Jump to content

Bowers & Wilkins 800 D4-serien är här


Terminator

Recommended Posts

Hifiklubben var före tillverkaren själv med att lägga upp information om alla nya modeller samt en av Bowers & Wilkins egna reklamfilmer. Bland höjdpunkterna så har nu alla 2-kanalsmodeller samma grundform på kabinettet, dvs deras ”reverse wrap”. Verkar vara samma diskant som tidigare men de har byggt om kammaren den är monterad i och gjort den i stål. I övrigt så är det en del uppgraderingar av element samt ett något större (om jag förstod reklamfilmen rätt) turbinhuvud till mellanregistret för de större modellerna. Kul att 801 är tillbaka som toppmodell men dock en besvikelse då jag tror det är samma elementstorlek som på 800 D3 (2*10” i basen) då jag hade hoppat på tidigare 15” som satt i äldre seriers 801 (jag har inga ljudmässiga skäl till min åsikt, bara nostalgi och coolhet, lite som att köra en bil med stor och stark motor). Som 804 D3-ägare så noterar jag en prishöjning på ca 25k upp till 120k, mycket pengar men den här gången så tycker jag inte att det är helt obefogat med tanke på att kabinettet är helt nytt och, hoppas jag, förbättrat, samt att 804:an nu står på en plint liknande de större golvmodellerna. Jag antar då också att basreflexporten är riktad nedåt. Vidare så kanske prishöjningen kan bidra till att priset inte sjunker alltför mycket på begmarknaden för D3-serien… 

Link to comment
Share on other sites

Som gammal B&W ägare (ett antal olika modeller) så skulle det vara kul att få lyssna på dessa nya skapelser. Den senaste högtalaren jag hade var 800D vilka var de jag tyckte lät bäst på den tiden, tyckte även de stod sig väl så bra och t o m bättre än de följande modellerna, de blev för mig "lite för mycket" vid de ggr jag lyssnat (subjektivt såklart).

Som jag minns det från tiden med mina 800D var att diskanten kunde bli lite för framträdande vid vissa inspelningar.

Detta är mina högst personliga minnen ljudmässigt från hur de lät hemma.

Av ren nyfikenhet så måste jag lyssna på de nya och försöka bena ut både ev. likheter och olikheter, ska bli spännande och kul att veta!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, byZan said:

Som gammal B&W ägare (ett antal olika modeller) så skulle det vara kul att få lyssna på dessa nya skapelser. Den senaste högtalaren jag hade var 800D vilka var de jag tyckte lät bäst på den tiden, tyckte även de stod sig väl så bra och t o m bättre än de följande modellerna, de blev för mig "lite för mycket" vid de ggr jag lyssnat (subjektivt såklart).

Som jag minns det från tiden med mina 800D var att diskanten kunde bli lite för framträdande vid vissa inspelningar.

Hifiklubben Sveavägen ser ut att vara den butik som får in den nya serien först i Stockholmsområdet, dock oklart exakt vilka modeller. Jag kommer nog inte kunna hålla mig från att titta in där och kolla läget senare i veckan…

 

Jag hade Nautilus 804 i ca 15 år och tycker så här i efterhand att diskanten blev av med sin hårdhet, som kunde vara ganska påträngande på vissa inspelningar, när jag bytte till 804 D3. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Terminator said:

