Jump to content

Nordost Odin Gold


thli72

Recommended Posts

Det är en produkt som jag förutsätter är tänkt för den Asiatiska marknaden som första målgrupp. De skriker efter bra OCH dyra exklusiva produkter. Dessutom är de inte fult med dyr HiFi där. Det inger respekt. Så där säljer de nog att antal 100meter omgående av dessa produkter skulle jag gissa. 

En spaning är att dessa kablar låter bra. Pris/prestanda blir upp till var och en att värdera. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Apexorca said:

Det är en produkt som jag förutsätter är tänkt för den Asiatiska marknaden som första målgrupp. De skriker efter bra OCH dyra exklusiva produkter. Dessutom är de inte fult med dyr HiFi där. Det inger respekt. Så där säljer de nog att antal 100meter omgående av dessa produkter skulle jag gissa. 

En spaning är att dessa kablar låter bra. Pris/prestanda blir upp till var och en att värdera. 

 

 

 

Dessutom skönt med guld så man slipper risk för att kontakterna ärgar! Det är ju värt en del. :rolllaughing:

Link to comment
Share on other sites

Se där ja, då var det dags.

Hörde ett rykte för ett antal månader sedan men då var inte premiär-datumet satt.

Men det är ju bra att de äntligen är här.

Min klockradio drar sig nämligen lite så nu kan jag äntligen få ordning på det.

 

Stort plus för det visuella... ser ju ut som damsmycken... på riktigt.

Den eviga diskussionen angående waf är kanske äntligen över :think:

Link to comment
Share on other sites

gillar designen, ser väldigt klassiskt ut. . .Stor skillnad från High tech utsenedet på nått som Silitech Tripple Crown eller kofiberdesignen på Transparent.

Snygga kontakter, nått som alltid varit Transparents svaghet.

 

Blir lite som att jämföra en Audemars Piquet mot en Patek

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, thli72 said:

Blir lite som att jämföra en Audemars Piquet mot en Patek.


Det är intressant att du gör den jämförelsen. Att acceptera det faktum att det finns ett övre lyxsegment även inom vår hobby är något som jag upplever att många ännu har svårt för. Jag ska erkänna att jag själv kämpar med detta stundtals. Faktum är att jag även hör flera av de mer jordnära tillverkarna besvära sig över denna utveckling där man i vissa fall känner en obekväm press att hänga på uppåt och utveckla än mer extrema och kostsamma produkter för att förbli relevanta och intressanta hos kunderna på den högsta nivån på vissa ledande marknader.

Priset för det allra, allra sista är skyhögt idag där man givetvis också betalar för exklusivitet, varumärke, hantverk, design och i vissa kretsar (faktiskt) även status. Kunderna vill ha högsta kvalitet och service och nöjer sig inte med mindre än det allra, allra bästa. Det är små marginaler för tillverkarna där ett litet felsteg i form av bristande kvalitet, en negativ recension etc. kan bli ödestigert för varumärket.

Det här en utveckling som pågår på många marknader och inom många produktslag, dvs. att den högsta nivån blir alltmer extrem och kostsam. En Koenigsegg kostade ett par miljoner när man ännu var en ung och oetablerad tillverkare på en äldre marknad. Idag så får du betala närmare 30 miljoner för deras toppmodell.


Jag tror inte heller att gränsen är nådd eller kanske aldrig blir det. Miljongränsen för ett par högtalarkablar i standardlängd är snart nådd (om den inte redan är det).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, P-pan said:

Stort plus för det visuella... ser ju ut som damsmycken... på riktigt.

Den eviga diskussionen angående waf är kanske äntligen över :think:

Så du säger...

Tror det blir säkrast att köpa en uppsättning extra till damen så att man får ha kablarna ifred där bakom stereon :flush:

Link to comment
Share on other sites

Just now, thli72 said:

Klockor är en ganska bra liknelse, det finns Patek för lite över 100k men även för 10miljoner …man köper en Patek dels för att visa att man har råd men även för att visa uppskattning för hantverket…tror det är lite samma med dessa kablar.

