Jump to content

Besök hos persve


MatsT

Recommended Posts

Vi har ett par skivspelare till att beskriva och nu tar vi den här:

 

P1010550s.JPG.4b32402a746665daf2f4eb8d9946dc13.JPG

 

Det är en Kuzma Reference (?) och tonarmen är en Kuzma 4Point.

 

4POINT_front_GEAWARD_2020.jpg

 

Monterad PU var en ZYX och de har så många modeller så den har jag inte koll på men den lät bra och det brukar ZYX göra i mina öron.

 

Jag tror att vi körde med Simply Black RIAA via extern Step-up från Excel och det ska enligt uppgift vara en fin transformator.

 

IMG-1796.jpg

 

Per får kanske rätta mig om jag kommer ihåg fel men jag gillade den här spelaren också! Vi hann inte spela så mycket på den men det var inget som störde utan den gjorde bara sitt jobb utan att glänsa med imponatoreffekter och just den här neutrala (inget negativt) återgivningen känner jag igen från tidigare lyssningar med ZYX. Skivspelaren drar åt samma håll ljudmässigt, den gör det den ska utan att förhäva sig. Jag gillar den här typen av uppspelning som i regel vinner i längden jämfört med det som låter mer spektakulärt till en början. Kuzman är konstruerad på ett sätt som jag gillar och det är en genomarbetad design som har lösningar på de problem som uppstår vid skivspelande.

 

Jag gillade alltså både Kuzma och ZYX och även ZYX står också med på listan över kandidater för ny PU framöver men det finns så många modeller att det kan bli svårt att hitta rätt?

 

Jag ska nog komma tillbaka och lyssna mer på Kuzman och se om vi kan göra lite prov med oljedämpningen på armen?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Jag gillade alltså både Kuzma och ZYX och även ZYX står också med på listan över kandidater för ny PU framöver men det finns så många modeller att det kan bli svårt att hitta rätt?

Jag håller med MatsT om att modellfloran från ZYX är en djungel! Den vi spelade på heter Universe och kom redan för över 10 år sedan! Det var den första i R 1000 serien som bl a är kryobehandlad! Jag har haft flera andra modeller senare, Premium  4D och Premium Omega och de har låtit bra, men jag tycker att Universe fortfarande låter bäst hos mig ( har dock inte testat Universe II och de nyare exklusiva varianterna ). Välkommen tillbaks MatsT så spelar vi mer på den med din favoritmusik! Kanske kan du övertyga mig!? Å oljedämpning har jag aldrig gett mig på! Det blir spännande!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Förstår jag rätt om det här är den japanska pickup-tillverkaren Excel?

Stämmer bra det AlfaGTV! Köpte den i Norge men fick inte med nån spec så jag kontaktade Excel i Japan. De hade inga data. Den är bara tillverkad i 7-8 ex för en specialkund. Då satte jag in en fråga på Audiogon och fick detta svar:

 

Quote

@persve

Here you go - 

Https://riliujsbiqfapf6yf5omorv2jy-adv7ofecxzh2qqi-web-fc2.translate.goog/needie/NDexcel/SUPER-ST1.html

From the specs it appears to be an outstanding transformer, hard to beat today - which would explain the sound quality you are experiencing. Look at the bandwidth and accuracy -

  

■ Primary impedance Low 2Ω / High 40Ω 
■ Load resistance  47kΩ 
■ Boost ratio 
■ Frequency band 5-100,000Hz 10-50,000Hz ± 0.2dB 
■ Channel separation 
■ Total harmonic distortion 
■ Weight 
3.3kg ■ Dimensions W12.2 × H14.0 × D23.0cm 
■ Release 1980s? 
■ Discontinued 
■ Remarks With connection cable 0.8m.

  

   

Denna info gjorde mig riktigt glad!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Det är en Kuzma Reference (?) och tonarmen är en Kuzma 4Point.

Detta är en Stabi ref 2! Kuzma Stabi ref kom 1992 och ersattes 2009 av Stabi ref 2! Enda skillnaden är att denna har en ny motorstyrning som är elektroniskt styrd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En lite tydligare bild.

 

IMG_1524s.JPG.f0cfeae3f9221ccda3f0995d7612a7c4.JPG

 

AlfaGTV såg förstås helt rätt. Zyx i Kuzma.

 

Om vi zoomar in kan vi se vilken Zyx det är också.

 

IMG_1524s2.JPG.f5197e7dc20850c7bdb3e16882c777c8.JPG

 

Jag har dålig koll på alla Zyx-modeller som finns men den här är en lite äldre variant som Per trivs bäst med.

 

Hela paketet.

 

IMG_1548s.JPG.240c8a0dd0cec81cbc442e32a5de331a.JPG

 

Spelade via transformator och Simply Black RIAA.

