Jump to content

Det är visst streamern...(?)


Joajan

Recommended Posts

Hej!

 

En tanke har slagit till mig. (aj) Men jag vet inte om jag sonderat rätt för att ha rätt. Så här långt har jag nämligen upplevt att det är streamern jag lyssnar på - i bra mycket större utsträckning än jag trodde. Även om DAC:en är omsorgsfullt tillverkad och påkostad. Så jag ger mig av och skriver av mig på en resa mot en bättre källa för en mer medryckande musikpresentation.

 

Har lånat hem en Bluesound Node N130 för att bara testa med de DAC:ar jag har till låns av universum för tillfället. Hos den kan man iaktta fördelar som Spotify, MQA och HiRes genom Qobuz och en användarvänlig app. Allt till en relativt liten peng. 

 

Primärt har jag använt Noden som streamer till en Oppo Sonica DAC och till en Moon 280D. Genom en Y-splitter har jag enkelt kunnat välja mellan de olika DAC:arna på förstärkaren.

Vad beträffar ljudkvaliteten så bedömer jag dem likvärdigt avseende detaljrikedom och upplösning. Ljudbilden däremot, presenteras i särskilt mellan enheterna. Moon 280D spelar bredare, högre och djupare - som om jag tåat ut högtalarna eller gjort rummet större. Samtidigt en aning tillbakalutat och med en len framtoning vilket gör att jag gärna höjer volymen. Oppon i sin tur spelar en en smula tightare och mer emot lyssningspositionen. Värdefullt på superlåg volym kvällstid kan tyckas. Ibland har det dock varit svårt att avgöra vilken DAC som faktiskt varit vald.

 

En smaksak så långt, men en av de båda binder kapital påtagligt mer än den andra. För att avgöra en vinnare har jag fortsatt med individuella testspelningar direkt från varje inbyggd streamer i respektive enhet och spelat Tidal (utan MQA)...

 

Oppon låter då plötsligt som jag aldrig hört den - men som den också då och då har beskrivits på nätet; "Harsh". Inte alls speciellt varm och lyssningsvänlig som jag alltid upplevt den tidigare. Moon 280D låter stand alone också hårdare, mer direkt in my face vilket gör att jag vid vissa partier får sänka volymen för att det blir för intensivt. Precis varför jag en gång valde att lämna Naim bakom mig. Är det verkligen så att Noden låter så mjukare och trevligare än båda dessa inbyggda streamers? Att jag gillar den är uppenbart - men jag tänker ju att åtminstone att Mind 1 i 280D borde prestera bättre än 6000 kr från Hifi klubben.

 

Eller har jag helt enkelt inte tillräckliga high-end preferenser i sammanhanget eller ska jag ta mig upp till nästa nivå där Auralic, Ps Audio eller 680D befinner sig.

 

Med dessa erfarenheter har jag fortsatt med kritiskt intensivlyssning och bytt fram och tillbaka att jag nu börjar tycka synd om reläerna i förstärkaren. Paus. Skriver av mig här istället, kanske för att kanske få en och annan reflektion, tankeställare eller möjligtvis idéer på vägar framåt.

 

Sorry om detta redan är ett uttömt ämne på forumet - jag är ny här! :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Kul att läsa lite om Blue Sound. Den tror jag inte det här skrivits om här tidigare.

43 minutes ago, Joajan said:

Sorry om detta redan är ett uttömt ämne på forumet - jag är ny här! :)

Det har skrivits om det mesta här på forumet men det händer nya saker hela tiden typ nya produkter, nya erfarenheter och inspel. Allt går igen. Skriv på bara …

 

 

Det finns ju inget absolut facit hur det skall låta. Det sitter mellan öronen. Några punkter som poppar upp hos mig efter din beskrivning.