Hifiklubben var före tillverkaren själv med att lägga upp information om alla nya modeller samt en av Bowers & Wilkins egna reklamfilmer. Bland höjdpunkterna så har nu alla 2-kanalsmodeller samma grundform på kabinettet, dvs deras ”reverse wrap”. Verkar vara samma diskant som tidigare men de har byggt om kammaren den är monterad i och gjort den i stål. I övrigt så är det en del uppgraderingar av element samt ett något större (om jag förstod reklamfilmen rätt) turbinhuvud till mellanregistret för de större modellerna. Kul att 801 är tillbaka som toppmodell men dock en besvikelse då jag tror det är samma elementstorlek som på 800 D3 (2*10” i basen) då jag hade hoppat på tidigare 15” som satt i äldre seriers 801 (jag har inga ljudmässiga skäl till min åsikt, bara nostalgi och coolhet, lite som att köra en bil med stor och stark motor). Som 804 D3-ägare så noterar jag en prishöjning på ca 25k upp till 120k, mycket pengar men den här gången så tycker jag inte att det är helt obefogat med tanke på att kabinettet är helt nytt och, hoppas jag, förbättrat, samt att 804:an nu står på en plint liknande de större golvmodellerna. Jag antar då också att basreflexporten är riktad nedåt. Vidare så kanske prishöjningen kan bidra till att priset inte sjunker alltför mycket på begmarknaden för D3-serien… 

Jag blev supperpeppad när jag klickade på länken som en bekant skickade som sade 801 D4, men både beviken och förvånad när jag såg att det var en re-brandad 800 enligt tidigare modellseriebestyckning. Senast jag blev sugen att byta inom B&W famlljen var faktiskt efter en demo av 801D hos Hifiklubben. Gillar den låga distortionen som ett stort baselement ofta har, då känslan är att de behöver anstränga sig mindre för samma ljudtryck i lägre frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Matrixen said:

 Gillar den låga distortionen som ett stort baselement ofta har, då känslan är att de behöver anstränga sig mindre för samma ljudtryck i lägre frekvenser.

 

Håller med om 801D som jag också hört (det var säkert 15 år sedan på HiFi-klubben i Göteborg) och vid det tillfället var det nog den mest imponerande basen jag hört. Jag tyckte de var roligare att lyssna på än B&W800D som hade 2 mindre membran till basen. 

 

@MatrixenKan inte hålla med mer om din beskrivning av stora basmembran.

 

Jag tycker basen också andas lättare och fyller rummet med mer fysik och djupare än mindre membran. Mer "effortless" och inte den pressade känsla jag ibland upplever i många små basmembran.

Jag är faktiskt lite lite förvånad över att det är så många mycket dyra högtalare som inte kör med stora membran tex 12 eller 15 tummare. 10 tummare är ganska vanligt och ok, men det blir normalt sätt inte samma sak som tex 15 tum tycker jag. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

 

Håller med om 801D som jag också hört (det var säkert 15 år sedan på HiFi-klubben i Göteborg) och vid det tillfället var det nog den mest imponerande basen jag hört. Jag tyckte de var roligare att lyssna på än B&W800D som hade 2 mindre membran till basen. 

 

@MatrixenKan inte hålla med mer om din beskrivning av stora basmembran.

 

Jag tycker basen också andas lättare och fyller rummet med mer fysik och djupare än mindre membran. Mer "effortless" och inte den pressade känsla jag ibland upplever i många små basmembran.

Jag är faktiskt lite lite förvånad över att det är så många mycket dyra högtalare som inte kör med stora membran tex 12 eller 15 tummare. 10 tummare är ganska vanligt och ok, men det blir normalt sätt inte samma sak som tex 15 tum tycker jag. 

 

Stockholmsmässan där 800D fyllde ett väldigt stort utställningsrum med rage against the machine var också ett fint minne. Det var ingen distortion där, men o andra sidan hände inte så mycket under 50 Hz.

Det verkar som att det är svårt att sälja stora högtalare över huvudtaget idag, men framförallt med en bred framsida. The SF är ju stor på alla sätt, men det sympatiskt stora elementet sitter ju på sidan. Tänk vilken kollos det varit annars.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick nöja mig med P9 Signature som lät som 800-Diamond fast på huvudet för kaffepengar i jämförelse. Var ju teamet bakom Diamond-serien som hade tagit fram modellen. Är väldigt nöjd med ljudet i dessa. Ingenting att klaga över, även om jag inte tänker gå över till högtalarserien. Men däremot om det kommer en uppföljare till mina P9 alla dagar i veckan! :D 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-26 at 21:15, Matrixen said:

Stockholmsmässan där 800D fyllde ett väldigt stort utställningsrum med rage against the machine var också ett fint minne. Det var ingen distortion där, men o andra sidan hände inte så mycket under 50 Hz.

