Jump to content

Intel eller AMD?


fredrik

Recommended Posts

För att knyta an lite till titeln på tråden, jag läste lite AMD vs Intel jämförelser som jag tyckte var intressanta. Man kan alltid titta på specifikationer, men det kanske faktiskt finns mer än så till hur de fungerar i audio sammanhang? Och det kanske inte är helt betydelselöst vilken CPU man väljer?

 

Emile från Taiko Audio har testat typ ALLT mellan himmel och jord inom det högre segmentet. Han är inget fan av AMD och skrev så här på What's Best Forum för drygt 1.5 år sedan:

 

The EVO has a certain "family sound" it shares with the Extreme and the upcoming "mini". The CPU we used in that is the i7-7700K which was discontinued, unfortunately so as it was one of the "better sounding" CPUs. It's successors do not possess the combination of dynamic swing, midrange density, background blackness levels and associated colour contrast. The only CPU we have come across matching and even exceeding those particular traits is the Xeon scalable 10-core we use a pair of in the Extreme. I would describe the family sound of these CPUs as big, bold, dimensional and rich.

 

Now there are ways to extract something similar from other CPU offerings. We have a few AMD Epyc powered prototypes for example. AMD CPUs have higher noise floors in general. This does not translate in harshness/glare typically associated with digital, that is a function of jitter, but in lower background blackness levels and reduced midrange contrast. AMD CPUs possess an interesting combination of having a more lit up top end and thinner midrange while keeping a strong bass performance giving a (false) sense of increased detail while at the same time sounding silkier/softer. Very similar to the good old day loudness button. Equilibrium can be achieved by roughly tripling power supply filtering relative to Intel. My family sound description for AMD would therefor be, "detailed", lit up and silky.

 

A visual analogy on your television set would be:

-Intel Xeon scalable 10 core as a reference, controls to neutral
-AMD Epyc +1 on the brightness control -1 on contrast and +2 on white level or on backlight intensity on a LED screen
-AMD Threadripper +2 on the brightness control -1 on contrast and +2 on white level
-Intel Xeon scalable 12 core +1 on white level
-Intel Xeon scalable 8 core, controls to neutral, but reduced staging/dynamics
-Intel i7-7700K (EVO) +1 on brightness, +1 on white level, similar staging/dynamics to the Xeon 8 core

 

Sen har vi såklart några som tvärtom gillar AMD, en kommentar på AudiophileStyle var den här:

 

Agree with @Nenon regarding AMD vs Intel sound. I moved from Intel I7 to Ryzen 3950X for my music server. And the SQ improvement was obvious. Compared to Intel, I think the sound is more relax and there's certain ease to the sound I've not experience before on my previous i7 CPU. Having said that, Emilie (on whatsbestforum) mentioned his Intel vs AMD comparison and I agree with him as well. Judging from memory (unreliably), I think AMD might be little leaner sounding compared to Intel, the latter is richer and might have "lower" noise floor. But AMD certainly seemed more dynamic, propulsive and perhaps little bit more nuanced. No idea why - higher core count and much larger cache?

 

This little leaner characteristics works really well for my setup as my Joseph Audio Perspective 2 Graphene speakers are already warm, rich and inviting. It allows for a nice balancing act. At the end, system matching is important. 

 

Som vanligt så "beror det på" en massa olika saker och det är inte så enkelt som att säga att ena alltid är bättre än det andra. En sån enkel sak som olika karaktärer hos en CPU kanske kan göra att vissa föredrar den ena eller andra beroende på vad de har för högtalare eller strömförsörjning osv. Personlig smak spelar ju inte minst en stor roll i det hela också, det vissa finner analytiskt uppfattar andra som klart och detaljerat osv.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, conan said:

Varför vill man att HiFin ska låta som AMD eller Intel ?

 

Tja, om man vill streama sin musik så behöver man ju nån form av processor i servern/streamern som mer eller mindre är en "dator" hur man än vänder och vrider på det hela. Mitt inlägg handlade mest om att även sådana påverkar ljudet på olika sätt. Innuos Statement använder en Intel CPU t.ex.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, VoicesInMyHead said:

 

Tja, om man vill streama sin musik så behöver man ju nån form av processor i servern/streamern som mer eller mindre är en "dator" hur man än vänder och vrider på det hela. Mitt inlägg handlade mest om att även sådana påverkar ljudet på olika sätt. Innuos Statement använder en Intel CPU t.ex.

