Jump to content

Rullbandspelare


PKS
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte skaffa mig en hörlursrigg till jobbet och har länge varit sugen på en rullbandspelare. Så varför inte slå två flugor i en smäll och köpa en rullbandspelare med hörlursuttag? Men jag skulle gärna ta emot lite tips kring vilken typ av spelare som man bör skaffa. Det står mellan 4 spårs 7 1/2 IPS eller 2 spårs 15 IPS. Vad är för och nackdelarna? Vad kör ni för något? 

 

Fördelarna med 4 spårs verkar vara att det finns mycket (om än äldre) material utgivet. Men vågar man köpa gamla band? Funkar de normalt ok efter alla dessa år? Eller ska man satsa en 2 spårs för att få bättre kvalitet och kunna köpa nya masterband?

 

wp6fc4c7ca_01_06.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tänker dig rullband.

 

Jag vet inte så mycket om hur bra kvalitet det är på hörlursljudet från rullbandare. 

Skulle tro att du missar lite av den stora glädjen med rullband om du lyssnar med hörlurar. Det är ljudbilden, dynamiken och kraften i musiken som kommer till sin rätt i stora system som är en viktig fördel. Jag har inte upplevt det lika bra i små system och med mina hörlurar. Klangen och annat är fantastisk och det får du ju nytta av, men jag skulle nog köra digitalt med lurar på jobbet och ställa rullbandaren i ditt stora HiFi-system.

 

Gamla band kan fara illa. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant, jag känner lite så generellt när det gäller hörlurar, men det kanske blir mer påtagligt med just rullband. 

 

@Apexorca skulle du avråda från att köpa gamla band eller bara vara medveten om att några inte kommer gå att spela/låta sämre än önskat?

Link to comment
Share on other sites

 

Roligt projekt!

Det finns ju flera bra spelare som är byggda för uppspelning av både 2- och 4-spårs och 7½ och 15ips.

Jag har en del över 50 år gamla kommersiella 4-tracks 7½ ips och de låter bra. Men de låter inte bättre än LP, och tillgången på LP är då såklart överlägsen.

 

 

Nu är frågan om det heter rullbandspelare eller rullbandsspelare:question:

Det är ju rullbandets spelare :think:

Vi säger ju bandspelare och inte bandsspelare, men jag är en sån som lägger till genitiv-s när ägandet blir i flera led, exvis hållplats men busshållsplats.

En del menar då att det heter ju tennisrack och inte tennirack.

 

Så jag håller nog på rullbandsspelare enligt rubriken.

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, PKS said:

Intressant, jag känner lite så generellt när det gäller hörlurar, men det kanske blir mer påtagligt med just rullband. 

 

@Apexorca skulle du avråda från att köpa gamla band eller bara vara medveten om att några inte kommer gå att spela/låta sämre än önskat?

 

Är bandet hanterat rätt låter det bra. Om det legat fuktigt och i besvärlig miljö kan det vara kass. De flesta gamla band jag hört har låtit bra, men några jag hört har varit dåliga. 

 

Jag har hört olika musik från 50-60-70-80-talet och ända till våra dagar som låter helt överlägset på band. Jag pratar om så kallade Masterbandkopior som spelas på 15ips. 

Några exempel. Nina Simone från 50-talet, och så går vi framåt...Cannonball Adderley, Frank Zappa, Pink Floyd, Kraftwerk, Depeche Mode, Michael Jackson, Sade, massa klassiskt från 50-70-talet, Opus 3, Nya Jazzinspelningar från 2000-talet. 

Men ibland låter det lika bra på vinyl.  tex några Prince , Madonna, Nirvana.

De jag hört som låtit sämre än vinyl har misstänkts vara defekta vilket kunnat bekräftas.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen jättestor erfarenhet av köpta kommersiella 50/60-talsband men av det jag hört så blir jag inte så imponerad. Fyra kanaler innebär att bandet delas upp i 4 spår istället för två. Hastigheten är "bara" 19 eller 9‚5 cm/sek. Masterbandkopior har 2 spår, avspelningshastighet är 38 cm/sek.