 

Visst är det så. Man betalar för känslan helt enkelt där man köper medlemsskapet till en väldigt liten och exklusiv klubb.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Nordost har också en fördel att dom inte ser ut som nått annat, alla som bara vet lite om hifi kan ganska snabbt se att du har nordost kablar, men även att få serien att se ganska olika ut så en besökare kan se vilken serie du har.

’knappt jag kan se skillnad på en Transperent Ref vs XL…men en Opus känner man igen 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Perfect sense said:

ag tror inte heller att gränsen är nådd eller kanske aldrig blir det. Miljongränsen för ett par högtalarkablar i standardlängd är snart nådd (om den inte redan är det)


En 2,4m Transparent OPUS MAGNUM G6 kostar 1025000:-..eller du får välja längd upp till4,5m för samma pris

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, bfjohansson said:

Jag vet inte, en halv miljon typ för 2,5 meter elsladd. Det är rätt saftigt. 

 

Det kan jag verkligen hålla med om. Ur min synvinkel är det verkligen så i alla fall. 

 

Jag försöker tänka mig hur och under vilka förutsättningar det skulle kunna vara rimligt att köpan ett helt ställ Odin Gold.

 

Jag tycker det svåra är att värdera det priset hos EN kabel i musikupplevelsepoäng, eller ens kunna tänka sig hur bra det kan bli. Säg att man har en superbra High-End-anläggning med bra kablage och så byter man till en HEL uppsättning Odin Gold för flera miljoner. Blir det som att byta till bättre högtalare, bättre förstärkeri eller bättre signalkälla? 

På något vis blir det nog så att man har redan det bästa av allt, en del pengar över att använda på vad man vill ,och så toppar man med Odin Gold. Jag kan inte se framför mig att man har en anläggning för några hundra tusen eller ens lite över en miljon och prioriterar Odin Gold i hela anläggningen. Det låter säker bra men ändå. Det är nog lite mer som ett statement i en redan extrem anläggning för de som har obegränsat med deg. Dessutom kan det imponera på likasinnade och mycket rika vänner med samma intresse och dessa människor bor ofta i Asien. 

 

Jag har hört skillnaden på Valhalla 2 mot Odin 2. Vi bytte bara en signalkabel från DAC till försteg. Bytte mellan dessa kablar och det var verkligen ingen tvekan. Båda otroligt bra men ODIN 2 är en helt annan liga. Det är bara så otvunget, lugnt och behagligt och där det fanns viss hårdhet i Valhalla 2 var det organiskt lent os Odin 2. Hade frugen med som bara fick höra skillnaden utan att veta vad vi egentligen gjorde och vad vi bytte. Hon pinpointade utan tvekan blixtsnabbt varje gång Odin 2 spelade och sa att det lät "mycket bättre" än det som var innan vilket var Valhalla 2. Tveklöst, brutalt och ärligt. dessutom 100% rätt varje gång.

 

Så frågan är hur bra Odin Gold är och hur den låter. Säg att den är bättre än Odin 2? Kan detta värderas till att vara värt priset? 

Det är inte troligt att de flesta av oss Svenska HiFi-nerdar skulle tycka det. Risken är snarare att man får aversioner mot detta och tycker det är galet. Det finns många mycket rika Asiater med intresse för Hifi. Hifi är där en statussymbol i helt annan utsträckning än här. 

 

Jag gissar att dessa rika HiFi-nerdar inte skulle tycka att det är saftig med Odin Gold. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är något att bry sig om. Det är bara att titta bort. Königsegg har nämnts och går vi in i båtvärlden så är det bara en västanfläkt. Jag har svårt att förstå att man kan bli imponerad av att något bara för att det dyrt. Kvaliteten är säkert bra också. De flesta av oss söker nog främst funktion men vi lägger också en liten summa status och fåfänga i det vi har särskilt intresse av.
 

Marknaden kan knappast vara stor för den här typen produkter. Det plussar på statusen och känslan av att tillhöra en exklusiv skara. Så kan jag också känna och drömma men definitivt för några sladdar. 
 

