Jump to content

Ta det piano, lugnt eller varför inte en vanlig "5-minutare" ?


P-pan

Recommended Posts

9 hours ago, P-pan said:

Det lite ljusa och närapå vassa ljudminnet jag haft av Audiovector verkar vara ett minne blott.

Hade deras toppmodell precis innan de fick sitt nuvarande utseende. Pentagon eller hexagonformade. De lät fantastiskt och detaljerat utan tillstymmelse till vasshet. 

 

23 hours ago, P-pan said:

Sen vad man ska ha knapp "nr:16" till vette tusan ?

Om jag förstått det rätt så försökte man även lansera 16 2/3 varvs skivspelare i bilar. Chrysler kanske!?

Link to comment
Share on other sites

Vi glider väl in i ett av övriga rum...

 

Riviera_264.JPG

 

Här hade ett par Verity-högtalare parkerat... modell Otello, om jag minns rätt.

 

Riviera_266.JPG

 

I det lilla racket från Neo står också integrerad förstärkning från Riviera, dac från Apl, streaming/server-mackapär från Aurender och en sacd/transport 

från PS-Audio... antagligen deras Perfect Wave.

 

Riviera_267.JPG

 

Riviera_265.JPG

 

Veritys lite mindre modeller av golvhögtalare, som jag har mest erfarenhet av, verkar trivas med i stort sätt vad för elektronik som helst.

Kan inte minnas att jag någonsin hör dessa burkar låta annat än lugnt och behagligt under samtliga mina lyssningar då dessa varit representerade.

Ett säkert kort att vända på när man går i bytestankar månne ?

 

Säkert kort No:2 kan mycket väl vara en Riviera Levante, om man nu söker ny förstärkare.

Spelar med väldigt god kontroll och kraft samt att man får rejält med dynamik och detaljrikedom.

Vill man dessutom gosa fram lite värme så finns ju möjligheten att rulla lite rör i förstegsdelen.

Just för dagen så var det små puppor från Brimar som fått förtroendet...

 

Riviera_263.JPG

 

Riviera_268.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt om jag gillar speglar,

åtminstone inte de som råkar befinna sig i slottsmiljö när skymningen faller... :unsure:

 

Mirror_269.JPG

 

Man vet aldrig vad för skumma figurer som kan träda där ur... :NailBiting:

 

BrommaRecord_270.JPG

 

Phjuuu, det var bara brorsorna från Bromma Records  :63:

 

Jag blädrade lite i backarna och fann osedvanligt gott om gamla fina klassiska Decca vinyler från både 2000 och 6000-serien.

Bra där... :thumbsup:

Men jag skällde lite på dem också... jag menar,

man åker inte iväg på ett event likt detta och lämnar alla vinyler med Tangerine Dream hemma i butiken :45:

Ingen fara på taket egentligen man kan ju faktiskt ta en sväng förbi butiken i Abrahamsberg istället och dessutom få en kaffe på köpet.

 

 

Här hittade jag också Bengt på Vinylbutiken, eller Sound by Vinylbutiken som det ska vara nu för tiden.

 

Vinylbutiken_271.JPG

 

Eventets "general" Marcus på Perfect Sense slank visst med på bilden också :smile:

 

Bengt berättade att det varit in en besökare som "lurat" av honom en fin box från Mofi, vem kan det vara ?

Jag frågade om han visste vem det var men Bengt nämnde bara att kunden verkade pratade dalmål .

Jag skrev ju det att man ska passa sig för skumma figurer som kan kliva ut ur speglar... :sherlok:

Link to comment
Share on other sites

Näh, nu känns det som jag har suttit framför datorn hela kvällen.

Jag har ju förlorat hur mycket lyssningstid som helst på det här så nu blir det till att välja några fina skivor och lyssna lite också.

Men jag sitter säkert här en liten stund imorgon igen.

 

Tjing på ett tag då... :smile:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, P-pan said:

Näh, nu känns det som jag har suttit framför datorn hela kvällen.

Jag har ju förlorat hur mycket lyssningstid som helst på det här så nu blir det till att välja några fina skivor och lyssna lite också.

Men jag sitter säkert här en liten stund imorgon igen.

 

Tjing på ett tag då... :smile:

 

Tack @P-pan för fina bilder och reportaget. Toppen.