Det verkar som att det är svårt att sälja stora högtalare över huvudtaget idag, men framförallt med en bred framsida. The SF är ju stor på alla sätt, men det sympatiskt stora elementet sitter ju på sidan. Tänk vilken kollos det varit annars.

Det kanske framstod som att jag sågade frekvensomfånget. Det var natruligtvis i programmaterialet som inte så mycket hände i den djupaste basen.

Link to comment
Share on other sites

Upphängningen på mellanregistret känns som en väldigt innovativ lösning.

Hela högtalaren har en teknisk nivå som man egentligen inte ser på många andra högtalare.

 

Priset är inte så mycket att säga om, skulle faktiskt kalla denna serie "billig" . . Tittar man på 803D4 så får man rätt mycket för under 200k, diamant diskant, VÄDIGT avancerad låda, extremt fina komponenter i delningsfiltret mm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att 801 känns lite löjligt då det är D4 versionen av 800 D3 . . 

Det enda jag hoppas på är att B&W valde att "spara" 800 D4 betäckningen för en ny värsting i framtiden. . .

För dom som kollat på Magico o Wilson i miljonklassen är nog 801 D4 för billig även om det teknisk nivå slår det mesta. . .så en ny toppmodell för +600k skulle "behövas"

 

Lite tråkigt att B&W har lite dåligt ryckte i Sverige bara för att hifiklubben säljer dom och inte dom "fina" hifibutikerna . . .jag har aldrig hört så mycket skit pratat om en högtalare som om B&W i dom fina hiifibutikerna genom åren

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, thli72 said:

Kan hålla med om att 801 känns lite löjligt då det är D4 versionen av 800 D3 . . 

Det enda jag hoppas på är att B&W valde att "spara" 800 D4 betäckningen för en ny värsting i framtiden. . .

För dom som kollat på Magico o Wilson i miljonklassen är nog 801 D4 för billig även om det teknisk nivå slår det mesta. . .så en ny toppmodell för +600k skulle "behövas"

 

Lite tråkigt att B&W har lite dåligt ryckte i Sverige bara för att hifiklubben säljer dom och inte dom "fina" hifibutikerna . . .jag har aldrig hört så mycket skit pratat om en högtalare som om B&W i dom fina hiifibutikerna genom åren

mina 800 från matrix serien kostade någonstans mellan 3-4 gånger mer än dåvarande 801 gen III och hade extra allt vad gäller filter, element etc. Efterfrågar också en ny värsting. Angående B&Ws öde i sverige. Funkar inte riktigt att dema 800 serien med enklare NAD steg. Såg dock att de börjat med Hegel och det kan nog låta bra.

Link to comment
Share on other sites

Rätt galet hur stor denna fabrik är och hur mycket extremt dyra maskiner och robotar man har, kan inte riktigt minnas att jag sett en så avancerat högtalarfabrik förrut...skulle vara Focal i så fall.

Finns helt klart en fördel att vara så stora som B&W är, man kan investera i maskiner som mindre tillverkare bara kan drömma om.

 

 

Link to comment
Share on other sites

När den första 801 lanserades, jag tror det var 1998 eller 99. Det är ett av de bästa ljudminnen jag har från en presentation. Jag minns att jag hörde denna. De spelade över rätt så biffiga Mark Levinson. De förblev en en dröm och när jag kunde realisera den var de borta ur sortimentet.

 

D711E26D-2E93-48E9-9B8A-E63057ABF4CE.jpeg
 

D39589C1-7A04-498B-BCAB-B000036FE546.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker denna bilden är rätt spännande, trots att 801 och 802 har exakt samma "top huvud" så har 801 klart dyrare kondingar ur Mundorfs Supreme serie.

