Jump to content

Byta kontakt på nätkabel


Hans-Tommy

Recommended Posts

Snyggt! Känns alltid stadigare och bättre att få klämma dit en ändhylsa eller gaffel då det är mångtrådig ledare.

 

19 minutes ago, Hans-Tommy said:

Jag har en blå Lunakabel med wattgatekontakter.

Är det förtennade kardeler i Luna-kabeln? Kan vara jag som har dåliga bildskärmar:)

Link to comment
Share on other sites

När man ansluter kabeln till kontakten sätter man den mellan två plattor och skruvar ihop plattorna, problemet är att skruven sitter mitt på plattan, om man har en spade sitter benen på varsin sida av skruven. Om man en kabel får man välja sida och då kommer plattorna snett 

tommy

Link to comment
Share on other sites

Detta med kontaktbyte verkar vara poppis just nu på forumet. Även jag som har funderat ett tag på att byta hane på en gammal Valhalla slog till häromdagen på en Furutech, som borde komma i veckan. Honan är sedan tidigare också en Furutech av långsmal modell för att passa under "huven" på min Devialet. Jag var då nöjd med att jag inte upplevde någon skillnad från original Wattgate i alla fall. Meddela gärna om du upplever någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag vet hur anslutningen ser ut i kontakterna. Men plattan böjer sig inte nämnvärt, och man kan tvinna kardelerna i ett par för att slippa snedlast om man vill vara ytterst nogsam.

Har för mig att du nämnde att Furutech rekommenderade spadar?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bfjohansson said:

Detta med kontaktbyte verkar vara poppis just nu på forumet.

Ja, det går i vågor. Jag var på det för några år sedan men projektet stannade upp. Jag kom bara till mina C19-kontakter som går till slutstegen. Jag har velat länge över att gå vidare och på vilken nivå jag skall lägga mig på. I Tyskland skrivs det bra om Viablues kontakter. Jag har köpt deras digitalkablar AES, Toslink och RCA Coax av ren nyfikenhet och de är bra. De är i vart fall prisvärda. Med ström- och kablar för analoga signaler är det lite knepigare.
 

Jag är lite tveksam till mycket av det som skrivs om både kablar och kontakter men att bra kontakter är viktiga är jag helt på det klara med. Jag har fått för mig att viktigare än legeringen är hur stor kontaktyta de har mot stift och hur väl isolerade de är. Vad skiljer t ex mellan Viablue, Furutech, Oehlbach och Wattgate mellan de olika modellerna utöver legering? Jag är inte ute efter högst möjliga specifikation utan mer optimal nytta för den burk de skall användas till. Jag undviker elda för kråkorna. Det har jag redan gjort tillräckligt av.

 

4DAAFEAF-C202-4C73-9CB7-C7F5312C0D46.jpeg
 

3B89DF95-36EC-47A3-A3AE-50965513AC7B.png

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Jag blev inspirerad av några här på forumet, så jag tänkte byta nätkontakterna på min nätkabel till förstärkaren.

Är det enda anledningen?

Inga tankar om bättre ström? Bättre kontaktytor som Bebop talar om? Bättre ljud?

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Är det inte lite motstridigt att introducera "ytterligare" en materialövergång/kontakt genom att ha en spade också?

Här är jag fullständigt enig med AlfaGTV!

 

Varför inte lyfta på locket till förstärkaren och ansluta nätkabeln direkt till strömbrytaren/trafon? På detta sätt tar du bort en massa kontaktövergångar med bl.a. lägre resistans som följd.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Tänkte på en sak till, jordledningen måste vara längre än övriga så att vid eventuellt olycka (t.ex. kabeln rycks ur själva kontakten) så ska jordledaren vara den sista som släpper!

Mycket bra synpunkt! Tack för den.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Är det enda anledningen?

Inga tankar om bättre ström? Bättre kontaktytor som Bebop talar om? Bättre ljud?

 

 

Det var därför jag gjorde det men orkar inte ta diskussionen med alla kabel och kontaktförnekare. Ville bara visa hur furutech tycker man ska koppla in kabeln till kontakten 

Har svårt för vaccinationsmotståndare också

 Tommy  

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Hans-Tommy said:

orkar inte ta diskussionen med alla kabel och kontaktförnekare.

