Jump to content

Obehöriga äga ej tillträde under mixning och mastring


conan

Recommended Posts

Ja, vilka skivor ska man köpa om man vill få ut den absolut bästa inspelningen helt opåverkad av mix och mastering, dvs där musikingenjörerna nästan inte skruvat på något reglage innan musiken graveras.

 

Det ska endast vara sånt skruvande som kompenserar för ofullkomligheter i gravyrsteget. För CD eller SACD är det kanske inget skruvande som gäller men vinyl kan ju krävas något mer.

 

Jag tänkte t ex på Al di Meola som lät riktigt bra med stor dynamik. Men det måste ju finnas andra referensverk ?  Allt av intresse men gärna akustiska instrument utan elektroniska förstärkare. Endast mic förstärkare utan färgning godkänns.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prova några akustiskt inspelade stenkakor.....inspelade rakt in i graverdosan utan någon som helst påverkan. :sunglasses:

 

Nej skämt åsido - jag funderar lite på vad är du ute efter? Skruvandet är ju ett hantverk som både kan hjälpa och stjälpa IMO.

 

Vilken musikinriktning - eller är det främst Audiofila inspelningar du söker? Då kan man ju med fördel lyssna på något direktgraverat från Sheffield Lab eller M&K. Det låter ju fantastiskt, men musikaliskt sådär för mig.

 

Musikmässigt är ju Al Di Meola fusion och hans tidiga 70-tals skivor lät väl "sådär". Förutom Passion Grace and Fire med bl.a Paco De Lucia som var kanoninspelad. Det är ett tips. Fast jag har inte koll på vilken utgåva som låter bäst.

 

Ett handfast tips om man gillar klassisk 50-talsjazz och Blue note är ju deras Tone Poet serie samt deras Classic Serie. Där har Kevin Gray graverat lacken direkt från masterbanden utan kompression och mycket få "trix". De låter väldigt väldigt bra. Två favoriter är Sonny Clark My Conception (Tone Poet) som är ganska nyutgiven samt Hank Mobleys Soul Station (Classic series). Det är visserligen inspelningar från sent 50-tal men här låter de så bra de kan låta. Gjort på rätt sätt. 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, shaft said:

Skruvandet är ju ett hantverk som både kan hjälpa och stjälpa IMO.

Så tycker jag också. Pop/rock är ju i grunden musik inspelade utan mickar i stora stycken förutom sång och trummor. 9 mickar på trumsetet lär man nog bli tvungen att skruva på. Elektriska instrument brukar man ta in direkt till mixerbordet utan mickar om jag förstått det rätt.

 

Där det kanske gjorts minst är på de klassiska musikinspelningar som gjordes av framför allt Decca, RCA Living Stereo och Mercury på 50/60-talen där man använde väldigt få mickar och på lite avstånd så att man fick med rummets ambiens. Hur mycket man skruvade efteråt vet jag inte. Det finns en del att läsa om det om man googla runt lite eller köper deras boxar. Hur som helst var man tvungen att göra vinylmastrar där man sätter ett max för bas och dynamik utifrån vad graveringsutrustningen klarade av. För senare digitala utgåvor gjorde man även cd- och sacd-mastrar. I början utgick man ifrån att man kan göra cd-skivor av vinylmastrar. Det blev man snart varse om att det inte fungerar. De lät alldeles för vassa som gav cd ett dåligt ryckte som delvis fortfarande sitter kvar. Det var då det började dyka t ex 20-bits remasters och super bit mapping remasters. Hifi News har beskrivit den här historiken med pensionerade tekniker från Decca och EMI ganska väl.

 

@calle_jr har ett masterband med the Weavers (om jag inte minns fel). Det är helt okomprimerat och förmodligen också,omixat(?). Det är ingen angenäm upplevelse. Så jag håller med @shaft. Ett gott hantverk är inte av ondo.

Link to comment
Share on other sites

@conan

 

... botanisera lite vi länken här nedan så får vi väl se om det är något liknande du är ute efter.

Huruvida det passar din musiksmak kan ju vara en annan sak förstås.

Jag vet inte hur det är ställt med cd-hårdvaran nu för tiden men jag har beställt ett antal silverdiskar de senaste åren... om det nu är ett krav i sammanhanget.

 

https://www.soundliaison.com/index.php/about-us

 

Edit: Kan så vara att jag beställde skivorna via respektive artists listade album på Bandcamp....

Link to comment
Share on other sites

 

Inspelningen måste ju balanseras om man inte kunnat eller klarat göra det under inspelningen. Det kan ju finnas många skäl.

Men som jag tolkar @conan är det inte dessa inspelningar han önskar tips på, utan de där man har kunnat göra det :smile:

 

Cowboy Junkies' första två album lade Peter Moore ner mycket jobb på att balansera mickningen för att minimera mastring.

Ett annat tips är Thelma Houston & Pressure Cooker och varför inte Nick Drakes Pink Moon, med bara han, hans gitarr och John Woods varsamma hand.

Moderna inspelningar på DGG låter ofta också rent och varsamt hanterade, speciellt solister, exvis Vikingur Olafsson (Glass, Bach, Debussy, Mozart).

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Cowboy Junkies' första två album

Bra tips. Dessutom bra musik, tycker jag.