Vet faktiskt inte att jag sett att man går upp i kvalitet på filtret inom en serie hos andra tillverkare där man använder exat samma drivers i modellerna.

 

 

801.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-28 at 21:53, thli72 said:

När jag först såg den nya finishen tyckte jag den va rätt ful men jag börjar vänja mig…..rätt ren look

BC4AD214-B694-4DA3-AC90-CCB68BEEC3CB.webp

Blandade känslor men jag undrar vad det är för något svart man ser mitt på plintens underkant på 803-801? 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, thli72 said:

Tycker denna bilden är rätt spännande, trots att 801 och 802 har exakt samma "top huvud" så har 801 klart dyrare kondingar ur Mundorfs Supreme serie.

Vet faktiskt inte att jag sett att man går upp i kvalitet på filtret inom en serie hos andra tillverkare där man använder exat samma drivers i modellerna.

 

 

801.JPG

Intressant! Var fick du tag på denna info? 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, thli72 said:

Tycker denna bilden är rätt spännande, trots att 801 och 802 har exakt samma "top huvud" så har 801 klart dyrare kondingar ur Mundorfs Supreme serie.

Handlar inte det om hur diskant och mellanregister är integrerat med baselementen t ex delning och effekttålighet? Att en konding är dyrare är väl knappast en indikation på att det låter bättre. Det visade @Engelholm Audio med all tydlighet vid en demo där han kopplade mellan 3 olika tillverkare, bl a Mundorf.

 

Mitt eget märke Dynaudio har flera högtalare där man delar t ex samma diskant men jag tror knappast att delningsfilten är de samma.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Handlar inte det om hur diskant och mellanregister är integrerat med baselementen t ex delning och effekttålighet? Att en konding är dyrare är väl knappast en indikation på att det låter bättre. Det visade @Engelholm Audio med all tydlighet vid en demo där han kopplade mellan 3 olika tillverkare, bl a Mundorf.

 

Mitt eget märke Dynaudio har flera högtalare där man delar t ex samma diskant men jag tror knappast att delningsfilten är de samma.

Kan vara det men rent spontant ser det ut att vara samma värden på kondingarna men bara i finare serie för 801

Ser man på LF delen är den exakt lika, men i HF delen är dom tre stora kondingarna från Supreme serien.

 

Rätt spännande att det inte är ett enda motstånd i filtret förresten. Och bara 10st komponenter, den bilden som fanns tidigt i MORTEN tråden där man visade filtret till den minsta i serien av Mortens finaste högtalare är en kontrast, Mortens o B&W högtalaren har liknande driver konfiguration men Morten har MÄNGDER med filterkomponenter

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, thli72 said:

Rätt spännande att det inte är ett enda motstånd i filtret förresten. Och bara 10st komponenter,

Är inte de blå komponenterna som hänger lite utanför korten sådana typer av effektmotstånd som är avsedda för montering på kylare? :think:

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, triomio said:

Är inte de blå komponenterna som hänger lite utanför korten sådana typer av effektmotstånd som är avsedda för montering på kylare? :think:

Hmm det tänkte jag inte ens på. tolkade det direkt som en typ av kontakt sen tittade jag inte ens mer på det

 

Men du har nog rätt, aldrig sett såna innan

filter.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hmm jo dom kanske man sett men inte riktigt reflekterat över dom då man aldrig direkt får se Wilsons filter.

 

Hade jag köpt en 802 så skulle man ju vara sugen att byta dom kondingarna som påverkar övergången mellan diskant och mellanregister till dom finare som sitter i 801. . .B&W har ju uppenbarligen tyckt dessa är bättre med inte fått med dom i budgeten för 802 ( eller VILLE att 801 kunden skulle känna att dom får lite extra fina komponenter för dom 100k mer den kostar)

 

Vill minnas att det finns en youtube kanal som gillar att byta delar i filter på högtalare, ganska kul att se faktiskt....har för mig att han sågade Revels filter rätt hårt nyligen, extremt billiga delar i det filtret.

