Jump to content

Intel eller AMD?


fredrik

Recommended Posts

Det börjar bli dags att se över min lilla dator/streamer och börja bygga en ny. Jag har inga enorma ambitioner men tänker mig ett chassi från Hdplex med ett mAtx ( tror jag det heter) och lämplig processor, max 65w, om jag förstått saker lite rätt. Spelar det någon roll om jag använder mig av Intel eller AMD? AMD är kanske lite billigare?

Link to comment
Share on other sites

jag valde Intel, men emellanåt har jag tänkt att det hade varit roligt med AMD. Svårt att säga om det spelar så stor roll. Det jag lärt mig om jag skulle bygga en server på nytt (vilket jag ibland blir lite sugen på) är att jag skulle välja en större låda (HDPLEX H5 istället för H3), jag tänkte att jag inte ville att servern skulle bli för stor och blaffig, men det är ju fel prioritering, en större låda är bättre ur värmeperspektiv samt att du såklart får plats med mer saker men kanske framförallt att man inte behöver känna sig begränsad och kan välja vilka komponenter man vill och även uppgradera i framtiden. Jag skulle även valt ett moderkort med plats för 2st PCI kort (t.ex USB eller SPDIF och Ethernet) utan adapters.

 

Det som jag tycker är absolut viktigast är ett PCI kort för ljudutgången, oavsett om du kör USB eller något annat så är det värt pengarna. JCAT, Pink Faun och SOtM har alla väldigt bra kort. Sen kan jag inte poängtera tillräckligt värdet av en riktigt bra strömförsörjning.

 

Jag kan verkligen rekommendera att läsa den här tråden från början om du vill få ut så mycket som möjligt ur ditt bygge.

 

https://audiophilestyle.com/forums/topic/58164-building-a-diy-music-server/

 

Nånstans halvvägs så går det över styr och de börjar bygga ett kompromisslöst alternativ till Taiko Extreme typ... hehe, men de första sidorna är för vanliga dödliga... :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade väl tänkt sätta i ett kort för usb-utgången. En del verkar ju byta upp sig nu så man kan hitta begagnade jcat.

Min plan var också att gå på den lilla lådan då platsen kanske är lite begränsad. 

Tack för tipsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en Intel-kille. Jag har provat Amd vid några tillfällen historiskt, och varje gång fått tillräckligt med anledningar att backa till Intel igen.

Och ändå kan jag nog inte säga att jag har fakta på min sida, det är bara en uppfattning.

Men min Intel-lojalitet har i praktiken aldrig prövats, det har fungerat, utan handpåläggning, stabilt och strömsnålt.

 

Jag tror som @David_33rpm, det kommer inte spela så stor roll dock, båda är mogna tillverkare idag och jag litar på att det funkar.

 

Vad tänker du dig för operativsystem/musikspelarprogramvara?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft ett par laptopar med AMD som fungerade utmärkt för ”icke musik”-användning. De fungerade även för musik med undantag för att de blev varmare och fick fläkten att spinna oftare, vilket inte var optimalt i hifi-racket. Jag gick sedan över till Intel som är betydligt mindre värmealstrare. Jag har en i5 till den laptop jag använde som musikkälla när jag spelade med JRiver över USB. Idag använder jag den enbart för rippning, nerladdning och underhåll av filer i Mp3Tag och av Minimserver 2 i min NAS. För mer krävande uppgifter har jag en laptop med i7 plus mer internminne. Det är sällan fläkten går på dessa.

 

En annan skillnad är ju också att de jag har nu använder W10 och SSD-diskar. Hur detta påverkar värmealstringen i processorerna vet jag inte. I någon PC-tidning skrev någon att AMD var ett självklart val för speldatorer medan allt över i3 för musikdatorer var ”overkill”. Det kanske är så.