Ja, allt påverkar. Vilket OS du kör med och vad du har för bakgrund på skrivbordet. Helst ska det vara svart bakgrund.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, conan said:

Är det inte lite dåligt betyg av ljudservers att de faktiskt låter karaktäristiskt som Intel eller AMD ?

 

Jag tror knappast de finns någon  som sätter sig och lyssnar på en anläggning och säger att där sitter en AMD processor eller att de är en Intel i servern 

 

De finns troligtvis så mycket annat i servern som påverkar hur den eventuellt låter och hur mjukvaran implementeras att använda processorn osv. sen är du ju inte så att man kan jämföra rakt av i samma hårdvara med de olika processor märkena då man får byta moderkort med så där är många variabler som kan påverka. 

 

Jag har en Innuos Statement den här en enkel Intel processor, låter det Intel om den? Ingen aning den låter bra det räcker för mig :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, conan said:

Är det inte lite dåligt betyg av ljudservers att de faktiskt låter karaktäristiskt som Intel eller AMD ?

Ja det låter märkligt. Eller så är det inte det. Det låter ju skillnad mellan rör men det är det kanske lättare att förstå varför. De är ju lite ett mellanting mellan elektronik och mekanik. Men hur är det mellan t ex olika MOSFET-transistorer från Diodes Inc., Infineon, IXYS, Microchip, Nexperia, ON Semiconductor, STMicroelectronics, Texas Instruments, Vishay?

 

Det är sällan man läser om entusiaster att byta transistorer för att få bättre eller annorlunda ljud.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bebop said:

Det är sällan man läser om entusiaster att byta transistorer för att få bättre eller annorlunda ljud.

Att valet av trissor påverkar ljudet och att de väljs med omsorg av konstruktören är väl ganska vedertaget. Att som vanlig slutanvändare gå in och byta ut enskilda diskreta komponenter i en färdig konstruktion är rätt avancerat och förknippat med en del risker.

 

Däremot är det vanligt att opampar byts ut för att förbättra ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är konstigt att olika servrar eller streamers låter olika (beroende på hur de är byggda med olika komponenter), precis som försteg, förstärkare, DAC:ar, vinýlspelare osv låter olika. Jag tror att det här med digital uppspelning i hifi-sammanhang fortfarande kanske inte riktigt är fullt erkänt och accepterat på alla håll, men streaming är här för att stanna oavsett vad man tycker om det och utvecklingen och kunskaperna inom området kommer successivt blir bättre precis som man lärt sig bygga bättre DAC:ar genom åren. På 90-talet när man kopplade sin dator till stereon så såg man kanske inte riktigt den som en del av en hifi anläggning, idag är den för vissa en lika central del som något annat.

 

Som @octavia rs säger så går det inte jämföra äpplen med päron rakt upp och ner eftersom det krävs olika moderkort och saker och ting är inte kompatibla så det är fler faktorer som spelar in. Dessutom är det inte rimligt för "vanliga dödliga" att jämföra vare sig olika CPU's eller tillverkare då det snabbt blir väldigt kostsamt och väldigt mycket arbete. Däremot finns det ju de som har som levebröd att sälja det bästa av det bästa och med stora resurser, tid och kunskap har ägnat sig att att faktiskt jämföra för att hitta de komponenter som de vill använda till sina produkter. Sen behöver inte deras erfarenheter vara det bästa för andra.

 

Med moderkort finns det faktorer man kan titta på som kan tänkas ha ljudförbättrande egenskaper som strömförsörjning, att det är passiv kylning genom hela kortet, om anslutningarna går direkt till CPU eller via chipset, och att de anslutningar man behöver faktiskt finns så man inte behöver använda adapters osv. Med CPU's så är det svårare och man kan bara spekulera, påverkar antal kärnor/trådar tillräckligt, hur är det med klockfrekvensen och hur blir det med värmeutveckling och eventuella störningar i relation till prestandan. Vad är sweet spot?

