Jump to content

QLN Prestige One

Recommended Posts

Verkar som Prestige One nu kommer i en ny version med samma form på lådan som Sig. 3.

Den "gamla" Prestige One var en klart enklare högtalare än Sig. 3 för halva priset. men denna nya är det en enklare eller en ersättare till Sig. 3 tro.

Prestige One är tyngre. verkar ha samma drivers.

Och det står detta om lådan.

"the Prestige One features the same minimal baffle area, time alignment, and dampening technology found in the Signature 3 with even greater optimization establishing a new performance benchmark.

Känns som just Sig.3 modellen är en lite udda fågel i QLNs lineup då dom dyrare Prestige 3 och 5 ser ut som en "enklare" serie då den gamla Prestige One som sagt kostade hälften av Sig. 3 och hade enklare delar.

qln-prestige-one.jpg

Oj, så man går från 24900:- till 68000:- för Prestige One??

Men kanske rätt med tanke på att Prestige 3 ligger på 85k, gamla Prestige One var lite "billig" och en klart enklare högtalare än Prestige 3...kändes som One låg i "fel serie" om nån förstår vad jag menar.

Jag själv tänkte "om Prestige One har en enklare diskant, låda och filter än Sig 3, betyder detta att alla högtalare i Prestige serien är enklare än Sig.3?"

Men om jag fattat det rätt har Signature 3/5 samma drivers och kvalitet på filet som Sig.3 har. . .bara gamla One som va en klart enklare modell.

Dock en lite hög prisbild för nya Perstige One ändå kanske.. .. med stativen blir den bara 5k billigare än Prestige 3 och tar upp lika mycket yta.

Nu blir frågan mer, vad har nya Prestige One som inte den 14k billigare Sig.3 har?

• 3 weeks later...

Verkar som sig 3. Är borta från qln sidan nu, men en enklare stativare QUBIC 10 har tillkommit…antar den ersätter gamla prestige one .

efter att ha tänkt på det lite mer ser jag nya prestige one som en ”Död” modell…den är för nära prestige 3 i pris för att vara relevant 

On 2021-08-21 at 23:05, thli72 said:

Verkar som sig 3. Är borta från qln sidan nu, men en enklare stativare QUBIC 10 har tillkommit…antar den ersätter gamla prestige one .

efter att ha tänkt på det lite mer ser jag nya prestige one som en ”Död” modell…den är för nära prestige 3 i pris för att vara relevant 

Det är onekligen lite rörigt just nu med samma beteckning på den nya som gamla Prestige one eller 1... Man borde skilja dom åt på något sätt så man

vet vad man pratar om.

Har fått besked om att det väntas en prishöjning på prestige 3 så om vi förutsätter att P1 har fått sitt aktuella listpris och inte kommer höjas så skiljer det så pass mycket att det blir intressant med P1. För egen del ska jag jämföra både P1 och P3 i hemmet.

1 hour ago, magnuskan said:

Det är onekligen lite rörigt just nu med samma beteckning på den nya som gamla Prestige one eller 1... Man borde skilja dom åt på något sätt så man

vet vad man pratar om.

Har fått besked om att det väntas en prishöjning på prestige 3 så om vi förutsätter att P1 har fått sitt aktuella listpris och inte kommer höjas så skiljer det så pass mycket att det blir intressant med P1. För egen del ska jag jämföra både P1 och P3 i hemmet.

Rent spontant känns det som man tagit Sig.3 och gjort den till Presige One för att förenkla serierna.

Men som du säger att ha en Prestige 1 för 25k o sen göra en ny version med samma namn för 68k känns lite rörigt.

Som det ser ut i Världen nu lär alla hifi gå upp brutalt. . så jag nästan väntade på en rejäl prishöjning på QLN

• 1 month later...

Fick chansen att lyssna och jämföra Prestige 3 och den nya Prestige one häromdagen. 

Mitt lyssningsrum kanske för litet för att kunna göra den större Prestig 3 rättvisa.  Med viss musik lät den jättebra

men där inspelningarna gick ner i de låga Hz så blev bashänget kvar och det blev inte så bra.

Stativaren Prestige one fungerade mycket bättre. Detta är ingen liten högtalare trots att bilden kanske får en o tror det. 

Med stativ kommer diskanten upp ännu högre vilket passar mig och mitt rum bra.

Båda låter mycket bra. Är kul o lyssna och man blir sittande och tar in olika gengrer som dessa klarar av galant. Allt ifrån

Jazz till hårdrock. Eftersom min smak är bred måste också högtalaren klara all musik vilket dessa gör.