Link to comment
Share on other sites

Här inne har vi redan varit och tjuvkikat , stora salen på översta våningen.

 

Stora salen_276.JPG

 

Ett väldigt stort rum med ett par "väldigt små" högtalare.

Högtalarna såg väl ut att sträcka sig en 80-90 cm över golvet och takhöjden var... nästan hissnande högt upp i jämförelse.

 

Stora salen_280.JPG

 

Det påpekades av en del att det saknades lite basåtergivning i det här rummet...  :39:

Ja, kanske... men med tanke på att nästan alla andra rum hade problem med basbummel orsakade av rummens 

inte helt perfekta mått/akustik så blev återgivningen här inne så klart lite slankare som jämförelse.

Jag tror i.o.f.s att det var p.g.a att man hade tagit till volymen på basfällan, borta i högra hörnet, en aningens för mycket.

Diffusorn i räcket verkade dock fungera bra för det var en klar och detaljrik ljudbild man fick sig serverad.

 

Stora salen_278.JPG

 

Skämt å' sido, här inne spelades det på nya skapelser av Lindström Audio.

Små ?... ja kanske men jag blev ändå förvånad över den totala upplevelsen och jag tycker det var strongt gjort att 

ändå ge sig på en demo i ett så pass stort och luftigt rum med högtalare av den här storleken.

 

Stora salen_282.JPG

 

Stora salen_281.JPG

 

Appropå storleken, som enligt min grannes fru inte har någon betydelse :handovermouth: ...

så var de här slutstegen nästan i pluttigaste laget med tanke på hur det kom musikalisk kraft ur högtalarna.

 

Stora salen_279.JPG 

 

 

... The Audion från AGD Audio är kanske inte särskilt begåvade med visuell imponatorfaktor men det handlar ju såklart om någon sorts klass D-teknik

tillsammans med någon transistortyp jag inte kan ett dugg om, men det kan jag ju som oftast inte när det kommer till teknikaliteter och kretslösningar.

Hur som helst så kan man få lite mer kött på benen angående dessa om man följer länken här ovan.

 

Stora salen_284.JPG

 

Stora salen_283.JPG

 

Lurad blev jag faktiskt då jag naturligtvis från början trodde på det jag såg... rörförstärkare :blackeye: 

Nästa gång jag ser en till synes ny rörbestyckad låda så ska jag titta ordentligt om det lyser från glödtrådar eller dioder... :)

 

Stora salen_277.JPG

 

Men för att avsluta inlägget så vill jag passa på att berömma utställaren och jag tycker att det var riktigt kul att få se en, för mig, ny svensk tillverkare som försöker hitta ut på marknaden.

 

Bra jobbat Lindström :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Felåt mig, men du hävdar att det inte är ett 845/KT88 vi ser i buren på de små?? :blush:

I så fall är jag helt lurad! :D Men visst var det en uppfriskande strömlinjeformad anläggning! Och högisarna impade genom att spela både stort och medryckande i det enorma rummet! 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, AlfaGTV said:

Felåt mig, men du hävdar att det inte är ett 845/KT88 vi ser i buren på de små?? :blush:

I så fall är jag helt lurad! :D Men visst var det en uppfriskande strömlinjeformad anläggning! Och högisarna impade genom att spela både stort och medryckande i det enorma rummet! 

 

Kolla närmare på rören på hemsidan som P-pan länkade till... :anguish::grinquint:

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, AlfaGTV said:

Haha! Se där ja!:

image.jpeg

 

Snudd på urkundsförfalskning det här va? :D

 

Jag upplevde själv det här som en ren gimmick till en början. Det vill säga valet att integrera en del av förstärkarkretsen ("Gallium Nitride Power-Stage") inuti ett KT88 rör med LED belysning, vilket fick mig att tveka inför att ta hem och testa dem. Detta trots rekommendationer ifrån flera kollegor och vänner i branschen, men även en av mina nära kunder som har provat "allt" och som numera växlar mellan dessa och sina Engström & Engström slutsteg (300B) i sitt huvudsystem. Jag har sedan lärt mig att det faktiskt finns en väldigt praktisk fördel med denna lösning där du kan uppgradera förstärkarna genom att helt enkelt byta röret (och förstärkarkretsen) i en handvändning. Inte dumt alls.

