Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har förslag på mätmikrofon och mjukvara för vettiga pengar, som ni själva använt? Behöver verkligen inte vara proffsnivå, men inte heller så dålig att en vanlig sm57 eller 421 är bättre. 

usb är att föredra för att slippa försteg och länk till dator. 

Posted
21 hours ago, Richard said:

En varning dock…. Akustikmätning kan ge mer är ett grått hår

Bugar och bockar! Det är för ett projekt i höst/vinter. Vi ska bygga om hemma för mycket för att börja brottas för mycket med det där med akustisk än på länge. 

• 2 weeks later...
  • 5 months later...
Posted
32 minutes ago, Neve said:

Är det någon som vet vart jag hittar olika brus?

Funkar det inte med tongeneratorn i REW?

image.png.be5cbed313cedcc0221ad667d7adcde1.png

Posted

Jodå. Och nu när du nämner det så inser jag att jag nog får skicka signalen via 3,5mm direkt till förstärkaren. 

jag hade för mig att det gick att streama ett gäng olika brus via streamingtjänster, men hittade inget när jag sökte. 

Eller kanske det går att skicka via usb till DAC!?

Posted
4 hours ago, Neve said:

jag hade för mig att det gick att streama ett gäng olika brus via streamingtjänster, men hittade inget när jag sökte. 

Går alltid att ladda ner testfiler och streama. På denna sida finns det en hel del intressant.

https://www.audiocheck.net/testtones_pinknoise.php

För att mäta med REW är det nog lämpligast att koppla ljudkortet till lämplig linjeingång. Själv använder jag mitt externa USB-ljudkort till XTZ Room Analyzer och en isolertrafo då det lätt blir brum med en PC.

image.png.37d43062094b653eea3905e33cfc6342.png