Jump to content

Vad gör man när ingångarna inte räcker till…


Bebop

Recommended Posts

… man skaffar sig en växel. 
 

Jag var hemma hos @calle_jr som haft samma situation. Han byggde en själv och det skulle nog jag också klara av men efter lite googlande av andras erfarenheter tog jag den lätta vägen för ca 600:-. Jag köpte en ONE Little Bear som har 3 par XLR-ingångar och ett par XLR-utgångar.

 

5C030ECF-98C3-4FE6-BFB3-7B253FDB6138.jpeg

 

D366040E-6022-40AE-8361-DBB3B04791C0.jpeg

 

 

E48D6B4C-6652-41D9-9A4F-C43CDDCDD774.jpeg

Kontakterna kommer ifrån Neutrik och har ”guldplätterade” stift. Kabelsnuttarna är skärmade och kontaktytorna silverplätterade. Växeln är helt passiv. Om växeln tillför något egenljud på något står än så länge skrivet i stjärnorna. Mitt ena monoblock är på service så det får jag återkomma till. Att dömma av användare ”låter den inte”. Någon har rapporterar knäppar då man växlar kanal och rekommenderar att muta innan man växlar. Återstår att höra hur det blir hos mig.

 

Mitt försteg är balanserat helt igenom (liksom allt annat jag har) men har bara tre balanserade ingångar. Det är nästan de enda missnöje jag har över VTL. För de pengar dessa prylar betingar borde det alla ingångar ha ett balanserat alternativ. Å andra sidan, om ONE Little Bear funkar är ju lösningen enkel.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I väntan på att mitt slutsteg kommer tillbaka har min granne fiskat upp sin gamla Pioneerförstärkare från källan som han erbjudit mig att låna. Jag var tveksam. ”Sånt gammalt skräp” går väl inte spela med”. Det är en Pioneer A-616 mkII  Reference Stereo Amplifier från 80-talet som uppges leverera 80 friska watt vid 8 ohms belastning.

 

0244BD40-F170-4B6D-810E-F7DCC4B3D912.jpeg

Efter en blick genom ovansidan galler var jag tveksam att koppla in den.

 

6BFCDEF8-C3FB-47A8-BDC6-525801CA866B.jpeg
 

7D4B5969-FA96-4EC4-857F-97D01584A8D0.jpeg
 

Skam den som ger sig… en dammsugare, tandborste, ”flaskborstar” för tandmellanrum, tryckluft på burk, torktrasor, elektronikspray plus ett par timmar så blev den ren både inuti samt alla kontakter.

 

 

B6D4B378-CA11-438A-AFA8-132947DB8A59.jpeg
 

Världen är full av fördomar och säkra utfästelser vilket även inkluderar undertecknad. Den här förstärkaren låter riktigt, riktigt bra. Betydligt bättre än jag i mina vildaste fantasier kunde tänka mig. Det låter kraftfullt och rent med fin upplösning över alla register och har inga som helst problem att få fart i mina högtalare. Mina VTL har mer att ge kring ljudbild, finess och klang men jag är ändå lite förvånad över hur bra detta låter. En sån här förstärkare i bra skick handlas för ca 1,500 - 2,000 kronor. Sett ut det perspektivet låter det oförskämt bra och samtidigt kan jag ställa frågan till mig själv vad fan vi sysslar med när vi är beredda att betala 6-siffrigt för en förstärkare.

 

Det skall bli intressant att göra en mer direktjämförelse när min VTL-anläggning är igång igen. Att den låter bättre är jag helt på det klara med men det är ingen jordskredsskillnad.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, conan said:

Dock kan omkopplaren bråka

Det verkar vara av det enklare slaget. Det kan ju vara värt att byta den mot något bättre om problem uppstår. Jag vill också få lite tyngd i den så att den inte valsar runt när man kopplar om. Ett par tunna kakelbitar är ju lätt att limma i topp och botten eller några stenar i lämpligt format som passar i mellanrummen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Någon har rapporterar knäppar då man växlar kanal och rekommenderar att muta innan man växlar.

Det finns olika typer av omkopplare, kortslutande och icke-kortslutande. Är omkopplaren av icke-kortslutande modell så ligger ingången öppen en viss tid innan nästa kopplas in vilket kan orsaka knäpp. Blir i princip samma sak som att koppla ur signalkablarna och koppla in nästa apparat vilket man kanske inte vill göra utan att muta eller stänga av slutstegen. Med en kortslutande modell, så läggs ingångarna ihop innan den första kopplas bort vilket är en mildare behandling:)

 

Jag vet inte hur hur ONE Little Beer är byggd men omkopplaren se ut att vara av enklare slaget. Elma's vridomkopplare har jag alltid gillat, finns som 4-pol med 3 lägen om du får för dig att uppgradera.

image.png

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Det skall bli intressant att göra en mer direktjämförelse när min VTL-anläggning är igång igen. Att den låter bättre är jag helt på det klara med men det är ingen jordskredsskillnad.