  • Man lyssnar inte på en enhet utan ett helt system som skall prestera bra tillsammans. Det inkluderar både elektronik, högtalare och kablar. Att byta en pryl är ingen garanti att allt blir bättre i ditt system. 
  • Rummet är också en faktor liksom högtalarplacering. En ny investering i linan kan ändra den tidigare balansen som kan behöva justeras.
  • Vanans makt är stark. En förändring kan låta annorlunda. Man kan lätt störas av att det inte lät som förr och komma till en slutsats att det låter sämre eller bättre när det i själva verket mer handlar om att det låter annorlunda. Ett tips är att spela en längre tid, typ en vecka och gå sedan tillbaka. Hur upplever du det då?
  • Förväntningar kan man påverkas av, dvs man hör saker man vill höra för att bekräfta och rättfärdiga ett köp.

I all välmening…

Link to comment
Share on other sites

 

41 minutes ago, Joajan said:

Genom en Y-splitter har jag enkelt kunnat välja

 

Välkommen (om jag inte hälsat dig detta tidigare?)!

Just en Y-split skulle jag undvika när det gäller digitala interconnects eftersom de är rätt känsliga på impedanser. Det KAN vara det du upplevt som "mjukare" än via de inbyggda streaming-funktionerna.

 

I övrigt kan jag instämma i att Bluesounds Node låter lite "mjukt" och kanske lite mindre hårt än andra DAC'ar, och den fungerar väl i alla sammanhang jag provat den. den är dock inte lika högupplöst som många konkurrenter. Jag tycker för övrigt att den har en ganska likartad ljudkaraktär även digitalt. :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen @Joajan :smile:

 

Jag håller med dig i dina upptäckter. Jag skulle vilja säga att det är en kombination av streamer/dac där man kanske vill eftersträva en viss balans och där streamerns betydelse inte bör underskattas.

 

det man i regel får när man kliver upp ett par steg är en mer påkostad strömförsörjning, men allt som oftast även finare re-clockers av signalen, och optimerad hårdvara i övrigt.

 

Ta även @byZan som exempel i en annan tråd, han hörde "något" hemma hos mig som han gillade och var nyfiken på. Han lånade hem min DAC men använder samma streamer som tidigare och verkar fortfarande sakna lite av "det där något". Kanske fick DAC:en för mycket cred i min anläggning där streamern faktiskt är mer påkostad än vad DAC:en är. Det kanske tåls att fundera på. :think:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Intressant. Kul att läsa lite om Blue Sound. Den tror jag inte det här skrivits om här tidigare.

Det har skrivits om det mesta här på forumet men det händer nya saker hela tiden typ nya produkter, nya erfarenheter och inspel. Allt går igen. Skriv på bara …

 

 

Det finns ju inget absolut facit hur det skall låta. Det sitter mellan öronen. Några punkter som poppar upp hos mig efter din beskrivning.

  • Man lyssnar inte på en enhet utan ett helt system som skall prestera bra tillsammans. Det inkluderar både elektronik, högtalare och kablar. Att byta en pryl är ingen garanti att allt blir bättre i ditt system. 
  • Rummet är också en faktor liksom högtalarplacering. En ny investering i linan kan ändra den tidigare balansen som kan behöva justeras.
  • Vanans makt är stark. En förändring kan låta annorlunda. Man kan lätt störas av att det inte lät som förr och komma till en slutsats att det låter sämre eller bättre när det i själva verket mer handlar om att det låter annorlunda. Ett tips är att spela en längre tid, typ en vecka och gå sedan tillbaka. Hur upplever du det då?
  • Förväntningar kan man påverkas av, dvs man hör saker man vill höra för att bekräfta och rättfärdiga ett köp.

I all välmening…

 

Jag märker av dessa punkter som en ökad medvetenhet ju mer man tränar på hifi och hur påtagligt det blir när man klättrar upp och ned mellan nivåerna. I det här fallet var det något billigt som överträffade mina förväntningar. Synergi är eftersträvansvärt  - om inte allt. Men ack så känsligt det kan vara med små justeringar. Tack för välmenande tips.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

 

 

Välkommen (om jag inte hälsat dig detta tidigare?)!

Just en Y-split skulle jag undvika när det gäller digitala interconnects eftersom de är rätt känsliga på impedanser. Det KAN vara det du upplevt som "mjukare" än via de inbyggda streaming-funktionerna.