 

Jag tycker det varit ett lyft att slippa avspelning via USB. Å andra sidan har jag inte haft några dedikerade USB-utgångar, endast standard. Jag kör ethernet från min NAS till Lumin. I en övergångsfas gjorde jag det även från laptopen, vilket också fungerade utmärkt. Jag kan inte påstå att ethernet från min Synology NAS låter bättre än ethernet från min laptop via HDD men det känns robustare och säkrare för ständig användning.

Link to comment
Share on other sites

Har haft bägge, kommer fortsättningsvis hålla mig till Intel.

Bägge fungerar antagligen lika bra till det du ska göra med dem, men en punkt som inte är så viktig i en speldator men kanske en av de viktigaste här, är hur mycket värme processorn alstrar. Det styr ju valet av kylare och därmed påverkar ju valet av processor direkt ljudnivån på burken. Har man datorn i ett vanligt chassi så kan man ju klämma in en stor luftkylare och köra den helt ljudlöst, men en liten HTPC-burk blir ju svårare och då spelar valet allt större roll.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-28 at 23:19, AlfaGTV said:

Vad tänker du dig för operativsystem/musikspelarprogramvara?

Min plan är att bara fortsätta på den inslagna vägen med W10 pro, Audiophile Optimizer, Process Lasso och Jriver. Än så länge funkar det rätt ok, tycker jag.

 

On 2021-08-29 at 09:29, Svanteborg said:

Har haft bägge, kommer fortsättningsvis hålla mig till Intel.

Bägge fungerar antagligen lika bra till det du ska göra med dem, men en punkt som inte är så viktig i en speldator men kanske en av de viktigaste här, är hur mycket värme processorn alstrar. Det styr ju valet av kylare och därmed påverkar ju valet av processor direkt ljudnivån på burken. Har man datorn i ett vanligt chassi så kan man ju klämma in en stor luftkylare och köra den helt ljudlöst, men en liten HTPC-burk blir ju svårare och då spelar valet allt större roll.

Tänker du att AMD alstrar mer värme? Jag har för mig att specarna är detsamma.

 

On 2021-08-28 at 19:14, VoicesInMyHead said:

jag valde Intel, men emellanåt har jag tänkt att det hade varit roligt med AMD. Svårt att säga om det spelar så stor roll. Det jag lärt mig om jag skulle bygga en server på nytt (vilket jag ibland blir lite sugen på) är att jag skulle välja en större låda (HDPLEX H5 istället för H3), jag tänkte att jag inte ville att servern skulle bli för stor och blaffig, men det är ju fel prioritering, en större låda är bättre ur värmeperspektiv samt att du såklart får plats med mer saker men kanske framförallt att man inte behöver känna sig begränsad och kan välja vilka komponenter man vill och även uppgradera i framtiden. Jag skulle även valt ett moderkort med plats för 2st PCI kort (t.ex USB eller SPDIF och Ethernet) utan adapters.

Om du önskar köpa en H5 istället kan jag ju alltid ta över din H3...

 

Jag blir lite osäker på detta med PCI och adapters, har dålig koll på det innebär, skulle du kunna utveckla lite? Sett att det verkar finnas moderkort med två olika pci till exempel, men vet inte vad det betyder. Finns det begränsningar här vilken sort man bör ha?

 

Anledningen att jag funderat över AMD är ju att det är lite billigare och jag har två laptopar med amd som alltid funkat fint. Framförallt min senaste med senaste generationen Ryzen där fläkten aldrig går.

On 2021-08-29 at 09:25, Bebop said:

Jag tycker det varit ett lyft att slippa avspelning via USB. Å andra sidan har jag inte haft några dedikerade USB-utgångar, endast standard. Jag kör ethernet från min NAS till Lumin. I en övergångsfas gjorde jag det även från laptopen, vilket också fungerade utmärkt.

Jag har provat både ethernet och usb och usb har varit lite stabilare hemma hos mig. Å andra sidan har Devialet gjort lite mjukvaruuppdateringar här så det kanske inte längre är ett bekymmer.

 

Tack för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, bfjohansson said:

Om du önskar köpa en H5 istället kan jag ju alltid ta över din H3...

