Jump to content

Nordost Odin Gold


thli72

Recommended Posts

5 hours ago, Daniel said:

Men kablar är bromsklossar och ofta en svag länk i många musiksystem.

Varför är det så? Är det inte möjligt att göra komponenter som låter likadant oavsett om man köpt en strömkabel på Biltema eller kostat på sig en Odin Gold? Frågan är givetvis inte direkt riktad till dig Daniel, men du har ändå god insyn och ser säkert lite annat än vad vi ser som rena "konsumenter".

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, triomio said:

Tids nog får vi andra med mer begränsade ekonomiska resurser dra fördel av detta på olika sätt.

Håller med, oavsett om det är kablar eller vad det är för produkter så skulle det vara väldigt tråkigt om det inte fanns företag som vill satsa och sträva framåt och kunder som är villiga att betala. Det är knappast gratis att ta fram inte bara en kabel utan en hel serie och som vad jag förstår med klarhet överträffar tidigare toppmodell. Det måste ju även vara förknippat med en ganska stor affärsrisk med en sådan investering. Större kliv i produktutveckling sker sällan utan stora ambitioner och satsningar med högt utpris på produkterna. Vi får hoppas att deras lärdomar från OG även kommer att visa sig i billigare kablar:).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Vi får hoppas att deras lärdomar från OG även kommer att visa sig i billigare kablar:).

 

Så brukar det bli.

 

Jag har följt Nordost sedan de tidiga Flatline och har ägt lite olika modeller både av ht- och signalkablar. De blir bara bättre och bättre både på toppmodeller och enklare serier. Deras nya versioner av billigare kablar får hänga med på resan framåt också. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-11 at 20:58, Perfect sense said:

Jag tror inte heller att gränsen är nådd eller kanske aldrig blir det.

Det borde kanske bara ignoreras.

Det som vore synd är om denna spiral får ta för stor plats i olika sammanhang, press, mässor, forum etc.

Ganska ointressant och får noll uppmärksamhet av mig.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, AlfaGTV said:

Varför är det så? Är det inte möjligt att göra komponenter som låter likadant oavsett om man köpt en strömkabel på Biltema eller kostat på sig en Odin Gold? Frågan är givetvis inte direkt riktad till dig Daniel, men du har ändå god insyn och ser säkert lite annat än vad vi ser som rena "konsumenter".

 

Svaret är nej, jag tror inte det, men vet inte riktigt. (tydligt va?) Switchade nätdelar uppför sig annorlunda än linjära avseende strömkablar. Nästan alla stora tillverkare jag känner rekommenderar bra kablar idag, så var det inte för 5-10 år sedan. 

 

Jag tror att den utrustning (förstarkare, signalkällor och högtalare) som vi använder idag är såpass bra att de kan beskrivas som "labbutrustning för örat." Och örat tillsammans med övriga ljudkänsliga sensorer som kroppen har är otroligt avancerade. Så det som är svårt, men inte omöjligt,  att mäta elektriskt är en baggis att höra. 

 

Kablar kan aldrig lägga till, de kan bara ta bort, bromsa, och skapa distortion. Ibland effekter som vi gillar, en fetare mellanbas, pga av högre filterverkan i andra frekvenser tex. 

 

Det är bara att komma förbi mig för att lyssna på skillnaden mellan Nordost V2 och O2 för att bli förbannad, inte av priset, utan att det fortfarande gör att förbättra utifrån en redan väldigt hög nivå. Det är för mig alltid lika förbryllande och roligt. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, AlfaGTV said:

Är det inte möjligt att göra komponenter som låter likadant oavsett om man köpt en strömkabel på Biltema

Det tycker jag är en väldigt berättigad fråga. Inom forskarsamhället publiceras nya rön och teorier för att göra det möjligt för andra att utveckla vidare men så är det inte inom den kommersiella sektorn när det gäller produktutveckling. Samtidigt hade det varit intressant vilka teoretiska resonemang som ligger bakom och då menar jag inte marknadskommunikationen.

 

Eftersom det görs många påståenden i branschen tycker jag det är lite underligt att det tycks saknas forskning i ämnet(?). Eller är det så att de inte tror på påståendena eller att de inte kan enas inom vilken disiplin det ligger (typ fysik, sociologi eller psykologi?)

