Jump to content

ABBA släpper ny platta i November


magnuskan

Recommended Posts

36 minutes ago, magnuskan said:

faktiskt

låter mycket ABBA fortfarande.

Det var min notering också och på ett sätt är jag, förstås, väldigt nöjd med det då jag älskar det klassiska ABBA-soundet. Det hade dock varit lite intressant med lite modernisering och förnyelse och det kanske finns där men är för ABBA-kännarna (så stort fan är inte jag ännu) att hitta och förstå. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Terminator said:

Det var min notering också och på ett sätt är jag, förstås, väldigt nöjd med det då jag älskar det klassiska ABBA-soundet. Det hade dock varit lite intressant med lite modernisering och förnyelse och det kanske finns där men är för ABBA-kännarna (så stort fan är inte jag ännu) att hitta och förstå. 

Nash, jag vill att det ska låta som det alltid gjort. Med Micke B Tretow vid mixerbordet 😀

Link to comment
Share on other sites

Varför ändra ett vinnande koncept? De som var unga 1978 är ju över 50 idag, så det är ett säkert kort att fortsätta på det spåret.

 

I intervjun av BBC sa Benny att han inte har en aning om hur man gör en "modern" hit. Det behöver han inte tänka på .. musiken är tidlös.

 

Sen är det inte min musiksmak riktigt ..

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, triomio said:

Ganska imponerande att de lyckades hålla det hemligt.

Hmm.

Jag tycker att man hörde om detta för en 3-4 år sedan.

Abbatar hette det. Har för mig att man fick se något inslag då. 

Sedan utvecklades väl detta till ett par nya låtar och därefter ett helt album. Tror det har växt fram.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl inte den största beundraren men det är svårt att inte imponeras av deras musikalitet och kreativitet genom karriärerna. Jag tycker det är extra roligt att man bryter gränser med de digitala möjligheter som vi har idag.

Jag skulle gärna se showen, helt enkelt:

 

PS: @byZan, du noterade högtalarna i studion va? Yamaha alltså... 🤣

 

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit en dödssynd att säga att man gillade Abba i mina gäng. Abba var en stark markör för att visa vem man var eller inte var. Då var det proggen, blues och allt mer jazz som gällde för mig. Då gick det inte an att tycka om Abba. Liknande kamp var det mellan Stones- och Beatlesanhängare. Jag tillhörde Stonesgänget men det var helt OK att även gilla Beatles, framför allt efter Sgt Pepper och Revolver.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Bebop said:

Det hade varit en dödssynd att säga att man gillade Abba i mina gäng. Abba var en stark markör för att visa vem man var eller inte var. Då var det proggen, blues och allt mer jazz som gällde för mig. Då gick det inte an att tycka om Abba. Liknande kamp var det mellan Stones- och Beatlesanhängare. Jag tillhörde Stonesgänget men det var helt OK att även gilla Beatles, framför allt efter Sgt Pepper och Revolver.

Att man gillade Abba skulle man inte säga högt. De tuffa och "coola" killarna körde med avklippta jeansjackor med olika egna tryck på , ex Thin Lizzy m fl. Att jag 

sedan också skulle gilla dessa band på gamla dar hade man ju inte trott.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Det hade varit en dödssynd att säga att man gillade Abba i mina gäng. Abba var en stark markör för att visa vem man var eller inte var. Då var det proggen, blues och allt mer jazz som gällde för mig. Då gick det inte an att tycka om Abba. Liknande kamp var det mellan Stones- och Beatlesanhängare. Jag tillhörde Stonesgänget men det var helt OK att även gilla Beatles, framför allt efter Sgt Pepper och Revolver.

 

På 80-talet var man ju antingen syntare eller hårdrockare. Jag var nog mest i syntlägret men också i country, rock och pop.

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt coolt vad de gör tycker jag. De tänker nytt och stort för hela underhållningsvärden "and beyond...". Imponerande. 

De flyttar gränsen för vad som är vad. Gränsen mellan digital-Benny och köttochblod-Benny suddas ut. Hela Benny blir istället både och. Märkligt. Undrar vad filosoferna tänker om detta. Kan nu Benny och alla i Abba bli odödliga på riktigt?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Det är riktigt coolt vad de gör tycker jag. De tänker nytt och stort för hela underhållningsvärden "and beyond...". Imponerande. 