 

Hummm, hmmm..... såna där förslag sätter igång alldeles för många tankar i mitt huvud. Nu har jag i teorin snart byggt en helt ny server vilket är... väldigt kittlande! :grimacing:

 

16 minutes ago, bfjohansson said:

Jag blir lite osäker på detta med PCI och adapters, har dålig koll på det innebär, skulle du kunna utveckla lite? Sett att det verkar finnas moderkort med två olika pci till exempel, men vet inte vad det betyder. Finns det begränsningar här vilken sort man bör ha?

 

PCI kommer i olika storlekar men de är kompatibla med varandra och JCAT korten funkar i alla. Egentligen behöver man kanske inte göra det krångligare än att fundera på vad det är man vill kunna göra. Jag tycker ju t.ex att ett JCAT USB kort är ett måste, lyftet från de interna USB portarna var dramatisk. Sen kanske ett JCAT NET kort är något mindre prioriterat, men som alternativ till en switch kan det ändå vara en bra investering. Hur som helst, eftersom mitt moderkort bara har en PCI plats så har jag fått använda en adapter från en M.2 plats, på bilden nedan ser du de 2 JCAT korten till vänster, den svarta platta kabeln som kommer ut underifrån är adaptern och du kan se att kortet nästan "hänger i luften" utanför moderkortet, medans kortet innanför sitter där det ska och bara är att trycka dit.

 

image.thumb.png.8821dbed1754168f25ed29812ab51740.png

 

Om man inte tänker skaffa något nätverkskort t.ex så klarar man sig med ett mindre moderkort utan problem. Det är också hyfsat med plats i H3 lådan för ett mini-ITX moderkort som synes. Däremot måste jag verkligen göra något åt den där vita on/off kabeln snart.

 

36 minutes ago, bfjohansson said:

Anledningen att jag funderat över AMD är ju att det är lite billigare och jag har två laptopar med amd som alltid funkat fint. Framförallt min senaste med senaste generationen Ryzen där fläkten aldrig går.

 

Det är absolut inget fel med AMD, läser man den tråden jag länkade till och som jag är väldigt inspirerad av så framgår det också att trådskaparn gillar AMD. Själv kan jag tycka att det är ungefär som att kolla på en bilsort man inte är så bekant med, alla nya beteckningar osv, men man får väl som alltid bara läsa på lite. Sen kan man ju alltid försöka välja lite smart också, det absolut senaste kostar ju i regel lite mer och tittar man på Intel så har de massor av olika varianter av sina CPU:er. Jag valde själv en i7-10700 i någon slags kompromiss av pris och prestanda.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, JWE said:

Japp, helt överlägsna i både prestanda och pris.

Hur då? Jag frågar därför det finns de som menar att en Celeron 64-bitars kan leverera mer än väl vad som krävs för digital återgivning. Några drar till med i3.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Bebop said:

Hur då? Jag frågar därför det finns de som menar att en Celeron 64-bitars kan leverera mer än väl vad som krävs för digital återgivning. Några drar till med i3.

 

Det beror ju på vad man vill uppnå och hur man resonerar, en del anser att en i3 räcker för vad de vill åstadkomma, men vem riktar de sig till? Som alltid finns det olika skolor och idéer om vad som är "bäst". En Taiko Extreme och en Innuos Statement är t.ex väldigt olika i sitt tänk på hur starka processorer man valt, man skulle nästan kunna kalla dem för två ytterligheter, men båda verkar låta "hyfsat" bra, men kanske olika? Taiko servern har dessutom inte bara en utan TVÅ likadana processorer. Nedan är en jämförelse mellan den som används i Statement och de som används i Extreme.

 

Med AMD får man mer kraft till mindre pengar än motsvarande Intel processor. Det där är en ständig kapplöpning dock, och nånting som drar utvecklingen framåt.