Link to comment
Share on other sites

Fast det sker nog en utveckling när det gäller kablar. OCC koppar (Ohno koppar med bara en kristall) är ett exempel. Mitsubishis extremt rena koppar från de senaste åren är ytterligare en utveckling. Kryobehandling, högvoltsbehandling också.

När det gäller metaller så dyker guld upp hos flera tillverkare (Siltech, Mundorf, Analysis, Crystal, Furutech och nu Nordost) Men också avancerade legeringar med Palladium (Kimber, Echole). Tenn används också (Supra, Luna) och en rad andra metaller.

Kotaktdon har också genomgått utveckling, med olika metalliska ytor (Rodium, Guld, och t.o.m. platina (oyaide) och grafen (ickemetallisk) (Mad Scientist).

Isolatorer är allt från väldigt renad teflon (Jorma) till luft (bl.a. Tara Labs m.fl.)

Ytterligare utvecklingslinjer är olika blandningar som dämpar elektromagnetisk strålning (Furutech m.fl.) En firma som verkar ha gått lång när det gäller yttre påverkan är Anzus för att få en opåverkad signal och ström genom sina kablar.

Flera tillverkar betonar även vibrationsdämning av kabeln.

Utmaningen för kabeltillverkarna blir väl att sätta ihop en kabel som väger ihop de olika aspekterna på ett vettigt sätt och skapar en kabel som verkligen representerar ett värde för kunden.

Så det finns innovationer av värde att ta vara på när det gäller kablar och kontakter. En del firmor lägger locket på och säger inget,m andra är helt öppna. Ett av det mest hemlighetsfulla och extremt dyra är norska Skogrand. Jag tror t.o.m. NO guld ligger i bakvattnet när det gäller pris på kabel här.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, DrKlang said:

Så det finns innovationer av värde att ta vara på när det gäller kablar och kontakter.

Jag skulle nog vilja lyfta fram uppbyggnad och geometrin på kabeln som jag anser är minst lika viktigt som materialet. Sedan behöver det inte bara vara ny teknologi alla gånger, en gammal vanlig koax-kabel som RG-62 är uppbyggd med luft som dielektrikum. Det jag sett av Ansuz's kablar verkar deras kablar baserade på en koax som är väldigt lik en vanlig RG-401. Så mycket handlar om att nyttja kunskap som redan är känd och komponera beståndsdelarna på bästa sätt, jag är rätt övertygad om att den klart största delen i framtagandet av en bra kabel består av trail and error i form av lyssning och åter lyssning.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Det tycker jag är en väldigt berättigad fråga. Inom forskarsamhället publiceras nya rön och teorier för att göra det möjligt för andra att utveckla vidare men så är det inte inom den kommersiella sektorn när det gäller produktutveckling. Samtidigt hade det varit intressant vilka teoretiska resonemang som ligger bakom och då menar jag inte marknadskommunikationen.

 

Eftersom det görs många påståenden i branschen tycker jag det är lite underligt att det tycks saknas forskning i ämnet(?). Eller är det så att de inte tror på påståendena eller att de inte kan enas inom vilken disiplin det ligger (typ fysik, sociologi eller psykologi?)

Det finns ju inget samhällspolitiskt intresse för "vår" typ av audio längre på det sätt som fanns under hela 1900-talet.

Idag är dessa forskningsmedel förskjutna till andra teknikområden inom försvarsindustrin, AI, IoT, smartphones, jä...igt små sensorer (mickar o hörlurar), implantat o liknande.

 

Det förekommer fortfarande en hel del forskning inom "vårt" område, men den sker bakom lyckta dörrar utan krav på publicering och inriktningen är såklart inte att ge svar på våra frågor utan på att ta fram nya produkter som går att sälja.

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle hifibranchen vinna på att kablars egenskaper (de kända, mätbara eller definerbara) standardiserades måntro? 

Det finns ju embryon till detta iaf, t.ex. en koaxial SPDIF-kabel skall hålla en karakteristisk impedans om 75ohm.

Varför skulle man inte kunna, från tillverkarhåll, definiera att strömkablarna till min DeLuxe-förstärkare skall hålla impedans x, minsta ledararea y, resistivitet z osså vidare?