 

Jag tycker hur som helst att det är ett spännande område där det fortfarande finns mycket att upptäcka. Vill man bortse eller blunda för att de här grejerna spelar roll och påverkar så kan man ju välja att göra det. Att välja komponenter som dessa med stor omsorg handlar om en väldigt hög nivå av optimering och för att entusiaster tycker det är roligt, det är verkligen inte för alla, och de flesta är kloka nog att låta smarta tillverkare fatta dessa beslut åt dem.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, VoicesInMyHead said:

och de flesta är kloka nog att låta smarta tillverkare fatta dessa beslut åt dem.

 

Du tillhör den andra skaran :D;)

 

Att sätta ihop hårdvaran och bygga olika saker de hade jag personligen inte haft så svårt för mer att behöva fibbla med mjukvaror osv. för att optimera, då är de lätt att känna att om jag skulle "skruva" på detta istället för att lyssna på musik.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som kanske är lite svår att förstå eller ta in är att en streamer mer eller mindre är en "dator", olika tillverkare kan göra varierande ansträngningar för att försöka dölja det (Innuos är väldigt öppna med det på sin hemsida och vilka komponenter de använder), men i grund och botten om de vill kunna köra någon form av mjukvara på den som inte är specialskriven av dem själva från början till slut (nu snackar vi lågnivå programmering) så måste den vara kompatibel med det som finns att erbjuda.

 

Som exempel för att "bevisa" detta så kör jag nedan Ubuntu Linux (jag tog fel USB sticka) och Euphony OS på en Innuos Statement. Roon Rock, InnuOS, Lumin OS, Auaralic och Aurenders operativsystem osv är alla bara anpassade varianter baserade på Linux.

 

AM-JKLVbpbqOvuKAhrDQ_glnHAKgynpuB38VkGA-

Link to comment
Share on other sites

Kanske är det snarare så att nästan alla kan byta en CPU i en hemdator eller rör i en rörförstärkare, och just därför är det fler som upptäcker skillnader. Kunde fler byta transistorer till ekvivalenter skulle det säkert bildas läger inom det också.

 

Byta OP är kanske lite enklare där det inte händer så mycket oväntade saker. Och visst gör det skillnad, inte sällan kan man få tyst på ett brusigt försteg t ex.

 

Link to comment
Share on other sites

 

12 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag tycker inte det är konstigt att olika servrar eller streamers låter olika (beroende på hur de är byggda med olika komponenter), precis som försteg, förstärkare, DAC:ar, vinýlspelare osv låter olika.

Håller med. Visst låter många enheter olika varandra men en hel del låter också rätt så lika. Olika behöver heller inte betyda bättre eller sämre utan just bara annorlunda. Desstom påverkas det som hörs vilka enheter burken är samspelar med i kedjan. 

 

 

Däremot tycker jag det är intressant vad som gör att det låter olika. Är det t ex dac-chippet? Då måste man också titta lite på hur det är applicerat. Mitt eget chip t ex är i själva verket två med balanserad koppling. DSP finns i ett par olika varianter beronede vilken version av dacen man har (Standard - Signatur eller Eclipse). På motsvarande sätt erbjuds ett par olika USB-kort. De olika versionerna har också olika komponentval på kondensatorerna, olika analogdelar och nätdelar. Men dac-chippet är de samma.

I den senaste uppgraderingen är det i huvudsak nätdel och analogdel som uppgraderas.

 

Så vad innebär begreppet "en bättre dac"? Och vad är det man vill uppnå? Annorlunda ljudbild? Att de matchar övriga anläggningen på ett för mig mer tilltalande sätt? Högre upplösning? Bättre dynamik? Större "innerlighet"?

 

Svaren är inte självklara och definitivt inga "sanningar" om vad som är bäst.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, octavia rs said:

Du tillhör den andra skaran :D;)

 

Hehe, jag känner att just nu kan nyfikenheten kring detta stilla mitt behov av olika uppgraderingar på ett bra sätt... :winking:

 

Jag är ledsen om alla inte tycker det är så kul att läsa om "datorer" på ett hififorum, men då finns det ju femtusentrettiosju andra trådar att läsa istället. Då streaming trots allt är en så pass central del i HiFi idag så tycker jag nog ändå det är berättigat om det finns entusiaster som vill hålla på med det, precis som en del bygger egna försteg, DAC:ar, förstärkare osv vilket jag själv inte förstår ett skvatt om. Allt handlar ju om att utbyta erfarenheter och ta sitt musiklyssnande till nästa nivå och att vara öppen för att olika saker påverkar.

