Jump to content

Strömprodukter


sker

Recommended Posts

Hej

Skulle vara tacksam för lite tips angående strömprodukter till en förstärkare och en cd-spelare, budget runt 20-30kkr. Det som kan vara av intresse är Isotek, PS-Audio, NordOst Thor, Shunyata Research Hydra. Om ni har lyssnat på någon av dessa produkter så får ni gärna komma med lyssningsintryck eller om någon har något annat att rekomendera så skulle det vara uppskattat.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hej sker!

Jag använder Isoteks The Qube till mina två monoblock Audionet AMp2G2 (200w i 8 ohm)utan att märka av ngn form av dynamikbegränsning .Kör även med en Furutech till hembion (samma sorts effektsteg)men där blev det dynamikbegränsande men det fungerar bra

på försteg+dvd där är olika filrering beroende på vilket utag du använder.

Mvh

JMlab

Link to comment
Share on other sites

>K-man

Det testet har jag helt missat, blir trevlig kvällsläsning, tack :)

>JMlab

The Qube verkar intressant, dock verkar det som att företaget Isol-8 har tagit över tillverkningen av denna produkt, vet inte var man kan få tag på Isol-8 i Sverige men Isotek verkar ånga på för fullt. Hur funkar The Qube, har den skillda "kretsar" eller går båda uttagen på samma del, om du förstår vad jag menar. Tanken var att ha en låda som både kan användas till förstärkaren och cd-spelaren och som skilljer dessa från varandra så att de inte påverkar varanadra.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Det finns förmodligen mycket som är bra men det går ju endast att föreslå produkter man känner till och PowerIsolators kan jag bara varmt rekommendera. Har en PowerIsolator 4 till signalkällorna och jag flyttar inte på den en millimeter.

Link to comment
Share on other sites

Strömprodukter är kul!

Har precis införskaffat en Nordost Thor. Som ersatt en Furutech som i sin tur ersatte en PS Audio Ultimate Outlet. Båda är produkter som jag tycker gjort mycket för det musikaliska. Men Thoren är helt tokigt bra. Jag visste inte hur mycket jag missat tidigare. Nu är Thoren förvisso dyrare än de andra två lösningarna men den lämnar inte min anläggning. Jag kan definitivt rekomendera att ta med Thor på låna-hem-och-prova-listan. Den har ordnat upp allting som jag tyckte var underligt innan, saker jag trodde berodde på inspelningarna. Nu låter tom väldigt stökiga inspelningar helt begripligt och framförallt roligt och musikaliskt. Elaka S-ljud är kraftigt reducerade. Attacken, i framförallt trummor och symbaler, är fantastisk. Det svarta blir mycket mer svart och instrumenten får vackrare klang. Men som sagt låna hem och prova, och tro inte på mina euforiska ord. Hearing is beliving.

Lycka till och berätta om dina intryck.

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Egentligen var jag inte så där jättemotiverad när PowerIsolator-lyssningen skulle dra igång. Hade tidigare inga direkt positiva erfarenheter av nätfilter och gick in i det hela med förutfattade meningar. Lusten att börja riva i nätkablaget var heller inte på topp kan man säga och därför började jag där det innebar minst trassel, d.v.s. att ansluta hörlursförstärkaren... :) Förmodligen fanns det någon mening med detta, för efter den inkopplingen har ingenting varit sig likt. Neodynium kom upp dagen efter och då han använde samma slags lurar fanns det ju lite att relatera till.

Det är ett enormt lyft helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror Ni om en sådan här? Denna Finns hos Elfa går till 2300VA.

Någon som har/har provat?

Störskyddstransformator

Fabr RKA

Störskyddstransformator för dämpning av transienter på elnätet. Användes för att skydda känslig elektronisk utrustning som datorer, skrivare, terminaler, mätinstrument och processutrustning. Dämpar effektivt både asymmetriska och symmetriska störningar. Störskyddstransformatorn avskärmar utrustningen från elnätets skyddsjord vilket förhindrar cirkulerande jordströmmar i nätverksapplikationer.

En speciell skärmnings- och jordningsteknik användes för att ge transformatorn goda dämpningsegenskaper utan att försämra startströmsförmågan eller alstra egenvärme. Bästa dämpningen erhålls när transformatorn placeras nära intill den utrustning som skall skyddas. Kablarna för in- resp utspänning bör vara väl åtskilda. RDS1000, RDS1500 och RDS2300 kan enkelt ändras från mittpunktsjordat utförande och stickproppsanslutning till genomgående jord och fast anslutning till plint som finns monterad på transformatorn.

Utförda och provade enligt SEMKO 115X-1985.

Försedd med jordad nätsladd och dubbelt jordat uttag.

