Jump to content

Vinterprojekt med AN-E som inspiration

MatsT
 Share

Recommended Posts

Jag har reagerat på varför det inte är fler som använder själva kabinettet som stöd, men tror det beror mest på att det blir svårt och svårkontrollerbart.

Det är kanske fyrkantigt i den bemärkelsen att man "idealiserar bort" själva kabinettet i dimensioneringen. Om man i stället tog hänsyn till kabinettets egenskaper hade kanske fler landat i mer admittanta och komplianta kabinett.

Intuitivt är det märkligt att det inte låter mer låda. Hur kan det komma sig?

Edit;

I princip borde man kunna parallellkoppla M, G och C i tex Basta, dvs själva kabinettets massa, admittans och komplians. Alltså på samma sätt som man gör med kabinettets volym, absorption, portar etc.

Edited by calle_jr

Visst kan det låta låda eller snarare färgat om väggarna spelar med för mycket, mest låddljud verkar det bli om lådan har någon öppning enligt mina erfarenheter. När jag höll på med högtalarbyggen i min ungdom gjorde jag en del experiment med vibrationseliminering och det jag uppnådde var nog inte minskat låddljud utan snarare bättre upplösning. När jag nu ger mig på det igen så är min tanke när det gäller vibrationer i kabinettet att baffeln bör vara så vibrationsfri som möjligt eftersom rörelser där riskerar att blandas med direktljudet. När det gäller övriga sidor på kabinettet ger vibrationer ett bidrag till efterklangen som nog oftast kan ses som försumbart oavsett om rummet är dämpat eller inte. Förmodligen är frekvensen på vibrationerna väl så viktiga som nivån. Genom att använda väggar som lagrar mindre energi och släpper ifrån sig dessa mer bredbandigt borde det inte vara någon nackdel för konstruktionen men baffeln är förstås ett annat kapitel och allt ska rimligtvis ligga inom någon gräns någonstans.

Att slentrianmässigt bara bygga lådor med tjocka väggar med dämpande material är nog enklare men varför göra det enkelt för sig. Som vanligt gäller att det går att nå framgång på olika sätt och jag har inget att invända mot exempelvis lådkonstruktionerna hos Wilson.

23 hours ago, MatsT said:

baffeln bör vara så vibrationsfri som möjligt eftersom rörelser där riskerar att blandas med direktljudet. När det gäller övriga sidor på kabinettet ger vibrationer ett bidrag till efterklangen som nog oftast kan ses som försumbart oavsett om rummet är dämpat eller inte. Förmodligen är frekvensen på vibrationerna väl så viktiga som nivån

Ljudalstring av att kabinettväggarna vibrerar som membran finns såklart, men jag kan inte heller tänka mig att det är vad man eftersträvat i tunnväggiga högtalare.

När kabinettväggarna blir flexibla fungerar kabinettet lite mer som en ballong (överdrivet).

Beranek visade att ljudtrycket i lyssningsposition är direkt beroende av den hastighet (m3/s) som behövs för att komprimera och expandera luften i kabinettet.

Så, när det gäller utstrålningen kan man nog betrakta flexibla väggar på samma sätt som en port eller slavbas (eller läckageförluster).

Min gissning är att det är tuningen av denna hastighet (för aktuella drivers) som är nyckeln.

1 hour ago, calle_jr said:

Ljudalstring av att kabinettväggarna vibrerar som membran finns såklart, men jag kan inte heller tänka mig att det är vad man eftersträvat i tunnväggiga högtalare.

Det tror inte jag heller utan det är nog för att det är enklare att styra vibrationerna med stagning som kan vara en fördel med tunnare väggar i kombination med mindre lagrad energi.

Här är några vibrationsmätningar på väggar gjorda av Stereophile.

506ANEfig2.jpg

Audio Note AN-E Lexus Signature, cumulative spectral-decay plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the cabinet's side panel 8" from the top (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

1008harH40fig2.jpg

Harbeth Audio M40.1, cumulative spectral-decay plot calculated from output of an accelerometer fastened to name plate on rear panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

1212KEF50fig2.jpg

KEF LS50, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of side panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

805bawfig12.jpg

B&W Matrix 805, cumulative spectral-decay plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the cabinet's side panel. (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz.)

805bawfig13.jpg

Spica SC-30, cumulative spectral-decay plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the cabinet's side panel. (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz.)

Slutsatser är inte helt enkla att dra men visst ser B&W Matrix ut att fungera bra och Spica har lyckats mindre bra. Audio Note och Harbeth har mer bredbandiga vibrationer. Det spelar förstås stor roll i vilken riktning vibrationerna strålar ut. Det skulle vara roligt att se B&W Matrix frekvensgång uppmätt med och utan stagning.