Jag inser att vi har olika förutsättningar såklart, en av oss bor i stan med transformatorstationen 25m bort, en annan har 2km och har en industri med väldigt dynamisk strömförbrukning på halva vägen etc.

 

Jag stör mig på att kablar, som just enbart är passiva "filter" behöver kosta såna pengar (säger inte att det är orimligt, vet att t.ex. NO OG är ytterst tidskrävande att tillverka) när komplexiteten innanför, i våra komponenter, torde vara oändligt mycket mera svårgreppbar...

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, DrKlang said:

Fast det sker nog en utveckling när det gäller kablar. OCC koppar (Ohno koppar med bara en kristall) är ett exempel. Mitsubishis extremt rena koppar från de senaste åren är ytterligare en utveckling. Kryobehandling, högvoltsbehandling också.

När det gäller metaller så dyker guld upp hos flera tillverkare (Siltech, Mundorf, Analysis, Crystal, Furutech och nu Nordost) Men också avancerade legeringar med Palladium (Kimber, Echole). Tenn används också (Supra, Luna) och en rad andra metaller.

Visst är det så men hur mycket av detta är relevant för det vi hör och på vilket sätt? Vi vet att att när natrium blandas med vatten bildas natriumhydroxid och väte som antänds av den hetta som bildas under reaktionen. Vi vet också att klor är ett förbannat giftigt ämne i sin rena form. Men när dessa både ämnen blandas får vi det livsnödvändiga saltet och vi vet varför.

 

Men vad händer när man ”blandar” olika renheter i kopparn med palladium, tenn, guld, silver, rodium mm i en kabel enskilt eller i kombinationer, isoleringsmateral och liknande och varför då? Hur? Hur förhåller sig detta till kontaktytan, dvs hur stor anläggningsyta ett kontaktstift har i en kontakt? Hur är sambandet med ledningsdragningen i vår elektronik och kabeldragningen fram till uttaget? Hur mycket betyder kontakten visavi själva kabeln? Varför? Vad är den optimala kombinationen mellan olika kablar, t ex bäst för el och bäst för signal och hur påverkar elektronikval kombinationen? Och som sagt, hur påverkar det ljud?
 

Varför hör en del ”enorma” skillnader, andra endast nyanser medan några inga skillnader alls?

 

Jag har läst t ex Siltechs förklaring till varför det är bra att blanda in guld i kabeln. Men grejen är att det är deras egen förklaring som jag mer ser som marknadskommunikation. Vilka fakta och studier ligger bakom detta och varför skulle detta påverka ljudet i en eller annan riktning?

 

Min åsikt är att det är så mycket ”hokus pokus” inblandat i bl a kabelvärlden att jag sätter väldigt liten tilltro till deras utfästelser. Brist på saklighet och fakta inbjuder dessutom till scharlataner att påstå vad som helst och paketera detta i vackra askar som om det vore juveler. 
 

Ovanstående innebär inte att jag menar att kablar är verkningslösa och det finns säkert flera som har ordentligt på fötterna för sina påståenden. Men det hade varit bättre för oss användare att få lite mer kött på benen vad det egentligen handlar om på riktigt. Kanske även för branschen på mostvarande sätt som skillnader mellan t ex op-ampar och kondensatorer.

 

Jag tycker det är för enkelt att vifta bort detta med argument som att man får ”testa själv” eller att ”det finns fortfarande sådant som vetenskapen inte kan förklara”. Det inbjuder till oseriösa argument i marknadsföringen där man adresserar till våra mänskliga svagheter. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bebop said:

Jag tycker det är för enkelt att vifta bort detta med argument som att man får ”testa själv” eller att ”det finns fortfarande sådant som vetenskapen inte kan förklara”. Det inbjuder till oseriösa argument i marknadsföringen där man adresserar till våra mänskliga svagheter. 

 

För företagen är detta säkert ett stort problem när de skall förklara vad de gjort med en kabel och varför och hur de presterar. Det blir säkert en del "kvasivetenskap" här och var. Men nog finns det viss etablerad kunskap att jobba med vad det gäller kablar. Problemet blir nog att förklaringarna kryddas vilt för att visa på något nytt och skilja sig från mängden med något unikt som bara "vi" kan. 

