Bebop Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Någon som vet? Finns det någon smygväg? Jag har ett gäng filmade konserter på DVD. Jag har inte tillräcklig ro att se dem mer än gång men lyssnar gärna på musiken. Tänkte jag skulle få in dem i min musik-NAS och sedan skänka DVD’na till någon loppis/second hand. Jag har en gammal fullt fungerande Philips CDR 771 som inte har gått många mil. Det är det verktyg jag har idag som bör funka via analog omväg. Ta ut ljudet analogt från DVD-spelaren. Spela in ljudet med CDR 771 på CD-R Audio-disc i 16/44,1 Därefter rippa discen Men kan man ta ut den digitala signalen direkt på något sätt? Såvitt jag har förstått ligger den i PCM-format 16 eller 24 bitars bitdjup och 48 eller 96 kHz upplösning. Hur Dolby, DTS och liknande sedan kan påverka vet jag inte men det brukar man väl kunna stänga av. Vad säger ni? Quote
AlfaGTV Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Du behöver DVD Decrypter eller liknande, i din PC. Ska se om jag kan hitta nån bra länk till instruktioner. Många DVD'er har dock bara Dolby Digital-spår, men visst finns det även sådana med stereospår i PCM. Quote
MatsT Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Jag har använt DVD Audio Extractor. Jag är inte så imponerad av hur det fungerar men visst får jag ut Audio-filerna med hjälp av programmet men det är lite rörigt med alla filer som hittas och taggningen är besvärlig. Kanske AlfaGTV har något bättre att komma med? Quote
AlfaGTV Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Inser att det ska fungera även med Jriver enligt denna tråd... Bebop 1 Quote
Danke Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Jriver måste vara världens enklaste intuitiva program. Jag använder den till Ripping och avspelning av musik til hörlurar. Jag rekommenderar Jriver, det är enkelt att använda och bra kvalitet, inte så dyrt heller. Du måste ha en data DVD spelare, antingen i din laptop, stasjonära eller en lokal liten data DVD spelare, dessa kostar ca400kr nya sist jag kollade. Bebop 1 Quote
Bebop Posted August 15, 2021 Author Posted August 15, 2021 1 hour ago, AlfaGTV said: Inser att det ska fungera även med Jriver 37 minutes ago, Danke said: Jriver måste vara världens enklaste intuitiva program. Jag använder den till Ripping och avspelning av musik til hörlurar. Tack för det. Jag har använt JRiver i över 10 år både till ripping och avspelning. Numer bara till ripping. Men jag har aldrig ens funderat på att det också kan vara ett verktyg för att rippa ljudfiler från videokonserter. Skall genast testas... Quote
Bebop Posted August 15, 2021 Author Posted August 15, 2021 Det gick inte så bra. Först måste man ju kunna få över filen till en hårddisk för att kunna konvertera. Det brast redan där. Jag har provat både med att importera direkt från dvd'n och med ripping av dvd - samma resultat. Skulle du kunna beskriva processen lite mer i detalj hur du gör, @Danke Quote
Danke Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 31 minutes ago, Bebop said: Det gick inte så bra. Först måste man ju kunna få över filen till en hårddisk för att kunna konvertera. Det brast redan där. Jag har provat både med att importera direkt från dvd'n och med ripping av dvd - samma resultat. Skulle du kunna beskriva processen lite mer i detalj hur du gör, @Danke Nej, det är länge sen jag rippade Dvds... Jag använde Nero gratisprogram för DVD med stereoljud.. Men det är länge sedan, och jag brukade det till filmer. Ser ut som du har kopierinskyddet... Hva använde du för att rippa dvd? Quote
Bebop Posted August 15, 2021 Author Posted August 15, 2021 JRiver MC 26 och en Samsung cd/dvd-läsare/skrivare. JRiver startade rippningen av dvd’n som tog 20 minuter men i slutändan blev det error message pga kopieringsskydd. Det skyddet lär nog de flesta dvd ha. Quote
Danke Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 14 minutes ago, Bebop said: JRiver MC 26 och en Samsung cd/dvd-läsare/skrivare. JRiver startade rippningen av dvd’n som tog 20 minuter men i slutändan blev det error message pga kopieringsskydd. Det skyddet lär nog de flesta dvd ha. Jo, men rippingen skal inte kollidera med kopierinskyddet, det iallafall ändrades med DVD jon.... Är ju ingen vits med Kopieringsmöjlighet om man inte går åt kopieringskyddet... Jriver har ju den möjligheten att rippa dvd.. Med Nero var det aldrig problem.. Quote
Danke Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 45 minutes ago, Bebop said: JRiver MC 26 och en Samsung cd/dvd-läsare/skrivare. JRiver startade rippningen av dvd’n som tog 20 minuter men i slutändan blev det error message pga kopieringsskydd. Det skyddet lär nog de flesta dvd ha. Här dom har altså inte decrypting som jag antar är att gå om kopieringskyddet, men dom rekommanderar ett annat program för detta... How to Get all DVDs into JRiver Media Center for Streaming (brorsoft.cn) DVD Ripper - Best DVD Converter to Rip DVDs/DVD ISO/DVD IFO | Brorsoft Quote
Danke Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Dvd ljud är ju oftast Dolby Digital, och det är komprimerad.... Jag tror aldrig jag har sett pcm möjlighet på dvd, jo på Pink floyd Endless river, men det är sällant. Det finns gratis program som rippar dvd ljud till stereo Mp3, men jag vet inte hur resultatet blir. Omm du bara har till exempel Dolby Digital så är det komprimerad som typ mp3 är. Quote
calle_jr Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Ljudspåret som är inbäddat i vob-filerna är oftast AC3 (dvs en codec för komprimerad Dolby Digital som @Danke skriver). Det borde gå att extrahera det från JRiver, och därefter konvertera AC3 till tex nedmixad 2-kanals flac. 4 hours ago, Bebop said: Först måste man ju kunna få över filen till en hårddisk för att kunna konvertera. Det blir sannolikt inte lyckosamt att bara kopiera vob-filerna. Försök transkoda till AC3 direkt i JRiver eller liknande. Quote
Bebop Posted August 15, 2021 Author Posted August 15, 2021 19 minutes ago, calle_jr said: Det blir sannolikt inte lyckosamt att bara kopiera vob-filerna. Försök transkoda till AC3 direkt i JRiver eller liknande. Jag försökte rippa men det gick inte. Provade då att kopiera. Om man väl får filerna till hårddisken så verkar det inte vara så knepigt att konverterar till en uppsjö av format i JRiver. Trixet är att komma förbi kopieringsskydden. Men ju mer jag läser om formaten desto mindre intresserad blir jag. Jag skall testa att spela in över analog utgång till en cd-r och höra hur det låter. Quote
Danke Posted August 15, 2021 Posted August 15, 2021 Om du accepterar Mp3 så är första program gratis. Jag har inte provat det själv. Dolby Digital altså Ac3 är komprimerad, så inte så farligt... Välj den högsta sampleraten på Mp3 som är möjligt gissar jag... Three Effective Methods to Rip Audio from DVD (apowersoft.com) Apowersoft Free Online Audio Recorder – One-click to record audio Jag kollade, det skal vara ett säkert program.... Quote
Recommended Posts