Om du uppfattade mig som det har du läst mig fel. Däremot vill jag förstå vad en kontakt eller en kabel kan tänkas tillföra. Mång kontakter har rodium eller guldplätterat med en prisbild från en tusenlapp till drygt 4,000 mrd förklaringar kring materialskillnader. Men vad betyder det? Ett exempel:

 

Höljet består av omagnetiskt rostfritt stål kombinerat med flera lager av silverpläterad kolfiber. Insidan är dämpad och isolerad med acetal copolymer. Detta förbättrar den tonala balansen och utvidgar frekvensgången

 

Hur kan det vara möjligt att få ett utvidgat frekvensregister med en hård plast i en nätkontakt? Hur mycket då? När jag söker på acetal copolymer så får jag bl a följande svar:

 

Eftersom sampolymeracetaler (dit acetal copolymer tillhör) erbjuder liten eller ingen mittlinje/kärnporositet är det den föredragna acetalen för kontakt med livsmedel eller medicinska tillämpningar. Sampolymer och homopolymer kan modifieras med tillsatser som PTFE (Teflon®) för att öka slitstyrkan.

 

Det är sådant som får mig tveksam. De kanske har rätt men det borde ju kunna redovisas på ett mer trovärdigt sätt. Får mig att tänka på ämnet Vitium i gamla Colgate-reklamen.

Link to comment
Share on other sites

Den här acetal copolymer verkar användas i många sammanhang där man vill ha bra stabilitet mekaniskt, såsom i kugghjul, glidytor, paneler i bilar och liknande.

 

Det innebär ju inte att ljudbilden blir stabilare om det används i en elkontakt. Men man kan ju påverkas via placebo att det är så. Inget fel i det men det är klokt att tänka till om det är värt kostnaden för kontakten.

 

Link to comment
Share on other sites

@Hans-TommyJag har själv luna nätkabel som jag är nöjd med, och jag måste medge att jag imponerad av ditt mod att byta kontakter på din. OCH jag är enormt nyfiken på om och hur isf du upplever skillnaden med de nya kontakterna. Det där med kontakter var inte så noga när jag pausade, så för mig är den aspekten ganska ny vilket ökar min nyfikenhet

 

 

Jag är extremt skeptisk mot i princip allt säljsnack. När det gäller kablar har jag aldrig hört/läst någon vettig eller logiskt överrensstämmande förklaring till varför det skulle låta bättre med en viss typ av kabel. Speciellt när det gäller nätkablar. Bortsett från avskärmning. Men jag hör enorm skillnad och nöjer mig med det tills någon lyckas kan ge förklaring som jag kan förstå(ej i denna tråd). 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Om du uppfattade mig som det har du läst mig fel. Däremot vill jag förstå vad en kontakt eller en kabel kan tänkas tillföra. Mång kontakter har rodium eller guldplätterat med en prisbild från en tusenlapp till drygt 4,000 mrd förklaringar kring materialskillnader. Men vad betyder det? Ett exempel:

 

Höljet består av omagnetiskt rostfritt stål kombinerat med flera lager av silverpläterad kolfiber. Insidan är dämpad och isolerad med acetal copolymer. Detta förbättrar den tonala balansen och utvidgar frekvensgången

 

Hur kan det vara möjligt att få ett utvidgat frekvensregister med en hård plast i en nätkontakt? Hur mycket då? När jag söker på acetal copolymer så får jag bl a följande svar:

 

Eftersom sampolymeracetaler (dit acetal copolymer tillhör) erbjuder liten eller ingen mittlinje/kärnporositet är det den föredragna acetalen för kontakt med livsmedel eller medicinska tillämpningar. Sampolymer och homopolymer kan modifieras med tillsatser som PTFE (Teflon®) för att öka slitstyrkan.

 

Det är sådant som får mig tveksam. De kanske har rätt men det borde ju kunna redovisas på ett mer trovärdigt sätt. Får mig att tänka på ämnet Vitium i gamla Colgate-reklamen.

Du kan vara lugn, det var inte dej jag tänkte på

 Tommy 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Neve said:

@Hans-TommyJag har själv luna nätkabel som jag är nöjd med, och jag måste medge att jag imponerad av ditt mod att byta kontakter på din. OCH jag är enormt nyfiken på om och hur isf du upplever skillnaden med de nya kontakterna. Det där med kontakter var inte så noga när jag pausade, så för mig är den aspekten ganska ny vilket ökar min nyfikenhet

 

 

Jag är extremt skeptisk mot i princip allt säljsnack. När det gäller kablar har jag aldrig hört/läst någon vettig eller logiskt överrensstämmande förklaring till varför det skulle låta bättre med en viss typ av kabel. Speciellt när det gäller nätkablar. Bortsett från avskärmning. Men jag hör enorm skillnad och nöjer mig med det tills någon lyckas kan ge förklaring som jag kan förstå(ej i denna tråd). 

 

Jag hade en bekant som bytte kontakten på sin lunakabel, och tyckte det blev påtagligt bättre, så jag gjorde det inte i blindo.