 

8 minutes ago, octavia rs said:

Att sätta ihop hårdvaran och bygga olika saker de hade jag personligen inte haft så svårt för mer att behöva fibbla med mjukvaror osv. för att optimera, då är de lätt att känna att om jag skulle "skruva" på detta istället för att lyssna på musik.

 

Nej, det förstår jag verkligen, att bygga eget innebär ju att lägga ner MYCKET tid på efterforskningar och testande. Har man inte den tiden så är det mycket bättre att köpa något där någon annan gjort jobbet åt en. Du bygger ju t.ex en del kablar istället och inte minst så har du ju det i särklass vackraste hifiracket på planeten, det räcker kanske för att stilla dina behov av att ändå göra något eget.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag välja fritt att byta något så vore det kretskortet för där är det så mycket som kan gå fel eller vara dåligt optimerat.

 

Processorn har också en viss betydelse för inuti den sitter också ett kretskort, fast i miniatyr. En av de viktigare parametrarna är att veta vilken CPU moderkortet är optimerat för. Jag skulle lätt välja ett kort som optimeras mot en viss Intelfamilj eller med lika vikt ett kort anpassat för AMD.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Däremot tycker jag det är intressant vad som gör att det låter olika. Är det t ex dac-chippet?

 

Många DAC tillverkare vill ju tona ner betydelsen av själva chipet. Och med tanke på att många DAC:ar använder exakt samma chip men ändå låter olika så ligger det väl en del i det, däremot kanske de ibland kan dela en viss karaktär? Jag vet inte.

 

10 minutes ago, Bebop said:

Så vad innebär begreppet "en bättre dac"? Och vad är det man vill uppnå? Annorlunda ljudbild? Att de matchar övriga anläggningen på ett för mig mer tilltalande sätt? Högre upplösning? Bättre dynamik? Större "innerlighet"?

 

Precis, vad är egentligen "bättre" i hifi sammanhang, där blir det ju väldigt subjektivt och personligt. Vi kan säkert enas om att vissa produkter låter bättre än andra, men alla har vi gjort olika val i slutändan för att vi tycker olika.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag är ledsen om alla inte tycker det är så kul att läsa om "datorer" på ett hififorum, men då finns det ju femtusentrettiosju andra trådar att läsa istället.

 

Var och en till sitt och de är väl kul att de finns mycket att läsa om för oss som roar sig med denna hobby :D

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Du bygger ju t.ex en del kablar istället och inte minst så har du ju det i särklass vackraste hifiracket på planeten, det räcker kanske för att stilla dina behov av att ändå göra något eget.

 

Absolut är det så att bygga nått själv som man blir nöjd med är alltid trevligt.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, conan said:

Vad är det för Linux dist som brukar sitta i musikservrar? Det är 20 år sen jag höll på med Linux och mycket har säkert hänt ...

 

Det är nog olika, man utgår förmodligen från en så slimmad distribution som möjligt och gör sina egna anpassningar/optimeringar och sätter sitt eget namn på den. Det här är t.ex Auaralic's.

 

https://github.com/auralic/Lightning-Linux

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, conan said:

En av de viktigare parametrarna är att veta vilken CPU moderkortet är optimerat för. Jag skulle lätt välja ett kort som optimeras mot en viss Intelfamilj eller med lika vikt ett kort anpassat för AMD.

 

Absolut, men det finns också fler faktorer som spelar in som jag nämnde ovan. T.ex är min just nu hetaste kandidat för mitt nästa bygge ett ASUS Crosshair Dark Hero VIII. Några av anledningarna till detta är att det är typ det ENDA X570 kortet som har passiv kylning rakt igenom och ordentliga inbyggda kylflänsar, då pratar jag alltså inte om CPU kylning, utan kylning av själva moderkortet. Enormt viktigt och lätt att missa. Det har också den i särklass bästa strömförsörjning jag sett på ett moderkort, och om man som jag lägger mycket fokus på bra ström så är det otroligt viktigt.  Förutom detta så har det bra med anslutningar, allt man behöver, ASUS gör bra BIOS osv. Känns just nu som ett klockrent moderkort för AMD och de nya 5000-series CPU:erna. Imorgon kanske jag tycker något annat dock... :winking:

image.png.da7b207a66e8e0ed18aa1495df283331.png

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, VoicesInMyHead said:

däremot kanske de ibland kan dela en viss karaktär?