När jag sedan till slut föll för grupptrycket och tog hem ett par The Audion (som Mikael Lindström spelade på i detta rum under eventet) så blev jag faktiskt chockad över hur dessa förstärkare presterar. Jag vill gå så långt som att kalla det en revolution. Om du tänker dig renheten, kontrollen och kraften ifrån Klass D kombinerat med klangfärgerna och de varmare, organiska kvaliteterna hos en finare rörförstärkare så närmar man sig upplevelsen ifrån AGD. Det låter som en helt osannolik kombination, men som sagt - det här är något alldeles speciellt.

/ Marcus, www.perfect-sense.se



 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Daniel said:

 

Kul att de är så bra. Men det kändes som en gimmick som sagt... Det hade ju kunnat vara ett modulärt kort, men det här blir ju knasigare  👍


Jag är fortfarande lätt ambivalent till valet av ett rör som inte är ett rör utan egentligen en behållare :). Det kommer för övrigt ett mindre stereoslutsteg nu där man har integrerat kretsarna i ett mer traditionellt hölje utan rör på toppen.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Konstruktören till AGD verkar vara en stark personlighet. Det finns rätt mycket YouTube filmer och intervjuer att lyssna på. Själv tycker jag inte att valet av glasrörsbehållare är så bra, finner fler problem än fördelar med dem. De trode ju även fördyra slutprodukten. Men jag kan förstå att när man kommer med något nytt vill och behöver man sticka ut från det övriga bruset. Nu när han har fått uppmärksamheten kan vi väl hoppas på mera traditionella produkter med denna tekniken framöver.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, conan said:

Kul att rören kommer tillbaka! Jag kan se framför mig ett glödande och svagt blått skimmer från röret. Styrbart från fjärren förstås. 🙂

 

Inte min smak alls, men jätterolig ide!

 


Min upplevelse är att rör i allmänhet är "på väg tillbaka" eller rättare sagt att intresset har växt under senare tid.


/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

Det har ju hunnit bli fredag... igen :sunglasses:

Fasen vad veckorna går fort så här års :unsure:

Snart är det jul igen och hifi-gubbarna slår i glasen... och allt det där.

 

En del av er kanske kommer hem från jobbet efter veckans slit och släp, äter en bit god mat, häller upp en skvätt av favoritdrycken och kopplar av med lite musik ?

Har man då dessutom tillgång till ett par hörlurar så kan man säker hitta än bättre sätt att avskärma sig från omvärlden och verkligen sjunka in i ett lugnt och mänskligt tempo ... :sunglasses:

 

Heddas phones_289.JPG

 

Här hittade jag väldigt mycket nytt sett till själva signalberedantet ... COS som i cosy då eller ?...

 

Heddas phones_286.JPG

 

Heddas phones_285.JPG

 

Heddas phones_293.JPG

 

 

Jag måste erkänna att jag slarvade rejält i detta rum för jag tog inte notis om någonting annat än att här kunde man lyssna till hörlurar made by Audeze...

 

Heddas phones_291.JPG

 

Heddas phones_290.JPG

 

Heddas phones_292.JPG

 

Kul ändå att Monica såg ut att slinka förbi Engströms försök till att tysta ner hennes medverkan under dagen... :winking:

 

Heddas phones_287.JPG

 

Upptagna lurar, när jag var där, gjorde att jag inte fick något lyssnat så jag litar fullständigt på att vår Vasalopps-cyklande hörlurskorrespondet från dalarna

@AlfaGTV - Kan lämna en fullständig lyssningsrapport ?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, P-pan said:

fullständig

Nope! :) 

Jag besökte rummet lite kort och fick chansen att lyssna till de planarmagnetiska LCD-5! Jag tycker dock att lurlyssning är något "privat" och bör ske i avskildhet, gärna med en trevlig dryck som inte går ihop med planerad bilkörning! ;)

Det lät riktigt bra, med en hyfsat tydlig Audeze-karaktär där värme i ljudet spelar en framträdande roll, men det är ju ingen brist på detaljer heller. Ljudbilden som målas upp tycker jag är det svåraste att bedöma i sammanhang som dessa, det kräver den stillsamma miljön jag beskrev nyss. En sak som var tydlig var dock den rejäla viktminskning de genomgått (i förhållande till tidigare Audeze) då de nu kändes bekväma på skultenoch med ett fast men mjukt grepp runt öronen.

