Jump to content

Fanns de hetaste vaxen på Domus?


conan

Recommended Posts

Det slog mig idag att jag kunde haft en vinylsamling och inga CD. Kanhända hade livet sett helt annorlunda ut. Inte för att jag ångrar mig, men det går ju att tänka tanken.

 

Första plattan var faktiskt en vinyl "Surfin Safari" eller nåt sånt. Sen dröjde det nästan 30 år.

 

Men till frågan .. hur har plattor som inhandlats på Domus eller annat sälja-mat-kläder-varuhus stått sig i värde ?

 

rps20210909_191624.jpg.e9397c7865fcb35f0f9365de6755e2e2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • conan changed the title to Fanns de hetaste vaxen på Domus?

Kanske de fanns på Ikea :think:

 

Ikea lp_168.JPG

 

2 hours ago, conan said:

Men till frågan .. hur har plattor som inhandlats på Domus eller annat sälja-mat-kläder-varuhus stått sig i värde ?

 

Hur menar du med värde... musikaliskt, ljudkvalité... pensionsförsäkring ?

Link to comment
Share on other sites

Skulle ju tro att deras distribution till att börja med gick via stora centrallager och att man hade en och samma grossist man köpte in via.

Om den grossisten av någon anledning fick in åtminstone cut-outs från Usa eller England så borde man säkert ha kunnat få tag i något som liknade ett original.

 

Nu minns jag inte vad "kungen" på området direktimport av cut-outs hette men vill minnas att den firman höll till på Södermalm i Stockholm.

Kan vara så enkelt att namnet var Skivgrossisten och man utvidgade nog sin verksamhet till att finnas i fler städer i vårat avlånga land.

Ägaren fick tag i ett parti skivor av misstag, kan man nog säga, och på den vägen blev det väl... t.om lite av en succé.

Men detta skedde väl på 70-talet under "storhetstiden" för lp-skivor

Om Skivgrossisten sen sålde vinylskivor till större mat och möbelkedjor vet jag inte.

 

Finns nog en och annan äldre vinylfantast på forumet som kan ge klarhet i vad som skedde på den tiden

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, P-pan said:

Kanske de fanns på Ikea :think:

 

Ikea lp_168.JPG

 

 

Hur menar du med värde... musikaliskt, ljudkvalité... pensionsförsäkring ?

Har en pensionerad före detta kollega som i sin ungdom av någon anledning brukade köpa två exemplar  av Beatles album när de kom ut. De är inköpta på Domus Gustavsberg.  Ett exemplar ställdes alltid undan. Han har alltså 3/4 oöppnade album från tiden då de gavs ut.

Eftersom jag samlar på skivor frågade han mig om vad värdet kunde vara, kollade discogs, popsike men det var omöjligt att uppskatta värdet. Försökte med Revolver och en skiva till men det är väl så pass ovanligt med obrutna exemplar över huvudtaget och ännu mer ovanligt med Scandinaviska.

Mitt råd blev kom hem till mig så avnjuter vi dem och några flaskor vin.

Skämt å sido - Han blev strängeligen förbjuden att bryta förpackningen.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, conan said:

 

Men till frågan .. hur har plattor som inhandlats på Domus eller annat sälja-mat-kläder-varuhus stått sig i värde ?

 

Min minnesbild är att fram till sent 70-tal var det skandinaviska original av mainstream musik som såldes i matvaruhusen.

Därefter kom det en våg av Nice Price.

 

5 hours ago, torbjorn said:

Eftersom jag samlar på skivor frågade han mig om vad värdet kunde vara

Svårt, men en uppskattning är väl dubbla värdet av near mint. En så gammal LP är ju väldigt sällan near mint såvida den inte är just sealed och varsamt förvarad.

Gjorde han detta bara med Beatles?

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, torbjorn said:

obrutna exemplar

Min uppfattning är att den i stort sett bara var US pressar som var plastade, men alla andra LP förstördes med dessa förbannade etiketter med permanentlim på. Och i det fallet är omslaget nästan garanterat med skavanker.

 

Jag har köpt massor med skivor på "mitt" lokala varuhus som en gång i tiden var EPA, sedan Tempo och idag sedan många år är Åhléns. Jag kan inte påstå att det är några rariteter direkt, men en hel del välljudande US Press med cut out köptes iaf när CD var "det nya svarta", bl.a. i stort sett hela katalogen av Tangerine Dream fram till typ -80.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen koll på kvaliteten på de skivor jag ofta köpte på PUB i Stockholm (60-70-talet) men de låter helt okej. Åhlen’s var också ett ställe jag handlade på underben eran t o m på  80-talet sprang man in där. Senare blev det skivbutiker och numera även via nätet. Beg marknaden har alltid varit och är fortfarande intressant även om jag inte köper speciellt mycket idag, strömmingen av musik har förstört dessa de då återkommande resorna in till staden.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Min minnesbild är att fram till sent 70-tal var det skandinaviska original av mainstream musik som såldes i matvaruhusen.