Undrar lite vad de vet och kan om musik. :39:

 

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det blir så många hifi nördar som kommer köpa dessa snarare miljardärer med ett visst hifi intresse, för en miljardär är detta en timlön en bra börsdag .

 

frågan är bara om det finns en gräns för hur dyrt det kan bli innan det inte finns köpare?

Alla Koenigsegg Jesko är slutsålda innan dom ens är byggda,var är gränsen? Nya Magico M9 börjar närma sig 10 miljoner, kommer dom sälja eller är dom nära gränsen ?

 

kom ihåg när Wilson Watt/puppy visades på opalen mässan, tror dom kostade 168k då och alla pratade om hur dyra dom var, kändes galet då

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Apexorca said:

Risken är snarare att man får aversioner mot detta och tycker det är galet.

Det träffar rätt bra på mig. Jag tycker prisutvecklingen på vissa prylar som högtalare, sladdar, pickuper, dacar mm har tagit  löjeväckande nivåer. En effekt är säkert att marknaden för ”vanlig hifi” har krympt men det räcker inte som förklaringsmodell. 
 

Mina ursprungliga VTL monoblock kostade 60,000 i Kanada 2005. Idag kostar i stort samma block drygt 280,000. Audio Research har också skenat iväg i liknande tal. Samma sak med pickuper. Samtidigt har produktionsprocesser och logistik blivit betydligt effektivare och grundkomponenter billigare. Kapitalet och räntor billigare osv. Vilka andra branscher kan stövla på detta vis? Jo, då är vi inne på statusprylar. För mig handlar det i huvudsak om musikåtergivning och jag försöker negligera ”dumheterna”.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

Det träffar rätt bra på mig. Jag tycker prisutvecklingen på vissa prylar som högtalare, sladdar, pickuper, dacar mm har tagit  löjeväckande nivåer. En effekt är säkert att marknaden för ”vanlig hifi” har krympt men det räcker inte som förklaringsmodell. 
 

Mina ursprungliga VTL monoblock kostade 60,000 i Kanada 2005. Idag kostar i stort samma block drygt 280,000. Audio Research har också skenat iväg i liknande tal. Samma sak med pickuper. Samtidigt har produktionsprocesser och logistik blivit betydligt effektivare och grundkomponenter billigare. Kapitalet och räntor billigare osv. Vilka andra branscher kan stövla på detta vis? Jo, då är vi inne på statusprylar. För mig handlar det i huvudsak om musikåtergivning och jag försöker negligera ”dumheterna”.


’klockor är lika, jag köpte en Rolex till mig själv i present 2004, gav 32k ..idag kostar den modellen 83k..svårt att motivera den prisökningen.

 

bara Tv som blir större, bättre o billigare ;)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Jag köpte en Citizen för ca 3,000. På ett och ett halvt år har jag korrigerat tiden en gång. Gick 5 sekunder för fort. Drivs av solljus. Sköter sin uppgift galant. :grinsmilingeyes:

Helt klart kan du köpa en klocka för 100:- som håller tiden bättre än en Patek för 10 Miljoner lite ironiskt nog.

Du kan också köpa en kabel som fungerar som högtalarkabel för nån tia. . .och för en miljon.....båda kommer funka som kabel.

samma med en Koenigsegg och en Kia. . båda tar dig från punkt A till B,

 

Spelar nästan ingen roll vad man har för intresse, inom det flesta finns det väldigt dyra saker.

 

Hoppas få se dessa Nordost på någon mässa någon gång, skulle vara kul att se dom i verkligheten. . . .o bara den saken, att jag direkt blir nyfiken och vill se dom trots att jag aldrig kommer äga dom är ett litet "bevis" på att fascinationen för dyra saker finns där.

 

Man blir lite fascinerad av att se en dyr tavla, en stor ädelsten, en unik pryl vad det än må vara. . .i alla fall bli jag det, även om jag i 99% av fallen säkert inte tycker saken är värd priset finns det ändå nått so lockar med dessa extrema prylar.