 

IMG_1547s.JPG.8d805c829366ee8414f738e006544ccd.JPG

 

Ljudet skulle jag vilja beskriva som "homogent" och med "naturlig klang". Jag tycker att det låter riktigt trevligt. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MatsT said:

Igår gjorde jag ett kort återbesök och tog några nya bilder

Nu blev det knivskarpa bilder och jag noterar att jag måste ta fram dammvippan! Den skarpögde ser att antiskatingvikten är demonterad! Jag har haft svårt att få till antiskatingen så Mats föreslog att ta bort den! Funkar utmärkt!

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, AlfaGTV said:

Och gärna en teori om varför de ofta syns på Opus3 Cantus tangentialarmar?

Jag träffade aldrig Bosse Hansson själv, men enligt uppgift var han mycket förtjust i Zyx! Kan detta vara en förklaring? Har själv haft en Continuo med marmorplint och Cantus med just denna Zyx Universe! Lät mycket bra men jag blev aldrig riktigt god vän med tonarmen! Har aldrig provat den senare varianten av armen! Kanske den fungerar bättre? Zyx är neutral och i rätt miljö mycket musikalisk och samtidigt detaljrik med stor ljudbild och stort frekvensomfång! Men det är svårt att beskriva vad man upplever! Kom hit vet ja så lyssnar vi istället! 

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att ha någon generell uppfattning om olika PU'er efter att ha hört dem i olika spelare med olika musik under ganska kort tid så jag kan inte med säkerhet beskriva hur Zyx låter. De gånger jag hört Zyx har jag fått känslan av "korrekt" återgivning utan något som sticker ut men ändå med bra detaljåtergivning. Jag tror att det är ett ljud som vinner i längden.

 

Efter att ha lyssnat igenom 4 skivspelare med olika musiktyper ett par gånger har min uppfattning om de enskilda spelarna/PU'erna varierat en del. Vissa kombinationer passar bättre till vissa typer av musik och Zyx skulle jag nog klassa som lämplig för "klassisk musik".

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-25 at 12:26, MatsT said:

se om vi kan göra lite prov med oljedämpningen på armen?

Det är en intressant övning just med denna ZYX Universe (0.24mV/4ohm) och ganska enkelt att testa både vertikal och lateral dämpning. Var försiktig med att doppa spetsen för djupt.

 

Jag har för mig att ZYX tillverkar Kuzmas pickuper fortfarande.

 

Link to comment
Share on other sites

Vi går vidare.

 

IMG_1549s.JPG.51c1788c2ccdefcae0aa007ef3e1e2b1.JPG

 

En högtalare skymtar till höger och en lite närmare titt kan vi väl ta.

 

IMG_1557s.JPG.82f7eb2d055ad27c99d05e65560701ca.JPG 

 

"Diamonds are a girls best friend" har någon sagt men man kan använda dem i högtalare också! Det är helt klart ett välljudande diskantelement. :thumbsup:

 

Spelaren bredvid Kuzma.

 

IMG_1529s.JPG.4ffdb073f511c313df35a6b6cbc72911.JPG

 

En prototyp-modell från Simply Black med SME V.

 

IMG_1526s.JPG.4a17fd264bdcab3067e2ba106e78a3e1.JPG

 

En Ortofon Windfeld Ti sitter där och vi zoomar in lite.

 

IMG_1526s2.JPG.717c37f862a9ee1a47c3369fc15a11b3.JPG 

 

Vi lyssnade via Simply Black RIAA med inbyggd SUT från Lundahl. Det låter mycket bra och ljudet verkar fungera med det mesta som hamnar på skivtallriken. Den är inte "trött" på något vis som en del PU'er från Ortofon har rykte om sig att vara. PU'en är inte använd så länge och kan kanske vinna en aning på ytterligare inspelning? Som jag redan nämnt i tråden är det en PU som jag är intresserad av för egen del också, den har de egenskaperna som jag är ute efter till min "huvudspelare" som ska vara allround.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar ett par bilder från Pers "Coronatråd".

 

Det syns inte direkt men det är en sådan här som blivit "lite ombyggd".

 

IMG-1307.jpg

 

IMG-1346.jpg

 

Lådan är specialgjord för Lenco och beställd från Moldavien tror jag. Tonarmen är en Ortofon AB 309, AB står för Alfred Bokrand som bygger armar baserade på Ortofon tonarmsfästen och lägger till tonarmsrör/motvikter mm som han låter tillverka.

 

PU'en är en Ortofon SPU och jag har en annan variant själv som jag är mycket förtjust i.