Hittills har jag inte ångrat att jag bytte kontakt 👍🎶

  Tommy 

Link to comment
Share on other sites

För den som är intresserad av att köpa en varmluftspistol kan jag rekommendera denna, den går att ställa på ett bord med munstycket uppåt, bra för den som inte har tre händer  Tommy 

 

 

https://www.clasohlson.com/se/Varmluftspistol-Cocraft-HH-2000/p/40-8761


 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Hans-Tommy said:

Jag hade en bekant som bytte kontakten på sin lunakabel, och tyckte det blev påtagligt bättre, så jag gjorde det inte i blindo.

Hittills har jag inte ångrat att jag bytte kontakt 👍🎶

  Tommy 

Jag är så feg när det kommer till att tweaka produkter jag köpt. Jag reagerade faktiskt lite på att kontakterna var lite snålt tilltagna på en kabel i de prisklasserna. Men jag har för lite erfarenhet för att uttala mig. 
 

kul att höra. Jag ska prova lite med diy först, sen kanske det blir kontaktbyten på mina befintliga. Eller så bygger jag helt enkelt nytt till alla mina burkar

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-17 at 15:00, LPL said:

Snyggt! Känns alltid stadigare och bättre att få klämma dit en ändhylsa eller gaffel då det är mångtrådig ledare.

 

Är det förtennade kardeler i Luna-kabeln? Kan vara jag som har dåliga bildskärmar:)

Hej 

se länk /Tommy 

https://www.lunacables.com/power-cords-data

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-17 at 16:22, AlfaGTV said:

Jo, jag vet hur anslutningen ser ut i kontakterna. Men plattan böjer sig inte nämnvärt, och man kan tvinna kardelerna i ett par för att slippa snedlast om man vill vara ytterst nogsam.

Har för mig att du nämnde att Furutech rekommenderade spadar?

Hej 

se länk 

https://www.furutech.com/video/

Link to comment
Share on other sites

En anledning så god som någon! :) 

Har precis bytt IEC-kontakt på min Jorma Prime, då Akkelis levererade den snabbt o smidigt, när den väl var tillgänglig. Det är en Oyaide C-004 i beryllium, va det nu ska va bra för? Man ska inte äta den då, till skillnad från de Furutech av NCF-karaktär. De var visst godkända för kontakt med livsmedel förstod jag det på kemilektionen tidigare i tråden! :D 

 

Syftet var att Prime skulle vara i originalskick. Jag fick den med en C-19-kontakt, vilket inte funkar mot en Nordost QB-8. 

 

Låter det annorlunda? Ja, jag bytte ju platta också... :zany: Fast jag tycker faktiskt att det låter lite annorlunda om jag ska vara lite seriös. Jag kan dock inte med säkerhet säga vad som skiljer, eller ens om det verkligen gör det. Nåja, nu är det gjort.

För övrigt så är det varken crimphylsor eller spadar i Jormas strömkablar (det är crimphylsor i mina No.2 BiWire) utan de vansinnigt styva ledarna skruvas i kläm-kontakterna direkt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-17 at 19:26, Hans-Tommy said:

Det var därför jag gjorde det men orkar inte ta diskussionen med alla kabel och kontaktförnekare. Ville bara visa hur furutech tycker man ska koppla in kabeln till kontakten 

Har svårt för vaccinationsmotståndare också

Jodå, jag fattar att det var mig du menade! Tack!

Jag har glott på videon du hänvisar till och jag måste starkt ifrågasätta om denna HighEnd-kontakt är utförd med gällande elsäkerhetskrav i Sverige.

Nu vet jag inte om nedan illustration är lagkrav eller en rekommendation, kanske någon med elcertifikat kan rätta mig:

571523347_Stickproppmontering.thumb.JPG.f3d1d635eec1ef4a601bfc10244951df.JPG

Min avsikt med detta inlägg är inte att bråka utan att varna för att leka med starkspänning och -ström utan att ha nödvändig kunskap om elsäkerhet.

Man kan utsätta sig själv andra för livsfara om man inte utför arbetet korrekt!

 

En fråga, var köper man en "Furutech kontakt utan NCF"? Eller är det en Rhodium pläterad kontaktdon du köpt? En FI-50 (R)?

 

PS! Jag är vaccinerad två gånger med AstraZenecas vaccin :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är flera som tar det personligt när det gäller min kommentar om kablar och kontakter. Det jag avsåg var av en mera generell natur. Jag har en åsikt som jag står för och inte har någon tanke på att ändra. Jag tänker alltså inte gå in i en diskussion om de har någon betydelse för ljudet. Jag tycker också att alla har rätt att ha en avvikande åsikt, det är helt ok för mig så länge vi respekterar varandra och inte går till personangrepp mot varandra. Min utgångspunkt för tråden var bara att visa en möjlighet att ansluta en kabel till en kontakt.

 Tommy 

Nedan ser man vilken kontakt jag köpte 

Jag har också vaccinerats två gånger, visserligen med Pfizers men ändå….

 

BB9F6271-9F98-4EA8-85E0-B837313E3164.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...