 

I övrigt kan jag instämma i att Bluesounds Node låter lite "mjukt" och kanske lite mindre hårt än andra DAC'ar, och den fungerar väl i alla sammanhang jag provat den. den är dock inte lika högupplöst som många konkurrenter. Jag tycker för övrigt att den har en ganska likartad ljudkaraktär även digitalt. :) 

 

Tänkte också på detta när jag installerade det lilla "filtret" - men det låter nog lika mjukt även med raka rör har jag låtit konstatera.  Däremot tänkte jag såklart -  "Nu måste det bli renare" - Som Bebop nämnde om att man hör det man vill höra. :)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, VoicesInMyHead said:

Välkommen @Joajan :smile:

 

Jag håller med dig i dina upptäckter. Jag skulle vilja säga att det är en kombination av streamer/dac där man kanske vill eftersträva en viss balans och där streamerns betydelse inte bör underskattas.

 

det man i regel får när man kliver upp ett par steg är en mer påkostad strömförsörjning, men allt som oftast även finare re-clockers av signalen, och optimerad hårdvara i övrigt.

 

Ta även @byZan som exempel i en annan tråd, han hörde "något" hemma hos mig som han gillade och var nyfiken på. Han lånade hem min DAC men använder samma streamer som tidigare och verkar fortfarande sakna lite av "det där något". Kanske fick DAC:en för mycket cred i min anläggning där streamern faktiskt är mer påkostad än vad DAC:en är. Det kanske tåls att fundera på. :think:

Tackar!

 

Det som förvånar mig är att prestandan ändå var så pass likartad mellan 12.000 kr och 40.000 kr. Matar dem dessutom med en Powerplant från PS Audio. Vad använder du för streamer och DAC?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Joajan said:

För att avgöra en vinnare har jag fortsatt med individuella testspelningar direkt från varje inbyggd streamer i respektive enhet och spelat Tidal (utan MQA)...

Har du provat med något annat än Tidal? Qobus, wav...

Dina upplevelser med Tidal utan MQA stämmer väl överens med mina. En av anledningarna till att jag bytte till Qobus.

Sen har strömningsföretagen ett ofog för sig, de uppsamplar CD-kvalite till 24bitars Flac och kallar det "High Resolution", men om det är en medioker CD-inspelning så är det fortfarande en medioker "High Res"!

Om det är att utvärdera vilken DAC som låter bäst enligt dina kriterier, så föreslår jag att du använder en CD-spelare som strömmare och spelar musik av hög inspelningskvalité, t.ex. Boz Scaggs - Dig och låt nummer 11: Thanks To You och Stevie Ray Vaughan med låten "Tin Pan".

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Amatören said:

Sen har strömningsföretagen ett ofog för sig, de uppsamplar CD-kvalite till 24bitars Flac

Det är en definition som är rätt så allmän som Qobuz informerar om någonstans i sina texter. 16/44,1 definieras som CD-kvalitet och 24/44,1 och högre som Hi-Res. Det är inget som streamingsföretagen hittat på. Den gränsen används även av t ex HiFi News. Det är ju skivbolagen som lägger upp albumen, inte Qobuz/Tidal. Jag tror snarare att det är så att studiomixarna är 24/44,1 som de downsamplar till 16/44,1 för tillverkning av cd-skivor. FLAC (eller ALAC för Mac) har inget med ljudformatet att göra. De är lossles packningsformat då filen skickas som packas upp i originalupplösning innan filen buffras och spelas, ungefär som .zip för dokument.

 

Men visst sliras det bland en del bolag och utgåvor, framför allt med upsampling av gamla titlar. Ett exempel vi varit inne på är Dire Straits som jag vill minnas är inspelad i 16/44,1. Men samtidigt är det de som vittnar om att deras 24/96 låter bättre. Men då kommer man också in på vilken utgåva och mixning det handlar om. Om en bättre mixning i 24/96 låter bättre så låter den sannolikt bättre även som downsamplad till 16/44,1. Discogs redovisar 159 olika utgåvor av cd-versionen och ett 10-tal olika SACD-utgåvor. Till detta kommer sedan nerladdningsbara album i olika upplösning. Vilken av dem är bäst? Hur många är samma mixning och vilka... Att döma av DR-koderna för det olika utgåvorna så är många olika men säkert inte alla. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Joajan said:

Det som förvånar mig är att prestandan ändå var så pass likartad mellan 12.000 kr och 40.000 kr. Matar dem dessutom med en Powerplant från PS Audio. Vad använder du för streamer och DAC?