 

IMG_1527s.JPG.2f131bb70c3b61781fe8af2e26b235f2.JPG

 

IMG-1836.jpg

 

Använt RIAA-steg var Röcklinger med balanserad ingång.

 

IMG_1536s.JPG.f7025a05fb0a31ad00439c4d4db3918f.JPG

 

Jag tycker resultatet är riktigt läckert och visst pryder den sin plats på bänken.

 

IMG_1551s.JPG.6ca3af8a3427d84f8f576f3cc670ecb3.JPG

 

Låter bra gör det också! Vi körde några skivor på flera skivspelare och om jag minns rätt var det en live-inspelning med Frank Zappa som jag tyckte lät bättre med den här spelaren än någon av de andra. :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, MatsT said:

Lådan är specialgjord för Lenco och beställd från Moldavien tror jag

Jag försökte först beställa en i Moldavien via EBay, men efter 3 veckors dividerande utan att få rätt spec valde jag en annan leverantör från Ungern; Piano Black Lenco PTP6 Plinth Shroud (without PTP6 Plate!)

via EBay! Den är dyrare men färdiglackad och med plats för 2 tonarmar och eftersom jag är otålig och något ohändig passade det perfekt!

Som framgår är den avsedd för ett chassi som heter PTP6. Detta är framtaget av en holländare vid namn Peter Reinders och är uppdelat på 2 plattor, ett för tallrikslagret och det andra för motorn! Fungerar utmärkt! Kolla på Lencoheaven om ni vill ha mer inspiration!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

PU'en är en Ortofon SPU

Detta är en ”modern” variant av SPU A, den första SPUn som kom i slutet av 50-talet. SPU står helt enkelt för Stereo Pick Up som introducerades vid denna tid!

A är kortare än G och kräver antingen en adapter för att passa konventionella armar eller som i mitt fall en specialgjord arm som är motsvarande längre! Det ”moderna” med den SPU A som kallas Synergy är att den har ett trähus, ett modifierat generatorsystem som ger högre utnivå, ett annat nålrör och en annan nålslipning som innebär att den har en bättre spårningsförmåga och kan spelas med lägre nåltryck! Resultatet tycker jag är strålande!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tyvärr har jag varit upptagen med annat ett tag så jag har inte kunnat avsluta det här reportaget men nu gör jag ett omtag.

 

Det återstår en skivspelare att redovisa.

 

IMG_1533s.JPG.6289283bf392eda9da87d7dae89764c3.JPG

 

En Technics SP10 MkII med tre armar och ett chassi (från Vinylista?) som Per har beskrivning av i sin tråd:

 

"Solid wood frame always made from one piece of selected hardwood with perfectly guided figure around the corners.
Especially developed 4-layered top plate with perfectly balanced mixture of different materials to achieve the best sonic result from your beloved .......
Highly refined suspension using a combination of Sorbothane, Delrin, Felt and Stainless Steel - fully adjustable.
Changeable arm slots made of high density and heavy Corian exactly drilled to your specific tone arm.
"

 

Så här ser det ut under ytan.

 

IMG-1867.jpg

 

Och med lock.

 

IMG-1901.jpg

 

De senaste 2 bilderna har jag lånat från Pers tråd. Armar har bytts och lagts till sedan bilden ovan togs och i nästa episod kommer jag att kika närmare på dessa.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tar armarna i ordning från vänster och börjar således med den här:

 

IMG_1539s.JPG.374f15dfc60e1f24d198b0501dd88f30.JPG

 

En Hadcock 242 Export Cryo bestyckad med en Cartridgeman Musicmaker III med isolator.

 

IMG-1904.jpg

 

TNT - The Cartridge Man's Isolator (and Music Maker mkIII)

TNT - The Music Maker - MM cartridge

 

Vi lyssnade inte så mycket på den här kombinationen vid mina besök så jag kan inte kommentera så detaljerat men helt OK låter det väl ändå! Inte den typen av ljud jag eftersträvar men många kan säkert tycka att det låter mer spännande med det här än med det som jag eftersträvar. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Nästa tonarm/PU att beskriva blir då:

 

IMG_1542s.JPG.36ce5a234a092e1181bb98156c2499c9.JPG

 

IMG_1543s.JPG.730d7450cd6986460c1a67a11f429f36.JPG

 

En för mig okänd Decca-arm med en Decca SC4E.

