Neve Posted August 1, 2021 Posted August 1, 2021 Är det någon som har förslag på mätmikrofon och mjukvara för vettiga pengar, som ni själva använt? Behöver verkligen inte vara proffsnivå, men inte heller så dålig att en vanlig sm57 eller 421 är bättre. usb är att föredra för att slippa försteg och länk till dator. Quote
Audionet Posted August 1, 2021 Posted August 1, 2021 Umik-1 usb mikrofon samt REW mjukvara fungerar utmärkt. Men det behövs ett försteg och en dator. Sammy and Andrén 2 Quote
Richard Posted August 1, 2021 Posted August 1, 2021 Instämmer med @Audionet. REW ( https://www.roomeqwizard.com/ )är gratis och umik 1 kostar en dryg tusenlapp. Fungerar utmärkt till en laptop. Andrén 1 Quote
Neve Posted August 1, 2021 Author Posted August 1, 2021 Tack @Audionet och @Richard! Låter verkligen intressant. Den behöver ingen fantomatning och har usb. Som jag förstår det behövs inget försteg!? (Om man inte räknar med ljudkortet i datorn) Quote
Richard Posted August 2, 2021 Posted August 2, 2021 Nä, det är helt riktigt. Inget försteg behövs endast REW micken och en laptop. Själva ljudkortet sitter i micken. En varning dock…. Akustikmätning kan ge mer är ett grått hår byZan and Andrén 1 1 Quote
P-pan Posted August 2, 2021 Posted August 2, 2021 1 hour ago, Richard said: Akustikmätning kan ge mer är ett grått hår Precis va, jag gick från futtiga två stycken till flera tusen. Aldrig mer en REW-mätning... byZan, VoicesInMyHead, Lasse and 2 others 1 4 Quote
Neve Posted August 3, 2021 Author Posted August 3, 2021 21 hours ago, Richard said: En varning dock…. Akustikmätning kan ge mer är ett grått hår Bugar och bockar! Det är för ett projekt i höst/vinter. Vi ska bygga om hemma för mycket för att börja brottas för mycket med det där med akustisk än på länge. Quote
PKS Posted August 14, 2021 Posted August 14, 2021 Hej Neve Även jag har en UMIK-1 och använder REW. Är nöjd med den kombon Neve 1 Quote
Neve Posted January 22, 2022 Author Posted January 22, 2022 Hej igen! har nu införskaffat mik och rew. Är det någon som vet vart jag hittar olika brus? Quote
LPL Posted January 22, 2022 Posted January 22, 2022 32 minutes ago, Neve said: Är det någon som vet vart jag hittar olika brus? Funkar det inte med tongeneratorn i REW? Quote
Neve Posted January 22, 2022 Author Posted January 22, 2022 Jodå. Och nu när du nämner det så inser jag att jag nog får skicka signalen via 3,5mm direkt till förstärkaren. jag hade för mig att det gick att streama ett gäng olika brus via streamingtjänster, men hittade inget när jag sökte. Eller kanske det går att skicka via usb till DAC!? Quote
LPL Posted January 22, 2022 Posted January 22, 2022 4 hours ago, Neve said: jag hade för mig att det gick att streama ett gäng olika brus via streamingtjänster, men hittade inget när jag sökte. Går alltid att ladda ner testfiler och streama. På denna sida finns det en hel del intressant. https://www.audiocheck.net/testtones_pinknoise.php För att mäta med REW är det nog lämpligast att koppla ljudkortet till lämplig linjeingång. Själv använder jag mitt externa USB-ljudkort till XTZ Room Analyzer och en isolertrafo då det lätt blir brum med en PC. Quote
Neve Posted January 22, 2022 Author Posted January 22, 2022 Tack så mycket @LPL. Ska experimentera lite och se vad som funkar bäst. Quote
Recommended Posts