 

Duke Ellington har gjort en inspelning (1958) där man åtminstone får känslan av att det är en ”omixad” inspelning gjord med få mickar där man också fått med konsertsalens/studions ambiens. Jag har en 70-talspressning. Hur nya och ommastrade pressningar låter vet jag inte. Music on Vinyl har den i nypress. Den är en i raden av fantastiska inspelningar gjorda 1958/59 av Columbia.

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Några andra exempel:

Kanonbra!

Du måste ha använt någon annan sökmetod än vår sökmotor, för jag hittar själv aldrig nånting när jag använder den.

 

Den övergripande frågan här är ju ganska central för ett forum som detta, dvs fokus på musik med bra återgivning.

Om vi hjälps åt att hitta relevanta sådana trådar genom åren så kan jag lägga upp en sticky-samlingstråd med länkar till dessa.

 

Edit;

Jag gjorde denna samlingstråd för några år sedan, men den har inte fokus på bra återgivning;

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/7191-musiktrådar-vi-minns/

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, conan said:

Andra plattor är Monty Alexander i Montreux.

Ett problem i sammanhanget är att hitta och välja rätt utgåva. Ofta går det inte att förlita sig på enbart albumet som sådant utan man måste också välja rätt pressning. På 70/80-talen var ”sanningen” att alla Europeiska pressningar var skräp och allt från USA var bra. Det var naturligtvis inte sant. I Europa pressades album framför allt i Holland, Tyskland och England. De holländska pressningarna var väl de som fick mest stryk. Jag tillhörde också de som blåste luft under dessa fördomar. Al DiMeola-albumet ”Elegant Gypsy” som varit uppe är ett bra exempel. Jag har första utgåvan från Holland. Det är ett jäkla drag i den. Warner Brothers pressningar i Tyskland lät nästan alltid bra. När det gäller Atlantic och Atco så var det US-pressningar som gällde, inte bara för ljudet utan också för omslagen som oftast var ”fold ups”.


Monty Alexander-plattan finns registrerad i 17 olika vinylutgåvor på Discogs. Jag misstänker att en del är samma pressningar men med olika etiketter för olika marknader men det är svårt att veta. Jag har det tyska ”originalet” och det låter helt OK men det kanske finns ännu bättre utgåvor? Svårt att veta. En av klurigheterna med vinyl var att det skickades ut vinylmastrar på band till flera som det sedan gjordes graveringar och stampers från på flera ställen med människor inblandade och med olika utrustning. Då blir det per automatik olika. Det ”slipper” man ifrån lite om man köper nerladdningsfiler. Där kommer man förmodligen närmre studioversionen. Det är dock ingen garanti för att det låter bra. Allt är inte goda hantverk och målgruppen är inte homogen och hifi-vännerna utgör inte den största gruppen.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calle_jr said:

någon annan sökmetod

Hehe, ja.. Jag besökte Musik-delen av Euphonias forumindex, sedan bläddrade jag igenom de första, typ, 5sidorna med trådar, och plockade därifrån!  :) 

 

Svårt att precisera tipsen till @conan dock, för jag vet ju inte direkt vad som är "opåverkat". Jag kan däremot tycka att en dynamisk och välljudande inspelning låter bra, och  då blir tipsmöjligheterna större.

 

The Police - Ghost In the Machine t.ex.
Peter Gabriel - 4 (Security)

Rickie Lee Jones - Girl At Her Volcano m.fl. The Magazine etc

Nu blir det här ju en annan typ av musik som efterfrågades iofs...

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, conan said:

Min Monty har på A x 0702 076 S x 1 3 20

Samma här och jag har precis spelat den. Det bra stuns i den. Det jag inte tycker riktigt bra om är när de närmickar för mycket. Man missar lite av den rumsliga känslan. Men jag njuter ändå. 

 

"3 20" står för Phonodisc GmbH" i Hannover som gjorde hela kedjan från de analoga vinylmastrarna de fick från skivbolagen. Jag thcker de gjorde bra grejer överlag. Presseriet övertogs från Deutsche Grammophone och de pressade deras album. De pressade också MPS/BASF's, Verve, Enja, Pablo med flera etiketter. Jag vill minnas att de även gjorde ECM's och Polydors Europapressningar. Under 1978 ändrade de namn till PRS (Polygram Record Service) som existerade till början av 90-talet. 

Link to comment
Share on other sites

50-talsjazzen på Contemporary Records (West Coast jazz) var kanske den bäst inspelade jazzen under den tiden. Man använde sig av en enkel men högklassig signalkedja som än idag låter häpnadsväckande bra. Inget trixigt mixande här! Dock jobbade man med lite EQ i diskanten på inspelning/gravering, men det är inget problem IMO.Bara det mastras på rätt sätt.

 

Skivorna kom ut i både mono o stereo. De tidiga stereo-släppen kom på Contemporary-ägda Stereo Records. Både mono o stereo funkar för mig, men stereo är oftast det jag föredrar.  

Det låg en hel del west coast  toppartister på Contemporary t.ex trummisen Shelly Manne och personerna runt honom. Curtis Counce, Hampton Hawes, Art Pepper meets the Rhytm Section kan vara en bra start LP. Även Sonny Rollins "Way out West" är toppen. Båda har givits ut många gånger även i audiophila utgåvor. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...