 

Dubbla spårbredden och dubbla hastigheten innebär lägre täthet av ljud per cm s a s, vilket i sin tur innebär att masterbandkopior har betydligt högre utstyrbarhet vid inspelningen. Det klarade inte dessa kommersiella band som hade betydligt lägre utstyrbarhet än masterbandkopior och avsedda för en annan typ av marknad.

 

De som köpte dessa band hade konsumentspelare. Det var inga masterbandkopior som såldes för dessa spelare. De band som användes var heller inga proffsband; tunna med tunn emulsion och järnoxidlager med risk för kopiering mellan lagren. De masterbandkopior som @Apexorca talar om har betydligt bättre band inspelade med helt andra nivåer på t ex dynamik. Det ger också hörbart lägre brusnivå. Jag håller med @calle_jr att det är bättre att köpa LP (eller CD). Sen kan det vara kul av andra skäl att samla på sig gamla konsumentband. En del sticker säkert ut mer än andra men masterbandkopior spelar i en helt annan liga.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla svar! 

 

@calle_jr kassettbandspelare brukar man ju säga, och i den andan känns det rimligt att det skulle vara rullbandspelare :)

 

En av anledningarna att börja med R2R är att det är ett kul format, och kul är det oavsett om man väljer 4-spår eller 2-spårs maskiner. Men det låter som att det är 2-spårsvarianten som jag borde satsa på för att verkligen få ut en ljudkvalitet som motsvarar prislappen.

 

Om man ska köpa nya färdiginspelade rullband, är det bra tillgång för spelare med NAB-filtrering eller ska man försöka hitta en spelare med IEC/CCIR (vilket verkar vara ovanligt?)?

Link to comment
Share on other sites

 

Kommersiella 2-track 7½ips är riktigt bra de ytterst få jag har hört.

Men det finns väl knappt någon 2-spårs 15ips-maskin som inte spelar 7½ips.

 

 

R-11656174-1520124838-9199.jpeg.jpg

 

 

 

@PKS; En faktor att ta hänsyn till är om du ska spela NAB eller IEC/CCIR.

En del maskiner har valbar eq men långt ifrån alla.

Jag skulle säga kommersiella band NAB, nya (master)band(kopior) IEC/CCIR.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, PKS said:

spelare med IEC/CCIR (vilket verkar vara ovanligt?)?

Jag tror det är tvärtom. Tänker på semiprofessionella bandare Revox, Sony, Tandberg, Teac m fl från ca mitten av 70-talet. Många bandare från Studer, Nagra och Otari har valbara kurvor, dock inte de äldsta typ C37 och B62. NAB är en äldre amerikansk standard och de flesta inspelningar därifrån gjordes med NAB. Så tror jag det var även i Europa. Upptagningar med 76 cm/sek (30 ips) var alltid NAB. Men frågan är snarare hur banden som säljs är kalibrerade och där har jag samma mening som @calle_jr.

 

IEC/CCIR är en tysk standard från 50-talet som togs fram för att kunna uttnyttja potentialen i de nya bandtyper som Agfa och BASF tog fram. När japanarna gav sig in i bandmatchen (TDK och Maxell) baserade de sin coating från just dessa. I USA var Memorex, Ampex och Scotch de ledande banden. Banden idag har betydligt högre utstyrbarhet, t ex +9 dB över standarden för SM900 vilket gjort det möjligt att föra över kopior från halvtumsmastrar gjorda i 30 ips till kvartstumsband med bibehållen dynamik.

 

Båda standarder låter bra. Handlar bara om att ha rätt kurva till de band man köper. Här är en länk till en diskussion i ämnet mellan i huvudsak proffs. https://gearspace.com/board/high-end/344021-nab-vs-ccir.html


 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Standarderna är bara matematik. De låter inte olika utan avser bara beräkning av frekvensgång i de olika stegen för att i slutändan få en rak frekvensgång.

