Jump to content

Elproduktionen


figge

Recommended Posts

Dag att det dyker upp något liknande o Sverige.

Motkraft

Nu när det stängs ner fungerande elproduktion och inte har kapacitet att föra över från norra Sverige till södra delarna.

Det kan ju inte varit någon nyhet efter samma problem förra året. Eller finns det ingen framförhållning när det gäller elproduktion?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, figge said:

inte har kapacitet att föra över från norra Sverige till södra delarna.

Det är extra tungt för oss rörfantaster. Tvärs över Hanöbukten där jag bor ligger det oljeeldade Karlshamnverket. I september körde de två veckor kontinuerligt. De har två "pannor" och de drar 140,000 liter olja i timmen.:openmouth: (Du läste rätt). Samtidigt har Sverige ett elöverskott på 35 tWh men det finns inte tillräckligt med överföringskapacitet så vi får handla fossilel. Överföringskapaciteten har också lett till att det knappt finns några laddstolpar i Blekinge. Bl a fick Tesla ett nej för två snabbladdningsstationer i Karlshamn.

 

Det mesta svenska brännvinet produceras i Kristianstad/Åhus. Ett förslag är att södra Sverige betalar lägre pris än norrlänningarna som har låg produktion.:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag tror ärligt talat att du har heeeelt fel

Ur Dryckesbranschrapporten 2021:

 

The Absolut Company, med tillverkning i skånska 
Nöbbelöv (Kristianstad) och Åhus är i särklass störst av de svenska 
tillverkarna. Absolut Vodka är svensk livsmedelsindustris 
största exportframgång och 99 procent av tillverkningen 
exporteras till mer än 120 länder. Verksamheten generar 
omkring 2000 helårsarbeten varav 500 direkt anställda. 
Saturnus i Malmö, grundat 1893, tillverkar bland annat 
kryddat brännvin och gin, men är också Sveriges största 
producent av glögg.

 

Enligt Wikipedia importerar bara USA över 70 miljoner liter (40 % av deras vodkaimport). Därutöver export till 120 länder till. Det är mer än vad hembrännarna i norr kan balansera upp.:lying:

 

Link to comment
Share on other sites

Omfattningen kan enbart uppskattas, då det av naturliga skäl handlar om s.k.
mörkertal. En sådan skattning ger vid handen en konsumtion motsvarande
5-10% utöver den statistikförda starkspriten eller inom intervallet 2-4 miljoner
liter. Med andra ord en icke ringa omfattning.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, figge said:

finns det ingen framförhållning när det gäller elproduktion?

Det är politiskt sprängstoff där man vet vad man inte vill men inte vad man vill.

Gäller inte bara el utan all energi och även fördelningen mellan energislag.

Eftersom en väldigt stor andel bygger på att vi ska minska energianvändningen behövs bättre prognoser och styrning för att hantera energiförsörjning.

Även om man förstår logiken så kan det inte vara bra att bara stänga ner kärnkraft, sluta med fossila bränslen och minska vattenkraften innan det finns ersättningslösningar. Dessa utgör idag säg 80% av svensk energiproduktion.

Jag förespråkar också en större inriktning mot elanvändning, men ekvationen går inte ihop med bara solceller, vindkraft och minskad energianvändning i hushållen.

Det handlar om att tillföra över 100TWh/år! Om vi så fördubblar antalet vindkraftverk så är det 70TWh kvar.

Det skulle kunna funka om vi röjer all mark i Blekinge och täcker den med solceller... :think:

 

 

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Kan ni inte elda kraftverket med sprit istället då?

Det är bevisligen inte förnybart. När kvartingen är tom så är den tom.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det är politiskt sprängstoff där man vet vad man inte vill men inte vad man vill.

Gäller inte bara el utan all energi och även fördelningen mellan energislag.

Eftersom en väldigt stor andel bygger på att vi ska minska energianvändningen behövs bättre prognoser och styrning för att hantera energiförsörjning.

Även om man förstår logiken så kan det inte vara bra att bara stänga ner kärnkraft, sluta med fossila bränslen och minska vattenkraften innan det finns ersättningslösningar. Dessa utgör idag säg 80% av svensk energiproduktion.

Jag förespråkar också en större inriktning mot elanvändning, men ekvationen går inte ihop med bara solceller, vindkraft och minskad energianvändning i hushållen.

Det handlar om att tillföra över 100TWh/år! Om vi så fördubblar antalet vindkraftverk så är det 70TWh kvar.

Det skulle kunna funka om vi röjer all mark i Blekinge och täcker den med solceller... :think:

 

 

 

Det är bevisligen inte förnybart. När kvartingen är tom så är den tom.