 

image.png.d33e45da91b45874782338113405e541.png

Link to comment
Share on other sites

Jo, men vad behövs för digital återgivning. Jag förstår att 500 hk i en VW Golf är mer än 100 hk och 1000 hk är ännu mer. Men om man har en plan väg där snitthastigheten är 50 km och max möjlig topspeed är 100 km/h så finns det väl ändå en gräns där tillförd extra resurs inte bidra med något.

 

Hoppas du förstår min analogi och vart jag vill komma. Jag vet inte var gränsen går för överspecifikation men jag är helt säker på att det finns en gräns då tillförda resurser är att elda för kråkorna. Ett exempel som användes på 80-talet är när de direktdrivna skivspelarna lanserades. De bästa remdrivna spelarna hade ca 0,15% svaj och de bästa direktdrivna låg kring 0,03%. Vid tester kunde man konstatera att örat vid vissa frekvenser hos en del personer kunde höra skillnad på max 0,2 %. Vad är då argumentet för 0,03 % värt?
 

Vad är en 500 grams biff värd att betala för om man bara orkar få i sig 200 gram? Ungefär så tänker jag. Jag tycker även att mina slutsteg på 450 watt per kanal som exempel är överspecificerade. Idag hade jag aldrig köpt det utan kanske nöjt mig med en 50-wattare i A-klass från Gryphon. Jag tycker det har gått inflation i specifikationer vars nytta kan ifrågasättas.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att jag vill bygga en ny är att min nuvarande är lite för klen. Det är en Celeron på cirka 1 gHz. Det märks främst när jag spelar en sacd eller annat högupplöst då jag ofta tappar kontakten med den, framförallt i början på en låt. Jag antar att det främst är datakraften som inte räcker då den ofta ligger väldigt högt när jag kollar medan till exempel minnet bara brukar några procent av de åtta GB jag har. Trots detta tycker jag dock att ljudet från den är väldigt bra, det är dock påfrestande att ofta tappa kontakten med den. Jag kör den headless och tappad kontakt gör den obrukbar. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bfjohansson said:

datakraften som inte räcker

Vad gör den med datakraften då? Visst, du kör ju Win10 i botten men AO och Process lasso borde ju minska over head men att bara skyffla en DSD-fil är inget som helst problem för den minsta propp. Spelar du från RAM? (om det är anledningen till att det ballar ur i början av låtarna~buffringsfasen?)

Har du övervägt att prova ett server+streamer-baserat sätt att spela? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Jo, men vad behövs för digital återgivning.

 

Vad som behövs är ju relativt till vad man eftersträvar. Att spela upp digital musik är inte speciellt krävande, vad jag menar är att det finns flera vägar att nå dit man vill, bara för att någon sagt en gång att "det räcker med X" så betyder det ju inte att det är receptet som alla tycker är det bästa och att det alltid behöver vara så. Jag tror att det inom digital återgivning fortfarande finns mycket vi inte riktigt vet eller förstår, men vi lär oss mer hela tiden för att folk utforskar olika sätt att göra det på, i alla riktningar. Digital teknik är också något som utvecklas extremt fort i jämförelse med mycket annat, jag tycker därför det är lite naivt att konstant hålla fast vid ett synsätt medans saker och ting kanske förändras runt omkring. Att t.ex överdimensionera strömförsörjning och CPU-kraft anses idag av en del vara fördelaktigt, trots att processerna ligger och tuggar på 0% i stort sett hela tiden, medans andra t.ex föredrar att köra CPU'n så långsamt som möjligt för att uppnå andra fördelar. Det finns olika vägar att färdas längs.

 