Man kan säga att NAB gör det enklare för uppspelningsapparaten, men kräver mer basförstärkning i mastringsskedet.

För IEC/CCIR är det tvärtom. Det är väldigt måttlig preemfas, men kräver mycket hög förstärkning i uppspelningsapparaten för 15ips.

NAB är mer likt RIAA för LP, fast +/-13dB i stället för +/-20dB som det är för RIAA.

Obs att det är olika eq för olika hastigheter.

 

Allt handlar som vanligt om brushantering totalt i alla led, och helt objektivt tycker jag att man borde gått över till RIAA för alla analoga media.

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, PKS said:

Kör alla 1/4" band? 

Ja. 1/2” band är bredare för att klara t ex 8 kanaler vid inspelningen. Sedan mixades och mastrades dessa ihop ner till 2 kanaler på 1/4” band och på dessa gjordes kopior som skickades ut till vinylpressarna runt om i världen. Det är kopior på dessa kopior som säljs som masterbandskopior och de låter oförskämt bra. Det finns också något som kallas för vinylmastrar där man dragit ner bas och dynamik något för att klara graveringen till LP. Även dessa låter bra även om dynamik och bas reducerats något. Normalt sett vet man inte exakt vad det är man köper. Det råder ingen transparent konsumentupplysning i detta avseende. Samma sak vilken nivå de är kopierade (hur hårt de är utstyrda). Man brukar tala om tre olika nivåer; 185, 320 och och 512 nWb/m (nanoWeber) som anger hur mycket magnetism man kan påföra banden (magnetic flux). I runda svängar användes 185 nWb/m för halvprofessionella maskiner typ Revox i 7,5 ips, 320 nWb/m för professionella spelare typ Studer i 15 ips och 512 nWb/m för 1/2”-band i 30 ips.

 

Dessa tal är inte så viktiga annat vid inspelning och vid val av band. För avspelning är det inga större problem. Jag har en Studer B67 och en Tandberg TD20 SE. Båda klarar galant avspelning av högt utstyrda band utan artefakter. Men om jag vill spela in klarar inte min Tandbergare samma höga magnetiska flux som Studern. Jag vill minnas att vid 7,5 ips rekommenderas max 185 nWb/m och vid 15 ips max 250 nWb/m. Det är i och för sig inga dåliga tal. 
 

Om ditt huvudintresse är avspelning är det inga problem med en A77. Det är fina maskiner men mitt råd är att ge den en ordentlig renovering. Jag vet inte vad det kostar men jag gissar kring 10,000 (?) beroende på vad som behöver göras. Oftast handlar det om byte av en del komponenter, främst kondensatorer, bromsar, rengöring, polering av tonhuvud och trimning/kalibrering. Det är trots allt 40-50 år gamla maskiner. Om tonhuvudet är helt nerslitet kan det kosta lite mer. @Apexorca har lite färsk erfarenheter av renoveringar. Jag tror han har bättre koll på prisbilder än jag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bebop said:

@Apexorca har lite färsk erfarenheter av renoveringar. Jag tror han har bättre koll på prisbilder än jag.

 

 

 

The sky is the limit, men det kan funka bra långt innan det. För 10.000kr kommer man långt med tex en B67a.

Vet att en fullständigt tok-renoverad B67a där det är ombyggt till moderniteter, tex nya kontakter, slipade huvuden, och all elektronik med kondingar mm och mekanik med bla nya lager och mer bytt, nya träsidor i ädelträ med Vu-mätare, kalibrerad, mm kostar 50.000kr oprutat inkl 1 års garanti. Så mer än så skall man inte lägga ner på en B67a. Det är nog det närmaste man kan komma en ny maskin.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

 För 10.000kr kommer man långt med tex en B67a.

 

Jag ska inte säga att jag har kännedom om detta, men är ju bekant med hur en B67 är byggd.

Om man bara ska putsa av maskinen, ställa in tonhuvuden och kalibrera så är det bara en halv dags jobb.