För oss amatörer med HiFi som hobby räcker det egentligen att det låter som vi gillar. Personligen köper jag efter min upplevelse av prestandan och inte efter en vetenskaplig förklaring. 

Jag har testat mycket kablar genom åren och märkt vilka märken som levererar konsekvent bra prestanda ihop med en för kabelbranschen seriös framställning.

 

Jag tror och hoppas att de flesta kunder kan sovra lite i texterna från marknadsavdelningarna och lita på sina öron.  

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Jag tycker det är för enkelt att vifta bort detta med argument som att man får ”testa själv” eller att ”det finns fortfarande sådant som vetenskapen inte kan förklara”. Det inbjuder till oseriösa argument i marknadsföringen där man adresserar till våra mänskliga svagheter. 

 

 

Upplever du @Bebop att vi hifi-konsumenter hade kunnat göra mer välljudande kabelval till våra anläggningar om det funnits någon form av innehållsförteckning där kapacitans/resistans/induktans framgick? Själv är jag för otekniskt för att dessa uppgifter skulle bidra med något. Jag går uteslutande på det andra alternativet - Testa själv :-). 

Som sagt, en riktigt intressant diskussion som jag följer med intresse. 

Skulle gärna ställa en öppen fråga till alla på forumet - Vilken hifi-produkt (generellt) kulle ni välja om A och B inte går att kombinera?

A) Den som har de specifikationer ni söker alt. mäter bäst (t ex lägst THD)

B) Den som ni upplever som mest välljudande med era öron, i ert rum, med er anläggning och er musiksmak.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Apexorca said:

Personligen köper jag efter min upplevelse av prestandan och inte efter en vetenskaplig förklaring. 

Det gäller säkert det flesta inklusive mig. Problemet, tycker jag, är vad som skapar upplevelsen.

 

Jag vill förstå vad som ligger bakom en del utfästelser oavsett om det gäller dacar, bilar, båtar, resor, hus, cyklar, verktyg osv för att om möjligt lägga in lite rationalitet bakom mitt beslut. Jag har ju själv jobbat inom marknad och kommunikation i nästan hela min karriär och har rätt god kännedom hur man arbetar där och varför. Allt är inte bluff, båg och lögner - långt ifrån. Kommunikationen från en tillverkare är viktig och brer den ut sig för mycket så kan det slå tillbaka hårt i tester t ex. Det är dock lite lättare att stämma av specifikationer från t ex högtalare och förstärkare. Där finns vedertagen måttstock för t ex effekt, distorsion, utgångs-/ingångsimpedans, känslighet osv. Det säger långt ifrån allt men ger ändå lite fingervisningar. Men på kabelfronten skall man bara lyssna och ju dyrare desto bättre är de per automatik (lite överdrivet). Få tycks vara intresserade av varför. Det tycker jag är lite märkligt.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bigblue said:

Upplever du @Bebop att vi hifi-konsumenter hade kunnat göra mer välljudande kabelval till våra anläggningar om det funnits någon form av innehållsförteckning där kapacitans/resistans/induktans framgick?

Indirekt ”ja”. Med mer kunskap kring vad som ger vad hade det varit enklare att välja och förmodligen betydligt billigare. Det värsta avartena hade rensats bort från marknaden. Det tror jag alla hade tjänat på. Jag tycker också att för den här typen av artiklar kan man inte bortse från att ju mer okända parametrar vi rör oss med desto större är risken till att vi leds till orationella köp där vi påverkas av förutfattade meningar, märkeslojalitet och förväntningar. 
 

Ett exempel som vi i ”branschen” brukar jämföra med är Audi och Skoda. Även om vi skulle kunna hävda objektivt att Skoda är bättre än Audi så har Audi andra värden i sitt varumärke som skapar en större upplevelse för de flesta. När det gäller kablar, för egen del, har jag idag noll intresse av att lägga pengar på kablar utöver det rent objektiva s a s. Så var det inte när jag bestämde mig för att sno ihop hela anläggningen med Transparent Ultra MM2. Så hade jag inte agerat idag.

 

Sedan finns det andra områden där min fåfänga blomstrar. :satisfied: Vi gör alla olika val och har olika prioriteringar inom olika områden.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

Med mer kunskap kring vad som ger vad hade det varit enklare att välja och förmodligen betydligt billigare. Det värsta avartena hade rensats bort från marknaden. Det tror jag alla hade tjänat på.