De flyttar gränsen för vad som är vad. Gränsen mellan digital-Benny och köttochblod-Benny suddas ut. Hela Benny blir istället både och. Märkligt. Undrar vad filosoferna tänker om detta. Kan nu Benny och alla i Abba bli odödliga på riktigt?

Björn o Benny (eller om det är rådgivare) är duktiga affärsmän också. Man blir ju nyfiken på det det gör utöver musiken.  Att bygga upp en egen lokal som tar 3000 personer i London borde ju innebära att deras show kommer gå länge? Vad är nästa steg kan man undra?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, magnuskan said:

Björn o Benny (eller om det är rådgivare) är duktiga affärsmän också. Man blir ju nyfiken på det det gör utöver musiken.  Att bygga upp en egen lokal som tar 3000 personer i London borde ju innebära att deras show kommer gå länge? Vad är nästa steg kan man undra?

 

Jag tror konsertlokalen kommer användas till fler ändamål och säkert liknande upplägg. Abba blir ju nu först med detta. Jag gissa att fler stora artister kommer att gå efter. 

Tänk om man kunde se gamla artister uppträda på samma sätt. Gamla klassiska konserter etc. Allt blir ju möjligt med denna teknik.  

Link to comment
Share on other sites

Om jag får gissa kommer detta vara en stående attraktion i London som kommer löpa på i många år. Tror inte de kommer hyra ut lokal eller teknik heller. Däremot kan ju andra ta efter och göra sin egen grej av det hela. Tanken är ju intressant att få se the Beatles live så som de såg ut 1965 ex, men då kanske det etiska måste utredas bättre. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju intressant rent tekniskt men samtidigt känns det inte så inbjudande med "remote" underhållning. Dessutom gillar jag inte deras åldersnoja. Jag tycker det är rätt charmigt att se en rynkad ärrad artist som fortfarande kan presetera i mogen ålder. Tänker på Willie Nelson, BB King och en hel hord av jazzmusiker. Hade kännts väldigt främmande att fixera ett utseende för eviga tider. En sorts flykt från verkligheten eller en modern variant av Oscar Wildes Dorian Greys Porträtt.

 

Historien om Dorian Gray tar sin början i England, där konstnären Basil Hallward målar ett porträtt av den unge, sköne och ack så naive Dorian Gray. När Dorian, med hjälp av målarens porträtt, får upp ögonen för sin egen skönhet, önskar han att porträttet ska åldras istället för han själv. Efter hand märker Dorian att hans önskan gått i uppfyllelse; han behåller sin ungdomliga skönhet medan porträttet märks av tidens gång. Samtidigt som Dorian fått upp ögonen för sin egen skönhet och charm, blir han bekant med Lord Henrys dekadenta teorier som avslöjar det viktorianska samhällets hyckleri. Stärkt av sin nya medvetenhet låter Dorian sig inte stoppas av moralisk tveksamhet, utan lever sitt liv i synd och lust, med skönheten som högsta ideal. Efter ett tag märker Dorian att tavlan inte bara vittnar om hans fysiska åldrande; den visar även hans själs förändring. Grymhet, sarkasm, cynism och alla onda handlingar Dorian utför återspeglas i porträttet, medan Dorian själv ser precis lika oskyldig ut som när det målades. Trots denna möjlighet till insikt i sitt eget själsliv håller han tavlan gömd och ser den inte som ett problem. Allteftersom tiden går ansätts Dorian dock alltmer av sin egen fruktan för en eventuell upptäckt. I takt med att hans synder blir fler och värre, får han allt sjukare samvete och blir alltmer desperat. Till slut bestämmer han sig för att göra sig av med det enda synliga vittnesbördet om hans syndiga liv – tavlan.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Det är ju intressant rent tekniskt men samtidigt känns det inte så inbjudande med "remote" underhållning. Dessutom gillar jag inte deras åldersnoja. Jag tycker det är rätt charmigt att se en rynkad ärrad artist som fortfarande kan presetera i mogen ålder. Tänker på Willie Nelson, BB King och en hel hord av jazzmusiker. Hade kännts väldigt främmande att fixera ett utseende för eviga tider. En sorts flykt från verkligheten eller en modern variant av Oscar Wildes Dorian Greys Porträtt.