 

Kort sagt, finns intresse, ge dem en chans till en lite mera avskild lyssning!

 

Och jo, lurstärkeriet verkade väl genomarbetat, flexibelt och kanske lite dyrt! :) 

 

De andra Audeze var elektrostater, men till dessa lyssnade jag inte alls! 

Link to comment
Share on other sites

Tack @P-pan för ett fint reportaget med många bilder som väcker mina minnena från söndagen till liv igen. Tack även till @Perfect sense för ett väldigt trevligt arrangemang och något som lyser upp den mörka hösten och ger en upptagen tvåbarnsfar ett mycket välbehövligt avbrott och möjlighet att ladda batterierna. Även om lunchen bara blev en medhavd banan och två mackor med kaffe på slottet så blev det ändå en toppendag. 

 

Jag tänkte jag skulle skriva av mig lite av mina intryck från dagen, jag kom vid halv elva och var tvungen att börja tänka på refrängen en kvart efter klockan två så jag fick ändå ett antal timmar på plats. Ändå kände jag att inte hade riktigt tid att sätta mig och lyssna i hörlursrummet. Det är som att det kräver en extra ansträngning och engagemang än att bara lite anonymt glida in ett ”vanligt” lyssningsrum och inleda jakten på den perfekta platsen. Åtminstone ägnar jag mig gärna åt det sistnämnda; först får man kanske stå längs en vägg om det är fullt, sedan blir det en stol långt ut och därefter lite längre in. Kanske undrar man då om det ändå inte är lite bättre på raden framför? Och så får man fundera på det…

 

De rum som berörde mig mest, vilket för mig är detsamma som ”lät bäst”, var Verity, Marten och Stenheim. I år var det Otello som representerade Verity, istället för den mindre Lakmé, och förrförra årets elektronik var helt utbytt där den italienska förstärkaren nu stod i centrum. Som jag minns det så spelade Lakmé i samma rum och den gången gick jag därifrån med den där känslan och tanken man ibland kan få; En dag, en dag så ska jag äga ett par sådana. I år blev känslorna inte lika starka då välljudschocken inte var lika kraftfull men ljudsignaturen kändes igen. Ett väldigt lugnt och behagligt ljud men ändå med bra placering och detaljer. Jag satt här i två omgångar och det kändes som att jag aldrig skulle bli lyssningstrött samtidigt som var musiken otroligt medryckande med stor spelglädje. 

 

Stenheim, tillsammans med CH Precision, bjöd på ett kraftfullt och detaljerat ljud, inte riktigt samma värme och gosighet som hos Verity men ändå något jag skulle kunna leva med (!). Prislappen hade nog dock gjort att förhållandet hade blivit ansträngt i längden. Klichévarning nu men hos Marten så var det fjällbäcksvarning, så rent och porlande klart kom ljudet emot mig. Och sedan, när det så krävdes, så fanns det ett helt vattenfall fyllt av energi redo att släppas lös och det över hela registret. Imponerande återgivning. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-29 at 09:37, Perfect sense said:


Jag är fortfarande lätt ambivalent till valet av ett rör som inte är ett rör utan egentligen en behållare :). Det kommer för övrigt ett mindre stereoslutsteg nu där man har integrerat kretsarna i ett mer traditionellt hölje utan rör på toppen.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

AGD TEMPO AGD Introduces the new AGD “TEMPO”, GaN MOSFET Reference Stereo Amplifier with the unique AGD GaN-Power modular output stage - Positive Feedback (positive-feedback.com) https://positive-feedback.com/industry-news/agd-introduces-the-new-agd-tempo-gan-mosfet-reference-stereo-amplifier-with-the-unique-agd-gan-power-modular-output-stage/

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Terminator said:

Tack @P-pan för ett fint reportaget med många bilder som väcker mina minnena från söndagen till liv igen.

 

Stenheim, tillsammans med CH Precision, bjöd på ett kraftfullt och detaljerat ljud, inte riktigt samma värme och gosighet som hos Verity men ändå något jag skulle kunna leva med (!). Prislappen hade nog dock gjort att förhållandet hade blivit ansträngt i längden. Klichévarning nu men hos Marten så var det fjällbäcksvarning, så rent och porlande klart kom ljudet emot mig. Och sedan, när det så krävdes, så fanns det ett helt vattenfall fyllt av energi redo att släppas lös och det över hela registret. Imponerande återgivning. 