 

Kanske kan det vara som @AlfaGTV var inne på att den där Y-splittern inte gjorde saker och ting bättre?

 

Sen kan det ju absolut ligga något i att man även kan föredra ett mer förlåtande och mjukare ljud, där det ibland är lätt att gå i "audiofil fällan" genom att fortsätta jaga högre upplösning, mera detaljer osv. T.ex minns jag min Lumin D2 som "roligare" att lyssna på än den betydligt dyrare T2 modellen, den sistnämnda var dock egentligen "bättre" på alla sätt.

 

Jag har en LampizatOr DAC och min streamer är ett hemmabygge med bland annat PSU från Sean Jacobs och USB/Ethernet kort från JCAT.

Link to comment
Share on other sites

En annan tanke som slår mig är att det kanske finnas en obalans i en annan del av systemet? Jag har ingen erfarenhet av Oppos Sonica, men har lyssnat en hel del till olika Moon-produkter, bl.a. 380D DSD med Mind2 och jag spelar dagligen på en 430HAD hörlursstärkare/DAC och ett 740P försteg. Ingen av dessa uppvisar "hårdhet" hos mig, inte en antydan. Det enda jag skulle kunna anklaga dem för är väl att de är för neutrala och ofärgade! :) De lägger inte till nåt, drar inte ifrån nåt men några vassa kanter finns inte.

 

När jag spelar med någon av mina Vaults (som är de minst "mjukgörande" av de Bluesound-apparater jag haft) så är de lite trivsammare och "avrundade" både i tonalitet och upplösning, oavsett optisk ut eller analogt.

 

Men, jag kan inte låta bli att kommentera trådens rubrik. ;) 

 

Min "kompis" @Gryphon300 kom förbi igår kväll med ett stort paket. I det doldes en Auralic Aries G2.1 på hemlån, för hans del i första hand. Vi växlade mellan min egen Aries G1 fram och tebaka och nu har jag fullt upp med att tänka ut en finansieringslösning för att ersätta min G1... Det, är "kompisar" det! :D 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-19 at 08:12, AlfaGTV said:

En annan tanke som slår mig är att det kanske finnas en obalans i en annan del av systemet? Jag har ingen erfarenhet av Oppos Sonica, men har lyssnat en hel del till olika Moon-produkter, bl.a. 380D DSD med Mind2 och jag spelar dagligen på en 430HAD hörlursstärkare/DAC och ett 740P försteg. Ingen av dessa uppvisar "hårdhet" hos mig, inte en antydan. Det enda jag skulle kunna anklaga dem för är väl att de är för neutrala och ofärgade! :) De lägger inte till nåt, drar inte ifrån nåt men några vassa kanter finns inte.

 

När jag spelar med någon av mina Vaults (som är de minst "mjukgörande" av de Bluesound-apparater jag haft) så är de lite trivsammare och "avrundade" både i tonalitet och upplösning, oavsett optisk ut eller analogt.

 

Men, jag kan inte låta bli att kommentera trådens rubrik. ;) 

 

Min "kompis" @Gryphon300 kom förbi igår kväll med ett stort paket. I det doldes en Auralic Aries G2.1 på hemlån, för hans del i första hand. Vi växlade mellan min egen Aries G1 fram och tebaka och nu har jag fullt upp med att tänka ut en finansieringslösning för att ersätta min G1... Det, är "kompisar" det! :D 

 

 

 

Det

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-19 at 08:12, AlfaGTV said:

En annan tanke som slår mig är att det kanske finnas en obalans i en annan del av systemet? Jag har ingen erfarenhet av Oppos Sonica, men har lyssnat en hel del till olika Moon-produkter, bl.a. 380D DSD med Mind2 och jag spelar dagligen på en 430HAD hörlursstärkare/DAC och ett 740P försteg. Ingen av dessa uppvisar "hårdhet" hos mig, inte en antydan. Det enda jag skulle kunna anklaga dem för är väl att de är för neutrala och ofärgade! :) De lägger inte till nåt, drar inte ifrån nåt men några vassa kanter finns inte.