 

Historien om Dorian Gray tar sin början i England, där konstnären Basil Hallward målar ett porträtt av den unge, sköne och ack så naive Dorian Gray. När Dorian, med hjälp av målarens porträtt, får upp ögonen för sin egen skönhet, önskar han att porträttet ska åldras istället för han själv. Efter hand märker Dorian att hans önskan gått i uppfyllelse; han behåller sin ungdomliga skönhet medan porträttet märks av tidens gång. Samtidigt som Dorian fått upp ögonen för sin egen skönhet och charm, blir han bekant med Lord Henrys dekadenta teorier som avslöjar det viktorianska samhällets hyckleri. Stärkt av sin nya medvetenhet låter Dorian sig inte stoppas av moralisk tveksamhet, utan lever sitt liv i synd och lust, med skönheten som högsta ideal. Efter ett tag märker Dorian att tavlan inte bara vittnar om hans fysiska åldrande; den visar även hans själs förändring. Grymhet, sarkasm, cynism och alla onda handlingar Dorian utför återspeglas i porträttet, medan Dorian själv ser precis lika oskyldig ut som när det målades. Trots denna möjlighet till insikt i sitt eget själsliv håller han tavlan gömd och ser den inte som ett problem. Allteftersom tiden går ansätts Dorian dock alltmer av sin egen fruktan för en eventuell upptäckt. I takt med att hans synder blir fler och värre, får han allt sjukare samvete och blir alltmer desperat. Till slut bestämmer han sig för att göra sig av med det enda synliga vittnesbördet om hans syndiga liv – tavlan.

 

 

Det är ett sätt att se det. Jag förstår vad menar, men jag är inte säker på att det är åldersnoja och jag tror inte det har att göra med om det är charmigt med att ådras eller inte. 

"Flykt från verkligheten"... eller så är det bara att vänja sig vid den nya verkligheten vår framtid kommer bestå av.

 

Varför jag tror Abba gör detta med hjälp av en drös personer som hjälper dem med dagens spjutspetsteknik, är just bara för att det går att göra helt enkelt. Vi är högst troligt i början ett paradigmskifte för mänskligheten. Teknikutvecklingen går fortare än vårt medvetande hinner med. AI som liknar människors intelligens är om hörnet och den förestående superintelligensen (begreppet är myntat och definierat av en svensk) som är smartare än vi tror en ganska enig grupp personer med stor inblick i detta är max några tiotal år bort. Vad som händer då är det på tok för få personer som tänker till ordentligt om. Människor är redan cyborger och våra biologiska begränsningars vallar sprängs av mångdubbelt effektiv och potent teknik. Att detta accelererar enormt är det få som betvivlar. 

Hur vi skall handskas med detta ur ett filosofiskt och etiskt perspektiv är väl möjligen det stora problemet. 

 

Det Abba gör är att testa en del av den teknik som är nu förestående och det utmanar oss ur ett filosofiskt perspektiv och det är säkert mycket bra. Jag tror inte det har med åldersnoja att göra alls. Vilka är ABBA? De på scen eller de som sitter i soffan och petar sig i naveln när de räknar på helgens stora intäktsökning.

När ABBA och alla inblandade gör detta lyfts kanske detta viktiga område så att många får upp ögonen för vad som är på gång så att vi kan fatta viktiga beslut om hur vi skall handskas med vår nära framtid. Framtiden är troligen mer annorlunda än några generationer i människans historia varit ens i närheten av att försöka handskas med.

AI är ett begrepp som jag tror många handskas med lite vårdslöst och utan eftertanke. 

 

Jag tror att det kommer gå att göra nya shower med Abba på scen utan att de ens medverkar själva så som det gör nu.  

 

Se detta som en start.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Jag tror inte det har med åldersnoja att göra alls.

Tekniken är en sak och det är inte det stora problemet. Redan idag finns ju haloteknik och animeringsteknik som påminner om detta men varför visa sig som de såg ut för 40 år sedan? Det tycker jag snarare är Antik Intelligens. Jag får t ex direkt avsmak av ansiktslyftningar, boutexutfyllnader som verklighetsflykt och lögnaktig reklam för ansiktskrämer med förföriska bilder och kända influencer. Förljugenhet och påhittade sanningar har blivit ett gissel, tycker jag. För många, framför allt i USA, har det blivit en social press att man skall fila bort sitt åldrande med kirurgi och för de som inte har möjlighet eller vågar kan det bli en ohälsosam psykisk press.

