Matrixen Posted December 2, 2003 Posted December 2, 2003 Jag är svag för sakrala körverk av de stora mästarna. Favoriten är kanske inte oväntat Mozarts, men Brahms, ein Deutches Requiem är både massiv och smäktande vacker. Jag skiljdes från båda dessa alster vid en bodelning för några år sedan och har sedan dess bara köpt i kapp mig på Mozarts Requiem som blev en Naxos variant så länge, med trevligt arrangemang och skapliga solister, men ingen riktigt bra produktion. Tips på skivor med dessa verk, med bra arrangemang duktiga solister samt riktigt bra produktioner skulle uppskattas å det varmaste. Standard CD är det som gäller. tack på förhand, /Matrixen Quote
Henrik Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Hej Matrixen, När det gäller Brahms requiem är Otto Klemperers inspelning från 1962 och EMI en absolut favorit. Inspelningen är av högsta kvalitet och solisterna i form av Elisabeth Schwarzkopf och Dietrich Fischer-Dieskau går ju inte av för hackor. Helt enkelt ett måste i alla musiksamlingar. När det gäller Mozarts requiem har jag varken samma erfarenhet eller absoluta tycke. Däremot vill jag varna för Karajans insplning från 76 med Berlin-filharmonikerna (en kombination som i många andra sammanhang är mycket trevlig). Den här inspelningen tycker jag är ett riktigt hafs-verk där Karajan bara verkar vilja få det överstökat. En modern inspelning av Mozart som jag tycker om är Herreweghes inspelning på Harmonia Mundi (tror den är från 2000). Herreweghes dirigering känns lätt och frisk samtidigt som han håller orkestern (Orchestre des Champs Élysées) som alltid i ett fast grepp. Ett annat mäss-tips är Charles Gounods "Cecilia-mässan" eller som den egentligen heter: "Messe Solenelle de Sainte Cécile" som är lite mindre tung än Mozart och Brahms verk ovan, men ändå riktigt bra. En liten pärla som ofta glöms bort när man pratar om mässor. Jag har bara erfarenhet av EMIs inspelning från 84 med Georges Prêtre som dirigent och Barbara Hendricks som sopran. Inspelningen är helt ok även om kören ibland kan kännas lite osammanhängande ibland. Ljudmässigt dock ok om ändå inte helt lysande. Mvh. Henrik Quote
Matrixen Posted December 17, 2003 Author Posted December 17, 2003 Tack Henrik! Det tog ett tag innan någon svarade, men nu var det ju ett ovanligt bra svar som jag till slut fick, så det kompenserade mer än väl. Mycket intressant. Precis en sådan typ av vägledning som jag hade hoppats på. Blir till att leta bland hyllorna. mvh, Henrik aka Matrixen Quote
wintermute Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 Jag kan inte annat än att hålla med Henrik om Klemperers inspening av Ein Deutsches Requiem. En annan inspelning som förkänar att nämnas är sir Geog Soltis inspelning från -78 (finns på DECCA). Bättre stråkar än på Klemperer. Gällande Mozarts har jag snöat in på Karajan och har tre olika. Andra förnämliga requier (heter det så ) är: Gabriel Faure: Lågmält, vackert. Verdi: Pampigt, mycket pukor, operalikt (finns t ex i bakgrunden på "den enfaldige mördaren). Britten: modernt, lite besvärligt, men häftigt. Annat i samma anda är: Miserere av Allegri C-moll-mässan av Beethoven H-moll mässan av Bach Siegfrids död och sorgemarsch av Wagner /W Quote
Henrik Posted December 21, 2003 Posted December 21, 2003 Hej Wintermute, EDR med Solti låter som ett tips jag måste lyssna på. Vore roligt att höra dig berätta vilka Karajan-inspelningar du har av Mozarts Req. samt en snabb-recension av dom. Sedan får du ju inte fresta oss med andra verk utan att ange vilken inspelning det är, samt vad du tycker om den... ;-) Speciellt H-mollmässan vill jag gärna ha tips på lite olika inspelningara av. Sitter "bara" med en Naxos inspelning som känns lite tunn. Och gärna olika tips på inspelningar av Faure om du har. Överlag verkar det som om Naxos har problem med just större verk såsom körverk etc. Kanske inte så konstigt med tanke på att det nog inte är lika kostsamt att hitta en duktig pianist (Rübsam, Jandö, m.fl.) eller någon lysande stråkkvartet. Att däremot hitta en kör på 100 personer samt en dirigent som kan knyta samman allt med en orkester, kräver nog resurser som bara "de stora" skivbolagen har. (Exempelvis är Naxos inspelning av Ein Deutsches Requiem direkt dålig i jämförelse med t.ex. Klemperer ovan. Annars är Naxos ett märke som förtjänar all framgång de kan få.) Någon annan som har samma typ av erfarenhet? Eller kanske andra? Mvh och God Jul! Henrik Quote
Gebex Posted December 21, 2003 Posted December 21, 2003 När det gäller Brahms requiem är Otto Klemperers inspelning från 1962 och EMI en absolut favorit. Inspelningen är av högsta kvalitet och solisterna i form av Elisabeth Schwarzkopf och Dietrich Fischer-Dieskau går ju inte av för hackor. Helt enkelt ett måste i alla musiksamlingar. Vet någon vart man kan köpa denna inspelning? MAO vilken skivbutik säljer den? Jag har försökt hitta den men inte lyckats... Quote
Henrik Posted December 22, 2003 Posted December 22, 2003 Hej Gebex, Jag gjorde en snabb sökning på nätet och hittade den för 89:- på CDON. Den finns säkert också på flera andra nät-butiker. Annars brukar den finnas i de flesta butiker som har ett någorlunda bra utbud av klassisk musik. Mvh. Henrik Quote
Matrixen Posted December 22, 2003 Author Posted December 22, 2003 Angående Naxos, min Mozarts Rquiem har ett trevligt arr och ok solister, men ljudbilden är lite diffus o platt. Saknas en hel del dynamik. Den duger helt klart till de flesta "vanliga" musikintresserade dock. Kul att det händer lite bonusgrejer i tråden! /M Quote
wintermute Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Hallå, Henrik! Jag återkommer med detaljer om Karajan-inspelningarna. Här är en sammanfattning av inspelningar och dirigenter av de nämnda verken. Gabriel Faure: Lågmält, vackert. Naxos, förnämliga sångsolister. Hyggligt ljud Verdi: Pampigt, mycket pukor, operalikt (finns t ex i bakgrunden på "den enfaldige mördaren). EMI, Richardo Muti, Lysande solister, möjligen skulle ytterligare dynamik och bastyngd fullända inspelningen Britten: modernt, lite besvärligt, men häftigt. DG, Gardiner, Lysande ljud, 4D. Annat i samma anda är: Miserere av Allegri Gimell, Mig veterligen den enda inspelningen på CD. Helt fantastisk! C-moll-mässan av Beethoven Philips, Davis, Maffig ljudbild, inte så mycket detaljer. Fett H-moll mässan av Bach DECCA, Solti, Överlag lysande solister, klassiskt bra DECCA-ljud Siegfrids död och sorgemarsch av Wagner DECCA, Solti, Lysande /snavfel/ Quote
wintermute Posted December 30, 2003 Posted December 30, 2003 Beträffande Karajan-inspelningarna. De visade sig bara vara 2; 1962 och 1987. Den tredje var sir Neville Mariner på DECCA. Inspelningen från 1987 är den första jag köpte och har därför varit min referens. Ljudet är ganska bra, men med den lite märkliga ljudbild som DG's 80-talare ibland har. Musikaliskt är den bra, även om den (likt alla inspelningar jag hört) blir oinspirerad någonstans runt "Hostias" (spår 10). Dies Irae har enormt med energi; nästan så att man glömmer bort att andas. Inspelningen från 1962 har ett "mysigare" ljud, med färre detaljer. I körerna finns den mäktighet som man kan höra t ex i Klemperers tolkning av Brahms requiem. Lacrimosa är överjordiskt vacker. Tempona på 1962-inspelningen känns i allmänhet långsammare än på 1987-inspelningen. Sir Neville Mariners inspelning är med klassiskt DECCA-ljud, med mycket bra stråkar. Däremot är det sällan musiken riktigt når de höjder när man slutar tänka och bara känner. Dies Irae är (i mitt tycke) en smula märklig med kraftiga intensitetsväxlingar, från viskningar till vrål. Det blir däremot aldrig riktigt intressant. Den från 1975 har jag hört, men inte nyligen. (Min har ett annat omslag men...) Quote
Guest Peo Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 Inspelningen från 1962 har ett "mysigare" ljud, med färre detaljer. I körerna finns den mäktighet som man kan höra t ex i Klemperers tolkning av Brahms requiem. Lacrimosa är överjordiskt vacker. Tempona på 1962-inspelningen känns i allmänhet långsammare än på 1987-inspelningen. Hur gamla trådar kan man gräva upp? Hmm.. Jag vill hur som helst slå ett stort slag för Karajans 62:a. Fantastiskt bra, detta är den första klassiska skiva jag överhuvudtaget lyssnade på, och den håller än. Det är för övrigt den här inspelningen som användes i filmen Amadeus, som även den är fantastiskt bra! Enda kruxet kanske är som du säger, wintermute, att den har ett lägre tempo än vad nästan alla andra inspelningar jag har hört.. Och eftersom jag är "inkörd" på den här låter nästan allt annat "fel". Jag var på en konsert i Kungsholms Kyrka för en massa år sedan, där de satte upp Requiem med stor kyrkokör. Ljudet var otroligt bra, min första stora hifi-upplevelse, hehe. Dessvärre slaktade de Requiem å det grövsta.. Tempot var sanslöst, jag trodde stundom att jag hamnat på en operett eller nåt. Huga. I alla fall, Deutsche Grammophon har en utgåva av 1962-versionen med Karajan (CDn heter 429 160-2), och den rekommenderas verkligen, verkligen.. Har någon jämfört CD mot vinyl på den utgåvan? Det vore onekligen intressant. Quote
Jörgen_G Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 /.../ I alla fall, Deutsche Grammophon har en utgåva av 1962-versionen med Karajan (CDn heter 429 160-2), och den rekommenderas verkligen, verkligen.. /.../ Kollade på CDON - där kostar den en spottstyver 59 pix för närvarande. Alltså - ner i varukorgen! För övrigt kan man gräva fram hur gamla trådar som helst när man tillför så mycket. /Jörgen G Quote
plundin™ Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 Hur gamla trådar kan man gräva upp? Hmm.. På det hela taget finns det inget bäst-före-datum på musikforats trådar (eller under några av de andra euphoniaforana heöller). Det är bra om gamla trådar gräns upp och om/ut/upp/ner-värderas, det visar bara på att det finns ett gränslöst värde i den kunskap som akumuleras här! När det gäller Mozarts Requiem så har jag en smula svårt för svulstiga postromantiska inspelningar som tex. Karajan's och Solti's eller Colin Davis och lutar mer åt det slanka eleganta man får sig till livs i inspelningar med historiska tolkningsgrunder (HIP*). Dessutom finns det mycket att upptäcka i hans requiem beroende på vilken fullbordad version man väljer, Süssmayr's från Mozarts egen tid, eller Mauder eller Levin eller, ja det finns en handfull versioner till. HIPpa inspelningar man kan sampla : Soli / Chorus & Orchestra of The Academy of Ancient Music / Christopher Hogwood (Decca 411712-2) - Mauder Soli / Boston Baroque / Martin Pearlman (Telarc CD-80410) - Levin Soli / La Chapelle Royale / Collegium Vocale Gent / Orchestre des Champs-Élysées / Philippe Herreweghe (Harmonia Mundi HMC901620) - Süssmayr Alla tre är en god motvikt till Solti och Jarajan och grabbarna! /ptr * =Historically Informed Practice Quote
Guest Peo Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 Gabriel Faure: Lågmält, vackert. Mmm, jag köpte denna häromdagen, på Naxos (8.550765). Otroligt bra, fin inspelning och väldigt vackert.. Rekommenderas med varmt hjärta! Inte direkt en "vanlig" Requiem men ack så bra. plundin: intressant, jag skall kolla upp dina tips - det går väl inte att få för mycket av Mozart's Requiem? I övrigt har du ju fullkomligt rätt i att Karajans version är klart..svulstig. Men ack så bra! Övriga tips i stil med Fauré mottages tacksamt för övrigt, det var riktigt bra.. Som balsam för själen. Quote
Orfeus Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 Jag fick en inspelning av Mozarts Requiem av min far nyligen. Han hade varit och lyssnat på det i Berwaldhallen med Radions symfoniorkester och Radiokören, med Manfred Honeck som dirigent, och de gjorde alltså en CD av framförandet. Låter riktigt bra! Rekomenderas varmt, även om det är lite text och så på cdn. Den finns (eller i varje fall fanns) att köpa hos Sveriges radio. Quote
Matrixen Posted March 17, 2007 Author Posted March 17, 2007 Lyfter denna, mest för att den är så matnyttig och på förekommen anledning i chatten.... Quote
plundin™ Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Lyfter denna, mest för att den är så matnyttig och på förekommen anledning i chatten.... Henrik, missade chattförstret. Kan du göra en kompakt rekapitulation? /ptr Quote
Matrixen Posted March 17, 2007 Author Posted March 17, 2007 ja o Peo diskuterade lämpliga utgåvor av bland annat Mozarts o Brahms requiem och då erinrade jag mig denna tråd. Inget nytt under solen :cool: Quote
Recommended Posts