In/utspänning: 220/240 V~ +10 %

Frekvensområde: 47–63 Hz

Asymmetrisk dämpning: 146 dB

(6 kV dämpas till 0,3 mV)

Symmetrisk dämpning: 80 dB (100 kHz)

Kopplingskapacitans: <0,0005 pF

Verkningsgrad: 96–98 %

Tomgångsförlust: 16 W (1000 VA-modellen)

Egen distorsion: Försumbar

Kortslutningsström: 25 ggr märkström

Isolationsprov: 4000 Vrms

Omgivningstemperatur: #8722;25 till +40 °C

Skyddsnorm: SEMKO 115X-1985

Dimensioner

75, 125 VA: 220×165×136 mm

250, 500 VA: 310×165×136 mm

1000–2300 VA: 440×270×180 mm

Effekt Ström Vikt Artikel- Pris per styck

Typ VA A kg nummer 1- 5-

RDS 250 250 1,1 10 69-695-21 2842.00 2369.00

RDS 500 500 2,2 13 69-695-39 3318.00 2765.00

RDS 1000 1000 4,4 22 69-697-03 4741.00 3947.00

RDS 1500 1500 6,5 29 69-697-29 5990.00 4987.00

RDS 2300 2300 10 36 69-697-45 6946.00 5789.00

Link to comment
Share on other sites

Det finns intressanta produkter från Tyskland och då tänker jag på Burmester PC038

038.jpg

Klicka på bilden så kan Du läsa mer info.

och produkter från Dillenhöfer Sound Systems

På bilden visas deras nätlist

nl-52.gif

och så här ser deras skiljetrafo ut

tren1.jpg

men de har många olika produkter i sitt sortiment och gemensamt är att de är mycket robust byggda. Säljer direkt eller (billigare!) över Ebay.de.

deZorel (Serbien) är också intressanta

ps1_2.jpgdezorelsnrgndopen.jpg

Läs lite mer här.

Link to comment
Share on other sites

>eliot

Verkar inte som Isol-8 har ideetorka, såg en del nyheter men återförsäljare i Sverige verkar det sämre med. Har du någon uppfattning på vad Burmester produkten kan tänkas kosta?

>Timbre

Fungerar det att köra PowerIsolator 4 även till mer strömkrävande produkter som en integrerad förstärkare eller är den tänkt att bara användas till försteg, cd osv? Har inte haft så höga tankar om nätfilter tidigare, dynamikbegränsningar har väl varit det man haft i bakhuvudet, men det verkar ju som det har hänt en hel del på de senaste åren, många "passiva" filter som inte har de negativa effekterna som man tidigare hört folk upplevd med nätfilter.

>Daniel

NordOst Thor ligger högt upp på listan och är väl just nu den ända strömprodukten jag själv hört effekterna av, dock bara på mässor. Den kommer förhoppningsvis att testas hemma inom kort.

>Engelholm Audio

Jag antar att du menar UPC 200 Ultimate Power Cell, verkar intressant men från PS-Audio är nog ett PowerPlant det som är mest aktuellt, P500 i så fall, dock osäker om denna klarar att mata både en förstärkare och CD, har inte sett deras specifikationer.

>mangew

Har du någon koll på vad Longyu har för produkter förutom den nätlisten som finns i en bildtråden här på forumet. Nätlister med filter känns så där, ska inte säga något om denna produkt eftersom jag inte testat den men av egen erfarenhet så tycker jag att nätlister med ett filter för alla uttag ha vissa nakdelar med att de "sänder" tillbaks "skit" till de andra produkterna, men de har nog också en rad fördelar, frågan som du själv nämnde är hur de står sig mot de andra förslagen som kommit upp i denna tråd?

>Leif Eriksson

Har sett många som använder sig av störskyddstransformatorer med gott resultat men också hört folk som testat och upplevd stora nackdelar. Sen är man ju alltid lite tveksam till produkter som inte är till 100% avsedda för hifi bruk men den förutfattade meningen är inte så stark att jag inte kan tänka mig att testa den. :D

MVH

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort upp med en kontakt i El-branschen om att låna en sådan, under april tillsammans med två kollegor på jobbet. Om vi lämnar tillbaka den så kostar det 600 i returavgift, delat på 3 så är det ju inget att bråka om.

Vi kommer att testa under April, hinner inte innan.

Link to comment
Share on other sites

Lillebror 038 kommer att kosta knappt 40 000:- ......

HiFi Consult har sedan dess fått in ett exemplar men jag har inte hört något mer om priset ....

Sladd har ju både Burmester PC038 och Transparent Power Isolator på sitt program så det skulle vara intressant om Sladd kunde berätta lite om hur han upplever dom :cool:

Funktionsprinciperna är så olika att det bästa kanske är att använda PC038 och Power Isolator tillsammans ;)

Tillägg: Jag har bara negativ upplevelse av isolationstransformator (skiljetrafo) - en enkel som vi lånade hem från jobbet (läs: Universitetet) färgade ljudet oerhört mycket. Senare har Jürg Schopper (www.schopper.ch) en gång haft med sig en stor och dyr skiljetrafo, La Boite Noire, och det var katastrof med slutsteget som bara "pumpade" i basen och även om det bara var anslutet till försteget så hördes en klar försämring....