Om en maskin har använts och är 30-40 år gammal så behöver den service.

Enbart elektroniken har eq och förstärkning, ett in- och ett avspelningskort per kanal, oscillatorkrets, styrkretsar, nätdel. Tonhuvud kan behöva bytas och justeras.

Men om det är något med mekaniken (motor, bromsar, bandföring), vilket inte är det minsta konstigt, så får man lätt lägga 20 arbetstimmar på det, när man väl lokaliserat vad det är och fått tag på reservdelar.

 

Det är väl värt att ta reda på skick innan man köper, för kostnad för en restaurering kan vida överstiga begagnatpriset.

@PKS kan säkert göra mycket själv, det finns oklanderliga manualer till Studer. Men för mekaniken krävs erfarenhet eller känsla för hur delarna till bandföringen ska justeras.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Jag ska inte säga att jag har kännedom om detta

Håller med i ditt resonemang. Mycket kring detta och hur man skall göra är ju lite personligt och likaså vad man kan eller våga göra själv. Jag kan bara säga hur jag har gjort och som har fungerar klockrent för mig.

 

Jag köpte först en 2-kanalig Tandberg TD20A SE med 7,5/15 ips 2016 från en firma i Tyskland. Jag betalade strax under 10 lakan om jag minns rätt. Jag fick tag i en kille i Oslo som arbetade som tekniker på Tandberg när modellen tillverkades och som köpt upp delar av reservlagret. Jag skickade den till honom för service. Han sa att den var i utmärkt skick och behövde mest en genomgång. Några grejer bytte han också. Jag vill minnas att kalaset gick på ca 5-6,000 kronor. Den låter fortfarande utmärkt och vid avspelning är det inga stora skillnade i jämförelse med min Studer B67. Motorljudet är dock högre, precisionen är inte samma vid t ex snabbspolning men det kan också bero på slitna eller slappa bromsband. Den stora skillnaden är vid inspelning. Det går inte styra ut banden lika mycket som med Studer. Men avspelning av högt utstyrda band är inga problem. Det är heller ingen balanserad konstruktion. Det är en bra spelare men jag håller Revox högre, inte minst när det gäller service och tillgång på reservdelar. Teac gjorde också bra spelare men hur de hållit över tid vet jag inte.

 

AC3A7510-00E4-4B04-A297-0D5135B109C2.jpeg

 

Jag vill dock ha en proffsmaskin så jag satte igång att leta efter en fullt genomgången och renoverad Studer, Telefunken eller Otari. Jag hamnade i Italien där en fd servicetekniker på Studer köpte in bra ex där han hade koll på maskinens historia. Under sin verksamma period arbetade han många år som servicekille vid bl a Deutsche Grammophones inspelningar där inget fick gå fel med tanke på kostnaderna för att samla en hel orkester. Jag köpte den till höger, @calm den vid sidan om. De två andra är Otari-maskiner.

 

16EE8371-1D4E-4D2C-A758-1EEB3A1FDD21.jpeg
 

Där fanns även andra spelare…

8D55C808-48ED-45CA-943A-02EB6E2ED05F.jpeg

 

Från honom köpte jag en maskin med helt nya elektronikkomponenter där det behövdes. Nya bromsar, nya internkablar och utbytta kontakter, bromsar, fjädrar, tryckhjul (gummi), polering av tonhuvud, allmän rengöring, nya träsidor och liknande. Den var och är i princip i nyskick. Jag betalade ca 40,000 för den. Sedan dess har de gått upp en hel del vad jag har förstått. Han sa att Östasien köper upp så mycket som finns, vilket påverkat priserna på framför allt Studer (även Revox bättre maskiner (C-modellerna som kom efter B-serien). Ett mer prisvärt alternativ idag är förmodligen Otari som också gjorde fina spelare.

 

Jag tog det som en minisemester och körde ner och hämtade spelaren. På vägen ner ringde @calle_jr och meddelade att även han köpt en renoverad bandare (Studer B62) plus en VU-konsoll i Italien ca 45 minuter längre söder ut. Firman som sålde den servar italiensk inspelningsstudios och skötte RAI’s rullbandare. Även den var helt genomgången. Han visade upp en plastpåse med delar som var utbytta.

