Jump to content

Hemma hos Mr W


zood

Recommended Posts

4 hours ago, DrKlang said:

Tunga grejer. Wilson och CH precision... Intressant.

 

Jag kan bara hålla med och detta besök var riktigt intressant. 

 

2 hours ago, P-pan said:

 

Minst sagt va... :tongue:

Och som vanligt när Zood får med sig kameran så blir bilderna makalöst fina :thumbsup:

 

Ska blir väldigt intressant att få se resten och kanske få en lite mer ljudlig beskrivning av det hela.

 

Tusen tack! Kul att det uppskattas, intryck kommer, det lovar jag:-)

 

Men först vinklar vi om kameran lite/sänker blicken.

 

Då ser vi källan som bestod utav Aurender och DAC:en från CH Precision och denna DAC agerade även försteg.

 

 

Johan_Stephan_Gfx-1827.jpg

Johan_Stephan_Gfx-1859.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter att elektroniken och högtalarna är avhandlade så har vi då bara lite kablage kvar för att ha ett komplett system och kunna spisa ljuvlig musik.

 

Merparten av kablaget i denna rigg är från Transparent (tror det enbart var en USB kabel som var Kimber)

I bilden kan vi se "snöret" till högtalarna av modell Reference MM2, vi skymtar även en OPUS strömkabel:tongue::tongue: 

Som förser Nätfiltret (Reference powerisolator) med kräm. (kräm som är så gott..)

 

Johan_Stephan_Gfx-1836.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, thli72 said:

Trevliga prylar, men estetikern i mig måste fråga...varför står inte nätfiltret på den tomma hyllan?

Sen ser det nästan ut att "saknas" nått på väggen bakom racket. . lite tom vägg

Tänkte samma sak gällande nätfiltret men tänkte inte på att fråga, det enda jag kan komma på är att strömkabeln från väggen inte räcker annars.

 

Bakom racket har det tidigare hängt 2st tavlor och dessa testades vid något tillfälle att ta bort för att se om dessa hade någon inverkan på ljudet eller ej.

Upplevelsen var att ljudet blev ett snäpp bättre i toppen utan dem på plats, möjligt att de hängs upp mellan varven, jag valde att klona bort krokarna i bilden:-)

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, zood said:

Tänkte samma sak gällande nätfiltret men tänkte inte på att fråga, det enda jag kan komma på är att strömkabeln från väggen inte räcker annars.

Fördelen med Solid racket är ju annars att man kan "lyfta av" en hylla och ställa brevid.

Ser inte heller ut som racket står i mitten, kanske ur ljud perspektiv bättre men jag skulle bli galen ;)

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, calle_jr said:

Spännande R2R diskret dac från CH.

 

CH använder 4st Burr-Brown PCM-1704 chip per kanal och översamplar allt till 705.6/768kHz (även DSD). På den tiden när de chipet kom (1998) så var det många som tyckte det var väldigt bra och med tanke på att det än idag är de (tex. i Naim ND555) som fortfarande sitter på gamla lager av dem och använder dem i så fina maskiner som denna CH dac så är de nog något speciellt med dem. Kommer ihåg att på den tiden jag hade hembio så använde Pioneer dessa chip i sin VSA-AX10Ai som jag hade under många år en riktigt välljudande maskin även i 2-kanal.

 

https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/477/PCM1704.php

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, thli72 said:

Fördelen med Solid racket är ju annars att man kan "lyfta av" en hylla och ställa brevid.

Ser inte heller ut som racket står i mitten, kanske ur ljud perspektiv bättre men jag skulle bli galen ;)


Då har jag fått lite input från ägaren till systemet och det är mycket riktigt så att filtret hamnade på golvet när det uppgraderades till Opus strömkabel som är 2m istället för 3m som dess föregångare. Du har även rätt i att racket är lite off axis (11cm) detta uppstod när högtalarna justerades för ett litet tag sedan. Både filtrets och rackets placering kommer justeras inom kort då det ska installeras en egen lina med ström som kommer hamna i mitten bakom racket. 

Link to comment
Share on other sites

Om jag ska försöka ge mig på lite intryck från detta besök dårå.

 

Jag var riktigt spänd att få lyssna till detta system, inte minst då jag dagen före varit förbi hos Akkelis och lyssnat till et par begagnade Wilson Sasha 2 och blivit mäkta imponerad över hur de spelade. Hur skulle detta storasyskon då kunna lira måntro.

 

Kan börja med at säga att släktskapet hördes ganska omedelbart, sedan vart det typ mer av allt:-)

 

Detta system spelade så otroligt enkelt och oansträngt att det var nästan löjligt, det kändes som om hela systemet bara stod o puttrade på tomgång och hade hur mycket mer att ge som helst, ifall det skulle behövas. Det spelade dynamiskt, luftigt med en attack och botten av högsta nivå. Jag gillar verkligen när högtalare och element blir lite större och när det med lätthet flyttas så mycket luft att det känns fysiskt med samtidigt "lätt" Så många nivåer av information i basen samtidigt som den var klippfast och gick typ "hur djupt som helst" Mellanregister och diskant avlöste varandra och kändes helt homogena tillsammans med basen och allting lirade som en enhet. Röster lät riktigt riktigt RIKTIGT bra och otroligt naturliga, likaså instrument av alla de slag.

 

Detta system skojar man inte bort..

 

Det som gjorde det mest bestående intrycket på mig var storleken de målade upp av faktiska personer. Hur ljudbilden levererade inte på bredden och på djupet utan även på höjden. Hur det verkligen kändes som en fullstor person som stod upp framför en och sjöng, på vissa spår... På andra så satt personen vid ett piano (av naturlig storlek).

 

Här imponerade systemet ordentligt på mig och detta var riktigt häftigt att lyssna till. Hade gärna suttit kvar många timmar till och hoppas på att få göra återbesök framöver.

Om inte annat så för att dokumentera att racket hamnat i mitten igen:winking:

 

Kommer lite fler bilder av högtalarna här nedan då jag tyckte dessa var riktigt läckra att få fotografera. I övrigt så tackar jag för att ha fått komma hem till Mr W(ilson) för att få lyssna till detta imponerande system. 

Link to comment
Share on other sites

Liten överkurs fråga.

 

Nästan alla bilder jag sett på Wilson högtalare så har man silverfärgade skruvar till elementen, , nått jag alltid "stört" mig på lite, svarta drivers med svart tyg runt o så dessa silverskruvar.

 

Men dessa har svarta skruv, är det tillval eller får man som kund välja?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte kulören på ”hardware” och elementskruvarna följer något mönster.

 

Mina Watt/Puppy hade ”black hardware”/silverfärgade skruvar.

Sophia 2 hade ”clear hardware”/silverfärgade skruvar.

Duette hade ”black hardware”/silverfärgade skruvar och mina nuvarande har

”clear hardware”/svarta skruvar.

 

Jag tror det är slumpen som avgör vilken kulör det blir på skruvarna…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...