Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag stötte nyligen på en gammal intressant artikel  om ett experiment som man gjorde i Stereophile: The Carver Challenge

I korta drag så fick Bob Carver 700$ och några dagar på sig för att bygga en förstärkare som kunde  återskapa ljudet från en mycket dyrare referensförstärkare. Om han lyckades? Det får ni läsa i artiklen:

https://www.stereophile.com/content/carver-challenge

Posted

Jag minns den artikeln som skapade mycket diskussion i vårt ”guldöregäng” i Kristianstad. Där hade vi en rätt duktig kille som sedemera hamnade hos Ericsson där han utvecklade microprocessorer.

Vi hade upptäckt rörförstärkare och i synnerhet Michaelsen & Austin som var lite i ropet då.

230A6110-7738-4B8F-AA3E-CF2FFDE95982.jpeg

Vi tyckte den lät ”asbra” i jämförelse med Kenwood, Pioneer, Sansui och liknande förstärkare. Vår tekniknörd hävdade med enfas att det mer handlade om tuning och att han kunde få sin Kenwood att låta lika, ”dessutom utan brus”.

Nu minns jag inte exakt hur nära han kom men i vart fall väldigt nära. Ägaren bytte senare till Quads transistorsteg. M & A hade en del kvalitetsproblem.

Posted
58 minutes ago, Terminator said:

Inte mig veterligen, vad är det för något?

Hörselperspektiv!

Stereophile skriver: Bob's designs are unabashedly aimed at the mass market, notorious for its lack of aural perspicacity 

(Bobs riktar riktar sig utan blygsel till massmarknaden, ökända för sin brist på hörselperspektiv)

Inte snällt sagt om Carver.

Posted
4 hours ago, Bebop said:

Hörselperspektiv!

Stereophile skriver: Bob's designs are unabashedly aimed at the mass market, notorious for its lack of aural perspicacity 

(Bobs riktar riktar sig utan blygsel till massmarknaden, ökända för sin brist på hörselperspektiv)

Inte snällt sagt om Carver.

Jag kan väl iofs tycka att det här går att tolka på lite olika sätt då de skriver att Bob riktar sig till massmarknaden, som är känd för sin brist på hörselperspektiv (nytt ord för mig, tack!). De skriver dock inte att Bobs produkter är kända för samma brist, kanske går det att rikta sig till massmarknaden utan att bygga produkter med detta inbyggt? Nåja, nu ska jag inte ägna mig åt mer hårklyveri.