 

8031C83E-CA35-460F-B082-5E5B079C2485.jpeg

 

Personligen föredrar jag att köpa renoverade maskiner från folk jag litar på. Det finns säkert i Sverige också men jag känner inte till dem. Jag vill veta vad det är jag köper istället för att köpa och se vad jag får. Även om de kostar lite mer är de ändå billiga i förhållande till annat jag har i hyllan. Det mest kostsamma i sammanhanget är banden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Allt handlar om hur mycket man vill göra och lägga på bandspelaren. Det är gamla maskiner och de kan putsas och fixas upp till den nivå jag beskrev på ca 50.000kr och då blir de riktigt fina, bra och hållbara. Men köper man en begagnad Studer B67 i gott skick och som är servad och för kanske 7-13000kr och lägger 10.000kr på den med nya kondingar och kanske några lager och en kalibrering så kommer den högst troligt att fungera bra. Den kan funka bra redan när man köper den, men det är ju antika prylar så vad som helst kan hända då. 

Det finns renoveringskit som man kan köpa av en snubbe i Australien. Det gjorde jag till min A807 och det har fungerat bra sedan dess. 

 

Nagravox

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips :) 

 

Att hitta rätt spelare i rätt skick verkar inte vara det lättaste men jag har börjat spana! Det mekaniska skicket är väldigt viktigt, och en maskin som är servad i närtid är ett krav från min sida. Jag tror inte man ska börja med rullband om man vill komma billigt undan, men med det sagt så gäller det att hitta en rimlig nivå, och köper man en billig maskin så finns det risk att blir det dyr service. Lite som att köpa bil :) 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, PKS said:

Tack för alla tips :) 

 

Att hitta rätt spelare i rätt skick verkar inte vara det lättaste men jag har börjat spana! Det mekaniska skicket är väldigt viktigt, och en maskin som är servad i närtid är ett krav från min sida. Jag tror inte man ska börja med rullband om man vill komma billigt undan, men med det sagt så gäller det att hitta en rimlig nivå, och köper man en billig maskin så finns det risk att blir det dyr service. Lite som att köpa bil :) 

Jag kan förmedla en bra kontakt om du vill. Skicka ett medelande i så fall.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, PKS said:

Det mekaniska skicket är väldigt viktigt,

Jag säger samma sak. Det kan vara knepigare att hitta mekanik än elektronik, men oavsett vilket gäller det också att hitta duktiga servicetekniker.

 

Mina kort är helt uppdaterade. Översta bilden är originalkortet och det undre är mitt med nya komponenter. Viktigast är att få bort de gamla gula kondingarna uppe till vänster. De var bra när de kom men håller inte i längden. Om ett sådant ”smäller” blir det en besvärligare resa.

 

8FEEF256-19F9-41C2-991B-71823754C5D0.jpeg

 

15DF318E-54B9-4EB1-8E96-5AC6BF297A27.jpeg
 

Du kan följa den resa jag och calle_jr gjort i följande tråd: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PKS said:

Byta kodningar känns som ett trevligt projekt jag inte skulle ha något emot att göra själv :) Lite DIY är bara bra för att få en lite personligare relation till sin hifi

 

Själva kalibreringen och justeringen av spelaren lämnar jag dock gärna över till ett proffs! 

 

@Apexorca du har PM :)

 

Kikade du på Nagravox i länken jag gjorde ovan? Tror de har instruktioner också.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-10 at 21:20, Apexorca said:

 

Kikade du på Nagravox i länken jag gjorde ovan? Tror de har instruktioner också.

De har länkar till instruktioner men de verkar inte finnas tillgängligt längre på den filserver de har använt. Men de verkar vara väldigt välsorterade! 

Link to comment
Share on other sites

  • PKS changed the title to Rullbandspelare

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...