Jag jobbade tidigare på ett företag som hade en mjukvara som skalade linjärt över alla kärnor som fanns tillgängliga, den var så imponerande att Intel älskade oss och försåg oss med nya monster CPU:er att testa långt innan de fanns på marknaden för de ville se hur väl de presterade. Det roliga var att för det mesta så låg förbrukningen på nästan 0% där också, det såg ut som att ingenting hände, det var bara det att när mjukvaran började beräkna saker på riktigt så var det explosivt, den krävde alla resurser som fanns tillgängliga och det fanns nästan ingen hejd på det hela om datamängderna var tillräckligt stora. Det här gjorde att man ibland kom ut till kunder som hade problem, deras IT avdelningar hade strypt ner servrarna som körde mjukvaran för att spara pengar, för när de tittade på dem så såg det ju ut som att allt var frid och fröjd även i en liten virtuell maskin. Det här var ett litet sidospår, men jag ser det lite så med en streamer/server också, att ha en massa overhead är sällan skadligt, det kan till och med vara fördelaktigt. Sen kanske musikuppspelning inte riktigt kan jämföras med denna mjukvaran, det beter sig inte riktigt på samma sätt, men generellt ju mindre en CPU behöver anstränga sig, ju mindre negativa effekter kanske den har på sin omgivning.

 

Jag säger inte att jag vet vad som är bäst, det gör jag verkligen inte, men jag tycker det är en intressant utveckling som sker just nu. Jag kan bara se till den egna utveckling jag haft på digitalsidan det senaste halvåret som jag fått genom att följa i andras fotspår som provar sig fram och testar vad som är möjligt. Rent ljudmässigt så har det inneburit ett otroligt lyft och något som jag knappt trodde var möjligt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag säger inte att jag vet vad som är bäst, det gör jag verkligen inte

Nej, du kör din linje och det har jag full respekt för. Men jag vet att vi har en hel del läsare/följare som ställer sig frågan vad som krävs för att få ut full potential eller i vart fall väldigt nära utan att betala en ”förmögenhet” eller att förköpa sig med prylar som inte tillför några påtagliga förändringar. Det är en dimension som jag vill lyfta fram och det är en anledning till att jag vill ställa en del frågor på sin spets.

 

Jag tycker att många av de tester t ex @AlfaGTV bidragit med sina jämförelser mellan billigt och dyrt är värdefulla för de som inte är beredda eller kan spendera fullt ut, i vart fall inte just nu. Samma sak med @octavia rs kabeltester och DIY-kablar som tar lite udden av de mest absurda påståenden kring kablar. Därmed inte sagt att det kan vara skillnader mellan kvalitetsmaterial. Jag var hemma hos @Daniel för ett tag sedan och han kopplade mellan en Valhalla 2 och en Odin signalkabel. Visst var det skillnad. Det var bra båda men olika.

 

Jag har arbetat en hel med layouter och grafik med riktiga bamsefiler där flera verktyg kräver väldigt mycket CPU. 10 år gamla normala processorer inom grafiska industrin klarar inte av de krav som ställs idag. Jag är ganska säker på att det är samma sak inom film och konstruktionsprogram. Jag är dock tveksam till att det är samma sak när det gäller att skyffla ett digitalt flöde om 0,5 mbps (dsd256) till en dac via USB eller en streamer via ethernet. Det är ju trots allt väldigt liten datamängd och standarden på pcm och dsd har ju inte ändrats direkt. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Nej, du kör din linje och det har jag full respekt för. Men jag vet att vi har en hel del läsare/följare som ställer sig frågan vad som krävs för att få ut full potential eller i vart fall väldigt nära utan att betala en ”förmögenhet” eller att förköpa sig med prylar som inte tillför några påtagliga förändringar

 

Tack... :smile: Jag tycker att jag hela tiden just försöker belysa att det finns olika sätt att göra saker och ting på, olika filosofier och tankar hur man uppnår sina mål och vad man är ute efter. Jag ska absolut medge att jag är väldigt inspirerad och påverkad av den DIY tråden jag länkade till i början av den här tråden, jag tycker den har varit otroligt lärorik och intressant att läsa från början till slut. Den tråden handlar definitivt mer om att "gå all in" på alla fronter, där kostnaden inte är en faktor, mer så än att nöja sig med vad som är tillräckligt, sen väljer man själv vad man tycker känns vettigt. Vansinnigt tycker såklart en del, intressant tycker andra. Jag försöker inte promota vare sig det ena eller andra, alla måste kunna vara tillräckligt vuxna att fatta sina egna beslut utefter sina egna förutsättningar när de läser något, jag pratar bara från mitt eget perspektiv och jag kan inte skriva en varningstext till alla mina inlägg, då är jag helt enkelt bara på fel forum.

