thli72 Posted August 5, 2021 Posted August 5, 2021 Lite intressant fråga kan jag tycka, min dCS Bartók har en inbyggd digital volymkontroll, men jag vet att det finns många som ändå föredrar ett "riktigt" försteg medans andra föredrar att koppla dCS direkt till slutsteg. Ser man som exempel på nått jag kollar på så får man den integrerade Accuphase E-480 för liknande pris som slutsteget P-4500 Eller det jag är mest sugen på, Klass A slutsteget A-36 då jag tidigare ägde E-530 med just dom 2x30W Klass A som detta steg har... Så frågan är egentligen är det "bättre" att koppla en dCS Bartok med fix signal ut till en Integrerad förstärkare. . .eller använda den digitala volymkontrollen i dCS direkt till ett slutsteg. Quote
P-pan Posted August 5, 2021 Posted August 5, 2021 Är det inte lättast att försöka låna in vad du behöver och testa ? Egna smaken... och allt det där tänker jag. Jag kan inte dCS's Bartok så bra men med en förstegsdel får du kanske lite fler möjligheter att hänga på lite andra ljudkällor vad det lider. Om nu intresset finns från din sida ? Perfect sense, bigblue and byZan 3 Quote
Neve Posted August 6, 2021 Posted August 6, 2021 Tror det är en fråga som är omöjlig att svara på utan att lyssna i just din uppsättning. Jag ställde precis samma fråga innan jag köpte min vega 2.1. Vid en snabb jämförelse med mitt försteg är den väldigt lik. På vissa punkter bättre. Men efter att ha lyssnat lite längre saknar jag vad försteget ger, och skulle inte kunna tänka mig leva utan det. Jag kan dock tänka att i rätt kombo funkar det jättebra. Prova hemma är mitt råd. LPL 1 Quote
thli72 Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 Hemlån vågar jag mig inte på (igen), får ser hur det blir. Läst på lite men det är ganska olika vad folk tycker, vissa med dCS är helt inne på att köra direkt till slutsteg, andra säger att ett försteg gör stor skillnad men beror säker mycket på vilket slutsteg man väljer Quote
Bebop Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 14 minutes ago, thli72 said: andra säger att ett försteg gör stor skillnad men beror säker mycket på vilket slutsteg man väljer Jag vill nog hävda att det beror mer på vilket försteg du jämför med och din smak. Tonkaraktären och klangen formas mer i försteget än i slutsteget (generellt) vars huvuduppgift är att omvandla den spänningsförstärkta signalen i försteget till ström som högtalarna kräver för att ge ljud ifrån sig. Neve 1 Quote
LPL Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 1 hour ago, Bebop said: Jag vill nog hävda att det beror mer på vilket försteg du jämför med och din smak. Tonkaraktären och klangen formas mer i försteget än i slutsteget (generellt) Håller med @Bebop och försteg vill jag inte vara utan. 1 hour ago, thli72 said: Hemlån vågar jag mig inte på (igen), får ser hur det blir. Det går att spekulera och läsa vad andra tycker hur mycket som helst, men att inte prova vilken kombination som fungerar bäst i det egna systemet och vilken återgivning man gillar bäst är som att köpa en bil utan att provköra den. Det kanske blir bra men det är lite för mycket lotteri för min del. Neve and Perfect sense 2 Quote
magnuskan Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 Ett försteg gärna med rör eller då intregrerad kommer ge välbehövlig värme och kropp. Har provat att köra direkt från en DAC. Även om resultatet kan bli väldigt rent och detaljerat så saknas förstegsdelen enligt min mening. Sedan finns det ju olika volymkontroller som har olika designlösningar och även passiva försteg typ Hattor eller Music first som kanske kan vara en bra medelväg. figge and VoicesInMyHead 2 Quote
octavia rs Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 Ända sättet att ta reda på detta är ju att testa @thli72 sen är det många som har tankar som troligtvis aldrig provat en dCS direkt till slutsteg som "tycker" att de kan väl inte bli bra man "måste" ha förförstärkare. Jag kör dagligen min TAD dac direkt till slutsteg då den är byggd för att kunna göras så skulle det bli bättre med en förförstärkare kanske eller så blir det bara annorlunda men om jag skulle hitta en förförstärkare av motsvarande kvalite som min DAC och steg ifrån TAD skulle det kosta en ansenlig summa de lägger jag hellre på annat men de är jag det (jag behöver bara digitala ingångar så inget behov av analoga ingångar). Eftersom jag även provat dCS dac mot mitt TAD steg vet jag att volymkontrollen/utgångssteg i dem inte har några som helst problem att driva steg direkt (utgångsnivå justerbar i 3 steg 0,2V 2V eller 6V och utgångsimpedansen är låga 3 ohm på XLR utgången). Återigen så är det svårt att säga vad som blir bra och hur det kommer bli det är beroende på integrerad, slutsteg osv. svårt att sia om då de mest blir spekulationer. Quote
octavia rs Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 Ett tips är annars @thli72 att rega dig på dCS forumet där vet jag det pratats om just förförstärkarens vara eller icke vara när man har dCS dac och där finns båda sidors tankar. https://dcs.community/latest https://dcs.community/t/bartok-as-a-preamplifier/2325 Quote
Tyking Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 Det bästa är naturligtvis om du jämför de olika apparaterna du funderar på i en A/B lyssning i ditt eget system. (precis som flera andra redan har föreslagit) Men annars delar jag Octavia RS åsikter. Jag har själv under många år kört med ett kompakt system, dvs cd-spelare (har haft 3 olika) med inbyggd volymkontroll direkt till slutsteg. Vid ett tillfälle fick jag möjlighet att testa ett mycket fint försteg och visst, det gav en viss effekt, men det motiverade absolut inte kostnaden för: försteg, en extra signalkabel och en extra strömkabel. Jag anser att du får bättre nytta av dessa pengar på något annat i ditt system. När jag för cirka 2 år sedan gick in i 2000-talet och började streama och spela från hårddisk, så blev det en dac med volymkontroll och jag funderade inte på någon annan lösning. Lycka till, Tyking. Quote
thli72 Posted August 10, 2021 Author Posted August 10, 2021 Får se om det blir att jag går den vägen, i så fall får jag testa. men helt klart så för en given summa pengar så har man en klart större summa att lägga på ett slutsteg vs om pengarna skall räcka till både för/slutsteg, Även integrerad VS slutsteg är stora skillnader i pengar tex Accuphase 2x30W klass A så får du den integrerade E-650 för 136Kkr. . slutsteget A-36 kostar 75Ktr Tyking 1 Quote
Apexorca Posted August 11, 2021 Posted August 11, 2021 Jag har testat en hel del med med olika digitalkällan inbyggda volymkontroll mot olika försteg genom åren och i olika system. Det har varit allt från "top of the line"- digitalkällor till mer normala prisnivåer. Jag vet att många tycker olika om detta, men jag uppfattar ett bättre stompa och spelglädje, större scen, bättre dynamik och tryck när man har ett bra försteg. Fördelen med att köra direkt från digitalkällan är möjligen att det blir mer upplöst, men samtidigt blekare och försiktigare tycker jag. Jag väljer alla dagar i veckan att använda försteg. Om du kan bör du testa själv för att se vad du tycker. figge, Neve, magnuskan and 1 other 4 Quote
Recommended Posts