 

Man kan väl elda upp kroppen efteråt? 🤪

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Jag förespråkar också en större inriktning mot elanvändning,

Jag antar att ni har fått direktiv att förbereda elnätet i alla era lägenhets- och garagebyggen med 2,5 m2 elledningar och minst 16 ampere samt passande nätstationer så att alla kan ladda sina elbilar när de kommer hem från jobbet... :think:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Jag antar att ni har fått direktiv att förbereda elnätet i alla era lägenhets- och garagebyggen med 2,5 m2 elledningar och minst 16 ampere samt passande nätstationer så att alla kan ladda sina elbilar när de kommer hem från jobbet... :think:

Jag tycker att det skulle bli renare och bättre både infrastruktur och byggnader om vi konverterade all energianvändning till el. Fler stora värmekraftverk, öka svängmassan. I nuvarande PBL är det förbjudet att bygga så.

 

 

8 hours ago, Daniel said:

Man kan väl elda upp kroppen efteråt?

Det är ju iofs ett sätt! :think:

Och de som minskar sitt effektbehov behöver inte elda upp sig själv. En kvarting ska räcka till ett dygns naturlig värmeavgivning.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Det är politiskt sprängstoff där man vet vad man inte vill men inte vad man vill.

Jag håller med dig 100% i vad du säger om energi.

 

Däremot är jag inte lika säker på att man inte vet vad man vill. Det talas inte om det men om man ser till den förda politiken tror jag det finns en medveten strategi att höja energipriset. Det är inte så politiskt gångbart men det är faktiskt vad som sker.

 

Tanken är att "alternativa" energislag ska bli lönsamma när priset justerats uppåt. Marknaden tar sedan hand om försörjningen. Det är en ganska tuff politik mot industrin och folk i glesbygden -- och för audiofiler med rör och klass A.

 

Jag planerar sedan en tid ett tillägg med slutförstärkning, men jag har faktiskt börjat fundera på mindre effektslukande alternativ. Det finns ingen vilja att få ner energipriset just nu.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, figge said:

Dag att det dyker upp något liknande o Sverige.

Motkraft

Nu när det stängs ner fungerande elproduktion och inte har kapacitet att föra över från norra Sverige till södra delarna.

Det kan ju inte varit någon nyhet efter samma problem förra året. Eller finns det ingen framförhållning när det gäller elproduktion?

 

Jag har för mig att Tibber också ett sådant företag, som jag har för mig är norskt från början, som tänker sig tjäna pengar på kringutrustning till det smarta hemmet och säljer elen till inköpspris.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Jag tycker att det skulle bli renare och bättre både infrastruktur och byggnader om vi konverterade all energianvändning till el.

Det tycker jag också. Det jag hänger upp mig på kan illustreras med pilsnerfilmen där Nils Poppe i Tre glada tokar försöker sälja en dammsugare till Emil Fjellström. Han pratar om dess förträfflighet och hur mycket enklare livet blir och frågar om han får demonstrera. Visst, säger Emil. Nils strör ut spån, flis och aska lite överallt för att visa hur effektiv dammsugaren är. När han frågar han var eluttaget är och då får han beskedet att här finns ingen el... :lying:

 

MV5BOTc3Y2UzMWYtYWYyOS00ZDljLTg2NzUtZGE2MjIyZmFkNjJmXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg

 

Lite så känner jag det. Det är väldig fokus på storstäder och deras problem och möjligheter med stor andel tjänstebilar som rullar runt och med laddning på jobbet. Det pratas inget om andra konsekvenser och lösningar på det. Hur blir det t ex för de 185,000 husvagnar vi har i landet och bieffekter av detta. Enligt Tekniken värld är det bara de dyraste och största elbilarna som kan dra vagnarna och med ca 80% högre förbrukning. Snabbladdning ligger mellan 8-10:- per kW enl T.V., dvs ungefär 17-18 kr/mil (utan husvagnar). I Sverige finns ca 80,000 ridhästar och jag gissar ca 50,000 hästsläp. Hur skall de gå för dem. Alla entreprenörer på landsbygden som har långa körsträckor osv. Det är möjligt vi får avstå från detta i en större omställning och alla flyttar in till städerna. Ambitionen är ju att lägga 200 miljarder på att göra det lättare att transportera sig mellan Sthlm, Göteborg och Malmö. Resten av landet då? Hur blir det med råvarorna. Sverige har bland de största tillgångarna av nickel, cobolt och vanadim i Europa. När skall vi börja prospektera Österlen och naturen runt Örnsköldsvik, fjällkedjorna? Eller skall vi förlita oss på att det alltid är någin "annan" som skall bistå oss i vår strategi?

 

Det finns så mycket obesvarat som man inte vill eller kan prata om. Idag har vi 3 % rena elbilar enligt SVT och nätutbyggnaden till syd beräknas ta 10-12 år... Planerna hänger inte ihop och jag ser inga konsekvensanalyser på kort, medel och lång sikt. För omfattande och snabba omställningar som slår hårt mot stora samhällsgrupper är en effektiv grogrund för populism vilket kan lrda att det blir inget alls.

 

Jag ser inga helhetslösningar och inget om hur övriga Europa skall integreras. Där finns 880 miljoner bilar. Vad säger Ohms lag om behoven för att ladda dessa? Personligen tror jag mer på vätgaslösningar.

 

Fast nu blir det kanske lite för politiskt för forumet... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...