 

decca-2.png

 

IMG-1909.jpg

 

Beskrivning från Pers tråd:

"Deccapickupen SC4E är ett annat "djur" än Super Gold som jag haft tidigare! Denna är mer som Jubilee och Reference!
Nedan en diskussion på Pinkfishmedia gällande Deccan!
https://pinkfishmedia.net/forum/threads/ok-so-how-good-is-a-decca-cartridge.230762/"

 

Inte heller denna kombination lyssnade vi så mycket på vid mina besök och omdömet vilar även här på svag grund pga detta. Jag har aldrig riktigt lyckats ta till mig ljudet med Decca-PU'erna men visst låter det bra även om den här kombinationen men inte helt i min smakriktning. Decca har många anhängare och anses i en del läger vara "den heliga gralen" och det beror säkert på ens egna preferenser hur det faller ut och intressanta PU'er är det helt klart. Förmodligen har jag försökt för lite att få till det med Decca men tiden räcker inte till allt. 

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, AlfaGTV said:

En riktig gottebutik för vinylentusiaster!

 

Absolut, det är spännande att besöka Per. :thumbsup:

 

Jag har också flera alternativ att spela på och jag brukar säga att det finns ingen anledning att ha det om de inte har lite olika egenskaper. Det är i mycket utforskandet av de olika egenskaperna som gör den här hobby givande.

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, AlfaGTV said:

Vi ska nog få till ett besök vad det lider Bat!

Det ser jag fram emot!


 

5 hours ago, MatsT said:

Decca har många anhängare och anses i en del läger vara "den heliga gralen"

Jag har tidigare haft en Super gold men denna pickupen är i en annan liga! Man får ett öppet, naturligt och liveliknande ljud med ett j_a drag som är svårslaget! Detta är en moving ironpickup som spelas via Bosse Hanssons legendariska nuvistorriia i mm-läge!

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MatsT said:

Deccapickupen SC4E

Pickupen heter egentligen C4E, men Decca sorterade ut dom pickuper som hade de bästa mätresultaten och klassade dom med ett S framför. Jag kan bara säga att jag gillar den skarpt och nuvistorriiat gör inte bort sig heller!

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MatsT said:

En för mig okänd Decca-arm med en Decca SC4E.

Tonarmen är en Decca London International. Den är en unipivotarm med magnetisk antiskaing och skall egentligen användas tillsammans med Decca London pickuperna! SC4E är tyngre, härav däckbalanseringsvikter för att kunna ställa in nåltrycket!

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog lyssna mer på Decca nästa gång men nu går jag vidare till den sista kombinationen som också har den PU'en som jag kanske är mest intresserad av.

 

IMG-2165.jpg

 

Jag hann inte komma till vilket RIAA vi lyssnade till men här är info från Pers tråd:

"Jag skaffade en sån ingångsväljare som MatsT tipsade om ovan. Den ska jag koppla till Nuvistorriiat och ansluta mina Moving ironpickuper Decca SC4E och Music Maker III."

 

IMG_1561s.JPG.c34f115000386f63d8dec80c85be8f81.JPG

 

IMG_1537s.JPG.7828d7c1d57b049c06f786546ac7250b.JPG

 

En Kiseki Gold med My Sonic Lab Eminent Ex. Jag hade ingen bra bild så jag fick låna en av Per som togs när den satt i Kuzma.

 

C48-BF6-EF-3386-4360-A829-B8-C18-EA907-D

 

Jag hade vid första besöket tagit med min billiga (men bra!) kina-transformator för användning med MC-PU och den anslöts till Nuvistor-RIAA't via omkopplaren.

 

IMG_1532s.JPG.8cea0041a28bdb349f309d686cbfa4ab.JPG

 

P1010112s.JPG.b60ec99fb523672ae514e8a08237c0c6.JPG

 

P1010094s.JPG.016a0fd49d63960111a3a487e49d096d.JPG

 

Den satt som handen i handsken och det spelade otroligt fint, så fint att Per beställde en egen SUT men denna blev inklusive låda och det gjorde den ännu mer prisvärd!

 

IMG_1535s.JPG.5f1f851746a313b5a1924e20d347e8cf.JPG

 

Det verkar fungera lika bra med den färdiga SUT'en med låda. :thumbsup:

 

En My Sonic Lab Eminence Ex ligger högt på min önskelista och den spelar precis som jag vill ha det, den låter musiken flöda utan att man tänker på det. Alla detaljer finns med utan att de känns markerade och helheten är fantastisk med ypperlig förmåga att förmedla dynamiken i musiken på ett trovärdigt sätt. Karaktären är inte helt olik Ortofon Windfeld Ti men lite olika lät de trots allt och mycket låg nog i tonarmarmsanpassningen. Jag inbillar mig att en lite stöddigare arm än Kiseki Gold kanske vore att föredra. Det får bli fler lyssningar framöver för att bena ut hur de olika skivspelarna med armar och PU'er skiljer sig åt.

 

Jag har inte skrivit så mycket om skivspelaren SP-10 MkII och det är ett gott betyg. Det känns som att den bara levererar allt på det sätt det ska levereras. :thumbsup:

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...