 

Att framtiden blir annorlunda än dåtiden är jag helt på det klara med men jag tycker inte det är hugget i sten att ny teknik måste innebära en åldersnoja, att man skall ha dåligt samvete för att man blir äldre och att det syns. Jag tycker man skall vara ärlig mot sig själv och mot andra inte gömma sig bakom en artificiell dekor. Ungefär samma krav som vi har på en bra hifi-anläggning.

 

Var och en gör som de vill men jag imponeras inte. Jag tar exemplet med Willie Nelson en gång till. Vilka av dessa båda Willie vill du eller förväntar du dig att se på scen (oavsett AI eller på riktigt)? Eller Bob Dylan?

 

44DF13B4-E09F-4B26-8A03-F376C3F3B065.jpeg

 

3CBF3A00-8B8F-4FF4-BA74-B02A2106A13E.jpeg

 

4EB37B46-8366-4142-B654-E916DCDEA31A.jpeg


FCE41F6C-FDBB-4354-9A2D-3660BA189B0A.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Tekniken är en sak och det är inte det stora problemet. Redan idag finns ju haloteknik och animeringsteknik som påminner om detta men varför visa sig som de såg ut för 40 år sedan? Det tycker jag snarare är Antik Intelligens. Jag får t ex direkt avsmak av ansiktslyftningar, boutexutfyllnader som verklighetsflykt och lögnaktig reklam för ansiktskrämer med förföriska bilder och kända influencer. Förljugenhet och påhittade sanningar har blivit ett gissel, tycker jag. För många, framför allt i USA, har det blivit en social press att man skall fila bort sitt åldrande med kirurgi och för de som inte har möjlighet eller vågar kan det bli en ohälsosam psykisk press.

 

Att framtiden blir annorlunda än dåtiden är jag helt på det klara med men jag tycker inte det är hugget i sten att ny teknik måste innebära en åldersnoja, att man skall ha dåligt samvete för att man blir äldre och att det syns. Jag tycker man skall vara ärlig mot sig själv och mot andra inte gömma sig bakom en artificiell dekor. Ungefär samma krav som vi har på en bra hifi-anläggning.

 

Var och en gör som de vill men jag imponeras inte. Jag tar exemplet med Willie Nelson en gång till. Vilka av dessa båda Willie vill du eller förväntar du dig att se på scen (oavsett AI eller på riktigt)? Eller Bob Dylan?

 

44DF13B4-E09F-4B26-8A03-F376C3F3B065.jpeg

 

3CBF3A00-8B8F-4FF4-BA74-B02A2106A13E.jpeg

 

4EB37B46-8366-4142-B654-E916DCDEA31A.jpeg


FCE41F6C-FDBB-4354-9A2D-3660BA189B0A.jpeg

 

Tycker det beror på vilka artister det handlar om . Dina artistexempel ovan passar väl utmärkt att visa upp som de är nu. Problemet är att Abborna inter alls verkar vilja

stå på scen in real life. Björn U berättade att de bara hade turnerat totalt ca 6 månader under sina 8-9 år de var verksamma. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, thli72 said:

Undrar hur tekniken ser ut "på nära håll" dvs om man faktiskt går upp på scen?

 

Kan tänka mig att filmstudios när dom gör sina "attraktioner" skulle gilla denna tekniktänk att gå runt i ett "Jurassic park" scenario eller liknande :)

Jag undrar det också. Är det som typ Starwars ett liknande 3D hologram som projiceras eller blir det som på en filmduk bara?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag förstår vad du menar @Bebopoch håller helt med om att det är förkastligt med att maskera/ släta ut ålderstecken och föredrar personligen när artister/ människor inte gör detta. Ingen lurar döden(änsålänge) och att åldras med dess tillhörande tecken är en värdig del av livet.

 

Kanske att man i framtiden kommer att vara evighetsvarelser som du säger @Apexorcaoch att detta är ett steg i den riktningen.

 

Jag är jäkligt förtjust och förväntansfull på det som sker även om det på något vis äcklar mig samtidigt. Hur många gånger har jag inte önskat att jag vore född tidigare så att jag hade kunnat uppleva många(döda och levande) artister i deras primetime? Tänk om tekniken snart blir så bra att jag blir tillräckligt lurad för att kunna njuta av tidernas mest klassiska konserter?! 
 

En fin hifianläggning när den är som bäst är ju också enbart en illusion. 
 

Denna satsning som Abba gör och dit tekniken leder så kan jag antagligen tillslut välja om jag vill gå och se en ung Willie eller en gammal… Hemma eller i en arena.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...