Jump to content

Äntligen konsert igen...

Bebop
 Share

Recommended Posts

Det var före. Nu är det klart och jag är hemma och sippar ett glas vin. Jag var i Karlskrona, en gång Sveriges tredje stad efter Riga och Stockholm.

DSC_0237~2.JPG

På scen var det turnépremiär för Ale Möllers Xeno Manía-band där de framförde helt nykomponerad musik med influenser från några av Ale Möllers stora förebilder. Det blev en resa till Afrikas horn och vidare till Greklands övärld, Indien och självaste Rättvik i Dalarna. 

DSC_0229~2.JPG

Ale Möller är en världsmusiker och blandar friskt mellan kulturer men där man hela tiden kan höra starka influenser från svensk spelmanstradition. Ale säger själv att hans viktigaste influens har varit Röjås-Jonas i Dalarna som i år skulle fyllt 100 är.

DSC_0230~2.JPG

Det var stor spelglädje och härligt sväng med fina soloinsatser, inte minst från blåssektionen med bl a Jonas Knutsson och Karin Hammar men alla gjorde det till härlig helhet. Ale binder ihop allt med kul mellansnack. Detta var första framträdandet med den nykomponerade musiken som också släpps på CD som såldes i foajén. En sådan inköptes också.

DSC_0237~3.JPG

Imorgon spelar de i Lerum och sedan drar de till ytterligare sex spelatser i landet. Jag avslutar med några bilder till...

DSC_0231~2.JPG

DSC_0233~3.JPG

DSC_0234~2.JPG

DSC_0236~2.JPG

• 2 weeks later...
On 2021-10-01 at 23:06, Bebop said:

Jag var i Karlskrona, en gång Sveriges tredje stad efter Riga och Stockholm.

Haha bra reklam ... det var ett tag sedan. Ungefär då Mozarts pappa låg i farfaderns pung.:grin:

Det har alltså gått utför...:winking:

1 hour ago, Apexorca said:

det var ett tag sedan. Ungefär då Mozarts pappa låg i farfaderns pung.:grin:

Här tarvas lite historisk bakgrund.

Blekinge, Skåne och Halland blev svenskt 1658. Karl XI behövde en isfri och svårintaglig hamnstad som låg strategiskt placerad ”mitt i riket” där både tyska Pommern och nuvarande Lettland och Estland ingick. Det blev Karlskrona som började byggas 1679 och det sägs att kungens avsikt var att göra Karlskrona till ny huvudstad. Alltså 77 år innan Mozart föddes, så där har du rätt. På bara ca 30 år blev Karlskrona rikets tredje stad efter Riga och Stockholm och det var en position man hade ända fram till ca 1830 men då efter Stockholm och Göteborg. På musikscenen hade då klassicismen med Mozart, Haydn, Beethoven och Schubert redan passerat och nu trängde romantiken in med Schuman, Brahms, Mendelssohn, Wagner m fl. 

Svenska stormaktsdrömmen tog slut 1721 då Karl XII inte lyckades försvara det Gustav II, Christina, Karl X och Karl XI byggt upp och Karlskronas plats i solen falnade allt mer. Upplysningstiden drog in med helt andra världen där Gustav III satsade på kultur och bygga upp myndigheter och akademier i Sthlm. Handeln utvecklades också, inte minst via Göteborg och Ostindiska kompaniet.

Karlskrona kommer att växa igen när nya transportleder och snabbtåg byggts från Iran via Turkiet, Georgien, Ryssland, Ukraina, Belarus och Polen med färjeterminal i Karlskrona. :openmouth: Skämtar jag…? Nej då, det finns sådana scenarie om framtiden från forskare. Ett annat häktar på även Asien i samma tänk och där Kalmar, Växjö och Karlskrona växer ihop till en ny storstadsregion. 

Var tid har sina behov… :closedeyes: Inget varar för evigt…