Jump to content

Vinterprojekt med AN-E som inspiration


MatsT

Recommended Posts

Jag har fått paket från HiFi Collective.

 

P1010578s.JPG.88ecd6069b20750c3a0fce698d120854.JPGd

 

FedEx har levererat med hjälp av PostNord och de har lärt sig momshanteringen så de drog av momsen i UK och sedan har jag fått momsfaktura från FedEx plus en liten avgift för besväret.

 

Tanken är att jag ska bli sysselsatt i verkstaden under vintern. :smile:

 

Jag hoppas att det blir vintern 21/22. :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Jag trodde AN hade slutat sälja högtalarkit.

 

Det är precis det som är anledningen till köpet just nu, bäst att passa på innan det är för sent.

 

HiFi Collective har några kit kvar men jag valde att bara köpa element eftersom själva konstruerandet intresserar mig och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken variant jag ska bygga än. ANK Kits i Kanada sålde färdiga lådor för AN-E och jag funderade ett tag på att köpa ett par trots en ganska hög prislapp men de verkar ha slutat med detta nu så jag får bygga själv och ser fram emot att få försöka bygga något som är rimligt snyggt själv.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att bygga lådor med samma bredd och djup som AN-E men är inte helt säker på att jag kommer att använda basreflexlösningen som finns i den. Det finns även en sluten konstruktion AN-K som avviker lite i mått och använder annat baselement men jag lutar nog mot ett mellanting mellan dessa storleksmässigt.

 

Att bredden är lämplig för elementen kan ses i följande kurvskara för spridning i AN-E.

506ANEfig5.jpg

 

Det ser ut att kunna bli en rätt homogen effektrespons och det är en svaghet för ett så pass stort element som jobbar upp till 3kHz. Diskantelementet har baffelstöd i hela sitt arbetsområde. Rätt bra design faktiskt. :thumbsup:

 

Jag har ingen plats för högtalare som ska stå intill en vägg förutom möjligen vid TV'n men där är det slöseri med sådana här högtalare (för mig). Jag vill alltså inte använda underavstämd basreflex som i och för sig ger bra output mot lägre frekvenser med hjälp av rumsreflexer. Det är inte en lösning som jag trivs med riktigt heller eftersom det finns nackdelar med väggnära placering som kräver en del åtgärder för att bli bra. Jag har mina högtalare helt fristående nästan mitt i rummet och där har jag även mina gamla hembyggen från 70-talet som fungerar utmärkt där så det borde en ny högtalare med Audio Note element också göra. För att basen ska fungera utan väggstöd krävs en mindre låda som antingen är sluten eller basreflex med klassisk Butterworth-avstämning. Undre gränsfrekvensen kommer att flyttas upp en del och jag måste ta reda på TS-parametrarna innan jag går vidare med lådans dimensionering. Med den fristående placeringen kommer jag att göra basunderdelar som tar vid mot lägre frekvenser och en låda med 2x12" känns rimlig, en framåt och en bakåt för minskade vibrationer. Det blir aktiv delning och EQ för att komma ned mot låga frekvenser och det troliga är att det blir slutna baslådor. Till en början kommer jag att köra med Audio Pro B2-50 för att få igång något att jobba vidare med.

 

Delningsfiltren kommer att vara placerade utanför lådan så jag har möjlighet att leka lite med både aktiva och passiva lösningar under utvecklingsarbetet. 

 

AN-E

AN-E-Spx-Alnico-5.jpg

AN-K

FRONT-ANGLE-AN-K-Spe-single.jpg

AN-J

 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte inget kit så de har i alla fall inte räknat ned efter mig.

 

FedEx ville ha en dryg hundring för att sköta momsen och det blir svensk moms men den brittiska drar de av vid beställningen så det är inte så mycket dyrare ändå.

 

Jag har mätt upp ett baselement och så här ser impedanskurvan ut med lite beräknade TS-parametrar också.

 

an_woofer_hemp_imp.JPG.3126c536eb1b01dbb3d08e3e722888c0.JPG

 

Jag ska motionera elementen med musik och mäta igen men det dröjer ett tag. Fs på cirka35Hz och Qts på 0.41 känns som användbara värden :thumbsup:

Förmodligen ändras de en del efter uppmjukning men jag kan börja skissa lite på lådor i alla fall.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har många gånger varit inne på den här typen av kit och ser med spänning fram emot att få följa din resa.