Därefter kom det en våg av Nice Price.

 

Svårt, men en uppskattning är väl dubbla värdet av near mint. En så gammal LP är ju väldigt sällan near mint såvida den inte är just sealed och varsamt förvarad.

Gjorde han detta bara med Beatles?

 

Ja, bara Beatles så vitt jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd! Började köpa vinyl runt 1980 och då var det REA-backen på ICA Stormarknad med 9:95 (Röd etikett) och 14:95 (Ljusgrön etikett ?)  som drog på veckans matinhandling med föräldrarna. Mestadels Holland pressar typ Joe's garage etc. Men även lite US-press ibland. På Bokman o OBS stormarknad var det mycket Nice Price och vad jag förstår nu senare pressar. Då brydde man sig inte ;-) Nordiska el svenska pressar (NcB på etiketten) var ju ganska bra på 80-talet. Står sig bra idag och samma med Holland press som jag tycker funkar då man hitter dem i bra skick. Typ Earth Wind & Fire, Michael Jackson etc.

 

Beatles i Stereo kostar mer yes. Förmodligen för att kvantiteterna var mindre. Men å andra sidan inom jazz LP så går alltid mono dyrast även om stereo var mer "rare". Så det är lite motsägelsefullt..... Om en sealed skall betinga mycket skall man ju helst vara säker på att det är 1:a press med rätt Matris-nr. Personligen håller jag nog NM högre i de flesta fall.

Link to comment
Share on other sites

En helt apropå och off topic historia, men frågan fick mig googla på vad butiken hette där jag gjorde mina första inköp i min lilla hemstad Falun.

Jag googlade på EPA och Tempo i Falun och en av de första länkarna visade en bild från invigningen av EPA i Falun den 2:a december 1965. Det var extra jubileumsstämning eftersom det var den 100:e EPA-butiken som öppnade i Sverige. (Enhetspris AB, ett nytänk där kunderna fick handla själva i varuhuset, och fylla sina kundvagnar med varor som de sedan betalade i kassan vid utgången. Alltså, precis som det fungerar idag!)

Vad som fångade min blick var dock kassörskan som ser lite pressad ut med tanke på köer och öppning. Det ÄR min mor, som jobbade där under ett antal år! Hon blev nästan rörd när jag visade henne bilden idag.

nk002115.jpg

Den som är nyfiken på sammanhanget kan läsa mer om den "nya affärsvärlden" här!

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-10 at 08:49, AlfaGTV said:

Jag har köpt massor med skivor på "mitt" lokala varuhus som en gång i tiden var EPA, sedan Tempo

Samma här. Senare delen av 70-talet och början av 80-talet sålde Åhléns massor av cut-outs av Blue Note, Columbia, Atlantis, Prestige m. fl. Jag har säkert 1,000 sådana jazzalbum. LP-fyndet i Tierp sålde dessa via postorder och det fanns en firma i USA som hette Jaybee Jazz som också sålde tonvis av cut-outs. Det finns olika stories om cut-outs och riktigt var sanningen ligger vet jag inte. Några exempel:

  • Skivbolagen gav butikerna möjlighet att beställa via kommision och de album som inte sålde kunde de returnera och då slog man av hörnen och sålde de vidare containervis som cut-outs. De som köpte cut-outs hade ingen returrätt.
  • Skivbolagen pressade nya album av gamla matriser för att få ut extra volymer. Dessa såldes som cut-outs eftersom de inte hade samma kvalitet.

Jag tror mer på det första. Jag kan inte påstå att cut-outs låter sämre än icke cut-outs från den tiden. Även CD-skivor fanns ett tag som cut-outs. Ett vanligt pris för dessa c/o-vinyl var 19:95, vilket var ungefär halva priset. Hur det påverkar samlarvärdet vet jag inte. Jag har inte sett skivinköp som investeringar.

 

Det fanns firmor i Europa som var specialinriktade på att importera cut-outs. För mig var det en guldgruva för mycket jazz som inte fanns att få tag på annat sätt. Det här var innan beg-marknaden för vinyl slog igenom och långt innan Discogs.

Link to comment
Share on other sites

 

Instämmer och känner igen mig :winktongue:

 

...men förstår inte det här;

 

2 hours ago, Bebop said:

Det här var innan beg-marknaden för vinyl slog igenom

Beg-marknaden har funnits så länge jag minns.

Jag hade äldre kompisar som bara behöll de LP de gillade efter en spelning. Många LP gick då till beg-butiker.

Ett antal sådana butiker har alltid funnits, även om antalet fluktuerat +/- 4-5st genom åren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Beg-marknaden har funnits så länge jag minns.

Så är det kanske i storstäderna. Vad jag minns kom den första i Kristianstad någon gång på 80-talet på Östra Storgatan till stor irritation för Lasses Musik som låg tvärs över gatan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...