 

Sen när man väl äger dom kanske fascinationen snabbt avtar?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att det väcker känslor. :smile:

 

Och jag tänker inte börja prata om vin, båtar, klockor, tavlor osv. Vad människor gör med deras pengar är deras ensak.

 

Men, jag har hört dem. Så jag tänker så här. Om de inte var bättre så skulle det vara bling. Men kablar är bromsklossar och ofta en svag länk i många musiksystem. Jag vet att många inte håller med, men så tycker jag baserat på att jag kuskat land och rike i en faslig massa år och ställt upp system. 

 

Hade ODIN Gold inte varit bättre som sagt...  Och däri ligger poängen. Om Nordost som har resurser med sina maskiner, sin utvecklingsavdelning och kreativitet inte försökt tänja gränserna, vad hade de varit då? ODIN-serien är det bästa de kan bygga och de kommer att fortsätta att utveckla och vara nyfikna.

 

ODIN Gold är irriterande bra. När man tyckte att Valhalla 2 och ODIN 2 var så bra det kunde bli. Men så känns det som att man släpper foten från bromsen när man kopplar in ODIN Gold, visst, så är det även med ODIN 2, men OG är snäppet bättre. 

 

Personligen blir jag fascinerad av att det fortfarande finns så mycket mer att hämta...

 

Och marknaden finns, och den är större än man tror. Men visst, det säljs nog fler klockor för 10 miljoner (som inte håller tiden)

 

Och jag som hade tänkt köpa  2 flaskor Romaneé-Conti Grand Cru från 2000 till helgens pytt i panna. Nu blir det nog ODIN Gold istället. :winktongue:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

impotent asiat hög status och kanske ståfräs på ett betydligt trevligare sätt

Jag förstår inte vad detta tillför till diskussionen om Odin Gold annat än din syn på ”asiater”. Känns som ett lågvattenmärke. 

Link to comment
Share on other sites

Det mest brutala är väl priset på nätkabeln. . .skall man ha ett gäng såna sticker det iväg.

Högtalarkabeln är nästan billig i jämförelse ;)

 

Men priset är inte mycket att säga om, en som lyssnar på sin anläggning dagligen och har pengarna ser jag inga problem att lägga pengar på dessa kablar.

Värre att lägga några hundra miljoner på ett skepp man nästan aldrig är på där bara driftkostnaden gör att dessa kablar är en droppe i havet.

 

Kanske blir massa billiga ODIN2 på marknaden nu ;) 

Link to comment
Share on other sites

Lite dum fråga kanske , men hur tunga är dom där träbitarna?

 

Känns som det inte är så långt från den stora träbiten på högtalarkabel till spadarna, och sitter terminalerna på högtalaren/förstärkaren en bit upp kommer ju den träbiten hänga fritt och "bända" kabeln bakom gafflarna rätt hårt, ännu värre om man kör bananer.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, thli72 said:

Lite dum fråga kanske , men hur tunga är dom där träbitarna?

 

Känns som det inte är så långt från den stora träbiten på högtalarkabel till spadarna, och sitter terminalerna på högtalaren/förstärkaren en bit upp kommer ju den träbiten hänga fritt och "bända" kabeln bakom gafflarna rätt hårt, ännu värre om man kör bananer.

Den är inte speciellt tung. Men vi rekommenderar att man dressar kabeln så att den har stöd i golvet och om möjligt köra spadar om terminalerna sitter högt, som på mina egna högtalare. Det funkade jättebra på det viset. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Terminator said:

Jag förstår inte vad detta tillför till diskussionen om Odin Gold annat än din syn på ”asiater”. Känns som ett lågvattenmärke. 

 

Du har helt rätt, en onödig och missriktad kommentar från mig. Orsakad av att nyligen sett BBC's dokumentär om Massutrotningen av våra djurarter, uppfattningen att Odin 2 inte var tillräckligt dyr för att sälja bra i Asien och att jag felaktigt undantar mig själv från skuld i frågan om detta konsumtionsmönster. :zipper:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...