Jag hade en onkyo från sent 70 eller tidigt 80 som chockade mig hur bra den lät. Quadrophonisk om jag minns rätt.  Köpte den på ebay för ca3000

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, LPL said:

Elma's vridomkopplare har jag alltid gillat, finns som 4-pol med 3 lägen om du får för dig att uppgradera.

Tack för tipset. Mycket är ju vunnit med att ha en låda… Jag följer konceptet att inte fixa den om den fungerar. Om den växlar som den skall och inte degraderar det jag hör så är det ju OK. Finns ingen anledning att överarbeta något om det inte tillför något men jag är också tveksam till vridomkopplarens kvalitet. Det lär jag bli varse om. Å andra sidan blir förmodligen inte slitaget så stort.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Det skall bli intressant att göra en mer direktjämförelse när min VTL-anläggning är igång igen. Att den låter bättre är jag helt på det klara med men det är ingen jordskredsskillnad.

Riktigt bra städjobb, det blev ju fantastiskt bra! :)

Givetvis kommer du uppskatta dina VTL när de är tillbaka, men jag delar din uppfattning; Det är bra med en markkontroll då och då... Även enkla prylar kan ge mysrys och välbehag vid musiklyssning, och skillnadern i ljudkvalitet står ofta inte alls i proportion till kostnaderna.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-06 at 09:24, Bebop said:

Mitt försteg är balanserat helt igenom (liksom allt annat jag har) men har bara tre balanserade ingångar.

Tre xlr-ingångar är inte så "bara".

Det är bekvämt med någon extra när man testar grejer, men annars bör det väl räcka med en för riaa, en för dac och en för bandare.

Nu har du en dac till cd+streamer och en separat till sacd, men vad behöver du den 5:e ingången till?

 

Snygg Pioneer!

 

Ps. Just for the record, jag har inte byggt min växlare. Det är denna.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calle_jr said:

annars bör det väl räcka med en för riaa, en för dac och en för bandare.

Ja, men jag har två balanserade dacar samt bra vid jämförelse vid eventuella tester (bra att ha). Hur det blir framöver får vi se. Jag är dålig på att sälja prylar…
 

10 minutes ago, calle_jr said:

jag har inte byggt min växlare.

Som det kan bli… :nauseated: Jag var helt säker på att du byggt den. Den ser mer robust ut. Den fick jag inte napp på när jag googlade.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Bebop said:

Hur det blir framöver får vi se.

Helt "ergonomiskt" tycker jag det är en fördel att välja källor av samma typ på samma ställe.

Med två pickuper väljer man 1/2 på riaat.

Med flera digitala källor väljer man 1/2/3 på dacen.

Speciellt med digitala källor blir det lätt spretigt eftersom det ofta tillkommer val av kontakttyp och format.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, octavia rs said:

jag kollar nästan alltid vad Audiophonics har

Tack, den kontakten lägger jag upp bland favoriterna. Men jag vill inte dissa den box jag köpt. Om det är ”skräp” får det först visas.

Link to comment
Share on other sites

hej bebop

jag är övertygad att dina VTL har mer färg än denna Pioneer, det som du uppfattar "bättre"

Ett vanligt fel på de gamla förstärkare är att högtalarereläet oxiderar och de kan orsaka distorsion, om du rengör den du får minst 10 gånger mindre distorsion, i alla fall i din undersamvetet

Hälsningar

spiros

Link to comment
Share on other sites

Fast jag håller med Bebop där... Många äldre förstärkare, inte alla, men en del håller hög klass fortfarande, eller kan hänga med bra i svängarna fortfarande och det behöver inte kosta jättelika summor för att man ska kunna få det där välljudet. Jag har inte testat så där jättemånga själv, men min gamla Kenwood KA-300 var en hejjare på att leverera trots sina blygsamma 2x30 watt. Made in Singapore av alla ställen... :DJag var ett tag lite emot att man bara skulle köra dyr elektronik till dyra högtalare så jag testade bland annat med min gamla H/K-670 till mina Sonus Faber Cremona M och det lät ju riktigt bra. Sen körde jag även Sonos Connect: AMP till mina Guarneri Memento... Jag tänkte det... Är det ingen som har testat detta innan?? Så jag testade på ganska bra där ett tag för runt en 9-10 år sedan... Sen har jag kört Krell och Bladelius, för att man köpte dessa en gång, så det måste ju användas grejorna... Ibland kör jag Primare I22 och Dynaudio Contour S3.4LE och det låter ju också riktigt bra... Man ska inte vara rädd för att testa olika saker, bara för att nån annan säger att det inte går, och så var det väl lite med mina olika kombinationer elektronik och hifi... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...