 

Jag spelar just nu med ett par Snell högtalare(E3) varifrån Audio Notes konstruktion har sitt ursprung.

 

Mina högtalare E3 är till utseende mest lik dagens AN-E(det är säkert mycket som skiljer dem åt)men pratar vi enbart placeringsmässigt så trivs min gamla variant att komma ut en bit från väggen(det sitter en diskant på baksidan) medan AN-E nästan kräver nära väggplacering/ hörna för att få ut sin fulla potential i de flesta rum.

 

Jag hade även ett par devore Orangutang o96 på prov som har en liknande konstruktion - skillnaden som gjorde att jag drogs till dessa istället för AN-E var att de inte behövde stå nära vägg utan trivdes en bra bit ut i rummet med behållen basrespons. De var tyvärr för ”heta i toppen” för mina öron. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på om jag ska använda en bakåtriktad diskant också eftersom jag tänker mig en placering långt från väggar. Det ger sig om det behövs någon ambiens-justering. Peter Snell har nog en ganska stor del i designen men de har förstås ändrat en del på vägen.

 

Apropå diskant, så här ser impedanskurvan ut.

 

an_tweeter_imp.JPG.a6cd0cb920a382991242c7a7807c41b0.JPG

 

Ser också vettigt ut.

 

Link to comment
Share on other sites

  • MatsT changed the title to Vinterprojekt med AN-E som inspiration

Vi får se vilken vinter det blir...

 

Någorlunda genomtänkt är projektet eftersom jag funderat ett tag på det men det blir säkert några nya variabler att ta hänsyn till på vägen.

 

Jag har hittat TS-parametrar för AN-E med pappersmembran på Troels Gravesens sida

 

AN-E_TS_Troels.JPG.d89fb1ebabe1dfc6d59f50f4c7a0f35d.JPG

 

De avviker en del från det jag mätte upp med element direkt ur lådan men parametrarna verkar rimliga och jag har matat in dem i WinISD och det simulerar ganska likt uppmätta kurvor (för annan modell) från Stereophile.

 

506ANEfig4.jpg

 

AN-E_boxsim_Troels.JPG.c0797366ae59b0173b62326deada0660.JPG

 

Jag behöver gymnastisera mina element och sedan mäta upp båda igen. Då behöver jag få veta Vas också så det kommer att behövas en liten testlåda för att mäta det och då kommer jag att kunna gå vidare med konstruerandet.

 

Link to comment
Share on other sites

Med bara en liten justering av basreflexavstämningen går det att få en kurba som lämpar sig bättre för fristående högtalare på golv.

 

AN-E_golv_boxsim_Troels.JPG.a9bdc41a5b533be056cde211a1b4b4eb.JPG

 

Det blir cirka 10Hz högre nedre gränsfrekvens men med delning mot subwoofer vid 80-100Hz borde det bli utmärkt.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Det blir cirka 10Hz högre nedre gränsfrekvens men med delning mot subwoofer vid 80-100Hz borde det bli utmärkt.

Ett ständigt kompromissande, givande och tagande...och känslighet balanseras mot basdjup vilket har tentakler till storlek samt effekttålighet.  :) I ditt fall +4 dB vid 40 på bekostnad av djup.

 

21 hours ago, MatsT said:

Jag ska motionera elementen med musik och mäta igen men det dröjer ett tag. Fs på cirka35Hz och Qts på 0.41 känns som användbara värden :thumbsup:

Det är ju rejält med Qts och det bör kunna generera en del bas. Musikaliskt och lättsamt. Men Troels mätning med Qts på 0.24 är verkligen stor skillnad och här krävs såklart "facit" så du vet vart du står med dina element.

 

Båda elementens impedansmätning visar på 1 resp 2 små-resonanser och i tämligen "öron-känsligt område". Mätartefakt eller nått faktiskt i elementen?

 

Ps. Hoppas inte inlägget uppfattas som neggo. Intentionen är att bidra och lysa från olika håll.

Link to comment
Share on other sites

Jag noterade också resonanserna som syns på impedanskurvorna och får undersöka detta mer. Jag hade föredragit om de inte funnits.

 

Det är för stor skillnad på Qts för att det ska kunna bli lika efter inspelning och jag skulle snarare tro att det kryper uppåt en smula och Fs nedåt. Svaren kommer så småningom och innan Vas är uppmätt kan jag inte avgöra om det går att använda "standardlåda" men har lite svårt att tro att det inte skulle gå eftersom de levereras som ersättningselement.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Mäter vänster och höger bas likadant?