Det håller jag med om, det går ju att specificera en hel del vad gäller en kabel. Tittar man på seriösare kablar än just hifi-kablar t.ex. mikrovågskablar specificeras rätt mycket för att det är viktigt för användaren att förstå vad denna köper.

image.png.2b57ef8da5824dd83b27238cd65c50bc.png

 

Detta gäller inte hifi-kablar i någon större utsträckning, där ska man köpa en kabel baserat på tillverkarens renommé, publicerad tester, andras erfarenheter eller då måste man låna hem kablarna för att lyssna och se om de presterar i den egna setupen.

 

Det skulle vara rätt lustigt om det gick till på samma sätt när ett företag skulle köpa mikrovågskablar, att de får låna hem en uppsjö kablar och se vilka som fungerar bäst i deras applikation:) Eller att köpa de dyraste kablarna utan att ha en aning om deras specifikation för att de borde vara bäst.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mer på marknadskrafter och smarta konsumenter än någon slags skyldighet att deklarera elektriska egenskaper av olika slag på ett auktoritativt sätt. Jag låter kanske cynisk, men jag litar inte på något alls som kommer från samhället, politiken eller ens vetenskapen. Om någon viftar med en deklaration eller en statistisk uppgift så är det helt ointressant för mig. Det återstår fortfarande en värdering av uppgifterna, och jag kan bara bemästra delar av informationen som erbjuds. Den tid är förbi när jag kunde lita på massmedia, experter eller t.o.m. vad min läkare säger. Jag värderar allt själv. Om det är viktigt för mig validerar och värderar jag informationen så långt jag kan. I övrigt blir det bara ett "kanske".

Det som driver utvecklingen är att det finns många små "start-ups" eller ingenjörer som realiserar någon idé och att samhället uppmuntrar och tillåter det. Så drivs utvecklingen framåt. Marknadskrafter tar hand om misslyckanden på ett helt osentimentalt sätt.

Det är tänkbart att det finns charlataner, men jag utgår ifrån det i alla sammanhang. Det upprör inte mig, jag blir möjligen irriterad om jag inte gjort min hemläxa väl nog att jag gör ett dåligt köp eller ett dåligt beslut. Hifi-branschen ger inte mig intryck av en bransch full av bluffmakare. Snarare är det entusiaster som med ganska små marginaler driver företag av en passion. Visst blir det fel ibland men det får företagarna ofta betala dyrt för.

Nästan alla hifiprylar jag har köpt kommer från små företag med en stark teknisk drivkraft: Stillpoints, Verity, Atma-Sphere, TotalDac, Metronome, Bibacord. Sedan några stora också. Dessa relativt små företag tycker jag har bedragit med något unikt och speciellt och därför har jag köpt från dom.

De stora företagen i branschen måste hålla en viss nivå för att leva vidare och kan göra det med mer resurser bakom sig, men når kanske inte heller de allra högsta höjderna av tekniskt nytänkade. En del stora har en ganska liknöjd attityd, och kan ha det pga tidigare framgångar och ett bra rykte. Det är något som vi konsumenter måste se upp med.

Jag ber om ursäkt för min cynism, men jag tror alla måste finna sin egen sanning. Så också inom hifi. Jag behöver ingen auktoriserad sanning.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Vilken hifi-produkt (generellt) kulle ni välja om A och B inte går att kombinera?

A) Den som har de specifikationer ni söker alt. mäter bäst (t ex lägst THD)

B) Den som ni upplever som mest välljudande med era öron, i ert rum, med er anläggning och er musiksmak.

 

Inser att du skriver ”om A & B inte går att kombinera”… I det fallet är ju B ointressant, om inte mina funktionella krav uppfylls? Handlar det däremot om att väga mellan upplevd ljudkvalitet och goda siffror på papperet tror jag dufår svårt att hitta en A-svarare på Euphonia.
 

Det som är intressant är att Nordost/Ansuz/Transparent/Silk etc. alla erbjuder en ”bästa kabel” men alla är konstruerade olika och med all sannolikhet låter olika. 
 