 

Sen är en kraftfull CPU såklart inte lösningen på allt och man får inte automatiskt bättre ljud mot en långsammare, allting hänger ju ihop och en kraftfull CPU kommer förmodligen kräva betydligt mer av strömkällor av hög kvalité, man vill alltid försöka minimera olika former av störningar osv.

 

Jag brukar försöka undvika att göra jämförelser med produkter rakt av i publika sammanhang, men utefter min egna erfarenhet i min egna anläggning så är t.ex Lumin U1 Mini inte ens i närheten av en Innuos Statement rent ljudmässigt, för att vara extra tydlig så vill jag poängtera att det är ingen subtil skillnad, den är massiv! Det skiljer ca 100k dem emellan, man kan fråga sig själv om man tycker det är värt pengarna, om det är vansinne eller intressant. En Lumin U1 Mini är en kanon streamer i sitt segment, medans Innuos Statement är något helt annat. Likväl så spelar övriga komponenter i anläggningen också sin roll, "your mileage may vary" som man säger på English. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, VoicesInMyHead said:

utefter min egna erfarenhet i min egna anläggning

Det är lite det som är grejen. Det handlar om helheter. Jag har tunat mitt system så att digital och analog källa låter väldigt nära varandra. Min referens är min Simon York skivspelare med Ortofon Winfeld och sedan elektronikkedjan till denna. Idag låter min digitala rigg nästintill lika med den analoga. Det är svårt att vara hundra procent säker eftersom mastringar skiljer sig lite emellan men jag har några album som jag använder som referens. 
 

När jag använder min Koetsu-pickup blir det lite för livlöst i jämförelse med Winfeld. För andra är Koetsu kult och det finns inget annat. Vem har rätt? Det låter säkert annorlunda med Innous Statement eller Aries G2 men det är ju inte säkert att jag tycker om det men troligen skulle jag gilla även dessa. Men de skall ju samspela med min dac och övriga enheter inklusive mitt rum och min smak. Hur blir det då? Inte vet jag. 
 

Det finns ju ingen objektiv sanning om vad som är rätt. Rent allmänt så tycker jag skillnader överdrivs men det är möjligt att Innous Statement och Aries G2 sticker ut lite extra. Men jag drivs inte så hårt som av ständiga förändringar (längre). För min del startar det först med ett missnöje som jag vill förändra och just nu känns det lugnt förutom att jag uppgraderar min dac. Mycket pga de erfarenheter jag läst i tysk highend-press som jag sätter hög tilltro till. Min elektronik är från 2006 och samma modeller säljs fortfarande. En del uppgraderingar har gjorts men de har även jag i stora stycken gjort eller kan göra. Jag tycker de fortfarande sticker ut lite mot deras konkurrenter.

 

Jag var hos en handlare i Småland i somras och lyssnade på en mångmiljonanläggning med mycket erkända produkter. Det lät bra, ungefär som hemma. Framför allt saknade jag den ljudbild jag fått till hemma. Men hos mig hade det kanske låtit ännu bättre(?). Det som betytt mest hos mig och gett mest valuta för pengarna är utan tvekan akustikbehandlingen; långt mer än något annat jag köpt, möjligen med undantag för högtalarna. Det kostade inte ”mer” än ett par Valhalla 2 inklusive plats för 5,000 cd-skivor.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AlfaGTV said:

Vad gör den med datakraften då? Visst, du kör ju Win10 i botten men AO och Process lasso borde ju minska over head men att bara skyffla en DSD-fil är inget som helst problem för den minsta propp. Spelar du från RAM? (om det är anledningen till att det ballar ur i början av låtarna~buffringsfasen?)