 

TS-parametrar är väl egentligen lagom trubbiga för detaljerad högtalardimensionering.

Med komplett impedansmätning mag och fas har man den exakta karakteristiken, så varför inte använda den direkt i simuleringar?

Nackdelen är såklart att man får med sig ev mätartefakter som förvirrar, men man kan ju idealisera lite själv utan att yxa så långt som till TS-parametrar.

 

Scan-Speak gör ju en variant där de anger en mer detaljerad krets som är en analogi av driverns impedansmätning.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calle_jr said:

Med komplett impedansmätning mag och fas har man den exakta karakteristiken, så varför inte använda den direkt i simuleringar?

Hmm...inte säker på hur du menar här, @calle_jr...och jag blir osäker för min tolkning av ditt påstående är att det är ju det man gör. Ofta. Mitt Clio kan göra T&S mätningar enligt:

  • Two   distinct   impedance   measurements  (with   the   loudspeaker   in   two different load conditions)
  • One single impedance measurement where one T&S Parameter is fixed
  • (man påstås också ha en laser-baserad mätning som inte är beskriven)

...det är en ganska känslig och vansklig procedur som lätt ger olika mätvärden trots små förändringar i testsetupen.

 

Link to comment
Share on other sites

Som Snell EIV (sista "gamla" modellen så skulle jag rekommendera att köra med basreflex. Det blir en härlig bas i Snell E! Man behöver eg ingen subwoofer IMO vid rätt placering. Diskant bak ger ett luftigt ljud. Det låter inte konstigt/artificiellt i mina öron. 

Link to comment
Share on other sites

Det lutar åt att jag bygger med basreflex och slitsport som kan förses med en förlängning på baksidan så att högtalaren lätt kan anpassas efter olika placeringar.

 

Jag har också tyckt mycket bra om AN-E när jag hört dem och det verkar vara vanligt att de som gillar Quad ESL också gillar AN-E. De låter förstås inte likadant men det finns något i presentationen hos båda som gör att man kommer "nära musiken". 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, undrar hur det kommer sig? 

 

Vad har de gemensamt och ev. också med Öhmans Guru / piP ?

 

Det verkar vara nåt med att högtalarna fullständigt försvinner i den musikaliska presentationen, som om man vill bära ut högtalarna för att de inte verkar göra någon nytta.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Engelholm Audio said:

Hmm...inte säker på hur du menar här, @calle_jr...och jag blir osäker för min tolkning av ditt påstående är att det är ju det man gör. Ofta. Mitt Clio kan göra T&S mätningar enligt:

  • Two   distinct   impedance   measurements  (with   the   loudspeaker   in   two different load conditions)
  • One single impedance measurement where one T&S Parameter is fixed
  • (man påstås också ha en laser-baserad mätning som inte är beskriven)

...det är en ganska känslig och vansklig procedur som lätt ger olika mätvärden trots små förändringar i testsetupen.

 

Snygg lösning i Clio!

Ja, det är ju det man gör. Men även om mjukvaran är noggrann så begränsas förfarandet av noggrannheten i "TS-modellen" i sig. Speciellt om drivern har olinjära mekaniska, elektromagnetiska eller akustiska egenskaper, vilket den vad jag känner till alltid har. 

Jag knappade in TS-parametrar för ScanSpeak 22W/8534G00 och det resulterar i följande impedansgång (grön linje) som jag lagt över ScanSpeaks mätta impedansgång; 

 

image.png


Jag hade förväntat mig lite bättre överensstämmelse (jag valde ett element i högen), men det spelar ingen roll som exempel. För vad jag menar är att om elementet har lite luriga egenheter så syns de ofta inte i TS, däremot i mätning. I något exempel fick man ta till notchfilter mitt i piston range vilket kanske inte är så önskvärt.

Det finns ju några noggrannare metoder, exvis semi-induktans-modellen som advanced parameters baseras på. Men jag håller nog mest på att lyfta in impedansmätningen så som den ser ut. Varför gå via ytterligare omvandlingar?

Det kan också vara jag som knappat för slarvigt. Kanske ska kolla i Clio (jag har inte det). Men som sagt det spelar ingen roll för vad jag menade.

 

Hoppas jag inte spammar @MatsTs tråd.
 

Link to comment
Share on other sites

Lite utvidgningar i tråden när det gäller TS-parametrar stör inte alls eftersom jag just nu funderar i sådana banor.