 

Men hur som helst, gillar att B&W faktiskt vågar visa filtrerna och har satt ganska seriösa komponenter på dessa.....många väldigt dyra högtalare som har väldigt billiga delar i filtret.

Dock får jag känslan att det börjar bli mer vanligt att tillverkare visar upp sina filter som ett säljargument "se hur fina delar vi satt i denna högtalare" 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bebop said:

Handlar inte det om hur diskant och mellanregister är integrerat med baselementen t ex delning och effekttålighet? Att en konding är dyrare är väl knappast en indikation på att det låter bättre. Det visade @Engelholm Audio med all tydlighet vid en demo där han kopplade mellan 3 olika tillverkare, bl a Mundorf.

 

Hmm...jag mins bara ett sådant "demo" men blir osäker på vad "panelen" tyckte/upplevde? Vi körde bl.a. Mundorfs dyraste konding för ca 1600kr st (ca 4.7 uF) och jämförde mot (betydligt) billigare. Detta i samspel med banddiskant av samma typ som i Solo (M).

 

2 hours ago, thli72 said:

Kan vara det men rent spontant ser det ut att vara samma värden på kondingarna men bara i finare serie för 801

Ser man på LF delen är den exakt lika, men i HF delen är dom tre stora kondingarna från Supreme serien.

Ohh det är väl svårt att "se" om man inte kan läsa faktiska värdet? Olika serier har ju ofta olika storlekar för samma värde, sas.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Men du har nog rätt, aldrig sett såna innan

Tjockfilmsmotstånd som har låg induktans finns i många olika standarskapslingar beroende på effekten. Ser ut som effekttransistorer eller spänningsregulatorer som tappat ett ben:D

 

 

image.png.5de1812fdc5567009668d4cfd64eedf3.pngimage.png.e433d2863a2ff0c725c7c3ead70bf978.pngimage.png.6024ec39df34c02bca9fbb4163a5885f.png

TO-126, TO-220 och TO-247 till höger som klarar minst 100W.

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, thli72 said:

Hmm jo dom kanske man sett men inte riktigt reflekterat över dom då man aldrig direkt får se Wilsons filter.

 

De sitter oftast fullt synliga på baksidan på de flesta Wilson högtalare så att man lätt kan byta dem för att korrigera frekvensgången.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Tjockfilmsmotstånd som har låg induktans finns i många olika standarskapslingar beroende på effekten. Ser ut som effekttransistorer eller spänningsregulatorer som tappat ett ben:D

 

 

image.png.5de1812fdc5567009668d4cfd64eedf3.pngimage.png.e433d2863a2ff0c725c7c3ead70bf978.pngimage.png.6024ec39df34c02bca9fbb4163a5885f.png

TO-126, TO-220 och TO-247 till höger som klarar minst 100W.

 

Borde kanske sagt att jag inte sett dom i högtalarfilter innan (vilken ju va fel när Wilson visades) tycker man alltid ser keramiska motstånd i filter...men har säkert fel

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

 

Hmm...jag mins bara ett sådant "demo" men blir osäker på vad "panelen" tyckte/upplevde? Vi körde bl.a. Mundorfs dyraste konding för ca 1600kr st (ca 4.7 uF) och jämförde mot (betydligt) billigare. Detta i samspel med banddiskant av samma typ som i Solo (M).

 

Ohh det är väl svårt att "se" om man inte kan läsa faktiska värdet? Olika serier har ju ofta olika storlekar för samma värde, sas.

 

Det där är en lurig fråga,,,,skall man välja en dyrare konding även om man inte tycker den låter bättre....jag är kluven, men ger man +300k för en högtalare och får se filtret, nog känns det bättre om det sitter lite dyrare/finare komponenter på det än om det sitter billigast möjliga? - -- lite som att hitta VW delar i en Lamborghini ;)

 

Jo det är svårt att "se" men tyckte mig höra en B&W anställd säga att man valt "Supreme" serien i just 801 men "samma" värde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...