 

Om Gryphon istället definerade upp vad de anser skall uppfyllas för att få ut det bästa ur en Diablo 300 avseende strömkabelns egenskaper kanska inte konsumenten skulle behöva prova sig fram på måfå. 
 

Det knepiga är ju att apparaterna fungerar och uppfyller elsäkerhetskraven likaväl med en vattenkokar-sladd som en Jorma Prime Power (troligen bättr med tanke på smidigheten i många dyrare kablar).

Link to comment
Share on other sites

Det finns så många olika sorters kabeltillverkare. Från de som har koll på allt från materialutveckling till tillverkning, till de som mer eller mindre monterar ihop kablar från köpta delar. 
 

Forskning finns. Men det intresserar sällan konsumenter eftersom det mer är för avancerad industri. 
 

Signalöverföring är komplicerat. Material, geometri, vibrationer mm måste tas i beaktande. 
 

Jag tror att det är det till synes enkla i en kabel som lockar så många att börja bygga själv i garaget. Men därifrån till att valsa koppar i olika form och plätera ledare i olika metaller samt utveckla nya former av isolering är långt. 
 

Jag är helt för att försöka skapa en sorts ”innehållsförteckning” något som kan vägleda vid köpbeslut. 
 

Det är ju lätt att se att kabelvärlden är lite av vilda västern. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bigblue said:

A) Den som har de specifikationer ni söker alt. mäter bäst (t ex lägst THD)

B) Den som ni upplever som mest välljudande med era öron, i ert rum, med er anläggning och er musiksmak.

 

Med all sannolikhet B) men inte rakt av:

 

Jag hade förmodligen aldrig tagit hem en produkt som enbart specificerar "tillräcklig med effekt" aldrig varit testad där man kan få lite kött på benen, har skrala värden, för låg effekt,  omatchande imepdanser mellan för och slutsteg eller högtalare med allt för låg känslighet och går under t ex 2,5 ohm om slutsteget inte klarar att ge tillräckligt med ström i låga impedanser (som ofta är fallet med rörförstärkare), har en prisbild som jag inte sympatera med. THD hade jag inte brytt mig om. Det säger inte mycket om ens något då den innehåller olika typer av distorsion som lagts ihop i en klump (ungefär som att enbart fokusera på kalorier/100g utan att ta hänsyn till övriga ingredienser och hur stor mängd man stoppar i sig).

 

Det finns ett första nålöga att passera innan den tas hem hos mig. Om jag har en Anytech 750 och skulle byta motor hade jag inte provat en 50 hk Honda med kort rigg. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Inser att du skriver ”om A & B inte går att kombinera”… I det fallet är ju B ointressant, om inte mina funktionella krav uppfylls?

 

Jag uttryckte mig nog otydligt - så låt oss ta ett mer konkret exempel.

Framför dig har du ett riaa från märket A som har ett noise floor på -150 dB,

Och så lånar du hem ett riaa från märket B har ett nose floor på endast -140 dB.

Vilken väljer du? A som mäter bättre eller B som dina öron tycker låter bättre?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, bigblue said:

Framför dig har du ett riaa från märket A som har ett noise floor på -150 dB,

Och så lånar du hem ett riaa från märket B har ett nose floor på endast -140 dB.

Vilken väljer du? A som mäter bättre eller B som dina öron tycker låter bättre?

Visst är det en ganska konstig fråga?

Vem skulle välja en produkt som låter sämre bara för att den mäter eller någon påstår att den mäter bättre på en parameter?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bigblue said:

Det finns de som menar att om det mäter bra så låter det bra. 

Det är nog vanligare att om det låter bra så mäter det inte illa. Värden som ligger utanför det hörbara är mindre intressant, t ex mikroskopiskt svaj eller distorsion från en cd-skiva. Det gäller ju att fokusera på värden som betyder något, inte tvunget högst eller lägst. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Men på kabelfronten skall man bara lyssna och ju dyrare desto bättre är de per automatik (lite överdrivet). Få tycks vara intresserade av varför. Det tycker jag är lite märkligt.

Visst ligger det något i det.

Jag tror kanske det beror på just att det vi mäter på en kabel säger mycket lite om hur vi tycker att den låter i vår anläggning. Kanske också att alla data på en kabel är svåra för en köpare i gemen att ta till sig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...