Alla dacar är ju beroende av någon form av filter. HQ Player gör ju ett stort nummer av det. Med deras upsampling går man t ex förbi det s k FIR-filtret i bl a Burr-Browns dacar. Det gör man även om man upsamplar till 24/384 via Lumïn. Om de låter bättre är en annan femma. Det finns olika röster om det. Det är upp till betraktaren. ESS Sabres dacar har ju en liten annan filosofi om jag har förstått det rätt. De har integrerat dsp’n i själva dacen. De gör också om all inkommande digitalflöde, både pcm och dsd, till pcm 32/768 och sedan något de kallar ”dynamic matching 8x” vad det nu är. Det låter säkert annorlunda i sig men sen är ju frågan hur de matchar före och efter. I slutändan kan det låta rätt lika andra chip ändå beroende vad man vill åstadkomma.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Alla dacar är ju beroende av någon form av filter. HQ Player gör ju ett stort nummer av det.

 

japp, HQPlayer och till viss del även Chord DAC:ar gör ju en stor grej av detta. Som du säger så fungerar upsampling inte lika bra på alla DAC:ar, vill man ägna sig åt det så får man se till så man har en DAC som drar nytta av det på ett bra sätt. Jag körde HQPlayer för ett par år sedan men vid ett DAC byte så ansåg jag att jag fick en mer levande och naturlig presentation utan upsampling och slutade med det. Jag tror också att ska man få ut ett riktigt värde av det så måste det till en RIKTIG monster maskin som klarar av de bättre filtren i HQPlayer, det har jag långt ifrån varit i närheten av att kunna prova.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Alla dacar är ju beroende av någon form av filter. HQ Player gör ju ett stort nummer av det. Med deras upsampling går man t ex förbi det s k FIR-filtret i bl a Burr-Browns dacar. Det gör man även om man upsamplar till 24/384 via Lumïn. Om de låter bättre är en annan femma. Det finns olika röster om det. Det är upp till betraktaren. ESS Sabres dacar har ju en liten annan filosofi om jag har förstått det rätt. De har integrerat dsp’n i själva dacen. De gör också om all inkommande digitalflöde, både pcm och dsd, till pcm 32/768 och sedan något de kallar ”dynamic matching 8x” vad det nu är. Det låter säkert annorlunda i sig men sen är ju frågan hur de matchar före och efter. I slutändan kan det låta rätt lika andra chip ändå beroende vad man vill åstadkomma.

 

Jag har sett nåt papper på Dynamic Element Matching för ett 10-tal år sen och det gick ut på att koppla om strömkällor i en DAC och mäta på utgången för att se hur stora fel varje källa ger upphov till, samt ett då skapa korrekta sampels över tid genom medelvärdesbildning. Skickar man ut 35 i värde en gång så skickar man 37 nästa gång för att hamna på 36 i medel, vilket skulle vara det korrekta värdet.

 

Man skulle kunna trimma varje chip individuellt också, men det kanske blir för kostsamt.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju tänkt att mitt nya bygge ska hålla rimlig budget. Förhoppningsvis kommer det dock bli lite mer stabilt än det jag har nu, och kanske blir det bättre ljud. Provlyssning är ju inte riktigt aktuellt. 

Jag har i alla fall bestämt, och beställt, nytt moderkort. Det blev ett Asrock B550M Gaming som jag hoppas kommer funka bra. Jag har alltså bestämt mig för AMD. Som det ser ut nu kommer processorn bli en Ryzen 5 5600G som är dyrare än jag egentligen tänkt men halvledarbristen verkar göra att det är lite svårt att hitta enklare idag. 

Nu funderar jag på vilka minnen jag borde köpa, det känns lite som en djungel där jag inte riktigt fattar vad som passar.

 

Nu kommer nog både låda och moderkortet nästa vecka. Det ska bli spännande att se om jag lyckas med detta. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...