots den nätta uppsynen. Verity/Riviera spelade trivsamt och varmt utan minsta åverkan på trumhinnorna, kan det bli för "vänligt"? Marten var lätt att gilla också, men där tyckte jag man överladdade rummet just när jag lyssnade, det blev lite "fett" och Martens släpp uteblev delvis. Oavsett, ett stort tack till Marcus med assistans från tillverkare och andra! En jättetrevlig tillställning som gav mersmak! Tack snälla - roligt att du trivdes! / Marcus, www.perfect-sense.se AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts