Jump to content

Audionet...


Audionet

Recommended Posts

8 minutes ago, Audionet said:

 

Fåtöljen är lika hög i ryggstödet som min gamla Lamino, men jag sitter lite högre vilket helt klart påverkar ljudbilden något.

Just nu känns det som ett litet hål i mellanbasen. Kan vara en liten flytt av fåtöljen så är jag hemma igen. Skall se om jag får lite egentid idag så jag kan rigga upp mikrofonen och börja flytta runt lite. 

Ja det där att byta lyssningsstol kan ha sina sidor! En viss tillvänjning skulle jag säga. Har helt nyligen bytt från min gamla, som populärt kallas le Corbusier LC2 men som är ritad av Charlotte Perriand. En otroligt bekväm och låg i ruggen som gör att huvudet är helt fritt i 360 grader. Tyvärr föll den på åldersträcket med slitna passpoaler, men lädret är helt ok. I avvaktan på något helt nytt som skall ersätta den gamla så köpte jag på rea en "vanlig" Howard-fåtolj i tyg. Sitthöjden är densamma och tillbakalutningen är bekväm, men armstöden är inte lika höga som den gamla, vilket gör att fjärrkontrollerna får läggas på en stol bredvid. Samtidigt så påverkar bytet av material en smula negativt. Tyg dämpar mer än läder, varför jag antingen köper en ny LC2 eller någon annan i samma material. De flesta stolar jag testat har för låg sitthöjd i förhållande till diskanternas höjd, så jakten går vidare.

Lycka till med din nya stol, den ser onekligen skön ut, nackstödet är säkert bra mot gamnacke, men möjligen lite begränsande ljudmässigt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Snyggt du fått till det! :thumbsup:   En tanke om ditt tapp i diskanten; Rosa brus är väl inte frekvenslinjärt utan har ett fall i diskanten?

Att du inte har rejäla moder i basen förvånar mig! Min förra lägenhet var en liknande "betongbunker" och hade stora problem i basen.

Du kanske har någon öppning bakom lyssningsplatsen där bas kan vädras ut?   I annat fall ger fysikens lagar att det blir en rejäl puckel vid 30-35hz

om längden på rummet i spelriktningen är runt 5m.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, plind said:

Snyggt du fått till det! :thumbsup:   En tanke om ditt tapp i diskanten; Rosa brus är väl inte frekvenslinjärt utan har ett fall i diskanten?

Att du inte har rejäla moder i basen förvånar mig! Min förra lägenhet var en liknande "betongbunker" och hade stora problem i basen.

Du kanske har någon öppning bakom lyssningsplatsen där bas kan vädras ut?   I annat fall ger fysikens lagar att det blir en rejäl puckel vid 30-35hz

om längden på rummet i spelriktningen är runt 5m.

 

Tack plind!

 

Jag var också förundrad över hur bra det fungerade. Teoretiskt så borde det inte vara så bra. Jag har runt 5m till bakvägg som är en skjutgarderob som kan möjligtvis påverka. Bakom mig till vänster i hörnet är dörren till rummet och den släpper nog ut en del av problemen. Men även om jag stänger den så är det ok. Men om jag går ut i hallen bakom rummet så finner du basen som försvunnit ut ur rummet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
14 hours ago, Audionet said:

nya fåtöljen funnit sig till rätta

Börjar bli "inspelad" alltså? ;) 

Ja, du verkar onekligen fått till frekvensgången fint! Jag tror mig själv vilja ha en liten "tilt" på kurvan eftersom rytmiken är viktigare för mig än texter, oftast. (Alltså några dB högre i de lägre registren, för att droppa försiktigt i mellanreg och uppåt)

Jag ska nog passa på att mäta nu när jag är ledig!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

Börjar bli "inspelad" alltså? ;) 

Ja, du verkar onekligen fått till frekvensgången fint! Jag tror mig själv vilja ha en liten "tilt" på kurvan eftersom rytmiken är viktigare för mig än texter, oftast. (Alltså några dB högre i de lägre registren, för att droppa försiktigt i mellanreg och uppåt)

Jag ska nog passa på att mäta nu när jag är ledig!


Jag brukar lägga en höjning (tilt) från 200Hz och neråt, men det här rummet mäktar inte med det när jag spelar starkt. Det sätter igång rummet och jag måste sänka volymen och det vill jag ju inte göra! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har vi varit hos @Audionet och Audionettan i några dagar och i deras nya hus, så fint, grattis!

 

Med @Audionet’s tidigare inlägg om att det tänkta ”betongrummet"skulle bli svårt att tygla så hade jag redan skaffat mig en bild på hur det skulle kunna tänkas att låta. Nymålat, smakfullt inrett, ny stol samt minimalistiskt mot tidigare när det gäller antal apparater på bänken så slog jag mig ner för att lyssna på eländet, för det kan ju inte vara bra i en ”betongbunker!! 

Värden gav mig en hint om att det kanske inte låter så bra nu eftersom han några timmar innan vår ankomst hade bytt till en dyrare strömkabel som skulle utvärderas. Jaja, det gällde att ta ner förväntningarna tänkte jag! Kände att detta skulle bli spännande och bad om musik……men icke, först blev det lite snack om hur han förberett med ny klangmodul, nätverkskoppling och lite akustik fix. Jag tror att det hade blivit några timmars testande och tweakande. För när musiken började så tog det inte många minuter innan jag förstod att här hade det lagts krut på att få till önskad klang, soundstage etc i ”betongbunkern”.

 

Var jag där för att lyssna kritiskt? Var jag där för att försöka förstå hur värden gjort för att tämja ”betongbunkern"? Var jag där bara för att njuta av musik? Sammanfattningsvis av alla dagarna så är eller blir svaret ja på alla frågorna och nu slutar jag kalla detta en ”betongbunker” för det är det absolut inte, det är ett hifi-rum som jag tror många av oss skulle kunna tänkas ha eller försöka efterlikna i mångt och mycket. Bra jobbat - även om jag innerst inne visste att det inte skulle vara alltför svårt för @Audionet att få till det.

 

Jag blev sittandes alldeles själv ibland och zappade lite bland låtar via Qobuz, lyssnade efter likheter och olikheter kontra egna system, svårt då ljudminnet sägs vara kort. Låg volym - högre volym, covolution file eller inte, olika genrer etc. Tror att jag testade det mesta för att kunna ge värden feedback utifrån mina ideal.

Jag är generellt inte vän av convolution files utan jag skulle säga att jag är generellt för att låta musiken spela opåverkat även om jag i vissa lägen kan tycka att dessa ”filter” kan göra lite nytta. Den gamla strömkabeln byttes tillbaka och det lät då bättre, bara sådär!? Den nyare hade bara fått ca 75 timmar och behöver kanske mer eller felmatchning, vad vet jag? Konstaterade bara att jag fattar nada men att jag fortfarande hör ganska bra!

Jag kan bara konstatera att det låter riktigt riktigt bra i hifi-rummet och förstår så väl att värden blir sittandes med nedsjunkna axlar i timmar, själv höll jag på att somna ett par gånger och det är ett mått för mig att jag gillar det jag hör.

 

Om hur allt det digitala är i hopsnört och vad prylarna heter etc  får värden skriva om själv, jag konstaterade bara att det lät fantastiskt bra och att jag tror mig ha lite att göra/testa själv för att försöka komma närmare det ”analoga"!

 

 Tack för dessa dagar och grattis till det fina huset samt ett STORT GRATTIS till hifi-rummet!

 

/byZan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit kul om värden hade orkat kopplat in någon av skivspelarna som finns i någon kartong någonstans i huset, bara som jämförelse och för att stilla min nyfikenhet om hur det analoga står sig mot det digitala, men det kanske kan bli så vid nästa besök?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-26 at 06:43, byZan said:

Det hade varit kul om värden hade orkat kopplat in någon av skivspelarna som finns i någon kartong någonstans i huset, bara som jämförelse och för att stilla min nyfikenhet om hur det analoga står sig mot det digitala, men det kanske kan bli så vid nästa besök?

 

/byZan

 

 

Tackar för några trevliga dagar!

Blev mycket hifi och lite annat gott snack. :smile:

 

Skivspelaren Bergmann Magne blev inkopplad idag. Jag har inte hittat alla inställningsverktyg så jag kunde bara kontrollera att den står i våg. Får lita på att de andra inställningarna inte har ändrat sig i flytten. Men eftersom en skivspelare är ytterst känsliga och behöver lika mycket omvårdnad och kärlek som min fru så skulle jag säga att den är inte optimerad för tillfället. Den låter trevligt men når inte riktigt upp till det digitala mediet i nuläget. Det saknas lite botten i musiken, men annars spelar den utmärkt och kanske väl så bra som den digitala källan. :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

Det blev fart på ”gubben”😉

 

Om vi hade lagt lika mycket omvårdnad på hifi som vi gör på våra fruar så hade vi inte ens behövt fundera på hur det låtit i våra rum😉 Men jag tror att vi fortsätter att vårda våra respektive, klart värt det.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Blev lite misstänksam till att det inte lät så bra om vinylen. Började rota i mina bra att ha lådor och hittade en annan kabel.

 

Nu vart det lite roligare. Låter väldigt likt den digitala källan precis som jag vill komma ihåg att det var innan flytt. Då kan jag sova middag i lugn och ro även idag. :rolllaughing:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-18 at 10:12, plind said:

Snyggt du fått till det! :thumbsup:   En tanke om ditt tapp i diskanten; Rosa brus är väl inte frekvenslinjärt utan har ett fall i diskanten?

Att du inte har rejäla moder i basen förvånar mig! Min förra lägenhet var en liknande "betongbunker" och hade stora problem i basen.

Du kanske har någon öppning bakom lyssningsplatsen där bas kan vädras ut?   I annat fall ger fysikens lagar att det blir en rejäl puckel vid 30-35hz

om längden på rummet i spelriktningen är runt 5m.

Jag kan gissa att fönstret i väggen bakom högtalarna "släpper ut" lite bas. Bass traps i hörnen borde göra nytta i detta fall. Jag kan gissa att basen ändå hänger kvar en stund jämfört med mellanregister och diskant. En vattenfallskurva visar ju det; tror inte du visat någon sådan....

Jag som också har en betongbunker fick inte lugn i ljudbilden förrän jag hade 16cm absorbenter på väggen bakom högtalarna. Basen reflexen påverkade även mellanregister som gjorde att flytta huvudet några cm gjorde skillnad. Inte kul.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Steelberry said:

Jag kan gissa att fönstret i väggen bakom högtalarna "släpper ut" lite bas. Bass traps i hörnen borde göra nytta i detta fall. Jag kan gissa att basen ändå hänger kvar en stund jämfört med mellanregister och diskant. En vattenfallskurva visar ju det; tror inte du visat någon sådan....

Jag som också har en betongbunker fick inte lugn i ljudbilden förrän jag hade 16cm absorbenter på väggen bakom högtalarna. Basen reflexen påverkade även mellanregister som gjorde att flytta huvudet några cm gjorde skillnad. Inte kul.

 

Det är rätt ok nu. Har lite problem vid 100Hz, men det är en ganska skarp peak. Med en convolution file i ROON så är den borta. 

Håller på att leka med olika kurvor i REW. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tiden går och testandet fortsätter.

 

Det är lustigt hur en sak leder till något annat. Att byta hifi-rum är inte så dumt. Man börjar om från början och utmanar tidigare "sanningar". Mycket nyttigt för att öppna sinnena. Igår plockade jag fram en högtalarkabel som fått se sig bänkad i mitt förra hem. Nu så tror jag den lilla kabelstumpen minsann varit på träningsläger eller bara blivit lite putt för att den inte fick lira i 1:a uppställningen. Det som jag tidigare inte upplevde tillförde något till min uppställning ger mig nu en ny intressant upplevelse. Kul med återvinning! 

 

Ju mer jag håller på med detta vansinne så inser jag att allt hänger ihop och ändrar man på något så kan det påverka tidigare upplevelser. Så den senaste tiden har jag gjort nya erfarenheter med gamla sanningar.

 

Visst är det kul att ha en hobby!

 

Nu bär det av mot helgens event i Stockholm. Hoppas på lite kul övningar hemma hos @byZan och kul häng i huvudstaden med likasinnade, vi ses!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2022-04-15 at 11:25, TheToobs said:

Ett riktigt trevligt rum @Audionet!

Kan bara drömma om hur bra det låter.

 

Ser att du nämner både streaming och analoga källor i tråden.

Har du någon bild på hur du löst den fysiska placeringen av dessa?

 

Tack TheToobs!

 

På bilden över rummet så kan man se min digitala lösning. Längst ner till vänster är min switch, end point samt strömförsörjning. Uppe till höger om försteget så står min musikserver. Dacen är inbyggd i försteget.

 

Min skivspelare är inte med på bilden. Den står numera ovanför försteget. Phonosteget är inbyggt i försteget.

Link to comment
Share on other sites

Den senaste tiden har jag tyckt att mitt ljud inte riktigt levt upp till den minnesbild jag har av mitt ljud. En svag olust till att spela musik har infunnit sig vilket är lätt frustrerande.  Basen har varit lite instängd, saknat upplösning och känts lite strypt. Jag har upplevt musiken som lite trött, slö och oinspirerad.

 

Så ikväll fick jag för mig att jag var tvungen att undersöka fenomenet lite närmare. Innerst inne visste jag vad som förmodligen ställde till det. Men ibland är det bra att få bekräfta tidigare fastställda uppfattningar.

 

För en tid sedan fick jag för mig att jämföra lite kablar. Eftersom jag är lite lat och gillar när saker och ting är lätt och smidigt så lät jag alla kablar ligga sida vid sida för att lätt kunna skifta. När jag väl tröttna på att skifta kablar så städade jag inte upp bakom anläggning. Det här är en erfarenhet som jag har med mig sedan tidigare. Kablar som inte används skall absolut städas undan. Jag vet ju om detta och har råkat ut för detta tidigare. Varför kan man då inte förmå sig själv att anstränga sig lite och plocka undan efter sig? Nåja, belöning var stor när jag nu väl fick städat upp i min sladdröra! :smile:

 

Så en liten påminnelse till mig själv. Är det inte inkopplat, plocka undan det!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Wilma.jpg.051b1534559ed80d9952ed7953825733.jpg

 

Äntligen är husse hemma igen och vi kan lyssna på musik tillsammans!

 

Efter att vi har haft en del större projekt på gång hemma där strömmen har blivit frånkopplad lite till och från så bestämde jag mig för att stänga ner musikbunkern under tiden hantverkarna var här och när de väl åkte hem så åkte vi upp till @byZan för några dagars semester. Idag var första dagen som bunkern åter är öppen. Först in var Wilma och Frank Sinatra fick öppna musikstunden och Wilma la sig nöjt ner i mitt knä. Ibland undrar jag om inte min lille hund gillar att tillbringa sin tid framför anläggningen mer än husse. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AlfaGTV said:

Trots det maskerande skärpedjupet anar jag en Bergmann på toppen igen, som tur é! :D 


Visst är det en Bergmann på toppen i bänken, mest för att jag måste ställa den någonstans. :rolllaughing:
Jag håller med @lindome, hur i hela friden kan @AlfaGTV se att det är en Bergmann? 
Det finns fler vinylavläsare i hemmet, så det skulle kunna vara en annan spelare.

 

Efter ett par dagar uppe hos @byZan så diskuteras det om/ hur man skulle kunna avyttra en del av hifi- lagret. Bör nämnas att den diskussionen påhejades ivrigt från sidan av mindre hifi- intresserade livskamrater.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Efter flytten till vårt nya hus så lovade jag min fru i ett svagt ögonblick när jag satt nöjd i mitt dedikerad hifi-rum att vardagsrummet skulle vara hifi-fritt. Det fick lov att finnas möjlighet till musik i vardagsrummet men det skulle vara diskret.
 

Nu efter drygt ett år så har saknaden blivit för stor.

Efter en snabb undersökning av marknaden efter en diskret ljudlösning så kom jag fram till ett alternativ som fick godkänt av familjen (fru).

Tester som lästes och sammanställdes var eniga om att Apple Homepod var lösningen och svaret på allas behov att få en musikalisk upplevelse.

Tydligen var suget på marknaden efter denna lösning väldigt stor. Det bekräftar att många anser att det kan vara den ultimata lösningen. Marknaden kan ju inte ha fel?

 

Så kom då dagen då det äntligen fanns en Homepod tillgänglig. Snabbt som tusan åkte jag iväg och plockade upp ett exemplar.

Installationen och uppstart var i vanlig ordning som i Apple-världen bussenkel.

Men hur lät det? Nja, det var väl inte riktigt lösningen och uppfyllde inte mina önskemål. Efter ytterligare fördjupande i media så blev det klart att man skulle inte köpa en utan två.
 

Så iväg till affären och öka på antalet Homepods till två. Installationen gick lika smidigt av nummer två och fick frågan om jag ville koppla ihop mina Homepods till ett stereopar. Det kändes väldigt lovande, stereo är ju bra. Nu har jag spelat på dem några veckor och jag har sänkt mitt mål med lösningen. Så nu tycker jag att det fungerar för bakgrundsmusik och fylla rummet med musik. Det är väldigt långt ifrån en hifi-upplevelse men ibland får man tänka om och inte blanda ihop hifi-upplevelse och musik. Om man kan göra det så fungerar två Homepods tillfredställande.

 

Jag har markerat med gult i urklippet från tidningen Ljud & Bild hur de upplevde Apple Homepod. Kan konstatera att vi har olika kravspecifikationer på välljud. :smile:
 

 

D29B30E1-0581-4B23-8173-982FD9BB4F48.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...