53 minutes ago, MatsT said:

Slutsatser är inte helt enkla att dra

Nej, för vad som är "bra" och "dåligt" är inte själklart och beror säkert på en rad kombinationseffekter.

Om man ska reda ut detta tekniskt så måste man nog titta på hela högtalarens utstrålning, och söka efter sambanden där.

Undrar varför Stereophile gjorde mätningarna, alltså har de redovisat något mer än bara mätningarna?

Vibrationer i väggarna är en av standardmätningarna som Stereophile gör och de lämnar nog till läsaren att avgöra om det är viktigt eller inte.

27 minutes ago, calle_jr said:

Om man ska reda ut detta tekniskt så måste man nog titta på hela högtalarens utstrålning, och söka efter sambanden där.

Precis, det skadar inte att försöka förstå funktionen och jag skrev att det vore intressant att se mätningar på B&W Matrix med och utan stagning och det är för att se vad det "kostar" att få vibrationsfritt kabinett. Någonstans försvinner energi om man dämpar och styr strålning från väggar men jag skulle tro att just Matrix-systemet är väldigt bra och kanske mest påverkar genom att stjäla volym?

Impedanskurvor är egentligen mer intressanta än man kan tro, där kan man i princip se just sådana effekter och vad det "kostar" i form av reaktans och resistans.

• 2 months later...

Projektet har legat i dvala ett tag men nu har jag börjat med förberedelser igen!

Jag har lokaliserat en såg med lager av björkplywood i närområdet så nu gäller det bara att rita upp vad som behövs för att få ihop ett par lådor. Det borde vara möjligt att få fram materialet före jul. :smile:

On 2021-09-19 at 11:02, calle_jr said:

Undrar varför Stereophile gjorde mätningarna, alltså har de redovisat något mer än bara mätningarna?

Bra fråga som jag inte vet svaret på, såklart, men uppskattar en mätning på en objektiv kvalitet som det oftast "skryts om" i marknadsföringsmaterial. Således blir det nånting med/mot en tillverkares påstådda dämpade låda (utan att jag menar att saker här är svart/vita, sas).

6 minutes ago, MatsT said:

Det borde vara möjligt att få fram materialet före jul. 

Gissar att fler tänker som jag; lite "arbete" under mellandagarna kräver lite planering. :D

On 2021-11-23 at 15:24, Engelholm Audio said:

uppskattar en mätning på en objektiv kvalitet som det oftast "skryts om" i marknadsföringsmaterial. Således blir det nånting med/mot en tillverkares påstådda dämpade låda (utan att jag menar att saker här är svart/vita, sas).

Jag tror att tankegången är ungefär; "ett kabinett ska vara dämpat eftersom ett vibrerande kabinett innebär distorsion och distorsion är inte bra."

Men varför ska man då öht välja en konstruktionsprincip med kabinett, där det mesta av utstrålningen kan kallas distorsion?

För mig känns det mer logiskt att låta kabinettet finnas med i designen. Använda/utforma kabinettet så att det gynnar utstrålningen. Låta det medverka till en fin klang.

Det är tekniskt sett fullt görbart. Det svåra är att få reda på vilka egenskaper som ger en fin klang. Det är såklart starkt kopplat till vad man har för drivers, lådvolym och ev portar.

En lösning som jag tycker är intressant, men som är helt ogörligt om man inte har tid och pannben, är ju lösningen som Ocellia använder i sina högtalare. Jag och @Ranefjord pratade med Samuel Furon på Arkenmässan 2004 (länk till vårt gamla reportage) där vi hade en speciell upplevelse med Ocelliahögtalarna som just försöker få de vibrationer som onekligen alstras av konrörelserna att spridas och försvinna med hjälp av ett lätt men styvt kabinett.

6moons har gått lite djupare i konstruktionen. 6moons, Ocellia

ocellia.jpg.bd888dce397d3986e3545f1f32ac4a94.jpg

ocellia2.jpg.e8a092d7fea2ac1359879a2f27e2d38f.jpg

(Bilder lånade från 6moons.)

1 hour ago, lindvall said:

lösningen som Ocellia använder i sina högtalare

Fräckt!

1 hour ago, lindvall said:

försöker få de vibrationer som onekligen alstras av konrörelserna att spridas och försvinna

Så brukar det uttryckas, men jag förstår inte varför :unsure:

Man hoppar över ett tankesteg tycker jag.

Det finns ju inget egenvärde i att vibrationerna sprids och försvinner. Vad är det som säger att det gör att högtalaren låter bättre?

Den enda fördelen jag ser är att det är lättare att räkna på.

Men man skulle kunna betrakta kabinettet på samma sätt som en port tex i Basta!

Dvs man har ett Ckab och ett Rkab som motsvarar kabinettets komplians och dämpning.

Ckab skulle då vara betydligt lägre och Rkab lite högre än motsvarande för en port, dvs man får en slags hybrid mellan sluten och portad låda.