Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rengöra XLR kontakter är lite problematiskt på honkontakten eftersom det krävs väldigt smala tops. Jag använder medlen Deoxit D5 och Deoxit Gold.

Jag har använt Deoxit topsen (smala i trä) som kommer in i hålet men den luddiga delen lossnar lätt och på en satt den kvar inne i kontakten. Man blev lite kallsvettig och funderade på hur man skulle få ut den. Till slut med lite tålamod, med en smal skruvmejsel och en elektroniktång så gick det.

Jag har två frågor:

1. Har någon förslag med tops för detta och är bättre än de jag använde?

2. Hur kommer det sig att ena topsen blev grön? Svaret från kabeltillverkaren var att det var rester av rengöringsmedlet men för mig låter det lite konstigt eftersom Deoxit D5 är färglöst samt det var inte på alla XLR-kontakter samt jag har aldrig stött på det innan men då har det bara varit RCA kontakter.

Posted
  1. Jag använder TP mellanrumsborstar för tänder. Finns i många storlekar.
  2. Den gröna färgen tror jag oxidation som blir lite grönaktig på koppar och även på mässing (som innehåller koppar).

B166E5C2-50B9-4570-B380-C38A661ED3AB.jpeg

Posted
1 hour ago, Neve said:

Det finns rengöringsstickor för fiberkontakter som som smala tops, som bör passa bra. De finns i 2,5mm och 1,25. Cleotops

Skulle du kunna vara snäll och och länka en sida med sådana. När jag surfar på "Cleotops" får jag bara en massa träffar på kläder.