 

Tack själv för utförliga och välskrivna upplevelser från eventet :)

 

Det är väl inte så många rum kvar så jag skalar av lite bilder från ett av de återstående...

 

Boenicke_303.JPG

 

Boenicke med elektronikstöd från b.l.a Rockna/dac, CAD/strömrening, Trilogy/förstärkning och så lite kablar från Vertere m.f.l.

Sen så är det väl en Aurender/nätverk som skymtar  i racket också ?

 

Boenicke_295.JPG

Appropå kablar så har jag misstat lite på den punkten rent generellt i denna lilla återspegling.

Tycker mig minnas att jag sett produkter från både Ansuz, Crystal Connect, Esprit och så Vertere som sagt, fanns säkert någon annan tillverkare också.

Jorma ska ju förtusan läggas till listan också :)

 

Men åter till Boenicke och deras modell W11 som jag tycker sticker ut i sin design på ett väldigt positivt sätt :tongue:

 

Boenicke_296.JPG

 

Jag har funderat på det här med högtalarkoner tillverkade av trä, om det nu är det och inte någon sorts folierad variant ?

Hur fasen får man trä att hålla ihop och inte spricka i sammanhanget ?

Vill minnas att japanerna hittade någon medtod med blötläggning i risbrännvin, var det väl, som gjorde att det inte sprack.

 

Är det någon som har ett bättre svar att komma med kanske ?

 

Boenicke_300.JPG

 

Även på insidan så är designen av lite egen stil...

 

Boenicke_301.JPG

 

Boenicke_302.JPG

 

Här inne, precis som förra gången, valdes det musik med omsorg.

Det spelades varierat och med mindre inriktning på mäss/test/hifi-aktig sådan.

Stort tack och... :thumbsup: upp för det.

Blir ju lite lättare att få kläm på återgivningens mer allsidiga förmåga på så vis tycker jag.

 

Boenicke_297.JPG

 

Boenicke_299.JPG

 

Boenicke_294.JPG

 

 

Se där ja, en liten strömrenare från Audience slank med också...

 

Boenicke_298.JPG

 

Adept Response AR6 borde det vara.

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, P-pan said:

Hur fasen får man trä att hålla ihop och inte spricka i sammanhanget ?

Är det inte träkomposit typ träfiber och återanvänd polyutenereftalat (från t ex PET-flaskor) som görs som en komposit. Det är mycket tåligt och det går också trycka trämönster på dem. Det klarar också variationer i variende luftfuktighet utan att krympa eller svälla). Jag har svårt att tro att det är faner av de skäl du nämner plus att faner krymper och sväller pga varierande relativ luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Några sista skälvande bilder från Take 5 ...

 

Stenheim CH Precision_304.JPG

 

Det här rummet var nog klart "bäst" när förra eventet gick av stapeln.

Men då hade man ju Absolare på förstärkarsidan och det förklarar ju det mesta :satisfied:

 

.... :65:

 

Stenheim CH Precision_308.JPG

 

Stenheim CH Precision_309.JPG

 

Stenheim CH Precision_307.JPG

 

Stenheim CH Precision_312.JPG

 

Stenheim CH Precision_305.JPG

 

Stenheim CH Precision_306.JPG

 

Stenheim CH Precision_311.JPG

 

Stenheim och CH-Precision spelar rätt bra tillsammans trots allt...  och kontakt med varandra fick man med hjälp av kablar från Crystal Connect.

 

Då var min lilla bevakning av denna hifi-helg till enda och jag får tacka alla inblandade för ett gott hantverk med förberedelser och genomförda musikaliska

återgivningar.

Man var ju inte direkt mätt på liknande event med tanke på tiderna vi har haft så den här dagen gjorde mig väldigt glad och tillfylles sett till både musik och umgänge.

Tack också till alla er som varit deltagande i tråden.

 

Nu är det bara att sätta sig vid fönstret och längta till nästa år då vi förhoppningsvis kan beredas tillfälle att få besöka Ulfsunda slott och Take 5 igen...

 

 

Stenheim CH Precision_310.JPG

 

Ha det så fint så länge allesammans...

 

//P-Pan

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...