Jump to content

Besök hos persve


MatsT
 Share

Recommended Posts

Spaken sänker/lyfter tonarmen! Det har suttit en spak även för den andra armen på maskinen men den är tyvärr borttagen! Hans van Vliet nytillverkar delarna men levererar inte utan man måste i så fall skicka ner maskinen till Holland. Det får nog bero!

 

https://www.jpvanvliet.nl/

 

De två rattarna är med stänger förbundna till riaat som sitter under. Här kan man bl a ställa in NAB/IEC korrigering. Har inte testat funktionerna ännu så det får vi återkomma till.

 

C376-E2-A7-E7-AE-4-EE5-B49-F-B74092-BFEC

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det senaste som hänt är att det inbyggda RIAA't för EMT 927 varit iväg för kontroll och uppdatering. Nu sitter det på plats.

 

P1020006s.JPG.50134deb4dfd03f420c7bca14a854e60.JPG

 

Det skymtar lite i bakre delen av chassit och är lättare att se från sidan.

 

P1020008s.JPG.9fec86fc1c3cfb58c7427395dfb7b1bc.JPG

 

Stegen har försetts med original-transformatorer och de låter bra. 

 

P1020007s.JPG.24d8924dd2f643231bbc8e515fba510a.JPG

 

RIAA-lådan är förbunden med  ovansidan och dess kontrollvred.

 

P1020010s.JPG.5addf79859e86c384b00817bb27f038d.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-04-25 at 16:34, persve said:

Å nu hänger spelaren i ramen i stället för att den står på chassit! Är mycket viktigt för att det skall låta rätt!

Det var till EMT930 som man tillverkade en "seismisk bas", men jag har för mig att den använts även till 927.

 

emt930-900.jpg

 

 

14 hours ago, MatsT said:

Stegen har försetts med original-transformatorer och de låter bra.

Så bra!

Hur är det med nätdel då?

 

 

Jag hittade ett schema;

 

IMG_0390.GIF

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det var till EMT930 som man tillverkade en "seismisk bas", men jag har för mig att den använts även till 927.

Det stämmer! Firma Dusch i Tyskland nytillverkar en sådan avsedd för 927 ( den för 930 är för liten )! Jag ska testa min lösning med ramen från SR och en gummipackning mellan ram och chassi! Nu står spelaren på golvet till dess renovering och de avsedda tonarmarna kommit på plats. Sen skall den placeras på bänken och testas! Men det jag hör nu är lovande! Ingen återkoppling och tyst!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Hur är det med nätdel då?

 

 

Jag hittade ett schema;

Det schemat har jag använt för att koppla tonarm till riaa. Det tog en stund innan jag förstod hur det ska kopplas men jag lyckades till slut! 
När man läser på nätet kan man konstatera 155 st, som är ett transistorbaserat riaa, inte är nåt att ha! Det rörbaserade 139 st höjs i stället till skyarna men är närmast omöjligt att få tag på och skulle man hitta ett kostar det minst lika mycket som spelaren. Jag undrar hur mycket bättre det är för efter mina första lyssningsintryck låter 155 st mycket bra! Minst lika bra som de rörbaserade riaan jag har ( simlply black och nuvistor )!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, MatsT said:

En  nöjd innehavare berättar:

När jag läst denna artikel blev jag väldigt sugen på att få kontakt med Ilkka i Finland. Jag skrev till tidningen som publicerat, fick kontaktuppgifter och nu har vi kontakt! Han är mycket erfaren med 927an och har gett mig fina tips! Visst är det en härlig sport vi har! Berikande på alla sätt!

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, persve said:

Jag ska testa min lösning med ramen från SR och en gummipackning mellan ram och chassi!

Har du (eller @MatsT) ett foto på enbart själva ramen?

Hur ser det ut vid kopplingen mellan ram och chassi?

 

 

4 minutes ago, MatsT said:

Intressanta produkter!

Ganska all-out-assault :grin:

Jag har för mig att Stefano Pasini nämnt att de togs fram för mobila tillämpningar. Minns inte tydligt.

 

 

1 hour ago, calle_jr said:

hittade ett schema

Ganska straight forward för ett riaa väl.

Men jag tyckte det var märkligt med både 6.3 och 12V matningsspänning och dessutom AC.

 

Ps. kolla symbolerna där man angett märkspänning för kondensatorer nere till vänster. Ganska obegripligt, och ännu mer obegripligt om man tittar på tex C10 direkt till höger om symbolerna :think:

 

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, calle_jr said:

Har du (eller @MatsT) ett foto på enbart själva ramen?

Hur ser det ut vid kopplingen mellan ram och chassi?

Tyvärr har jag inga fler bilder än de som redan visats tidigare. Men ramen är en vanlg fyrkantsprofil. Gummipackningen är 5*5 mm och förklistrad så den satte vi på undersida chassi ( kanten är bara 5 mm bred så det finns risk för att den ”kalvar” )! Innan den sattes dit kom undersida chassi i kontakt med ramen, men nu hänger den fritt! Stor förbättring ljudmässigt! Mycket tystare ( = tyst ) och ingen återkoppling!

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, persve said:

ramen är en vanlg fyrkantsprofil. Gummipackningen är 5*5 mm och förklistrad

Såhär alltså?

 

image.png

 

 

13 minutes ago, persve said:

Stor förbättring ljudmässigt!

Om det låter bra så ska man kanske inte mixtra, men 5mm kontinuerlig gummipackning är kanske inte förstahandsvalet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

Såhär alltså?

Precis! 

 

2 minutes ago, calle_jr said:

Om det låter bra så ska man kanske inte mixtra, men 5mm kontinuerlig gummipackning är kanske inte förstahandsvalet.

Detta är en ”original reservdel” köpt av Dusch och bl a SR använde sig av denna lösning. Jag ska som sagt testa på rätt plats längre fram! Om det inte är tillräckligt bra får det bli ett stötdämparchassi men kan jag undvika så är det bra! Är inte direkt billigt!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har för mig att Stefano Pasini nämnt att de togs fram för mobila tillämpningar. Minns inte tydligt.

Jag har också läst detta!
Pasini är en källa till mycket kunskap, inte bara hans hemsida:

 

http://www.stefanopasini.it

 

utan också denna fina bok! Här kan man läsa historien om EMT, men det finns också bl a reservdelslistor3-B2-F7-A5-A-1750-4163-BFC7-105-E87404-F och information om när 927 resp 930 producerades.

 

96-FF05-C8-F374-4789-BD80-F2-AA8-A5107-C

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ganska straight forward för ett riaa väl.

Men jag tyckte det var märkligt med både 6.3 och 12V matningsspänning och dessutom AC.

Jag är ingen elektriker så jag kan inte förklara, men det kan säkert MatsT!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, persve said:

Om det inte är tillräckligt bra får det bli ett stötdämparchassi men kan jag undvika så är det bra!

Ja, men innan du går all-in på chassi och om du kan leva med 12mm i stället för 5mm så kan man testa med någon av dessa:

 

https://www.getzner.com/media/2806/download/Brochure Highly Effective Damping of Impact Loads EN.pdf?v=2

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, calle_jr said:

Ja, men innan du går all-in på chassi och om du kan leva med 12mm i stället för 5mm så kan man testa med någon av dessa:

 

Tack för tipset! Återkommer efter test! Frågan är om det går att ha en så tjock gummilist emellan?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...