Har du övervägt att prova ett server+streamer-baserat sätt att spela? 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad den gör, eller jag vet väl det men inte varför det drar så mycket. Exempelvis drar Process Lasso runt 15 % när den är uppe, numer kör jag den bara i bakgrunden med avstängt gui, då funkar det bättre. Sedan drar jriver runt tio % och så en massa andra processer som alltid ligger där. Det är i alla fall min tolkning när jag tittar i Process Lasso, men jag kanske letar efter fel saker? Men eftersom detta borde vara saker som egentligen inte borde dra nästan någon datakraft alls så har jag tänkt att min dator helt enkelt är alldeles för slö och saknar marginaler.

 

Jag spelar från RAM, tror jag...

 

Jag har inte övervägt annan avspelningssätt med server+streamer, osäker på vad det innebär.

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig fel med datakraft. Det som är kraftfullt idag är på sin höjd medelmåttigt om tre år. Jag brukar ta till lite när jag uppgraderar. Men jag har kvar datorerna allt längre. Pyttejävlamjuk har nu dessutom frångått vad de lovat om att W10 var deras sista OS. Det ryktas om ett nytt operativsystem, och då kommer troligen systemkrav att höjas.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, new order said:

Det är aldrig fel med datakraft. Det som är kraftfullt idag är på sin höjd medelmåttigt om tre år. Jag brukar ta till lite när jag uppgraderar. Men jag har kvar datorerna allt längre. Pyttejävlamjuk har nu dessutom frångått vad de lovat om att W10 var deras sista OS. Det ryktas om ett nytt operativsystem, och då kommer troligen systemkrav att höjas.

Jag kör redan med W11 i en av mina datorer. Funkar fint men det finns också en del hårdvarukrav som, om jag förstått det rätt, innebär att datorn måste vara ganska ny.

 

Och lite märkligt är det ju med tanke på att W10 skulle vara det sista.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, AlfaGTV said:

Vad gör den med datakraften då? Visst, du kör ju Win10 i botten men AO och Process lasso borde ju minska over head men att bara skyffla en DSD-fil är inget som helst problem för den minsta propp. Spelar du från RAM? (om det är anledningen till att det ballar ur i början av låtarna~buffringsfasen?)

Har du övervägt att prova ett server+streamer-baserat sätt att spela? 

Kanske detta är en ledtråd?

20210902_171735.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är förvånande att DWM och Explorer tuggar i sig runt 26-27% av kapaciteten? Men det här är ju faktiskt ett exempel på varför jag personligen valt server/streamer-strukturen. Det innebär att man oftast kan köra serverdelen utan grafiskt gränssnitt, eller iaf ett väldigt anpassat sådant som inte knaprar i sig en massa resurser i onödan och servern behöver ingen egen skärm eller tangentbord osv. Visst, jag kör en del Windows-baserade servrar också, och de är alla "skärm-lösa" och jag fjärrstyr dem från min padda eller MacBook. Därmed inte sagt att jag skulle välja en 1Ghz Celeron för att köra Roon OS med Roon Server, det hade blivit i underkant.

 

Jag tycker man ska köra det man känner sig bekväm med, och sedan kan man göra avsteg från det spåret om andan och nyfikenheten tränger sig på.

Hur kör du AO? Extreme eller Standard? Jag minns inte vad de kallas men det är nåt åt det hållet va? 

 

Edit: noterar nu att du kör nåt som heter PC Remote Server. Är du inte nöjd med den inbyggda RDP?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat lite mer på AMD de senaste dagarna så är jag rätt sugen på att göra mitt nästa bygge baserat på AMD, detta kommer förmodligen inte ske i närtid så saker och ting kan/kommer förmodligen ändras, men för tillfället så ser ju Ryzen 9 5950X sjukt intressant ut, om än lite dyr kanske, men 16 kärnor/32 trådar(!!!) i en "konsument" CPU och endast 105W TDP är ju siffror som på papperet imponerar. Ryzen 9 5900X kanske är något mer prisvärd med sina 12 kärnor/24 trådar. Oavsett så känns det klart intressant med AMD skulle jag säga.