 

När jag spelar med någon av mina Vaults (som är de minst "mjukgörande" av de Bluesound-apparater jag haft) så är de lite trivsammare och "avrundade" både i tonalitet och upplösning, oavsett optisk ut eller analogt.

 

Men, jag kan inte låta bli att kommentera trådens rubrik. ;) 

 

Min "kompis" @Gryphon300 kom förbi igår kväll med ett stort paket. I det doldes en Auralic Aries G2.1 på hemlån, för hans del i första hand. Vi växlade mellan min egen Aries G1 fram och tebaka och nu har jag fullt upp med att tänka ut en finansieringslösning för att ersätta min G1... Det, är "kompisar" det! :D 

 

 

 

Det vet du väl att jag alltid tänker på det bästa för dina öron!

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-18 at 21:46, Joajan said:

Synergi är eftersträvansvärt  - om inte allt.

Håller med. Många gånger viktigare än en ”bättre” produkt. För många pr sedan bytte jag och en god vän, min opera consonance cd mot en många gånger dyrare Audiomeca kombo då båda lät oerhört mycket bättre hos varandra. 

 

On 2021-08-18 at 12:59, Joajan said:

Precis varför jag en gång valde att lämna Naim bakom mig.

Även här verkar det som. Jag och frugan provlyssnade Ett gäng streamer/dac och upplevde Naim som på tok för ”blyg” och i bakgrunden. Ingen oumph alls. 

Link to comment
Share on other sites

@Joajan

Det du tar upp är verkligen intressant. Jag håller verkligen med @Bebop om att du lyssnar på hela systemet, alla enheter, tex rummet och inkommande strömförsyning och hur prylarna står, vad de står på, var du sitter och en mängd andra faktorer.. Allt spelar in. Man lyssnar inte bara på en sak.

 

Med det sagt är varje del i detta komplexa system något som är vart att ta hänsyn till, optimera och matcha mot det övriga produkterna. Ganska fort kommer man då att inse hur enormt komplext och många variabler det finns som spelar in här. Det går att prova olika kombinationer tills mänskligheten har gått under utan att hitta sanningen. Olika produkter kan kombineras i oändlighet och matchas mot en mängd krav, olika sätt att lyssna med olika smak och med en ytterligare mängd andra faktorer. Det är inte konstigt att vi tycker olika och inte alltid kan enas om vad som låter bra eller mindre bra. 

 

@Joajan som du är inne på själv är erfarenhet av olika system viktig för att börja förstå skillnaders kvalitet. 

 

En riktigt käftsmäll för egen del... eller skall vi säga nyttig erfarenhet var när jag första gången testade rullband i mitt system. Så klart, som @Bebop brukar påminna om, förutsätter bra ljud från alla lagringsmedier att det är en bra inspelning och det är alltid det jag utgår från när jag skriver. Skit in - skit ut. 

När jag hade en bra rullbandskopia med bra inspelning hörde jag saker i musikåtergivningen som förvånade mig mycket positivt. Dels insåg jag vilken potential förstärkarelektroniken och högtalarna hade. Sådant som jag tidigare tillskrivit elektronikens brister var som bortblåsta. Micro och macrodynamik var en helt ny nivå och det klarade alltså högtalare och elektroniken av utan att knorra. Alltså var det inte förstärkare och högtalare som var begränsningen. 

 

När jag spelade med rullbandspelaren då jag fick denna "uppenbarelse" spelades det dessutom med kablar av lakritssnörekvalitet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Och ändå...

 

Även med detta sagt, så betyder det inte att kablar inte är värt att byta för bättre återgivning eller högtalare eller förstärkare, bara att det finns oanade krafter i många system som inte visar sig så lätt. Men när man dyker på något som gör det så är det otroligt roligt, lärorikt och givande. Det är erfarenheter som kan ta dig framåt med ditt system om du vill .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...