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Sker: Jag har inte så mycket mer info om Longyu´s strömgrejer. Norman från Coem har tidigare skickat mig ett par bilder där det beskrivs med grafer hur deras nätlist "renade" och gav finare kurva är rå ström från uttagen. Den bilden säger inte så mycket så jag orkar inte leta upp den just nu.

Longyu har flera olika nätlister i sin lista har jag sett. Men den produkt jag saknade i den listan var denna "Magic" som om jag inte förstod Timbre och K-man fel också var en Longyu produkt?

Jag har begärt info och priser på denna från Norman som jag förhoppningsvis får snart. Dessa Longyu produkter ligger ju i andra prislägen än de flesta andra alternativen, även om de inte är helt gratis de heller.

Bild från Superträfftråden på Magic grejen:

Supertreff050.JPG

Link to comment
Share on other sites

sker, enligt Transparent själva skall den ju vara begränsningsfri oavsett strömuttag men jag har bara använt den på signalkällor, försteg och hörlursförstärkare.

mangew, ja det är korrekt, enligt Mictor var det en Longyuprodukt och jag har för mig att det sitter en diskret oval logga under Magictexten.

Link to comment
Share on other sites

Kan også anbefale en Richard Gray`s Power Company 1200C,(kan formidle kontakt på en rimelig fra forhandler) dette er mer en "powerbank" enn filter, om den passer til din strøm vil den gi musikken mer kraft, perspektiv, og dynamikk enn ett vanlig filter kan gjøre. Noen filtere renser og trekker frem detaljer, men sjelen i musikken tar den og med seg.

Har koblet alt i denne, LP, CD, Pre og EPS, og monoblocker, og den har power nok til alt.

Men som alltid er det viktig å teste selv, hjemme på og med sitt eget utstyr.....

Sjekk forøvrig siste "the absolute sound", der den fikk en awards i 05........

Link to comment
Share on other sites

Detta är franska YBA förslag i strömprodukter

Text hämtad från YBAs sida om deras produkt:

:)

"The YBA mains filter is the result of extensive research on interference in hi-fi systems. Every solution has been investigated from the use of transformers - rejected because of the major losses involved - to the use of LC or RC type filters widely used in the industry.

The original solution of the YBA mains filter provides all the advantages of the solutions listed above. Moreover, the filter can be adjusted with the interference suppression coil screw located on the side of the device. It is so efficient that its effect on low frequencies is audible. Therefore, it is not an accessory but an integral part of the hi-fi system."

Edit: Bilden är borttagen då den är för stor.

Max 740 pixlars bredd.

Timbre

Link to comment
Share on other sites

Det har ju kommit en ny produkt ifrån Transparent, dock i en annan prisklass :blush än vad som diskuterats tidigare kanske.

Powerisolator PI8

PI8_ears2.jpg

4 grupper om 2 uttag vardera. Grupperna är isolerade från varandra!

Pris 35 000:-

(Bild och text ifrån Hificonsults hemsida)

Link to comment
Share on other sites

Guest johan

Det är lätt att förvilla sig i ämnet , då det både finns nätfilter och skiljetrafo. Jag själv söker runt lite för en trafo till. Jag har hört att ICE ska tydligen hoppa upp ett par snäpp till via en skiljetrafo. Och jag som trodde att produkter med switchad nätdel inte skulle bli bättre via trafo/filter !??!?

Ha det bäst

J

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

Det blir nog lite testande framöver. Var nere på mässan i Köpenhamn i går och fick syn på Isoteks nya låda Titan. Titan är ett nätfilter med två uttag som även skiljer komponenterna från varandra och klarar tydligen även av tyngre saker som slutsteg. Eftersom jag (eller rättare sagt min pappa, är på uppdrag åt honom) endast har två grejer som ska kopplas in så känns detta alternativ mer prisvärt. Att betala för ett antal uttag och filterdelar som aldrig kommer till användning känns kanske lite dummt. Någon som testat Isotek Titan?

MVH

Link to comment
Share on other sites

I bildtråden Fiberoptiskt ljus i höstmörkret. såg jag IsoTek Titan:

De fiberoptiska övningarna går vidare och snart kommer ett megatest i Stereophile. Man kan säga att det börjar röra på sig för Jim Wang och Harmonic Technology även med denna satsning.

Kabelpaketet har återvänt i uppgraderat skick med anpassning till dCS och i sällskap av nya nätadapters. Här ser vi stor och liten nätuppkoppling... :)

Adaptrarna i vägguttaget är avsedda för CyberLight Interconnects, men vi körde hela tiden på ett fabriksgenomgånget batteripack. Det lär även vara högtalarkablar på gång... ;)

CyberPower018.JPG

Hälsningar,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...