 

Det som stör mig lite är att de flesta AMD CPU:erna verkar komma utan inbyggt grafikstöd, man behöver alltså ett separat grafikkort vilket känns som något man vill undvika i en musikserver (om man inte kör HQPlayer förstås, då vill man såklart ha det värsta tänkbara grafikkortet!). Det finns passivt kylda kort som t.ex GeForce GT 1030, men då ska de ta upp en PCI-e kortplats och man kanske till och med vill ta bort kortet efter att man gjort sina inställningar. Det blir dock en sjuk uppförsbacke att gå in och ändra något efter hand. Mmm...

 

Moderkort är svårt... jag kollar fortfarande... :smile: Det här behovet med grafikkortet gör att Mini-ITX kort går bort helt, och Micro-ATX känns som de flesta tillverkare helt glömt bort eller att det satsas väldigt lite på, annars gillar jag storleken på dem och att de får plats i en mindre t.ex HDPLEX H3 låda med flera PCI-e kortplatser. Jag tror iofs för min egen del att en större låda och ett fullstort ATX kort är var jag behöver landa oavsett, speciellt om jag vill använda ovan nämnda CPU's så kommer det bli lite väl varmt annars.

Link to comment
Share on other sites

Jag, med mina klart lägre ambitioner, tittar på Ryzen 3 eller 5. Problemet här verkar vara att komponentbristen gjort att dessa lite billigare processorer i de senaste versionerna antingen bara finns som OEM alternativt kan vara lite svåra att få tag i. Tur att jag inte har så bråttom, och Hdplex-lådan verkar ju dessutom också vara restad.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-02 at 17:52, AlfaGTV said:

Det är förvånande att DWM och Explorer tuggar i sig runt 26-27% av kapaciteten? Men det här är ju faktiskt ett exempel på varför jag personligen valt server/streamer-strukturen. Det innebär att man oftast kan köra serverdelen utan grafiskt gränssnitt, eller iaf ett väldigt anpassat sådant som inte knaprar i sig en massa resurser i onödan och servern behöver ingen egen skärm eller tangentbord osv. Visst, jag kör en del Windows-baserade servrar också, och de är alla "skärm-lösa" och jag fjärrstyr dem från min padda eller MacBook. Därmed inte sagt att jag skulle välja en 1Ghz Celeron för att köra Roon OS med Roon Server, det hade blivit i underkant.

 

Jag tycker man ska köra det man känner sig bekväm med, och sedan kan man göra avsteg från det spåret om andan och nyfikenheten tränger sig på.

Hur kör du AO? Extreme eller Standard? Jag minns inte vad de kallas men det är nåt åt det hållet va? 

 

Edit: noterar nu att du kör nåt som heter PC Remote Server. Är du inte nöjd med den inbyggda RDP?

AO går i sin mest extrema nivå, "Purist" har jag för mig den heter. Ingen aning vad skillnaderna är.

 

Att jag använder PC remote beror på gammal vana. När jag först satte ihop min lilla dator tyckte jag den var enkel. Jag tror också att AO stänger av remote desktop. Pc remote går också bara när den används, så att säga, och i vanliga fall använder jag ju enkom appen jRemote för avspelning.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, bfjohansson said:

Jag, med mina klart lägre ambitioner, tittar på Ryzen 3 eller 5. Problemet här verkar vara att komponentbristen gjort att dessa lite billigare processorer i de senaste versionerna antingen bara finns som OEM alternativt kan vara lite svåra att få tag i. Tur att jag inte har så bråttom, och Hdplex-lådan verkar ju dessutom också vara restad.

 

HDPLEX lådorna är nästan ALLTID restade... det är bara att ställa sig i kö (dvs beställa) annars tar de slut innan de kommer i lager igen... :) 

 

Det bästa är ju att kunna bygga i lugn och ro och ha tålamod att kunna vänta in saker, jag har tänkt ibland att jag borde skaffa en billig liten NUC som jag kan ha som backup så musiken inte behöver tystna för att jag kanske vill göra någon större förändring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...