 

Jag har nu mätt impedans på båda baselementen och de mätte väldigt lika och jag har motionerat upphängningen manuellt genom att dra och trycka mot ändlägena. Det resulterade i en sänkning av Fs med cirka 5% och det roliga är att Qts faktiskt sjönk ungefär dubbelt så mycket i procent räknat. Det är nog en kvadrat eller snarare rot (resonansfrekvens) som gör detta. Jag orkar inte gräva i det just nu men det finns uppenbarligen några som gillar att kika på TS-parametrar så kanske svaret kommer ändå? :think:

 

Mina övningar gör att jag tror att elementen kommer att hamna i rätt område så småningom för att kunna användas i standardlådan precis som de borde göra eftersom det är ersättningselement. Jag har lekt lite med simuleringar och även med en del variationer i TS-parametrar är det ganska lätt att få till en avstämning som fungerar för placering utan väggstöd medan det för optimalt väggstöd och underavstämning är mer kritiskt med parametrarna.

 

Min plan för framtiden är då att bygga 53-literslåda enlig ritning men göra en liten modifikation av basreflexen så att det blir med slitsport som kan förlängas utanpå lådans baksida. Baksidan kommer att göras demonterbar med skruvar för att kunna komma åt lådans insida och då blir det dessutom möjligt att göra en del modifieringar.

 

AN-E_box.JPG.8b78e73ab7622a0417d7b61f6cd371f5.JPG

 

Jag kommer att bygga filtren något annorlunda än Audio Note men det återkommer jag till.

 

AN-E_crossover.JPG.ef406ac58a980fc6c73a69e19e7b4ee8.JPG

 

Bilder lånade från Troels Gravesen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

För vad jag menar är att om elementet har lite luriga egenheter så syns de ofta inte i TS, däremot i mätning.

Jag gissar att T&S-modellen inte modellerar de aspekter som kan ge egenheter, helt enkelt. Och inte så konstigt, när T&S-modellen (väl?) som syfte handlade om att dimensionera en sluten eller basreflexlåda baserat på dåtidens (ganska dåliga) element.

 

55 minutes ago, MatsT said:

Min plan för framtiden är då att bygga 53-literslåda enlig ritning men göra en liten modifikation av basreflexen så att det blir med slitsport som kan förlängas utanpå lådans baksida.

Denna skiss/ritning måste ha en del andra "mål" än vad som kanske kan kallas för "normala". Stagning saknas och skulle spontat påstå att frontbaffeln kommer vibrera "under elementet och nedåt. Samma tendens för hela bak-baffeln...och såklart även sidoväggarna. Är "målet" att lådan ska sjunga med på ett "snyggt sätt"? Det krävs inte mkt extra för att staga upp lådan påtagligt. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Från Audio Note's presentation:

 

"But what of the other factors which are essential for emotionally involving music reproduction? What about coherence, full natural micro - as well as macro - dynamics, inner detail?

 

What about LIFE?

 

What about EMOTION?

 

Sorry, they’re just not part of the “High Performance Audio” design brief. And Music suffers for it.

 

The design of the AN-E Loudspeaker, by contrast, follows an altogether different philosophy. It calls for a cabinet that complements the chosen drive units, rather than fighting against them. Instead of trying to kill the resonances, we tailor the cabinet to place them in frequency bands where they aid and enhance the operation of the drive units, culminating in a loudspeaker system that makes the most of the preceding amplifier’s output.

 

The material choice for the cabinet is an area where a great deal of research and development has taken place. Over the years, we have tried many different materials and combinations, a time consuming endeavour culminating in the current design, which utilises the highest quality Russian Birch ply for the entire cabinet. Bracing and internal damping is kept to a minimum and strategically applied to help, not hinder the drivers."

 

Det finns olika filosofier tydligen och jag är kanske lite för mycket ingenjör för att chansa på att lådan sjunger på rätt sätt så jag kommer inte att följa ritningen slaviskt men jag kommer inte att göra en väldigt tung och dämpad låda utan snarare en som är styv på rätt ställen och materialet kommer att bli björkplywood. Ganska många högtalare som jag tycker låter bra har tämligen tunna väggar men låter ändå inte låda. Vi får se var det landar, jag kommer att knacka en del på lådorna innan jag lägger dit förstärkningar.

 

Detta är inte main-stream konstruerat av tekniker som tänker "fyrkantigt". :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...